TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem

Vi kan väl jävlas lite med dem Vi väljer en dag och tid inom ett par veckor där så många som möjligt kollar på något program samtidigt och kraschar deras servrar. Sen när sidan kraschar och inte går att komma åt ska vi kräva Radiotjänst på pengar då tjänsten vi betalar för inte funkar
De verkar ha ca 2 miljoner besökare per månad, 65k om dagen. Om vi kan få typ så många att börja streama samtidigt kan vi nog få sidan att krascha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smart av SVT att sända alla kanaler på SVT Play så att alla med internet tvingas betala tv-licens oavsett om de någonsin tittar! Undrar vad de ska hitta på härnäst? Kikare kanske? Ja, man kan ju glutta in genom grannens fönster och se på TV via sin kikare.

Ja jag betalar TV-licens och har TV, men tycker detta börjar gå för långt. Låt de som vill titta betala, eller lägg det på skatten så att alla betalar men det här vi har nu att man inför hitta-på-saker för att tvinga alla betala en avgift blir bara löjligt. Verkar som de gått in för att göra folk förbannade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Missuppfattar jag dig nu eller är du helt från vettet?

säkert en av många "social media" lobbyister som Trollar oss för att tycka de är Okej.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

överklaga?

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. Numera även på återförsäljarens ansvar att rapportera vem som har köpt en dator, surfplatta eller telefon. Sedan är olika återförsäljare olika duktiga på att göra det, det är inte någon magisk signal som säger var TV'n är.

Utan du betalar med kort, avbetalning, faktura och/eller registrerar tilläggstjänster, abonnemang och försäkringar som ger återförsäljaren dina personuppgifter som sedan skickas vidare till Kiruna.

Det var ju värdelöst, kan man ju inte ens köpa en mobil med abbonemang idag för risken

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Jag vill inte betala för SVTs jävla propaganda:

http://www.youtube.com/watch?v=zUBZWF_ZYdU

Det där är inte propaganda. Det är hets mot folkgrupp.

Kollar man på Viasat och Canal digital eller vad dom heter idag så tar dom betalt för programutbud.
Man betalar för det man abonnerar på och det borde vara samma sak med SVT. Fast då lär väl SVT gå i konkurs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

När nu alla som har en dator och en internetuppkoppling ska betala så lägg skiten på skatten i stället. Finns knappt ett enda hushåll i Sverige som inte har antingen dator eller TV (eller båda delarna). Så kan det bli billigare också eftersom vi varken behöver folk som ringer runt och kollar att du verkligen inte har en "TV-mottagare" eller några överklaganden eftersom folk inte anser de är avgiftspliktiga. Till det slipper vi alla dessa fakturor utan allt händer automatiskt via skattsedeln. Vi kan då välja att antingen ha en procentandel av lönen eller att betala en fast avgift på samma sätt vi gör nu, det behöver inte påverkas av att det hamnar där.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Känns som att många missförstår lagen. SVT skall vara oberoende av staten, och kan därför inte bedrivas av skattepengar (risk för minskade anslag om dom går emot regeringen osv..); men samtidigt är det public service och därför bör alla betala (enligt riksdagen). Alltså måste man komma på något system där alla som kan ta del av deras utbud hjälper till att betala. och för 90% (taget från mitt huvud) av hushållen i Sverige tror jag inte denna inkludering gör någon skillnad.

Personligen är jag kluven, men oberoende media behövs på något sätt. Känns dock lite konstigt för mig som en fattig student att behöva betala 4% av mina årliga utgifter till SVT. Med mina lånade pengar dessutom...

Permalänk
Medlem

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Varför sänks inte TV-avgiften nu när fler måste betala den? Det är väl omöjligt så att det plötsligt blivit mycket dyrare att bedriva verksamheten?

Varför expanderar SVT med fler kanaler och ut över internet? Hade de inte nog med tittare tidigare?

Varför består SVTs TV-tablå till huvudsak utav nöjesrelaterade program? Jag betalar gärna för nyhetsrapporter utan sensationalism och objektiv samhällsgranskning, men jag vill absolut inte betala för andras fritidsnöjen. Det är ett skämt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

A small step for SVT, a giant failure for mankind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Smart av SVT att sända alla kanaler på SVT Play så att alla med internet tvingas betala tv-licens oavsett om de någonsin tittar! Undrar vad de ska hitta på härnäst? Kikare kanske? Ja, man kan ju glutta in genom grannens fönster och se på TV via sin kikare.

Ja jag betalar TV-licens och har TV, men tycker detta börjar gå för långt. Låt de som vill titta betala, eller lägg det på skatten så att alla betalar men det här vi har nu att man inför hitta-på-saker för att tvinga alla betala en avgift blir bara löjligt. Verkar som de gått in för att göra folk förbannade...

ja, hellre att de tar 173:- mer i skatt per månad så att alla betalar för det. tråkiga är dock att dem med flera inkomster per hushåll betalar för flera "licenser" då, idag är det per hushåll inte per person.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

- Hej, skulle vilja köpa en speldator så jag kan spela BF4 och en iPhone så jag kan ringa och ha lite gratisappar på.

- Visst, tänk bara på att det tillkommer 2000kr/år om du ska spela på datorn.

- WTF? Då tar jag bara telefonen.

- Det tillkommer 2000kr/år där också.

"Goikoi killed all politicians with headshot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De lyssnar säkert. Tänkte ta ett snack med Reinfeldt i eftermiddag, så ni kan räkna med att slippa avgiften imorgon bitti.

Om de lyssnar eller inte är ett helt annat problem... Hade jag suttit i riksdagen hade jag i vart fall gjort allt vad jag kunde för att fixa detta. Om inte annat för man skulle bli populär hade man väl styrt upp de hela. Eller kanske inte blivit populär... För om jag fick bestämma hade jag nog infört en avgift för alla över 18 avsett om man hade TV eller inte.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Nej, det rör sig inte om livsfarligt höga summor, men det är tusenlappar jag mycket hellre lagt på mina egna nöjen istället för på andras.

Det är en principsak. Kommer ytterligare ett dussin organ som ger en "bra" tjänst och "endast" behöver några få hundralappar varje månad så blir allt tillsammans väldigt många hundralappar.

Visa signatur
Permalänk

Varenda gång jag hör om TV licens för datorer är 99% av de som uttalar sig mot det. Finns det verkligen ett folkligt stöd för det här?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nipatriak:

Jag förstår inte allt gnäll. Vi har ett samhälle där vi vill ha statlig television och precis som all annan samhällsnytta så betalas den av alla. TV licensen betalas bara av som som kan se SVTs kanaler vilket måste ses som väldigt generöst i det sammanhanget. Jag har en TV men kollar inte på TV, det betyder inte att jag slipper betala TV licensen och då är det inte mer än rätt att den som har en surfplatta slipper lika lite. Man kan inte säga att man inte använder sin platta till att titta på TV lika lite som att man vill betala mindre skatt för att man inte tar ut pension, är sjuk, har barn eller belastar annan samhällsnytta

Sen kan man tycka att systemet i sig är fel, antingen finansieringen eller om vi ska ha statlig television över huvudtaget men det är inte det är en helt annan fråga. Men om finansieringen hamnar på skatten så slipper verkligen ingen undan (förutom dom som inte ha någon inkomst). Nu är vi ju i ett läge där nästan alla betalar så då känns det ju mer vettigt att lägga det på skatten så att avgiften står i relation till inkomsten. Det kan ju kännas lite surt för pensionärer och studenter att få en avgift på 170/mån för en surfplatta som används i studier eller för att kommunicera med barnbarn.

Om det krävs betalning så skippar jag mer än gärna statlig television, melodifestival o.s.v ser jag inte som någon samhällsnytta.

Att lägga det på skatten ser jag som en väldigt dålig lösning. Kryptera sändningen istället som alla andra leverantörer gör, så kan de som vill se på skräpet få göra det och resten av oss slipper att betala för det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Vi kan väl jävlas lite med dem Vi väljer en dag och tid inom ett par veckor där så många som möjligt kollar på något program samtidigt och kraschar deras servrar. Sen när sidan kraschar och inte går att komma åt ska vi kräva Radiotjänst på pengar då tjänsten vi betalar för inte funkar
De verkar ha ca 2 miljoner besökare per månad, 65k om dagen. Om vi kan få typ så många att börja streama samtidigt kan vi nog få sidan att krascha.

Du vill ge dem statistik som visar att nu kollar folk verligen på TV via nätet? vad var det vi sa, TV-licens för surfplattor är befogat kommer de att säga, vi behöver pengarna för att köpa flera servrar.

Bättre då bojkotta SVT Play och köra upp statistiken i näsan på dem och säga "det är inte alls många som använder internet för att kolla på TV, finns miljoner datorer i Sverige men väldigt få som kollar på programmen". Är väl mest barnen som kollar samma program på bolibompa om och om igen som driver upp statistiken misstänker jag. Är det verkligen 2 miljoner unika besökare per månad de har?

Permalänk
Medlem

Jag har då ingen aning om vad kammarrättens definition av en Tv-mottagare är, däremot vet jag lagens definition och enligt den är väl en dator (om man har någon teknisk kunskap) ingen Tv-mottagare.

Permalänk

Beslut från föråldrade människor efter en föråldrad lag.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte be Anonymous och hacka sönder Radiotjänst sajt?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

jag betalar visserligen min tv licens sen många år tillbaka. men nu när jag har flyttat in i ny lägenhet har jag inte ens packat upp tv boxen som tillhör lägenheten. kör aldrig playkanaler heller.
mina barn njuter av netflix och dvd filmer.
kul att man måste betala för nått man inte ens tänker se på.
har bott där 11 månader nu utan känt behov av att packa upp boxen!

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Jag skickar mycket hellre pengar till afrika än till Eva Hamilton

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jag vill inte betala för SVTs jävla propaganda:

http://www.youtube.com/watch?v=zUBZWF_ZYdU

De där är väl alldeles utmärkt samhällsinformation! Är ju jättebra att SVT visar vilken inställning FI har inom politiken.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Oh, darn. Gillar att det står särskild mjukvara. Så alla med digitalkameror borde också betala. Det är bara att utvecka en linuxdist som kör, ansulta kameran med USB till en dator i skolan och titta på TV på skärmen.

Även routrar och så antar jag, det är väl inte krav på att man har skärm?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Det handlar inte så mycket om pengarna som om principen. Varför ska de tvinga personer att betala för en TV-sändning man inte tittar på?

Hade alla leverantörerna gjort så hade det blivit ganska mycket pengar till slut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om man har ett R290x i datorn klarar man sig va? Räknas väl som en lövblåsare istälelt för tv-mottagare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Du har helt rätt, men dessvärre är uppvigling olagligt. Du får inte uppmana folk att säga emot staten.

Så mycket för den demokratin. )

Visa signatur

I don't always make sense but when I do I don't.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Från en artikel i April när Windows 8 telefoner inte kunde ta del av STVs utbud (vet ej om de kan det nu) men Johan Gernandts kommentar är intressant (eller hur ni nu vill se på det.....):

– För att vara en avgiftspliktig tv-mottagare krävs att utrustningen kan ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program. Det har inte någon betydelse huruvida den kan eller inte kan ta emot sändningar just från SVT Play. Om en Windows Phone kan ta emot en sådan sändning över huvud taget är den strikt juridiskt sett en avgiftspliktig tv-mottagare.
Källa: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.495548/microsofts-partn...