Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, har problem!

Hej Sweclockers!
Så här är det: idag så fick jag mina nya dator komponenter(förutom dvd-brännare,RAM och hårddisk) och började att sätta ihop allt på en gång.

CMStorm scout II chassi
MSI Z87-G45 Gaming moderkort
IntelCore i5-4440 processor
CM silent pro gold 550W power supply
GeForce GTX660 grafikkort
Barracuda seagate 750gb hårddisk
LabelFlash dvd-brännare
Och 4gb RAM som inte passar

Jag har satt allting på plats(tror jag) men när jag klickar på power knappen så snurrar fläktarna i drygt en halv sekund sen stannar allt, moderkorts- och grafikkortslampan lyser under tiden fläktarna snurrar.

Snälla hjälp!
tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hade du en intel processor innan du köpte den nya?

"Och 4gb RAM som inte passar" kan du snälla utveckla den meningen?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Skrivet av Jimitim:

Hej Sweclockers!
Så här är det: idag så fick jag mina nya dator komponenter(förutom dvd-brännare,RAM och hårddisk) och började att sätta ihop allt på en gång.

CMStorm scout II chassi
MSI Z87-G45 Gaming moderkort
IntelCore i5-4440 processor
CM silent pro gold 550W power supply
GeForce GTX660 grafikkort
Barracuda seagate 750gb hårddisk
LabelFlash dvd-brännare
Och 4gb RAM som inte passar

Jag har satt allting på plats(tror jag) men när jag klickar på power knappen så snurrar fläktarna i drygt en halv sekund sen stannar allt, moderkorts- och grafikkortslampan lyser under tiden fläktarna snurrar.

Snälla hjälp!
tack på förhand

Jag fattar inte, du säger att du inte har fått hem dvdn, RAM och hårddisken sen säger du att du har kopplat in allt. Vilket är det som gäller? Man kan ju inte starta en dator utan något RAM-minne...

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha fungerande ram-minne installerat såklart
Även en enhet att boota från också

Minnena ska klicka i, man kan behöva trycka lite för att flopparna på sidorna ska låsa fast

Bra videor på installera ram minne

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Jag fattar inte, du säger att du inte har fått hem dvdn, RAM och hårddisken sen säger du att du har kopplat in allt. Vilket är det som gäller? Man kan ju inte starta en dator utan något RAM-minne...

Skrivet av vivaadam:

Hade du en intel processor innan du köpte den nya?

"Och 4gb RAM som inte passar" kan du snälla utveckla den meningen?

Den här bommen så att säga i ram porten sitter så att mitt ram minne inte kommer ner i spåret.
Jag uppgraderade alla delar utom RAM, DVDbr och hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Du måste ju ha fungerande ram-minne installerat såklart
Även en enhet att boota från också

Minnena ska klicka i, man kan behöva trycka lite för att flopparna på sidorna ska låsa fast

Bra videor på installera ram minne

Datorn bootas inte upp, fläktar kör ett varv sen blir det dött i datorn igen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jimitim:

Datorn bootas inte upp, fläktar kör ett varv sen blir det dött i datorn igen

HAR DU DDR3 MINNEN? För det du säger är att datorn hittar inget minne och stänger av sig....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

"best of Sweclockers?" ;D

Nämen, köp nytt ram då, kostar inte många kronor. Borde funka sålänge du inte har försökt tvinga ner stickorna(som inte passar) och då sabbat minnesslottarna.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Kan också rekommenderar att du försäkrar dig om att du har installerat distanser till moderkortet.

Annars riskerar du att grilla datorn innan du lyckat starta den

Permalänk
Medlem

Får nog lov att hålla med alla andra om att du har fel minnen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

Den här bommen så att säga i ram porten sitter så att mitt ram minne inte kommer ner i spåret.
Jag uppgraderade alla delar utom RAM, DVDbr och hårddisken.

Vik ut bommen, i med minnet tills det klickar.
För du menar bommen så som i spaken på sidan av minnesslotten?
Eller menar du i själva slotten finns det ett litet hinder som skall passa in på minnets jack på kontaktytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

HAR DU DDR3 MINNEN? För det du säger är att datorn hittar inget minne och stänger av sig....

Jag har skrivit allt jag har i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vik ut bommen, i med minnet tills det klickar.
För du menar bommen så som i spaken på sidan av minnesslotten?
Eller menar du i själva slotten finns det ett litet hinder som skall passa in på minnets jack på kontaktytan?

Jag menar att hindret sitter fel för RAM stickorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

Jag menar att hindret sitter fel för RAM stickorna

Då ska du verkligen inte trycka i det minnet, du måste köpa nya stickor.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

Jag har skrivit allt jag har i datorn

Ja men då fattar jag inte varför du startade tråden från första början... Gör du ens det själv?

DDR2 minnen kan omöjligt passa i minnesplatserna för DDR3 minnen och utan minnen kan inte datorn starta alls så vad är problemet egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

Jag menar att hindret sitter fel för RAM stickorna

antingen har du vänt dom 180grader fel lr så har du 4GB DDR2 minnen och de passar absolut inte i din dator så du måste köpa nya minnen av DDR3 tex http://www.inet.se/produkt/5308854/kingston-8gb-2x4gb-cl9-160...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Låter som att det ram du har är DDR2. Din nya rigg kräver DDR3 minnen.
Här kan du se den fysiska skillnaden mellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja men då fattar jag inte varför du startade tråden från första början... Gör du ens det själv?

DDR2 minnen kan omöjligt passa i minnesplatserna för DDR3 minnen och utan minnen kan inte datorn starta alls så vad är problemet egentligen?

I stortsätt frågar jag om man kan boota pcn utan RAM minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

I stortsätt frågar jag om man kan boota pcn utan RAM minnet

Det har du redan fått svar på flera gånger och svaret på frågan är: NEJ.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Låter som att det ram du har är DDR2. Din nya rigg kräver DDR3 minnen.
Här kan du se den fysiska skillnaden mellan dom.

http://www.build-gaming-computer-guide.com/image-files/ddr3-v...

Jo jag såg det på moderkorts lådan precis. Men man kan alltså inte boota upp sin PC utan RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimitim:

Jo jag såg det på moderkorts lådan precis. Men man kan alltså inte boota upp sin PC utan RAM?

Nej

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med övriga, låter som du har ett nytt moderkort som kräver DDR3-minnen, men att du kanske sitter på ett par DDR2-minnen från tidigare datorn. Om så är fallet måste du skaffa nya DDR3-minnen och hoppas att du inte bränt minnesslotarna på det nya moderkortet.

Permalänk

låter som du glömt att ansluta den andra 4 pins kabeln i moderkortet från psu. (Brukar sitta till vänster om cpusocketen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

låter som du glömt att ansluta den andra 4 pins kabeln i moderkortet från psu. (Brukar sitta till vänster om cpusocketen )

Eller så har han inga minnen, läs igenom tråden.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som datortekniker får mig att tro att det kan vara tre saker, kolla dem i denna ordning:

1. Kolla att fläktarna är rätt inkopplade, alternativt kör med BARA CPU_FAN och ingen annan fläkt.

2. Funkar inte det, så kör på minimal startup. Dvs. Koppla ut ALLT utom moderkort, minnen och processor. Du kan starta datorn genom att kortsluta power_sv.

3. Du har på något sätt lyckats böja piggarna på CPU-sockeln. Om så är fallet så går det ibland att böja tillbaka dem och få datorn att funka ändå, utan att du behöver köpa nytt moderkort.

Lycka till!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Min erfarenhet som datortekniker får mig att tro att det kan vara tre saker, kolla dem i denna ordning:

1. Kolla att fläktarna är rätt inkopplade, alternativt kör med BARA CPU_FAN och ingen annan fläkt.

2. Funkar inte det, så kör på minimal startup. Dvs. Koppla ut ALLT utom moderkort, minnen och processor. Du kan starta datorn genom att kortsluta power_sv.

3. Du har på något sätt lyckats böja piggarna på CPU-sockeln. Om så är fallet så går det ibland att böja tillbaka dem och få datorn att funka ändå, utan att du behöver köpa nytt moderkort.

Lycka till!

Min erfarenhet av att läsa på forum är just att läsa igenom vad som skrivs.

Citat:

PS.
Han saknar minnen
DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

låter som du glömt att ansluta den andra 4 pins kabeln i moderkortet från psu. (Brukar sitta till vänster om cpusocketen )

Den var faktiskt inkopplad när fläktarna betede sig så

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Min erfarenhet som datortekniker får mig att tro att det kan vara tre saker, kolla dem i denna ordning:

1. Kolla att fläktarna är rätt inkopplade, alternativt kör med BARA CPU_FAN och ingen annan fläkt.

2. Funkar inte det, så kör på minimal startup. Dvs. Koppla ut ALLT utom moderkort, minnen och processor. Du kan starta datorn genom att kortsluta power_sv.

3. Du har på något sätt lyckats böja piggarna på CPU-sockeln. Om så är fallet så går det ibland att böja tillbaka dem och få datorn att funka ändå, utan att du behöver köpa nytt moderkort.

Lycka till!

Du tror alltså inte det har att göra med att han inte har några minnen i burken?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599