Permalänk
Medlem

Starta snabbare

Tjenare!
Jag äger nämligen en dator där jag kör Windows 7 på en sdd.
Nyligen köpte min syster en ny laptop med Windows 8 installerat på en vanlig hårddisk. Men även om den kör vanlig hårddisk så startar den (nästan) snabbare än min. Det jag tyckte var märkligt med hennes dator var att den startade direkt till Windows "booten" till skillnad från min som måste gå förbi pist screen (eller vad den kallas) innan den läser in Windows.
Jag vet att detta kanske har med Windows 8 att göra, men när jag hade det installerat på datorn så startade den ändå inte direkt till Windows.

Så min fråga är, är det möjligt för min dator att också starta direkt till Windows? Isåfall hur?
Jag tackar så hemskt mycket för svar.

Visa signatur

Dator: GA-970A-DS3, AMD FX 4100, CoolerMaster Hyper Evo 212, Radeon HD7870 Crossfire, Corsair (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, Kingston SSDNow V300 120GB, EVGA SuperNOVA G2 750W, Fractal Design Core 3000.
Skärm: Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Sätt den i viloläge, då hoppar den igång direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Sätt den i viloläge, då hoppar den igång direkt!

Det klart:)
Undrar dock om det finns någon möjlighet när man startar den från början

Visa signatur

Dator: GA-970A-DS3, AMD FX 4100, CoolerMaster Hyper Evo 212, Radeon HD7870 Crossfire, Corsair (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, Kingston SSDNow V300 120GB, EVGA SuperNOVA G2 750W, Fractal Design Core 3000.

Permalänk
Medlem

Windows 8 bootar snabbare än 7:an.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Windows 8 bootar snabbare än 7:an.

Jag är medveten om det.
Frågan var dock hur man startade direkt till Windows. Vare sig det är 7 eller 8

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av timano:

Det beror på ditt moderkort. Vissa har stöd för att hoppa över vissa saker i POST, eller göra saker snabbare.

Googla på ditt moderkort + faster bootup eller liknande, finns garanterat någon som kan precis vad man ska ändra på just ditt kort.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det folk i denna tråd inte verkar förstå är att det är moderkortets inledningsfas som TS verkar störa sig på.

Huruvida det går att göra något åt det är en bra fråga. Den tiden tar säkert upp hälften av min boottid med min stationära egenbyggda dator (ca 30 sec) medan windows i sin tur tar ca 30 sec (ssd). .

Laptopen åandrasidan startar på 7 sec totalt, med windows 8 på vanlig mekanisk hårddisk med ssd cache. Så visst spelar det en otrolig roll vilket moderkort man har.

Nyare modeller med uefi istället för bios är i min erfarenhet också mycket snabbare än äldre bios moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det beror på ditt moderkort. Vissa har stöd för att hoppa över vissa saker i POST, eller göra saker snabbare.

Googla på ditt moderkort + faster bootup eller liknande, finns garanterat någon som kan precis vad man ska ändra på just ditt kort.

Skrivet av guos89:

Det folk i denna tråd inte verkar förstå är att det är moderkortets inledningsfas som TS verkar störa sig på.

Huruvida det går att göra något åt det är en bra fråga. Den tiden tar säkert upp hälften av min boottid med min stationära egenbyggda dator (ca 30 sec) medan windows i sin tur tar ca 30 sec (ssd). .

Laptopen åandrasidan startar på 7 sec totalt, med windows 8 på vanlig mekanisk hårddisk med ssd cache. Så visst spelar det en otrolig roll vilket moderkort man har.

Nyare modeller med uefi istället för bios är i min erfarenhet också mycket snabbare än äldre bios moderkort.

Tack så mycket
Det var dessa svar jag sökte

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av timano:

Från strömsparläge (Inte viloläge) så startar datorn på cirka 5 sekunder för mig och drar cirka 5W istället för 1W som avstängda datorer annars gör.
Jag tycker att det är en riktigt nice trade-off och komponenterna slits ju inte heller så varför ens stänga av datorn frågar jag då?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Från strömsparläge (Inte viloläge) så startar datorn på cirka 5 sekunder för mig och drar cirka 5W istället för 1W som avstängda datorer annars gör.
Jag tycker att det är en riktigt nice trade-off och komponenterna slits ju inte heller så varför ens stänga av datorn frågar jag då?

Det är ju samma för mig.
Ville bara få klart för mig hur en mekanisk kan starta så jävla fort

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timano:

Det är ju samma för mig.
Ville bara få klart för mig hur en mekanisk kan starta så jävla fort

Ja den största orsaken är att hon har köpt en dator som är byggd för Windows 8. Plus att det är en laptop som har hårdvara till största del integrerad och därför inte behöver kolla lika mycket vid uppstart. Den kör även UEFI som är mycket snabbare än BIOS i många lägen. Plus som sagts tidigare, Windows 8 i sig startar mycket snabbare och använder en ny funktion som heter "fast startup".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...