Officiellt: Panasonic slutar med plasma-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=183280

Den kostar just nu 11990:- där på hembiobutiken, SJUKT prisvärd!

Fick hem den för ett par dagar sen och det är helt sjukt bra bild på den!

Otroligt mycket bättre än den billiga lg-plasma jag hade hemma precis innan..

Ontopic:

Jag tror de gör ett misstag att sluta tillverka Plasma då OLED (aldrig sett men alla säger att det är bättre?) inte finns vid rimliga prisnivåer än, vilket gör att folk tvingas gå till Samsung eller LG, eller i värsta fall köpa LCD...

rip

Det där är ju budgetmodellen "ST60"

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag väljer en plasma framför en LED för film och TV-tittande alla dagar i veckan. Det blir en oslagbart bättre bild som ser naturlig ut. OLED är däremot framtiden.

Förstår inte resonemanget med att det ser naturligt ut med plasma. Det går att stänga av funktionen, på LCD-tv, som gör att bilden blir mer verklighetstrogen, dvs att bilden får mer flyt i rörelserna. För inte ser du världen och omgivningen i 24 Hz ;).
Att det filmas i just 24P är dels för att det är billigare, tar mindre plats, förr var nog det en större faktor, och dels för att det är enklare att konvertera filmen till både 50 Hz och 59.94 Hz.
Hobbit spelades in i 48P. Läst från någon som recenserat 48P Hobbit filmen att personen i fråga tyckte att det är för mycket flyt i den filmen. Han vill ha sina hack å ryck vid panoreringar. Klagade när han såg filmen i sin naturliga inspelning. Bakåtsrävande personer finns överallt.
Högre inspelningsfrekvens är en del av framtiden, tex ta 120P som enkelt kan omvandlas till 24p, 30p, 50i, och 60i/p om man vill det.

Jag har själv ägt en Pioneer plasma, den sista modellen som dom gjorde: Pioneer KRP-500A. Men jag, och min fru led, nått så oerhört, av rainboweffekten och ett oerhört irriterande brummande från tvn, vilket även andra likadana pioneer tv hade. Till råga på allt så störde mig på att det ryckte vid alla panoreringar, van vid 36 tums phillips tjock tv med mer flyt.
Jag åkte tillbaka med tvn till inköpsstället och valde en Samsung LCD. Har fortfarande kvar denna tvn efter 4 år. Tänker inte byta till en LCD/LED förrän bleading och clouding är ett minne blott...vilket förmodligen aldrig kommer att hända, så min nästa tv blir kanske en oled :D.

Mitt första inlägg i forumet efter många års läsande. Tack för mycket information och skratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre. Jag var på ett museum förra veckan och jag har för mig att jag såg en Plasma TV där, men i vanliga butiker brukar man inte se dom mycket.

Pfft!
Plasma är fortfarande bättre än led.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fina med plasma är att man får så mycket bättre bildkvalitet för pengarna jämfört med en LCD för samma pris.

Nog finns det bra LCD:er, men jag köper hellre en plasma för en rimlig peng som är minst lika bra och antagligen bättre på flera sätt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberlord:

Förstår inte resonemanget med att det ser naturligt ut med plasma. Det går att stänga av funktionen, på LCD-tv, som gör att bilden blir mer verklighetstrogen, dvs att bilden får mer flyt i rörelserna. För inte ser du världen och omgivningen i 24 Hz ;).
Att det filmas i just 24P är dels för att det är billigare, tar mindre plats, förr var nog det en större faktor, och dels för att det är enklare att konvertera filmen till både 50 Hz och 59.94 Hz.
Hobbit spelades in i 48P. Läst från någon som recenserat 48P Hobbit filmen att personen i fråga tyckte att det är för mycket flyt i den filmen. Han vill ha sina hack å ryck vid panoreringar. Klagade när han såg filmen i sin naturliga inspelning. Bakåtsrävande personer finns överallt.
Högre inspelningsfrekvens är en del av framtiden, tex ta 120P som enkelt kan omvandlas till 24p, 30p, 50i, och 60i/p om man vill det.

Jag har själv ägt en Pioneer plasma, den sista modellen som dom gjorde: Pioneer KRP-500A. Men jag, och min fru led, nått så oerhört, av rainboweffekten och ett oerhört irriterande brummande från tvn, vilket även andra likadana pioneer tv hade. Till råga på allt så störde mig på att det ryckte vid alla panoreringar, van vid 36 tums phillips tjock tv men mer flyt.
Jag åkte tillbaka med tvn till inköpsstället och valde en Samsung LCD. Har fortfarande kvar denna tvn efter 4 år. Tänker inte byta till en LCD/LED förrän bleading och clouding är ett minne blott...vilket förmodligen aldrig kommer att hända, så min nästa tv blir kanske en oled :D.

Mitt första inlägg i forumet efter många års läsande. Tack för mycket information och skratt

Det är inte flytet som är det största problemet med en LCD. Det är färgerna, kontrasten och backlight bleeding. Det finns så klart bättre och sämre TV-apparater där dessa problem är större eller mindre, och man kan kalibrera TV:n för att uppnå mycket bättre bild än original, men i jämförelse med en plasma så har alla LCD-displayer detta problem i betydligt större utsträckning. Plasma har en mer naturlig färgton. En färgton som OLED kommer kunna ersätta utan några som helst problem. Så om det är något som egentligen borde gå i pension så är det LCD. Men det skulle aldrig hända då ordet LED säljer som smör bland Svensson-familjerna, och ordet plasma är förlegat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hoppas kunna köpa en 65" innan de tar slut i affärerna, vägrar köpa en LCD(LED) och det lär vara för dyrt för min plånbok att köpa en vettig OLED TV de närmsta åren.

Panasonic FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

TV-apparaten är så jävla föråldrad om något. Där går ju aldrig något bra på tv idag. Den enda gången jag sätter på tvn är om jag vill ha sällskap i rummet eller kolla på något jag tankat.

Ser ingen mening med att köpa en tv för 40 tusen. Kan lika bra köpa en projektor och få 80 tum och tiotusentals kronor över. Tv är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är inte flytet som är det största problemet med en LCD. Det är färgerna, kontrasten och backlight bleeding. Det finns så klart bättre och sämre TV-apparater där dessa problem är större eller mindre, och man kan kalibrera TV:n för att uppnå mycket bättre bild än original, men i jämförelse med en plasma så har alla LCD-displayer detta problem i betydligt större utsträckning. Plasma har en mer naturlig färgton. En färgton som OLED kommer kunna ersätta utan några som helst problem. Så om det är något som egentligen borde gå i pension så är det LCD. Men det skulle aldrig hända då ordet LED säljer som smör bland Svensson-familjerna, och ordet plasma är förlegat.

Nja det är flytet som alla, nästan alla, plasma älskare hatar mest över allt annat, speciellt vid film tittande. Om du kollar på reviews där ute i etern så är inte färgerna, gråskalan mm ett stort problem. Samsung har sin film mode, LG har sin THX certifierade inställning. Dessa gör att bilden blir mycket bättre direkt utan att behöva göra en omfattande förändring i inställningarna.
Själv så köpte jag mig en kallibrerings dvd samt även googlade mig fram till reviews med kallibrerings inställningar för min tv.

Bleeding däremot är ett stort problem, därför vill jag inte köpa en LCD/LED. Eller så köper man en tv där man kan återlämna no questions asked (el-giganten, Hembiobutiken) och väljer en LCD/LED tills man får en med utan bleeding. Men det finns skit med plasma också, som tex det jag skrev innan att vissa plasma tv har ett riktigt irriterande brummande som går ända in i märgen samt vissa personer (jag & frugan inräknat) får en rainboweffekt utav plasma-tv.

Har inte ren LCD redan gått i graven? Tror jag har den sista Samsungmodellen som är en ren LCD. Nu är det väl endast LCD/LED som finns, fortfarande LCD men med LED lampor istället?

Som sagt jag ville själv ha den bäste tvn när jag köpte pioneer kuron men var tvungen att återlämna den pga det som jag skrivit ovan. Det som jag reagerar på är alla som skriker flytet är så onaturligt, när det egentligen är mer naturligt med flyt. Tycker man att det är naturligt med 24P får man sätta på sig 3d glasögon som sluter och stänger sig med 24P hela tiden när man är ute och vistas :D. Då får man sina naturliga ryck dygnet runt ;).

Nej men skämt och sido, det går att stänga av eller minska flytet i en LCD tv om man vill det.

Permalänk
Medlem

Entusiasterna visste redan om detta, men har man tur hinner man få sig en LyxPlasma innan de försvinner som står sig flera år framöver tills *oled* blir en naturlig övergång.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt tjatet om dålig svärta på LED bakgrundsbelyst LCD panel, båda mina gamla Panasonic plasmor 37"(TH37PX70E går som köksTV) och 46"(kan inte kolla dess nummer, utlånad till son) är ljusgrå i jämförelse med min Philips 58" Platinum(58PFL9956T/12) med lokal nedtoning och som också drar bara hälften så mycket el som 46" plasman.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Pfft!
Plasma är fortfarande bättre än led.

Du ver absolut inte vad du snackar om. LED är bara bakgrundsbelysningen i en "LED-TV". Paneltypen är i de billigare modellerna LCD.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hjälpsam

Tycker framför allt att det är gråskalorna på LED som suger hästballe.
Allt som är mörkt tenderar att bli en enda blaffa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Alltid lika roligt med LCD vs Plasma diskussionen där ingen ruckar sin ståndpunkt en mm. Jag föredrar själv bilden som en Plasma producerar och skulle aldrig gå över till andra sidan frivilligt i dagsläget. Men det betyder ju inte att jag tycker att LCD/LED ska läggas ned, konkurrens är bra även om jag inte skulle köpa det.

Det är helt klart synd att Panasonic lägger ner denna verksamhet som var väldigt bra på just Plasma. Men jag tror att Plasma har haft väldigt svårt att skaka av sig det dåliga ryktet man fick i tidiga dagar med inbränning. I kombination med att LED känns "modernt" så spelar nog bildkvalitet mindre roll. Som många redan påpekat så får man ju väldigt mycket för pengarna med plasma så jag tycker det är en förlust för oss alla, hoppas Samsung eller LG tar upp stafettpinnen och inte följer i samma spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Du ver absolut inte vad du snackar om. LED är bara bakgrundsbelysningen i en "LED-TV". Paneltypen är i de billigare modellerna LCD.

Jag vet att led i princip är lcd.
Blev bara led när jag skrev snabbt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker framför allt att det är gråskalorna på LED som suger hästballe.
Allt som är mörkt tenderar att bli en enda blaffa.

Klart att det suger hästballe om man kör original från inköpsställe, vilket du måste göra med tanke på den kommentaren, det gör alla tv apparater även, hör och häpna, plasma-tv.

Här är en länk som visar att genom att enkelt ändra inställningen, på en Samsung, till film mode så blir gråskalorna och färgerna nästan perfekt direkt.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue55f8000-201303212755...

Att ändra lite inställningar är ju något man, jag iaf, ser framemot på en nyköpt tv :).

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Jag vet att led i princip är lcd.
Blev bara led när jag skrev snabbt -.-

LED är INTE "i princip" LCD. LED används ofta som bakgrundsbelysning för paneltypen LCD.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

LED är INTE "i princip" LCD. LED används ofta som bakgrundsbelysning för paneltypen LCD.

LED är en LCD med LED belysning. Jeez.
Det jag menat hela tiden...-.-'

Permalänk

Vilka apparater bör man hålla koll på nu när de kommer att fasas ut? ZT60 kostar lite väl mkt, men tror ni att man kan hitta några kap till våren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Vilka apparater bör man hålla koll på nu när de kommer att fasas ut? ZT60 kostar lite väl mkt, men tror ni att man kan hitta några kap till våren?

IIRC är det väl (billigast till dyrast) ST60-GT60-VT60-ZT60 - bara att plocka sin prisklass.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av uberlord:

Klart att det suger hästballe om man kör original från inköpsställe, vilket du måste göra med tanke på den kommentaren, det gör alla tv apparater även, hör och häpna, plasma-tv.

Här är en länk som visar att genom att enkelt ändra inställningen, på en Samsung, till film mode så blir gråskalorna och färgerna nästan perfekt direkt.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue55f8000-201303212755...

Att ändra lite inställningar är ju något man, jag iaf, ser framemot på en nyköpt tv :).

Där fick du till det.
För din information; tom jag vet att intällningarna i affären suger hästballe, själv brukar jag ställa in TVn i läget film och utgå från detta.
Möjligt att de ex jag sett varit dåligt kalibrerade och att jag kommer bli angenämnt överraskad, men jag är fortfarande lite skeptisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

RIP god bildkvalitet. Du kämpade länge och väl, ett tag var det nära att få backup av SED och FED, och t.o.m. en joker med laser. Men de hann inte fram, och laser dog i strid. Nu är sista bastionen fallen.

OLED är jag tveksam till. Dels pga ödet för ovan nämnda, dels för att den inte är fosforbaserad, vilket betyder att det blir en avvikelse i färgåtergivningen = en himla cirkus med färgprofiler som ställer till det för fotografer och tryckerier.

CRT, kom tillbaka..! Jag skiter i att du var stor och ful, jag brydde mig aldrig om det. Jag vill ha dina färger, din kontrast, din ljusstyrka och din omedelbara respons!

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag blir fan förbannad när jag läser detta!! Så den enda tvn med riktigt bra bild finns snart ej längre!? Så alla tvingas in i lcd led skiten med sin artificiella kassa bildkvalitet. Tack korkade medelsvenssons som kanske köper en dyr tv men köper en sunkig samsung för "det är ju var grannen har och vad jag såg en annons om i tidningen". Eller det ännu mer idiotiska "den hade så snygg ram ju".

För att inte tala om ett en bra panasonic plasma är den snyggaste spelskärmen som finns på denna planeten, glöm trötta ips skärmar plasma, är vida överlägset för spel ur ett snygghetsperspektiv!

Indeed. Borde vara tvärtom egentligen, plasma ledande med LCD som alternativ för små apparater.

Skrivet av uberlord:

Förstår inte resonemanget med att det ser naturligt ut med plasma. Det går att stänga av funktionen, på LCD-tv, som gör att bilden blir mer verklighetstrogen, dvs att bilden får mer flyt i rörelserna. För inte ser du världen och omgivningen i 24 Hz ;).
Att det filmas i just 24P är dels för att det är billigare, tar mindre plats, förr var nog det en större faktor, och dels för att det är enklare att konvertera filmen till både 50 Hz och 59.94 Hz.
Hobbit spelades in i 48P. Läst från någon som recenserat 48P Hobbit filmen att personen i fråga tyckte att det är för mycket flyt i den filmen. Han vill ha sina hack å ryck vid panoreringar. Klagade när han såg filmen i sin naturliga inspelning. Bakåtsrävande personer finns överallt.
Högre inspelningsfrekvens är en del av framtiden, tex ta 120P som enkelt kan omvandlas till 24p, 30p, 50i, och 60i/p om man vill det.

Jag har själv ägt en Pioneer plasma, den sista modellen som dom gjorde: Pioneer KRP-500A. Men jag, och min fru led, nått så oerhört, av rainboweffekten och ett oerhört irriterande brummande från tvn, vilket även andra likadana pioneer tv hade. Till råga på allt så störde mig på att det ryckte vid alla panoreringar, van vid 36 tums phillips tjock tv med mer flyt.
Jag åkte tillbaka med tvn till inköpsstället och valde en Samsung LCD. Har fortfarande kvar denna tvn efter 4 år. Tänker inte byta till en LCD/LED förrän bleading och clouding är ett minne blott...vilket förmodligen aldrig kommer att hända, så min nästa tv blir kanske en oled :D.

Mitt första inlägg i forumet efter många års läsande. Tack för mycket information och skratt

Välkommen till forumet!

Skrivet av Alibaba123:

TV-apparaten är så jävla föråldrad om något. Där går ju aldrig något bra på tv idag. Den enda gången jag sätter på tvn är om jag vill ha sällskap i rummet eller kolla på något jag tankat.

Ser ingen mening med att köpa en tv för 40 tusen. Kan lika bra köpa en projektor och få 80 tum och tiotusentals kronor över. Tv är skit.

Du är inne på ett intressant spår! Framtidens TV-apparater kommer inte vara en låda av nåt slag, utan någon slags tunn film som täcker en större del av väggen, som kan användas som tapet eller levande bakgrund, kanske med interaktivitet, när den inte används för TV-tittande.

Skrivet av diddedraker:

Vilka apparater bör man hålla koll på nu när de kommer att fasas ut? ZT60 kostar lite väl mkt, men tror ni att man kan hitta några kap till våren?

Skulle tro att de tvärtom går upp i pris.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av uberlord:

Förstår inte resonemanget med att det ser naturligt ut med plasma. Det går att stänga av funktionen, på LCD-tv, som gör att bilden blir mer verklighetstrogen, dvs att bilden får mer flyt i rörelserna. För inte ser du världen och omgivningen i 24 Hz ;).
Att det filmas i just 24P är dels för att det är billigare, tar mindre plats, förr var nog det en större faktor, och dels för att det är enklare att konvertera filmen till både 50 Hz och 59.94 Hz.
Hobbit spelades in i 48P. Läst från någon som recenserat 48P Hobbit filmen att personen i fråga tyckte att det är för mycket flyt i den filmen. Han vill ha sina hack å ryck vid panoreringar. Klagade när han såg filmen i sin naturliga inspelning. Bakåtsrävande personer finns överallt.
Högre inspelningsfrekvens är en del av framtiden, tex ta 120P som enkelt kan omvandlas till 24p, 30p, 50i, och 60i/p om man vill det.
...

Du blandar ihop interpolering med 48fps. Det "flytet" du ser i alla LCD tv(LED eller vanlig) är inte ett korrekt flyt. Det är bara en matematisk approximation som gör att bilden blir skit. Detta är för att LCD har så otroligt dålig rörelseskärpa. ca.300 linjer upplösning. Mao får du 300 linjer upplösning på en rörande bild på LCD medan på plasma får du alla 1080 linjer. OLED dras med samma skit och har också bajsupplösning på ca. 300 linjer. Plasma ser mer naturlig ut för att den visar hela upplösningen i bilden inte för att den visar den långsammare!!

48fps är NÅGOT HELT ANNAT. Du vet inte var du pratar om tyvärr.

Permalänk

Detta är sorgliga besked! Jag äger själv en 55 tums st50 Panasonic plasma. jag fullkomligt avgudar bilden av plasma. Mina föräldrar har en Samsung 2012 en lcd led tv..och det är fan svårt att sitta där och kolla på hockey matcher utan att börja kräkas...

Men jag antar att det är bra att dom börjar med OLED, för jag tror det är där framtiden ligger i just nu... Hoppas bara att dan fixa en mera naturlig färgåtergivning med OLED, det är väl det enda nakdelen jag sett hittils att färgerna ser att för överdrivna ut... det är något jag gillar med min plasma..det är inga överdrivna färger utan dom speglar verkligheten.

Hur som tråkiga nyheter, deras Z60 model är ju typ bland dest bästa som finns att få tag på nu förutom OLED... men antar att det är pengerna som styr....

och i butik tror jag det är lätt att låta sig förföras av LCD tvs om sida vid sida vid Panasonics plasma tvs...då LCD har väldigt starka färger osv och ser mer "häftigt" ut.. men jag kan lova dig efter ett tag hemma tröttnar man på alla dessa färger då vill man ha mer naturlig och bekväm bild att titta på...
Som sagt föräldrarns samsung tv ger mig huvudvärk då jag är van med min fina panasonic hemma

Permalänk
Medlem

Trist men väntat nu när UHD är på ingående. Går inte att bygga plasmor med den upplösningen till ett vettigt pris.
Köpte en VT50 förra året och den får duga tills OLED kommit ner under 20000 om 4-5 år eller så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SmörBacon:

Storlek - Plasmor kan i dagsläget göras större än OLED. För oss konsumenter betyder det 65" vs 55" om jag inte minns fel.

Temporal resolution - rörelseupplösningen är fortfarande bättre på plasma(med HÄSTLÄNGDER) från vad jag hört. plasma har 1080 linjer rörelseskärpa och dagens OLED har hela(lol) 320 linjer upplösning när bilden rör på sig. (http://hdguru.com/lg-55ea9800-oled-hdtv-reviewed/ , http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p55vt65b-20130421...)

Input lag - kanske ingen stor skillnad men ändå.

Livslängd - livslängd av OLED är väldigt osäker. Även om den är likvärdig måste nog OLED omkalibreras väldigt mycket offtare pga blå dioden.

Pris(!!) - OLED är svindyrt.

Så jag ser det som ett steg tillbaka på sätt och vis. OLED har 320 linjer upplösning så som alla hypade "LED" och plasma har riktig upplösning på 1080 linjer för bluray.

Fast det du listar är ju problem med en omogen teknik som inte är färdigutvecklad än och har inget att göra med själva OLED-tekniken i sig. Jag har kollat en del film på en gammal plasmaskärm och den är helt horribel. Dålig svärta, fruktansvärt skrikiga färger och dåligt färgomfång. De nyare LCD med LED jag sett har varit överlägset bättre på alla vis. Vad kostade de första plasmaskärmarna?

OLED har för övrigt en teoretisk möjlighet responstider på bråkdelen av en millisekund. Det är alltså bra fart i pixlarna när tekniken fått mogna lite till.

Sen är det intressant hur mycket lovpris OLED får i din egen länk där den utses till den bästa skärmen de någonsin sett.

Så vad vilka fördelar har plasma-tekniken mot OLED?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Plasma har inga fördelar mot OLED mer än att det är billigare just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det du listar är ju problem med en omogen teknik som inte är färdigutvecklad än och har inget att göra med själva OLED-tekniken i sig. Jag har kollat en del film på en gammal plasmaskärm och den är helt horribel. Dålig svärta, fruktansvärt skrikiga färger och dåligt färgomfång. De nyare LCD med LED jag sett har varit överlägset bättre på alla vis. Vad kostade de första plasmaskärmarna?

OLED har för övrigt en teoretisk möjlighet responstider på bråkdelen av en millisekund. Det är alltså bra fart i pixlarna när tekniken fått mogna lite till.

Sen är det intressant hur mycket lovpris OLED får i din egen länk där den utses till den bästa skärmen de någonsin sett.

Så vad vilka fördelar har plasma-tekniken mot OLED?

kul att du tror att plasma stått helt still sedan du en gång testade medans du är övertygad om hur fantastisk utveckling kommer vara av OLED.

Oled har fått mogna i många år...
http://en.wikipedia.org/wiki/OLED

Plasma är ju i princip parallell historiskt
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display

Även LCD hade sina första praktiska tillämpningar på 1960-talet
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD

Oleds första 50 år har gått lite trögt men visst det är säkert framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Du blandar ihop interpolering med 48fps. Det "flytet" du ser i alla LCD tv(LED eller vanlig) är inte ett korrekt flyt. Det är bara en matematisk approximation som gör att bilden blir skit. Detta är för att LCD har så otroligt dålig rörelseskärpa. ca.300 linjer upplösning. Mao får du 300 linjer upplösning på en rörande bild på LCD medan på plasma får du alla 1080 linjer. OLED dras med samma skit och har också bajsupplösning på ca. 300 linjer. Plasma ser mer naturlig ut för att den visar hela upplösningen i bilden inte för att den visar den långsammare!!

48fps är NÅGOT HELT ANNAT. Du vet inte var du pratar om tyvärr.

Vet precis vad jag pratar om. Vet mycket väl att det är en approximation av bilder som räknas ut. Det dom gör är att dom jämför två bilder eftervarandra med varandra och lägger en eller flera bild/er mellan dom, som är matematiskt framräknad, för att skapa en mer flytande verklighetstrogen bild med mer flyt ;).
Allt som vi använder är väl nästan en matematisk approximation, då är allt skit med ditt resonemang. Är nog rätt säker att dagens matematiska approximationer är rätt exakta ;).
Bara för att det inte är en naturlig verklig bild gör inte dom bilderna till skit. Hur kan du då se på filmer, eller tror du att allt är är inspelat i verkliga livet? För din information så är dagens filmer väldigt mycket gjort i en dator, dvs inte verkliga bilder och med interpolation. Är alla filmer då bajs?
Det jag pratar om är flytet, antal bilder i sekund (ja med interpolering), i bilden inte hur fort bilderna visas.

Ge mig gärna en länk om rörelsoskärpa och LCD, är nyfiken på det du skrev. Jag har läst nått om det men då i sammanhanget med interpolering, att endast ett visst antal bilder interpoleras, speciellt vid rörelser. Tror att det är det man kan ställa in på tvn, hur mycket flyt man vill ha, då interpoleras fler bilder.
Vart skrev jag att 48P är lika med det andra jag skrev? Skrev bara att även när en film (Hobbit) som var inspelad i 48P klagade recensenter på att det var overkligt flyt i bilden. Och då visades den filmen i sin naturliga fps.
http://www.vulture.com/2012/12/critics-on-the-hobbits-high-fr...
Vissa vill ha det sämre oavsett, tyvärr.

LÄS OM LÄS RÄTT Du vet tyvärr inte vad du läser

Permalänk

jag är en plasma älskare och jag kan erkänna att just led-lcd har gjort riktigt stora framsteg på senare år. En ordentligt kalibrerad led-lcd ser faktisk riktigt trevlig ut. Problemet är svärtan och skugg hanering. Där ligger de fortfarande efter, hoppas att panasonic har en bra lineup för 2014 med prisvärda 65" led-lcd med local dimming och 4k.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

kul att du tror att plasma stått helt still sedan du en gång testade medans du är övertygad om hur fantastisk utveckling kommer vara av OLED.

Oled har fått mogna i många år...
http://en.wikipedia.org/wiki/OLED

Plasma är ju i princip parallell historiskt
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display

Även LCD hade sina första praktiska tillämpningar på 1960-talet
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD

Oleds första 50 år har gått lite trögt men visst det är säkert framtiden...

Nu missuppfattade du mig igen. Jag gjorde bara samma jämförelse som du gjorde, alltså en mogen teknik med en omogen sådan. Jag upprepar, de nackdelar du listar är primärt resultat av att tekniken är ny och är inget som är direkt relaterat till just OLED. Som exempel påpekade jag att plasma var långt ifrån bra när det var nytt. Framförallt när man jämför med en modern LCD. Hade jag däremot jämfört två mogna processer, alltså en modern LED LCD med en modern plasma hade resultatet självklart varit annorlunda.

OLED är långt ifrån en mogen teknik vilket du borde veta om du har så bra koll. Hade den varit mogen hade vi redan haft stora billiga OLED-skärmar vilket inte finns än. Tekniken har däremot tagit fart genom små, enklare skärmar till telefoner och andra bärbara apparater. Det beror på att små skärmar är väldigt mycket lättare att tillverka än stora. Risken för fel på en skärmpanel är en funktion av arean och den ökar exponentiellt med just arean så dubblar du arean på en panel så blir risken för ett fel som gör att panelen måste kasseras mer än dubbelt så stor.

Vi försöker en tredje gång. Vad har plasma för tekniska fördelar över OLED?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24