Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Tänkte mer eventuellt ifall retina blir en ny standard

Om det annonseras en ny mac på deras event i September, när brukar den släppas efter "avslöjandet"? Om man jämför med tidigare annonseringar?

Det är alltid rykten när det kommer till Apple ^^ Men det var 428 (181 för retinan) dagar sen icke-retina macbooken uppgraderades, vilket är den längsta tiden mellan uppgraderingar hittills. Så en uppgradering är definitivt runt hörnet.

När det kommer till lanseringar är dem rätt så snabba, och om jag inte är helt ute och cyklar så.. max en månad efter avslöjandet?

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Det är alltid rykten när det kommer till Apple ^^ Men det var 428 (181 för retinan) dagar sen icke-retina macbooken uppgraderades, vilket är den längsta tiden mellan uppgraderingar hittills. Så en uppgradering är definitivt runt hörnet.

När det kommer till lanseringar är dem rätt så snabba, och om jag inte är helt ute och cyklar så.. max en månad efter avslöjandet?

Ja okej, då har jag lite mer kött på benen

Dock så lär man ju få lägga 15k istället för en modell som har sjunkit till 10k idag sedan den släpptes, men det är väl priset man får lägga ut för att ha "det senaste"

Permalänk
Avstängd

Beror helt vad du ska ha den till. Fördelen med Mac är dess byggkvalite.. Däremot så finns det vissa nackdelar som tex. uppgraderingsmöjligheten är oftast låg och prestandan är meh. Men för de flesta som väljer Mac gör det inte för att spela på den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag valde en macbook pro retina på jobbet baserat på några enkla antaganden: hårdvaran är en pc så jag kan lätt köra windows, ingen annan har så högupplöst skärm och jag kan lära mig att använda mac eftersom jag kan windows och linux.
Jag hade rätt på en punkt i alla fall...ingen annan hade en så fin skärm

Att installera triple-boot os x + win + linux var en ren plåga. Min önskade linux-dist fungerar inte utan massa krångel. drivrutiner fattas till viktiga saker i windows via boot camp. (defekt usb3-stöd?? argh)
Jag upplever det som att allt jag vill göra blir gjort först efter att jag har kämpat mig igenom en liten sörja av apple-egenheter. VMware fusion körde jag först, men det var så buggigt att jag fick låta bli till sist. Nu bootar jag den till windows 7 i första hand, ubuntu i andra hand. får mer gjort, snabbare på det viset.
om jag fick välja om skulle det definitivt bli en HP probook eller kanske nån gaming-maskin med flashigt tangentbord som INTE saknar delete-knapp (hur tänkte apple där egentligen???) och där backslash inte produceras genom shift+alt+7 och där pipe sitter på rätt plats
(jag är inte bitter i alla fall)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av runeman:

Jag valde en macbook pro retina på jobbet baserat på några enkla antaganden: hårdvaran är en pc så jag kan lätt köra windows, ingen annan har så högupplöst skärm och jag kan lära mig att använda mac eftersom jag kan windows och linux.
Jag hade rätt på en punkt i alla fall...ingen annan hade en så fin skärm

Att installera triple-boot os x + win + linux var en ren plåga. Min önskade linux-dist fungerar inte utan massa krångel. drivrutiner fattas till viktiga saker i windows via boot camp. (defekt usb3-stöd?? argh)
Jag upplever det som att allt jag vill göra blir gjort först efter att jag har kämpat mig igenom en liten sörja av apple-egenheter. VMware fusion körde jag först, men det var så buggigt att jag fick låta bli till sist. Nu bootar jag den till windows 7 i första hand, ubuntu i andra hand. får mer gjort, snabbare på det viset.
om jag fick välja om skulle det definitivt bli en HP probook eller kanske nån gaming-maskin med flashigt tangentbord som INTE saknar delete-knapp (hur tänkte apple där egentligen???) och där backslash inte produceras genom shift+alt+7 och där pipe sitter på rätt plats
(jag är inte bitter i alla fall)

Dold text

rMBP har tyvärr ökänt dåligt stöd för Linux just nu. Vill kan köra Linux på Apple-laptop är bästa lösningen att göra en server-install och sedan köra X11 under OSX, har kört den kombinationen den senaste tiden och tycker det fungerar riktigt bra.

Sedan saknar väl inte MBP en delete-knapp, kan tar bort tecknet under markören med ctrl-d, en kombination som är mycket lättare att nå än en separat del-tangent i ena hörnet. Och visst ligger |{[]} alla på vansinniga ställe på svenskt Mac-tangentbord, som tur är kan man enkelt skapa sin egen layout och placera dessa där man förväntar sig att de ska ligga.

Och håller definitivt med om din slutsats: om man förväntar sig att köra Windows eller Linux som primärt OS, då finns det betydligt bättre val än MBP/MBA. Om man däremot lägger ner några veckor på att verkligen lära sig OSX så är det nog många som inte vill köra något annat.

Fördelen jag ser med Mac-laptops är:

  • ingen har fortfarande kommit nära touchpaden på MBP/MBA när den kör OSX (fungerar inte alls lika bra under Windows)

  • batteritiden under OSX på nya MBA är helt överlägset allt annat med liknande vikt, hoppas denna enorma batteritid även visar sig på rMBP

  • tangentbordet är rent mekaniskt i toppklass, fast här ska tilläggas att de dyrare Vaio-modellerna är precis lika bra

  • skärmen på rMBP är väldigt bra, nu börjar det komma konkurrenter som i alla fall överträffar dessa i upplösning

  • OSX kan faktiskt hantera skärmar med "retina"-upplösning på ett sätt som gör att även program som inte specifikt stödjer hög upplösning ser OK ut, detta ska förhoppningsvis ordnas även på Windows i.o.m 8.1

  • känslan över lag, inget flexar, inget knakar, gångjärnen är efter 3.5 års hårt användande utan glapp och med "rätt" motstånd (15" MBP)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13780346]rMBP har tyvärr ökänt dåligt stöd för Linux just nu. Vill kan köra Linux på Apple-laptop är bästa lösningen att göra en server-install och sedan köra X11 under OSX, har kört den kombinationen den senaste tiden och tycker det fungerar riktigt bra.

Sedan saknar väl inte MBP en delete-knapp, kan tar bort tecknet under markören med ctrl-d, en kombination som är mycket lättare att nå än en separat del-tangent i ena hörnet. Och visst ligger |{[]} alla på vansinniga ställe på svenskt Mac-tangentbord, som tur är kan man enkelt skapa sin egen layout och placera dessa där man förväntar sig att de ska ligga.

Och håller definitivt med om din slutsats: om man förväntar sig att köra Windows eller Linux som primärt OS, då finns det betydligt bättre val än MBP/MBA. Om man däremot lägger ner några veckor på att verkligen lära sig OSX så är det nog många som inte vill köra något annat.

Fördelen jag ser med Mac-laptops är:

  • ingen har fortfarande kommit nära touchpaden på MBP/MBA när den kör OSX (fungerar inte alls lika bra under Windows)

  • batteritiden under OSX på nya MBA är helt överlägset allt annat med liknande vikt, hoppas denna enorma batteritid även visar sig på rMBP

  • tangentbordet är rent mekaniskt i toppklass, fast här ska tilläggas att de dyrare Vaio-modellerna är precis lika bra

  • skärmen på rMBP är väldigt bra, nu börjar det komma konkurrenter som i alla fall överträffar dessa i upplösning

  • OSX kan faktiskt hantera skärmar med "retina"-upplösning på ett sätt som gör att även program som inte specifikt stödjer hög upplösning ser OK ut, detta ska förhoppningsvis ordnas även på Windows i.o.m 8.1

  • känslan över lag, inget flexar, inget knakar, gångjärnen är efter 3.5 års hårt användande utan glapp och med "rätt" motstånd (15" MBP)

[/QUOTE]

Det är så genomgående i mac-världen...knappen ligger på en annan plats än vanliga människor förväntar sig. en bättre plats.
Du glömmer också om tangentbordet att det blir SKITVARMT, omkring 50 grader vid WSED.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Något som är trevligt med Mac, är deras drivrutiner. Allt fungerar så fruktansvärt bra. Linux däremot, där är det rena skämtet. Windows fungerar bra, men långt ifrån tillfredställande många gånger.

Jag hade nog testat Mac om jag ändå bestämt mig för att inte tex spela eller köra tunga renderingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som användarfel och bristande kunskap. Jag har aldrig haft problem med drivers i Linux, nästan tvärt om så upplever jag drivrutinerna i Linux bättre än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Låter som användarfel och bristande kunskap. Jag har aldrig haft problem med drivers i Linux, nästan tvärt om så upplever jag drivrutinerna i Linux bättre än Windows.

oh? Ordnar du cuda-stöd i Kali Linux på en rMBP till mig så ska jag genast tänka om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runeman:

oh? Ordnar du cuda-stöd i Kali Linux på en rMBP till mig så ska jag genast tänka om.

Absolut, varsågod:

apt-get update apt-get install nvidia-detect nvidia-libopencl1 nvidia-opencl-common nvidia-support nvidia-opencl-icd nvidia-visual-profiler nvidia-glx nvidia-installer-cleanup nvidia-kernel-common nvidia-smi nvidia-alternative nvidia-opencl-dev libglx-nvidia-alternatives nvidia-kernel-dkms nvidia-cuda-toolkit nvidia-vdpau-driver nvidia-xconfig glx-alternative-nvidia libgl1-nvidia-alternatives nvidia-settings libgl1-nvidia-glx xserver-xorg-video-nvidia libcublas4 libcudart4 libcufft4 libnpp4 libnvidia-compiler libcuda1 libcuinj4 libnvidia-ml1 libxvmcnvidia1 libcusparse4 libcurand4 python-pycuda-doc python-pycuda-headers python-pycuda nvidia-cuda-doc nvidia-cuda-gdb

Permalänk

Vad säger ni om att vänta på att köpa en Mac tills det kommer en uppdatering?

Permalänk

Itunes

Skrivet av Whitewiz:

Det är sådana småsaker man tjänar genom att ha 95% (Ungefär?) av marknaden. Hårddiskar säljs formaterade i NTFS för att "alla" använder Windows.
Så visst, det kan vara smidigt att vara en del av majoriteten.

Får man fråga varför du skall använda iTunes om du inte vill det?
För jag gissar att du inte använder iTunes nu?

Jo är ju tyvärr tvungen till det. Har en Ipod som jag kör i bilen. Kopplad direkt till Audi Multimedia Interface och funkar klanderfritt med bilens egna system. Tyvärr så funkar det bara med ipod´s, iphones osv. för att få till det bra.

Så därför måste jag använda det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whitewiz:

Det är sådana småsaker man tjänar genom att ha 95% (Ungefär?) av marknaden. Hårddiskar säljs formaterade i NTFS för att "alla" använder Windows.
Så visst, det kan vara smidigt att vara en del av majoriteten.

Får man fråga varför du skall använda iTunes om du inte vill det?
För jag gissar att du inte använder iTunes nu?

Jag har aldrig någonsinn i mina 21 år i IT-branschen köpt en hårddisk som kommer formaterad som NTFS, utan oftast kommer de helt utan partitionstabell eller filsystem alls. Och externa hårddiskar brukar komma formaterade med exFAT eller FAT32 för att det passar till "alla" operativsystem. Kan du ge något på exempel på en tillverkare som säljer sina hårddiskar för-formaterade med NTFS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Låter som användarfel och bristande kunskap. Jag har aldrig haft problem med drivers i Linux, nästan tvärt om så upplever jag drivrutinerna i Linux bättre än Windows.

Är det så? Jag förnekar inte min okunskap i Linux, faktum är att jag bråkar med det just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad säger ni om att vänta på att köpa en Mac tills det kommer en uppdatering?

Ja, vänta.

Skrivet av anon200213:

Jag har aldrig någonsinn i mina 21 år i IT-branschen köpt en hårddisk som kommer formaterad som NTFS, utan oftast kommer de helt utan partitionstabell eller filsystem alls. Och externa hårddiskar brukar komma formaterade med exFAT eller FAT32 för att det passar till "alla" operativsystem. Kan du ge något på exempel på en tillverkare som säljer sina hårddiskar för-formaterade med NTFS?

De hårddiskar jag menade var de externa, för interna kommer som sagt oftast utan partitionstabell.
De två senaste USB-diskarna från samsung som jag köpte kom med NTFS. Måste i så fall ha varit innan exFAT blev vidare spritt på marknaden.

Permalänk

Vad håller air:en för klass till att streama och eventuellt spela poker på en annan skärm? Lagg eventuellt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad håller air:en för klass till att streama och eventuellt spela poker på en annan skärm? Lagg eventuellt?

Fungerar hur bra som helst upp till 1080P. Inget lagg.

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad håller air:en för klass till att streama och eventuellt spela poker på en annan skärm? Lagg eventuellt?

Grafikkretsen är väl HD4000 från Intel? Bara att kika upp den.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Om du är sugen på att pröva OS X, så köp en mac. Macarna har högt andrahands värde om det skulle vara så att du ångrar dig. OS X vs Windows är mer av en smaksak, tycker personligen att OS X är rätt så "mysigt".

Tycker faktiskt att mitt Windows skrivbord är rätt så mysigt.

Dold text
Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av azz0n^:

Tycker faktiskt att mitt Windows skrivbord är rätt så mysigt.

Ja bakgrunden ja. Men hur ofta sitter man o glor på den?
En trevlig upplevelse kommer även från fönsterteman, systemfärger. ikonteman och så vidare. Där är Windows rätt... tråkigt. Fast det är ju bara en smaksak, så vad har jg att säga om saken?

(Detta är en av många detaljer som får mig att arbeta mer under Linux än Windows. Det är trevligare)

Skrivet av Feeku:

Det är alltid rykten när det kommer till Apple ^^ Men det var 428 (181 för retinan) dagar sen icke-retina macbooken uppgraderades, vilket är den längsta tiden mellan uppgraderingar hittills. Så en uppgradering är definitivt runt hörnet.

När det kommer till lanseringar är dem rätt så snabba, och om jag inte är helt ute och cyklar så.. max en månad efter avslöjandet?

Av de positiva sakerna om Apple som kan lyftas fram, så är det detta.
När Apple väl släppt information om en produkt, så är det inom rimliga tidsramar som produkten också kommer ut.
Många andra företag har tyvärr nackdelen att den kan släppa information om en produkt, och sedan sitter de och ruvar på produkten till dö-dagar. När de väl får tummer ur <cencur>, så är det långväga försent.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ja bakgrunden ja. Men hur ofta sitter man o glor på den?
En trevlig upplevelse kommer även från fönsterteman, systemfärger. ikonteman och så vidare. Där är Windows rätt... tråkigt. Fast det är ju bara en smaksak, så vad har jg att säga om saken?

Det är ju tur att man väldigt lätt kan modda Windows och göra teman till det.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Jag kanske är lite sen med svar, men för andra som kommer nu och läser i denna tråden tycker jag att:

Personligen gillar jag Mac mer (mest för operativsystemet och att jag gör iPhone appar och det kan man inte göra i Windows).
Jag har dock både en Mac och en Gaming PC. Skulle jag köpt en ny dator idag skulle jag köpt en PC och sen köra både Windows och OS X i den. Man får mycket mer hårdvara för pengarna om man köper en PC. Men bäst av allt (som jag har) är att ha både en Mac och en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luke Pro 999:

Jag kanske är lite sen med svar, men för andra som kommer nu och läser i denna tråden tycker jag att:

Personligen gillar jag Mac mer (mest för operativsystemet och att jag gör iPhone appar och det kan man inte göra i Windows).
Jag har dock både en Mac och en Gaming PC. Skulle jag köpt en ny dator idag skulle jag köpt en PC och sen köra både Windows och OS X i den. Man får mycket mer hårdvara för pengarna om man köper en PC. Men bäst av allt (som jag har) är att ha både en Mac och en PC.

Du gör alltså iphone appar och har både en gaming PC och en Mac?!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en Mac, men fördelarna som jag ser är att du kan köra Windows via bootcamp, utan att knappt förlora någon prestanda. Vice versa är dock svårt.

Har planer på att köpa en ny bärbar dator inom kort, och kommer plånboken vara tillräckligt stor för en MBP 13", så kommer det nog bli en sådan.

Verkligen ingen Apple-fanboy, snarare tvärtom. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat än en Nexus som telefon t.ex.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag läst igenom hela tråden men värt att nämna om ingen gjort det tidigare, är att de flesta pokerklienter är ju lämpade för Windows. Provade att lira Svenska spel i webbläsaren på en Mac, det var helt värdelöst kan jag säga. Visst, det går ju alltid att köra bootcamp men det känns som extra krångel enligt mig.

Jag kommer aldrig köpa nått annat än PC. Men en PC kommer hänga sig/strula/jävlas någon gång, hur man en bär sig åt. Det gör inte en Mac på samma sätt, det kan man inte ta ifrån dem.

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk

Det bästa av två världar är pc med osx på, alltså en hackintosh!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk

Om du vill att datorn ska räcka länge köp då en mac.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Det bästa av två världar är pc med osx på, alltså en hackintosh!

Inte för att det kändes relevant att väcka denna tråden då, men det skulle likagärna vara det sämsta av två världar om man är ute efter macens design och windows som operativ om man t ex tycker att OSX är värdelöst

Permalänk
Medlem

Jag gillar OSet Mac.
Jag gillar Musplattan.
Jag gillar inte priset.
Inte apples vilja att kontrollera allt vad man kan installera på datorn.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Något som är trevligt med Mac, är deras drivrutiner. Allt fungerar så fruktansvärt bra. Linux däremot, där är det rena skämtet. Windows fungerar bra, men långt ifrån tillfredställande många gånger.

Jag hade nog testat Mac om jag ändå bestämt mig för att inte tex spela eller köra tunga renderingar.

Skickades från m.sweclockers.com

men om du läser på lite så lär du ju märka att linux är inte bara ett OS utan flera hundratals olika plus att Linux och OSX är nästan till detalj nivå exakt samma sak.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har sagts redan, har inte orkat läsa igenom allt, men Apple har lovat alla kommande uppdateringar av OSX kommer vara gratis och att för alla nya macar så kommer du få ladda ner iwork programmen gratis Där kan du spara många hundralappar jämfört med uppdatera Windows.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se