Permalänk

Hur ofta/om torkar ni av era möss ?

Brukar ni "rengöra" era möss nåt ?
Eller kör ni bara på som vanligt år efter år ?
Om ni rengör, varför och hur ?
Ren nyfikenhet, därför denna tråd.

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar rengöra tangentbordet ordentligt när jag storstädar, typ 1 - 2 gånger om året. (alltså ta av tangenterna, rengöra runt switcharna ordentligt etc). Mus, tangentbord och skräm torkas av när man dammtorkar varje / varannan vecka.

Jag brukar använda mikrofiberduk urvriden med varmvatten till samtliga datorprylar (och andra saker i plast eller laminat). Jag torkar rent för att jag börjar nysa om det är för dammigt och jag städar för att jag gillar inte när det ser fult / stökigt / äckligt ut.

Permalänk

Har en RAT 5 som är optimal. En gång efter ett LAN plockade jag av "knapparna" och körde i diskmaskinen, detta behövs dock enbart om det ser förjävligt ut och du ätit chips/ostbågar många timmar på sträck.
Rent generellt så är det en väldigt bra beläggning av nåt random som går väldigt lätt att torka av eller till och med skrapa av smuts.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig omogen då jag sitter och garvar ihjäl mig efter jag läste detta XD
Men som svar på tal så brukar jag rengöra min datormus nån gång i månaden med alcohol rengörningsdukar eller när det behövs helt enkelt.

Visa signatur

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. - T.S. Eliot

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Brukar ni "rengöra" era möss nåt ?
Eller kör ni bara på som vanligt år efter år ?
Om ni rengör, varför och hur ?
Ren nyfikenhet, därför denna tråd.

Jag rengör min mus när det behövs. typ om jag har suttit och ätit chips vid datorn en lördagkväll så gör jag rent den på söndagen, Men ibland är det också för den är allmänt smutsig.
Varför jag gör det är för det är inte så fräscht att sitta med en smutsig/kladdig mus. Jag brukar ta loss allt. För annars så kommer jag inte åt allt. Och då låssar jag under delen och där finns skruvar till alla lösa delar.

Rolig tråd och bra att veta hur andra gör med.
Men hur gör du själv?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Jag rengör min mus när det behövs. typ om jag har suttit och ätit chips vid datorn en lördagkväll så gör jag rent den på söndagen, Men ibland är det också för den är allmänt smutsig.
Varför jag gör det är för det är inte så fräscht att sitta med en smutsig/kladdig mus. Jag brukar ta loss allt. För annars så kommer jag inte åt allt. Och då låssar jag under delen och där finns skruvar till alla lösa delar.

Rolig tråd och bra att veta hur andra gör med.
Men hur gör du själv?

Jag rengör min mus ganska ofta med tvål och vatten. Skruvar inte isär musen dock.
Men fattar inte hur musen kan bli "flottig" så fort. Sen blir det ju slitage också.
Gillar när musen ser ny ut.

Permalänk

Rengör (läs: skrapar bort) när det har byggts på ett påtagligt med hudavlagring eller annat skräp. I allmänhet behöver jag "aldrig" göra detta då mössen enligt mitt tycke är tillräckligt rena ändå. Men sen äter jag inte skräpmat/chips i samband med datoranvändande, heller.

Permalänk
Medlem

Tar en trasa och torkar om jag käkat typ chips och flottat ner musen. Aldrig annars

Permalänk
Entusiast

Känner mig ju som en grottmänniska när jag läser den här tråden

Jag rengör mitt tangentbord med tryckluft högst 1 gång om året då jag plockar bort alla tangenter först men that's it, musen rengör jag aldrig över huvud taget och då skall det tilläggas att jag äter rikligt med chips även när jag använder den!
Om den blir riktigt flottig efter chipsätande till exempel så kan ja dra ett blött papper över den men inget mer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

En gång varje vecka, två gånger om jag har suttit och ätit nära datorn eller någon annan har användt sig av mina prylar.

Permalänk
Medlem

Varje söndag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Brukar tvätta händerna innan jag sätter mig vid datorn, äter inte för mycket framför datorn också. Därför blir det inte så ofta man rengör sakerna.
Musen kan rengöras lite då och då, fuktar lite hushållspapper och gnuggar lätt.
Tangentbordet får sig en städning 1 gång om året eller när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Känner mig ju som en grottmänniska när jag läser den här tråden

Jag rengör mitt tangentbord med tryckluft högst 1 gång om året då jag plockar bort alla tangenter först men that's it, musen rengör jag aldrig över huvud taget och då skall det tilläggas att jag äter rikligt med chips även när jag använder den!
Om den blir riktigt flottig efter chipsätande till exempel så kan ja dra ett blött papper över en men inget mer.

Tänkte precis samma sak xD Jag gör i princip aldrig rent min mus/tangentbord, har tänkt att göra det men blir aldrig av, men sen har man aldrig haft samma tangentbord/mus i över ett år så har inte blivit så mycket skit att det synts

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk

Det verkar ju bara vara min mus som blir skitig ofta. Eller så är jag för petig/pedant.

Permalänk
Medlem

Jag tvättar alltid händerna innan jag sätter mig vid datorn, annars kan tangentbord och möss bli en fin bakteriehärd. Därför ser även sakerna nya ut

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nu lär jag framstå som en ren idiot här, jag förstår det, men ibland kan jag nästan sakna kulmus (snällaslåmiginte). Det var ju till hälften blandat avsky men även till hälften blandat trevligt mysnöje att göra rent dem. Är en riktig fascist när det kommer till ostbågar och mus och tangentbord, så jag har inget problem med flottig utrustning idag alls, så jag kör väl mest bara på som vanligt. Tangentbordet får ändå skräp i sig mellan tangenterna, men någon gång då och då vänder jag upp och ned på det och blåser med tryckluft för att få ut hårstrån eller annat som hittar ned dit. Varför? Ptja, jag antar väl att tanken av smutsigheten där nere stör mig.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Någon gång per månad.

Permalänk

Inte i närheten tillräckligt ofta

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag hatar att äta chips eller något annat fett framför datorn, så musen brukar aldrig bli riktigt "fet", inte tangentbordet heller. Men annars torkar man väll lite då och då.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har speciella våtservetter för rengöring av datorutrustning, men det blir inte så jätteofta..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Äter aldrig vid datorn, så varken tangentbordet eller musen blir speciellt skitiga. Men torkar av dem med sprit ibland när det är städning på schemat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nanananaBatman:

Nu lär jag framstå som en ren idiot här, jag förstår det, men ibland kan jag nästan sakna kulmus (snällaslåmiginte). Det var ju till hälften blandat avsky men även till hälften blandat trevligt mysnöje att göra rent dem. Är en riktig fascist när det kommer till ostbågar och mus och tangentbord, så jag har inget problem med flottig utrustning idag alls, så jag kör väl mest bara på som vanligt. Tangentbordet får ändå skräp i sig mellan tangenterna, men någon gång då och då vänder jag upp och ned på det och blåser med tryckluft för att få ut hårstrån eller annat som hittar ned dit. Varför? Ptja, jag antar väl att tanken av smutsigheten där nere stör mig.

Haha även om du bara nästan ibland saknar dem så tror jag att du är ganska ensam om det, kulmöss är en jädra pina!
Använder kulmöss nästan dagligen i jobb, inte i någon större utsträckning men vissa datorer jag kommer i kontakt med har fortfarande denna styggelse och det räcker med några sekunder... urk.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har en trackballmus som blir trögrullad så fort det finns minsta lilla flottlager på kulan, så jag ploppar loss kulan och torkar av den varje dag, inklusive de små kontaktytorna i skålen.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Inaktiv

Rengör när det börjar se skitigt ut tar då Petro Röd, papper och tandborste, tangentbordet plockar jag isär och diskar det som går.

Permalänk
Medlem

En gång i veckan typ men jag tvättar händerna kanske 10 gånger om dagen.

Permalänk
Medlem

Köper nytt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Köper nytt.

Hehe som en boss.

Ont: Torkar av musen när jag städar hemma, i princip varje fredag efter jobbet.
Annars efter behov. Har man käkat chips eller annat skit så får musen en extra rengöring.

Permalänk

rengör när den ser skitig ut dock inte gjort ren varesig min mx510 eller 518 en enda gång sen inköp 8 och 4 år de ser helt enkelt inte skitiga ut och då är det nog rent för mig.

äter iofs inte chips och grejjor vid datorn så blir typ inget flöht å gegg från detta på den heller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag brukar rengöra tangentbordet ordentligt när jag storstädar, typ 1 - 2 gånger om året. (alltså ta av tangenterna, rengöra runt switcharna ordentligt etc). Mus, tangentbord och skräm torkas av när man dammtorkar varje / varannan vecka.

Jag brukar använda mikrofiberduk urvriden med varmvatten till samtliga datorprylar (och andra saker i plast eller laminat). Jag torkar rent för att jag börjar nysa om det är för dammigt och jag städar för att jag gillar inte när det ser fult / stökigt / äckligt ut.

Detta beskriver även mina vanor ganska på pricken. Har dock blivit ett idogt torkade av skärmen senaste dagarna då jag svurit på BF4 så ihärdigt att skärmen blivit helt prickig av saliv.

Jag äter aldrig chips eller flottig mat vid datorn. Brukar dock äta frukost(edit: gröt) framför t.ex youtube och märker att det lämnar vita prickar av mjölkstänk på tangentbordet vilket givetvis måste avlägsnas omgående eftersom det ser ut som något annat. Så jag diskar tangenterna rätt ofta, kan nästan montera dom utan referens numera!

Permalänk
Medlem

Vilken tajming med tråden, tänkte kontakta logitechs supp för att fråga hur man skulle rengöra g602 men det verkar som bara fuktigt hushållspapper behövs.

Visa signatur

Citera för svar!!