7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en 7970. Det enda som kan tala emot för min del är fläktljudet. Om jag är kräsen gällande det, bör jag se mig om åt annat håll? Tänkte om det är någon som har erfarenhet av just detta kort.

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet men för den prestandan så ska du nu klara av lite "dån"

Permalänk

Webhallen, Har ni någon status på när korten landar i veckan till Stockholm ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evrae:

Är riktigt sugen på en 7970. Det enda som kan tala emot för min del är fläktljudet. Om jag är kräsen gällande det, bör jag se mig om åt annat håll? Tänkte om det är någon som har erfarenhet av just detta kort.

Så länge du inte tänker överklocka hårt så är det nog rätt lugnt. För det första så kan man ställa om fläktkurvan så att den går lite varmare men tystare. Det kan göra en hel del om man inte är rädd för lite temperaturer. Och för det andra så sägs det att spänningen är upplåst, och 7970 är tillverkade med stor marginal. Det är därför de klockar bra, det fina är att de också undervoltar bra. Här ser vi undervoltningstest av 7950:
http://www.behardware.com/articles/852-4/review-amd-radeon-hd...

Räknar med att jag kan få kortet riktigt tyst utan allt för mycket pill.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Sånt kör man väl alltid med butik för att slippa just sådant eller?

EDIT: Och "Doms"? Hur i helv..? Att folk har svårt för de och dem kan jag förstå, men hur kan man byta ut deras mot "doms"!?

Norrlänning probably:)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av razerrazer:

Webhallen, Har ni någon status på när korten landar i veckan till Stockholm ?

Vi hoppas på torsdag/fredag.
Men det är inget vi kan få ut och lova rakt av.
I värsta fall kommer de tidigt nästa vecka istället.

Detta gäller då den första av två leveranser så beroende på när man har bokat kan man eventuellt behöva vänta på leverans nummer två. (som ska komma en vecka efter den första)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi hoppas på torsdag/fredag.
Men det är inget vi kan få ut och lova rakt av.
I värsta fall kommer de tidigt nästa vecka istället.

Detta gäller då den första av två leveranser så beroende på när man har bokat kan man eventuellt behöva vänta på leverans nummer två. (som ska komma en vecka efter den första)

Lite övertid igår då eller? 00:00?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Norrlänning probably:)

Norrlänningar må ha en långsammare dialekt samt förkortade ord (eftersom det går så sakta måste vi ju skära ner på antalet bokstäver...)
Men vi skriver då fan "renare" än sörlänningar

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

En liten off topic fråga, beställde en crossfire brygga då jag behövde 2st, hur lång brukar leveranstiden vara på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Norrlänningar må ha en långsammare dialekt samt förkortade ord (eftersom det går så sakta måste vi ju skära ner på antalet bokstäver...)
Men vi skriver då fan "renare" än sörlänningar

Nja en del grammatiska egenheter har ni.

Permalänk

Sitter på ett 6950-2gb just nu, är det värt att köpa dett kort lr är skillnaden för liten för att det skall vara värt det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiskNships:

Sitter på ett 6950-2gb just nu, är det värt att köpa dett kort lr är skillnaden för liten för att det skall vara värt det?

Ja på båda frågor.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Har dom höjt priset till 1999?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Lite förvarning.
Vi fick tag i ett gäng kort till men tyvärr ca 100 kr dyrare än den första batchen.

Vi kan antingen höja priset nu direkt typ 50 kr eller vänta tills de dyrare korten kommer in och då höja 100 kr. Vi valde det senare alternativet. Så vill man ha det en hunka billigare är det "nu" som gäller.

Sorry Swec om det här låter "reklamigt" men tänkte vi ville göra er den tjänsten att folket här får chansen att köpa det så billigt som möjligt.

Skrivet av Hymer:

Har dom höjt priset till 1999?

Hjälpte det?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Hjälpte det?

Tack

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av FiskNships:

Jag skulle säga KÖP! Väldigt stor skillnad på ett 6950 och ett 7970.

Här är en test från Tomb Raider, 1080p. Ditt 6950 finns inte med, men ett 6970 som är bättre men i samma serie. Bara att jämföra, jag får det snabbt i huvudet till ca 60% skillnad och då är det ett 6970 som det jämförs med. Kolla igenom alla speltester så får du se.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FiskNships:

Sitter på ett likadant som du har, prestanda blir som sagt nästan den dubbla.
"Problemet" för mig är att mitt kort egentligen fortfarande duger bra till de spel som jag spelar, det är bara att dra ned på inställningarna lite om det blir segt, att korten är på 2GB gör nog sitt till att det "håller" längre.
Om det är värt det i ditt fall, beror på hur nöjd du är med din nuvarande prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hoppas min finns med i första leveransen! Grymt pris av Webhallen.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Sitter på ett likadant som du har, prestanda blir som sagt nästan den dubbla.
"Problemet" för mig är att mitt kort egentligen fortfarande duger bra till de spel som jag spelar, det är bara att dra ned på inställningarna lite om det blir segt, att korten är på 2GB gör nog sitt till att det "håller" längre.
Om det är värt det i ditt fall, beror på hur nöjd du är med din nuvarande prestanda.

tror fan jag skippar, sitter o testar runt i battlefield 4, kör med 60-70-80 fps på high och de duger fan, trode inte jag skulle ha så pass hög fps. Hade inte så mkt i battlefield 3 så förväntade mig ännu lägre, hehe.

6950't får leva vidare ett tag till!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FiskNships:

tror fan jag skippar, sitter o testar runt i battlefield 4, kör med 60-70-80 fps på high och de duger fan, trode inte jag skulle ha så pass hög fps. Hade inte så mkt i battlefield 3 så förväntade mig ännu lägre, hehe.

6950't får leva vidare ett tag till!

Ett fint köp, betydligt bättre än ett stackars GTX560Ti 1GB för nästan samma pengar (om man nu får vara lite skadeglad).
Oj så många som tjatade om att 2GB var fullständigt onödigt och att 1GB skulle räcka bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Passar detta graffekortet Arctic Xtreme III?
Eller någon som kan rekomendera en bra kylare till kortet? Finns det någon modell som kyler även Vram:et?

Permalänk

@Webhallen Följer det med Crossfire brygga??

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

@Webhallen Följer det med Crossfire brygga??

Tror de kollade med Powercolor som inte själva var säkra på vad som exakt fanns i paketet.

Permalänk

Med tanke på alla åsikter om PowerColor ska det bli riktigt intressant att se vad det blir av det här då jag fått uppfattningen om att en hel del här på SweC köpt kortet. Jag är en av dom

Tycker personligen att kortet iaf ser bra ut, även om det inte säger mycket om kvaliten. Hur som ska detta kort iaf piska mitt snikna HD7770. Priset på 1899:- är galet bra.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk

Hej, jag har kollat lite på 7870 kortet och funderar på att uppgradera mig. Anledningen är att jag på senare tid insett att 1gb vram är alldeles för lite för de flesta nya spel. Om man kollar fps vis så ser man ju att 7870 presterar runt 15-25 fps bättre och utöver det och 1gb mer vram.
Stämmer det att jag borde få bättre fps med 7870 än med mitt nuvarande 650 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej, jag har kollat lite på 7870 kortet och funderar på att uppgradera mig. Anledningen är att jag på senare tid insett att 1gb vram är alldeles för lite för de flesta nya spel. Om man kollar fps vis så ser man ju att 7870 presterar runt 15-25 fps bättre och utöver det och 1gb mer vram.
Stämmer det att jag borde få bättre fps med 7870 än med mitt nuvarande 650 Ti?

Ja det borde du med råge, sedan så har 7870 också fullt stöd för Mantle.
EDIT: Enligt Sweclockers test i Mars så är 7870 58% snabbare i 1080P, i höga upplösningar borde den vara mycket snabbare än så.

Permalänk
Webhallen

Nya lite tråkiga besked.
Vi fick leveransbesked från speditören nu och korten landar som tidigast på fredag men troligen måndag.

Inte mycket att göra åt tyvärr, men då vet ni iaf.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Fan, man får ju ett 7990 för under 4 idag, känns vettigare än detta, även om det är massa problem med CFX överlag och Två kort är bättre än två gpuer på ett kort så tilltalar 7990 mig mer :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nya lite tråkiga besked.
Vi fick leveransbesked från speditören nu och korten landar som tidigast på fredag men troligen måndag.

Ja, bra att ni meddelar iaf.
Får jag göra annat i helgen då.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Nya lite tråkiga besked.

Gaaah! Jag som redan sålt och skickat iväg mina gamla kort, abstinensbesvär FTW.

Jaja, den som väntar på något gott väntar alltid för länge.