7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem

7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Webhallen säljer 7970 för 1899:-, ganska lockande må jag säga. Men är powercolors kylning något att ha? Erfarenheter? Det är inte Vortex II vad jag förstått, utan en annan dubbelfläktslösning. Kan man få den tyst med varm fläktkurva och undervoltning tros?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/powercolor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Webhallen säljer 7970 för 1899:-, ganska lockande må jag säga. Men är powercolors kylning något att ha? Erfarenheter? Det är inte Vortex II vad jag förstått, utan en annan dubbelfläktslösning. Kan man få den tyst med varm fläktkurva och undervoltning tros?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/powercolor-...

Blir väldigt sugen får jag säga. Det verkar ju oklart när de får in korten dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

För 1899:- skall du inte tänka utan du skall köpa.

Permalänk
Medlem

Läser man här : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314... verkar det dock inte vara så jäkla häftigt att äga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Webhallen säljer 7970 för 1899:-, ganska lockande må jag säga. Men är powercolors kylning något att ha? Erfarenheter? Det är inte Vortex II vad jag förstått, utan en annan dubbelfläktslösning. Kan man få den tyst med varm fläktkurva och undervoltning tros?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/powercolor-...

Jag skulle ha sökt på denna hemsida och läsa recensioner ang kort och se vad andra säger så du får ett litet hum om det är.
http://www.newegg.com/

Permalänk
Medlem

Bra pris, ja, men fölket verkar ha uppfattningen att man får vad man betalar för. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

kör bara kör

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Läser man här : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314... verkar det dock inte vara så jäkla häftigt att äga

Skrivet av Snogge:

Bra pris, ja, men fölket verkar ha uppfattningen att man får vad man betalar för. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Ser inte bra ut...

Men Neweggs kort är inte exakt samma som webhallens.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Bra pris, ja, men fölket verkar ha uppfattningen att man får vad man betalar för. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Kortet i sig kan ju inte vara dåligt eller?
"Bara" kylningen som väsnas i värsta fall. Har två XFX 7970 som kostar ca 1700 i dagsläget, de låter i load men tuffar på:)

Edit: Jag menade 2700kr...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Blir väldigt sugen får jag säga. Det verkar ju oklart när de får in korten dock.

Dom ska komma in nästa vecka enligt webhallens Facebook

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tänkte köpa 7870 men dom finns ju inte ens i lager?

Permalänk
Medlem

PowerColor har jag inga bra erfarenheter av, men ett 7970 för 1899:- kanske är värt pengarna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Kortet i sig kan ju inte vara dåligt eller?
"Bara" kylningen som väsnas i värsta fall. Har två XFX 7970 som kostar ca 1700 i dagsläget, de låter i load men tuffar på:)

Var finner jag dessa kort? Köper ju hellre ett xfx än powercolor.

Permalänk
Medlem

Helt upp till dig! Men powercolor har ju inte fått stående ovationer direkt. De verkar inte vara så ansedda som tillverkare, och det kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Var finner jag dessa kort? Köper ju hellre ett xfx än powercolor.

My bad! 2700kr såklart! Sorry. Fanns lite överallt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1072546

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Webhallen
Skrivet av elajt_1:

Blir väldigt sugen får jag säga. Det verkar ju oklart när de får in korten dock.

De kommer in om en dryg vecka!

Angående recensionerna på newegg: newegg-länken avser inte det kort vi säljer.
Vi säljer AX7970 3GBD5-2DHE/OC (dvs överklockad med custom PCB)
newegg-länken går till: AX7970 3GBD5-2DHV3 (referens-PCB och ej överklockad)
Samma fläkt men olika firmware och PCB.

Angående fläkten har vi fått information från PowerColor om att tidigare revisioner av deras kort kunde ha problem med att det är löst på de nyare batcharna. Likaså problem med wakeup på vissa skärmutgångar ska vara löst med nyare firmwares (redan flashat från frabrik så inget man som kund behöver göra.)

Vad det gäller support och garanti så är det såklart vi som återförsäljare som tar hand om det.
Dvs som vanligt hos oss när det gäller billigare komponenter: utbyte om de är trasiga, tre års reklamationsrätt och support genom vår kundtjänst om man behöver hjälp med handhavande.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Var finner jag dessa kort? Köper ju hellre ett xfx än powercolor.

köper du XFX så får du ett kort med låst volt utan BIOS switch, alltså skräp. gäller dock inte de tidiga korten där det satt AMD referens kretskort

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köper du XFX så får du ett låst kort utan BIOS switch, alltså skräp.

Har ägt grafikkort från båda tillverkare och väljer ett xfx i alla tillfällen framför ett powercolor. Xfx har support, powercolor vet inte vad support är överhuvudtaget.

men eftersom det nu var 2700 och inte 1700 så är det inte intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Har ägt grafikkort från båda tillverkare och väljer ett xfx i alla tillfällen framför ett powercolor. Xfx har support, powercolor vet inte vad support är överhuvudtaget.

som sagt, redigerade mitt inlägg, jag tar hellre ett olåst kort än ett låst kort som inte går att överklocka ordentligt. som tur är mina kort av tidig batch där det sitter ett referens kretskort med Double Dissipation kylaren, båda korten går att öka volten på, ena har BIOS switch medan andra saknar BIOS switchen, det var så XFX började snåla in, bort med BIOS switch och sedan låsa volten på senare kort.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

som sagt, redigerade mitt inlägg, jag tar hellre ett olåst kort än ett låst kort som inte går att överklocka ordentligt. som tur är mina kort av tidig batch där det sitter ett referens kretskort med Double Dissipation kylaren, båda korten går att öka volten på, ena har BIOS switch medan andra saknar BIOS switchen, det var så XFX började snåla in, bort med BIOS switch och sedan låsa volten på senare kort.

Personligen har jag haft problem med XFXs kylning. Alltså att de varvar fläkten för högt, och fläkten inte kan kontrolleras som den ska. Från 20% och uppåt enligt fläktstyrning gav samma höga varvtal. Vilket innebär att när fläkten var i minimum så var det typ som att köra i 80-90%. En bios-uppdatering skulle lösa det, men icke, inte nog med att det var struligt att få biosuppdateringen till att börja med, så hjälpte det inte. Beslöt mig för att undvika XFX när man året efter när man ska hjälpa polaren med ett annat XFX-kort av helt annan modell som också varvade fläkten högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Personligen har jag haft problem med XFXs kylning. Alltså att de varvar fläkten för högt, och fläkten inte kan kontrolleras som den ska. Från 20% och uppåt enligt fläktstyrning gav samma höga varvtal. Vilket innebär att när fläkten var i minimum så var det typ som att köra i 80-90%. En bios-uppdatering skulle lösa det, men icke, inte nog med att det var struligt att få biosuppdateringen till att börja med, så hjälpte det inte. Beslöt mig för att undvika XFX när man året efter när man ska hjälpa polaren med ett annat XFX-kort av helt annan modell som också varvade fläkten högt.

Har inga som helst problem med mina fläktar, kör med profiler via MSI Afterburner, profil 1, fläktarna i 25% när jag inte spelar, profil 2, fläktarna i 60%, kör de överklockade i 1150 core och 6400 minnen för tillfället, ska dock försöka dra upp minnen till 6800, som sagt, det viktiga är att man får tag på kort med olåst volt, BIOS switchen är inte hela världen om den saknas, drog på ett nyare BIOS på bägge korten igår utan problem, stock BIOS är 925/1375, bioset jag drog på 1000/1425, och resten sköter Afterburner.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Wow 7990 för 4199:-

Synd bara att det kräver 3x 8pin PCI-E kablar Får köra på mitt redan beställda 780 istället då.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Billigt eller inte, enligt mig så är det inte värt det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av JohanFalk:

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Billigt eller inte, enligt mig så är det inte värt det.

Garanti och support bör man ju dock ta med oss på Webhallen, inte med PowerColor så det bör inte påverka

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Billigt eller inte, enligt mig så är det inte värt det.

Sånt kör man väl alltid med butik för att slippa just sådant eller?

EDIT: Och "Doms"? Hur i helv..? Att folk har svårt för de och dem kan jag förstå, men hur kan man byta ut deras mot "doms"!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillas85:

Har ägt grafikkort från båda tillverkare och väljer ett xfx i alla tillfällen framför ett powercolor. Xfx har support, powercolor vet inte vad support är överhuvudtaget.

men eftersom det nu var 2700 och inte 1700 så är det inte intressant.

Skrivet av JohanFalk:

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Billigt eller inte, enligt mig så är det inte värt det.

Missade ni att Webhallen står för både support och garanti?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Garanti och support bör man ju dock ta med oss på Webhallen, inte med PowerColor så det bör inte påverka

Inte bara garantin, generellt sagt så är Powercolor problematiskt. Allt från garanti, support, kvalité på korten eller kylare. Men jag ska inte uttala mig angående just denna produkten, säger bara att mina erfarenheter med Powercolor har varit allt utom bra.

Har självklart inget dåligt att säga angående Webhallen, har alltid varit problemfria och kvick för mig.

Skrivet av Aleshi:

EDIT: Och "Doms"? Hur i helv..? Att folk har svårt för de och dem kan jag förstå, men hur kan man byta ut deras mot "doms"!?

Ledsen, är lite van vid engelska och min svenska är inte exakt bra.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Jag hade ett 6850 ifrån powercolor som fungerade utmärkt, det lät inget och det vart svalt.

Så jag hade köpt det om jag vart du

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köper du XFX så får du ett kort med låst volt utan BIOS switch, alltså skräp. gäller dock inte de tidiga korten där det satt AMD referens kretskort

Mina XFX kort tuffar på bra Klockade som BTC / LTC miners, men som du säger Volt är låst. Men tycker nog XFX ändå inte gör dåliga kort för pengen de kostar. (säger inte att dem är billiga, å inte häller att dem är dyra)

PowerColor, Sapphire är kort jag inte gärna tar i ens med tång oklockade.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Någon som vet om det är svart eller röd pcb på kortet? Den är röd på bilden men om man klickar på den och förstorar så är den svart

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599