Har problem med att BF4 hänger sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

testa att avinstallera allt tjaffs som nvidia installerar
installera enbart grafikdrivrutinerna.

nvidia virtual audio och 3d vision rutinerna kan göra att man åker på blåskärmar

åkte på låsningar i win 8.1 med dom senaste drivrutinerna
när jag avinstallerade allt utom grafikdrivarna så har jag inte åkt på en låsning än.
det är inte BF4 det är fel på utan på drivrutinerna

Kanske provar det ikväll. Hoppas det funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör du med perfoverlay.drawfps 1? om du gör det stäng abv det det får mitt bf4 att hänga sig.

Ibland, men annars inte.. Kraschar ändå

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Detta har jag gjort nu:

Har nu reparetat spelet
Testat nya/äldre drivers
Tagit bort och installerat PB på nytt
Avaktiverat SLI
Aktiverat SLI
Testat starta BF4 i x86 mode
Testat starta BF4 i x64 mode
Startat som Administratör på BF4.exe
Stäng av uPnP i router/windows services
Kör på 1080p @ High Utan AA/HBAO ingame

Seriöst... Spelet kraschar/hänger sig på alla dessa sätt som ja testat

Någon som vet något mer kan testa osv? Börjar bli rätt segt.. För man vet ju massa andra som kan lira 24/7 utan krasch med eller utan SLI, får inte ihop de...

Spelet frös sig för min kompis och han fixade detta genom att stänga av molnlagring hos Origin. Prova gärna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MlLA:

Spelet frös sig för min kompis och han fixade detta genom att stänga av molnlagring hos Origin. Prova gärna det.

Jag har testat de, ingen hjälp!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Funkat bra 3 kartor, nu på Siege of Shanghai (Beta kartan) har jag kraschat 3 gånger på 10 minuter på Swec servern..

*4 Gånger, 1 min in i kartan.. Får reconnecta hela tiden
*5e gången, Testade starta om Origin, hjälpte inte. Direkt jag dog så kraschade det.

siege of shanghai krashar HELA TIDEN för mig nu! Fungerade perfekt förut i både betan och spelet. :S

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F
AMD 9800X3D & Noctua NH-D15S
G.Skill Trident 6000MHz CL28 DDR5
ASUS ROG STRIX RTX 4080 OC

Permalänk

Siege of shanghai kraschar för mig också, har gett upp den banan.

Tycker det är konstigt på det inte kraschade för mig på betan, en enda gång.

Permalänk
Medlem

igår kunde jag spela 1-2 matcher i rad utan crash. idag kan jag inte ens spela 15 min, samma server.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressat att få veta hur gammal build.en från "betan" var. För det var ju precis det här jag misstänkte, "betan" var uppenbarligen en såpass gammal build att spelare kunde köra den utan problem, men sen få problem med live-versionen eller tvärtom. Mkt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Detta har jag gjort nu:

Har nu reparetat spelet
Testat nya/äldre drivers
Tagit bort och installerat PB på nytt
Avaktiverat SLI
Aktiverat SLI
Testat starta BF4 i x86 mode
Testat starta BF4 i x64 mode
Startat som Administratör på BF4.exe
Stäng av uPnP i router/windows services
Kör på 1080p @ High Utan AA/HBAO ingame

Seriöst... Spelet kraschar/hänger sig på alla dessa sätt som ja testat

Någon som vet något mer kan testa osv? Börjar bli rätt segt.. För man vet ju massa andra som kan lira 24/7 utan krasch med eller utan SLI, får inte ihop de...

Spela i window mode borderless, hjälpte för mig. (spelet envisas ofta med att byta tillbaka till fullscreen när man startar det igen så kolla så det verkligen är instället när du börjar spela)
Du kommer tappa FPS på detta men du slipper att det kraschar.

Inaktivera cloudtjänsten i Origin, hjälpt för en polare. Finns under generalinställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

testa att avinstallera allt tjaffs som nvidia installerar
installera enbart grafikdrivrutinerna.

nvidia virtual audio och 3d vision rutinerna kan göra att man åker på blåskärmar

åkte på låsningar i win 8.1 med dom senaste drivrutinerna
när jag avinstallerade allt utom grafikdrivarna så har jag inte åkt på en låsning än.
det är inte BF4 det är fel på utan på drivrutinerna

Det fungerade bra runt 3 maps, sen krashade det.. :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F
AMD 9800X3D & Noctua NH-D15S
G.Skill Trident 6000MHz CL28 DDR5
ASUS ROG STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Medlem

Men när ni menar krashar, Är det samma krash vi alla råkar ut för? Det vill säga, För mig blir skärmen näst intill svart och ljudet börja bugga stark och tydligt och det finns ingen möjlighet att rädda det hela förutom att gå till Kontroll-Alt-Delete och tvinga en avstängning och sedan logga in igen.

En sak jag tycker är konstigt, Betan var helt buggfri för mig åtminstone, undra på vad som kan ha gjort spelet värre. Kanske Sabotage?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Spela i window mode borderless, hjälpte för mig. (spelet envisas ofta med att byta tillbaka till fullscreen när man startar det igen så kolla så det verkligen är instället när du börjar spela)
Du kommer tappa FPS på detta men du slipper att det kraschar.

Inaktivera cloudtjänsten i Origin, hjälpt för en polare. Finns under generalinställningar.

Inaktivera cloudtjänsten i Origin har ja gjort... Och visst får la testa window mode o testa

Skrivet av Cenorida:

Men när ni menar krashar, Är det samma krash vi alla råkar ut för? Det vill säga, För mig blir skärmen näst intill svart och ljudet börja bugga stark och tydligt och det finns ingen möjlighet att rädda det hela förutom att gå till Kontroll-Alt-Delete och tvinga en avstängning och sedan logga in igen.

Japp, mitt BF4 slutar fungera och får trycka CTRL ALT DEL och avsluta skiten... Skärmen blir svart !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Inaktivera cloudtjänsten i Origin har ja gjort... Och visst får la testa window mode o testa

Japp, mitt BF4 slutar fungera och får trycka CTRL ALT DEL och avsluta skiten... Skärmen blir svart !

Har det samma problem som du! Men det märks aldrig när folk blir lämnade, Det känns som om det bara är jag. (Undantag för servercrash)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det positiva är att med nya servernuppdateringen förut sparas dina stats även om du krashar ifall du inte kör rejoin för då förvinner det. Så krashar man är det bäst att vänta tills banan avslutats för att vara säker att man får sina poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det positiva är att med nya servernuppdateringen förut sparas dina stats även om du krashar ifall du inte kör rejoin för då förvinner det. Så krashar man är det bäst att vänta tills banan avslutats för att vara säker att man får sina poäng.

Kul att man fick veta det nu då

Tycker det är hyfsat stabilt faktiskt. Igår kraschade det precis när jag träffade heli nr 2 med stridsvagnens kanon och då var det ju synd att man inte visste detta.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har det samma problem som du! Men det märks aldrig när folk blir lämnade, Det känns som om det bara är jag. (Undantag för servercrash)

Samma skit händer mig med...:(

Permalänk
Ljusskygg

Asså tro inte att ni kan fixa det, för det kan ni inte. Detta är ett problem inom SPELET. Inte klientens dator, detta är känt och orkar ni bry er om att läsa nyheterna av DICE i Battlelog så ser ni vad dom håller på fixa, nr 1 på deras lista är Klient/Server krasharna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hann inte gå igenom allt som skrivit hittils men jag har två lösningar (bara hunnit testa en av dem). Kan tillägga att jag fått tre frysningar totalt sen spelet släpptes
1. Kör i borderless mode - Det negativa med detta är att FPSen går ned lite väl mycket. Funkade med SLI avstängt men krashade med SLI påslaget (dock ej frysning).
2. Avaktivera Origin overlay - Ej testat detta än men läst att det ska hjälpa. Högerklicka på spelet i Origin, välj spelegenskaper och bocka för bocken där.

Skrivet av SimonMattila:

Asså tro inte att ni kan fixa det, för det kan ni inte. Detta är ett problem inom SPELET. Inte klientens dator, detta är känt och orkar ni bry er om att läsa nyheterna av DICE i Battlelog så ser ni vad dom håller på fixa, nr 1 på deras lista är Klient/Server krasharna.

Krasher är en sak, frysningar är en annan (tycker jag iaf). Krashar gör det titt som tätt men jobbigare när spelet fryser till och man måste stänga det via aktivitetshanteraren.

Skrivet av Myllerman:

Kan bekräfta detta och verkar även fungera med frysningar. Körde en match igår och så frös spelet till så att jag blev tvungen att stänga det via aktivitetshanteraren. Körde med polare och de sa till när matchen var slut, då reloadade jag Battlelog några gånger och såg då att mina stats sparats. Dock drygt att behöva vänta så länge, speciellt om matchen är lång. Det jag är nyfiken på är om man kan köra en annan match på en annan server så länge, dock inte testat detta än.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hoppas dom fixar detta....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Min skärm blir svart samtidigt som ljudet försvinner och jag måste köra Ctrl+alt+delete för att avsluta spelet.

Börjar bli riktigt trött på det här, har provat säkert 20 olika s.k. "lösningar" utan framgång. :/

Permalänk
Medlem

Hörde nåt jävla konstigt om att man måste göra en av två saker för att stoppa DX_Device_blablabla crashen.

1. Vara säker på att SSAO är AV i nvidia control panel, OCH vara AV ingame.
2. Vara säker på att SSAO är PÅ i nvidia control panel, OCH vara PÅ ingame.
De två inställningarna måste tydligen "matcha", av nån jädra korkad anledning.

Lyckades spela SP i 5 timmar efter det, och har hittills inte fått en enda DX crash sen dess (dock andra "vanliga" crasher, spelet är ju buggit ändå även om man löst en sorts crash... suck)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk

Jag har inte haft några problem med spelet förrän igår, innan dess var det bara servrarna som crashade. Måste ändå säga att jag föredrar att spelet crashar/fryser framför att servern går ner - nu får man i alla fall de poäng man skrapat ihop. Kan för övrigt säga att vår klanserver som jag är med och administrerar fungerat väldigt bra hela tiden (skaffade den i fredags) - även när andra har haft problem med sina. Det är samma gamla visa med DICE spel, betan tycks inte ha hjälpt mycket vad gäller att lösa problem pre-release, utan det är ruggigt illa första tiden. Men men, det kan bara bli bättre - och det kommer det ju att bli.

Permalänk
Medlem

Hade problem med att mitt BF4 kraschade hela tiden med, kunde inte ens spela en tiondel utav en match innan jag fick crash.

BF4 var ju rätt stort och har rätt så stora laddningstider, och det kanske var så att spelet fick laddningsfel, i alla fall. Tänkte jag installerar BF4 på min SSD för att testa och även få snabbare laddningstider.

Jag vet ej vad problemet var, men jag flyttade BF4 från min HDD till min SSD och mina in-game kraschar försvann. Strax efter det dock så fick jag DirectX kraschar, men dock var det ett problem som kunde uppstå med flera Origin spel, sökte på problemet lite snabbt och fick svar att man kunde stänga av in-game overlay, och det problemet var borta. Efter detta har jag kunnat köra felfritt.

Man kunde även stänga av cloud-storage på Origin som tydligen kunde lösa lite kraschar.

Annars är det väl bara att vänta tills DICE fixar de flesta kraschar, riktigt trist dock.

Permalänk
Medlem

Körde utan Origin overlay igår (testade en 64p bana) och märkte inte av någon frysning.
Sänkte dessutom network Smoothing till 0% och det kändes som att folk inte träffade mig lika lätt som tidigare samt att jag hade lättare att döda folk. Vet att det låter vansinnigt och säkert placebo men ändå Kan dock tillägga att Network Smoothing 0% gjorde spelet lite "hoppigare" (precis som tootip säger) plus att min FPS inte kändes lika smidig utav någon skum anledning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

En sak jag tycker är konstigt, Betan var helt buggfri för mig åtminstone, undra på vad som kan ha gjort spelet värre. Kanske Sabotage?

Har du ställt in home cinema eller high-fi i audio settings? Jag har hört att det kan hjälpa att ändra till headphones.

edit: jag har inte testat detta själv, men jag har en kompis som har exakt samma krasher (svart bild och loopande ljud) och det hjälpte för honom. Jag ska testa det när jag kommer hem idag eftersom jag har valt home cinema själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Kraschar fortfarande konstant för mig, i början endast på 64-player servrar. Nu har jag dock märkt av det även på 32-players. När fixas detta egentligen? Blir förbannat irriterad när man inte kan spela klart rundan

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk

Jag har fixat krasharna här. Det jag gjorde var att gå in under ljudinställningar i windows och klicka av: "Allow applications to take exclusive control of this device". Jag ändrade också ljudoutput till 16 bits 48khz och ändrade även till 48khz i mina inställningar till mitt Asus Xonar ljudkort.

Jag har nu spelat i tre timmar utan någon krash. Tidigare kunde jag spela i max 20 minuter.

edit: krasharna jag fick var att spelet fastnade med loopande ljud, enda sättet att avsluta var döda spelet via taskmanagern.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Jag hade problem (peppar peppar) med frysningar med riggen i sign. googlade lite och hittade denna http://www.reddit.com/r/Battlefield/comments/1q14u9/bf4_i_hav...

Har kunnat spela hela kvällen utan någon krasch nu vilket är mycket bättre än innan då det frös titt som tätt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

För mig crashar det oftast mellan banbyte.

Permalänk

trots LinX stabil OC i 80min får jag massor av directX errors, "getdevicenågonting". Idag gjorde jag alla timings på RAM lite slappare, på auto under 1600MHz blir de kanske för aggressiva ? Hsf, flera rundor i rad utan problem, första gången för det !
En sak till: innan jag hittat min main OC på grafikkortet har jag fibblat upp och ner med frekvenser, testat och sett artefakter i bencher, det gäller att boota om om det blivit korrupt, räcker inte med att sänka till stabil gpu oc tycker jag.

EDIT // testar med Prime95 igen efter att bara kört IBT och LinX i ett par år: Datorn kraschar/fryser direkt trots LinX OK (5400MB av 6GB i 25 rundor) och spelbar. SuperPI 4M krashade oväntat datorn innan med, trodde det var nåt med programmet, men det är nog minnet som inte är inställt 100%..LinX/IBT stressar CPU mest..P95 Blend mest minnet.
Vid högre BLCK än 192 blir de tre round trip latency (RTL för channel A, B och C) värdena olika i BIOS, och de kan ändras mellan varje reboot, med blck 192 är de lika alla tre, P95 tuggar på i 3:e timman nu.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210