Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ungefär så det ser ut här också. Men även jag säger att Microsoft verkar vara inne i en "sökarperiod" och har inte koll på vad de själva eller marknaden vill, men jag tipsar dem om att slänga in en virtuell burk med Linux på så kan de leka runt och se om de trivs utan att det behöver bli så definitivt.

Jepp. Det är ett mycket bra sätt att känna på Linux utan att det behöver innebära några direkta risker.

Jag är, som det kanske är känt inte alltför förtjust i utvecklingsriktningen för Windows men Linux är tyvärr långt ifrån att fungera som ett substitut till hur Win 8 "borde sett ut". Det finns ju dock pengar att tjäna inom branschen så jag ser det mest som en tidsfråga innan någon aktör tar nytta av situationen och skapar ett ordentligt desktop-os.

Om t.ex. Chrome OS får stöd för android-appar samt optimerar GUIt för desktops så skulle ett sådant system säkerligen räcka för den "konsumerande konsumenten". Dualboota detta med Steam OS så har man helt plötsligt täckt in gamers som använder steam (11,68 miljoner enligt Strejf himself). Visar det sig att Steam OS presterar bättre än windowsbaserade steamklienten kommer även andra spelutvecklare få överväga att gå över till någon liknande plattform (eftersom jag misstänker att de gärna inte ger upp sina egenutvecklade, windowsbaserade tjänster).
På företagssidan så har en del större aktörer såsom Autodesk börjat släppa Linuxkompatibel programvara. Om trenden fortsätter där löper MS risk att förlora en stor del av en relativt fast inkomst. De flesta klienter/terminaler som endast kör EN programvara (kassasystem, lagerterminaler etc) skulle mycket enkelt kunna bytas ut mot linuxbaserade diton utan att användaren skulle märka något alls.

Jag säger absolut inte att det jag nämner ovan kommer ske. Det jag däremot är säker på är att vi kommer se en hel del inom mjukvarubranschen de kommande fem åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Dualboota detta med Steam OS så har man helt plötsligt täckt in gamers som använder steam (11,68 miljoner enligt Strejf himself). Visar det sig att Steam OS presterar bättre än windowsbaserade steamklienten kommer även andra spelutvecklare få överväga att gå över till någon liknande plattform (eftersom jag misstänker att de gärna inte ger upp sina egenutvecklade, windowsbaserade tjänster).

Jo, Linux är redan snabbare än Windows, när man ansträngt sig lite. Orsaken är till viss del skillnanden mellan OpenGL och Direct3D, http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Citat:

After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux. That the Linux version runs faster than the Windows version (270.6) seems a little counter-intuitive, given the greater amount of time we have spent on the Windows version. However, it does speak to the underlying efficiency of the kernel and OpenGL. Interestingly, in the process of working with hardware vendors we also sped up the OpenGL implementation on Windows. Left 4 Dead 2 is now running at 303.4 FPS with that configuration.

This experience lead to the question: why does an OpenGL version of our game run faster than Direct3D on Windows 7? It appears that it’s not related to multitasking overhead. We have been doing some fairly close analysis and it comes down to a few additional microseconds overhead per batch in Direct3D which does not affect OpenGL on Windows.

Det är säkert dessa mikrosekunder i Direct3D som fått Johan Andersson på DICE att pusha för AMDs Mantle.

Men, varför Battlefield 4 skulle vara snabbare på Windows 8.1 än på Windows 7 fattar jag inte. Är det rykten eller sant? Går det inte patcha 7:an?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Jo, Linux är redan snabbare än Windows, när man ansträngt sig lite. Orsaken är till viss del skillnanden mellan OpenGL och Direct3D, http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Det är säkert dessa mikrosekunder i Direct3D som fått Johan Andersson på DICE att pusha för AMDs Mantle.

Men, varför Battlefield 4 skulle vara snabbare på Windows 8.1 än på Windows 7 fattar jag inte. Är det rykten eller sant? Går det inte patcha 7:an?

När Vista kom dök det upp vissa nya DX-funktioner DX10.nånting (som bara AMD stödde) som gjorde att samma spel som kunde använda sig av detta gick klart bättre (såg både bättre ut och renderades snabbare) på Vista än XP med bara DX9. Troligen något liknande nu. Tyvärr är jag inte lika påläst denna gången.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ja, det ska verkligen bli spännande att se vad Mantle gör med marknaden. Om det fungerar lika bra som det påståtts så kan även konsolerna få det hett om öronen då hådvarunära APIer var deras starkaste sida i prestandastriden mot PCn.
I diskussionen gällande att Linux är snabbare än Windows så uppstår ju dock samma problematik som i densamma gällande Win7 och Win8. Det ena kanske är tekniskt snabbare men sett ur en praktisk synvinkel, långsammare. Det krävs nog mer än ett par enstaka procent i prestandaökning för att motivera en övergång till Linux.

Jag kan vara ute på djupt vatten här men frågan är om DirectX hade överlevt så länge (förutsatt att OpenGL eller Mantle tar över) om inte (Direct)Xbox hade funnits. Av vad jag förstår så använder PS4 OpenGL medan XBone kör DirectX.
Försvinner incitamentet att utveckla PC-spel i DirectX (pga OpenGL eller Mantle) så kommer även XBone bli lidande, lite på samma sätt som PS3 blev lidande på multiplattformstitlar.

Som sagt.. Möjligheterna är stora för Microsofts konkurrenter nu.. De blir attackerade på nästan samtliga fronter och den enda framgångsrika divisionen som jag känner till är dynamics-divisionen som självklart inbringar en hel del intäkter men knappast räcker för att dra runt företaget om konkurrenterna får fotfäste i resterande delar av marknaden.

Permalänk
Medlem

I ett tidigare inlägg lyfte jag fram att över 80 % av de som kör Windows 8 inte uppgraderat kostnadsfritt till Windows 8.1. Det var som sagt svårt att veta om det är mycket eller lite. Nu vet jag att det är inte bara mycket litet utan förbaskat lite; på http://array.se kan man läsa att

19:e september 2013: http://array.se/nyheter/over-tva-tredjedelar-av-er-har-redan-...

Citat:

"Trots att iOS 7 inte funnits tillgänglig i mer än drygt ett halv dygn har redan över två tredjedelar av er som besöker Array.se via iOS-enheter uppdaterat till den senaste versionen. Resterande tredjedel av er kör på olika versioner av iOS 6 medan endast 0,22 % fortfarande har iOS 5. Statistiken är baserat på dagens besök fram till 11.30."

23:e oktober 2013: http://array.se/nyheter/mavericks-ar-redan-storst-pa-array-se...

Citat:

Kanske tack vare att OS X 10.9 Mavericks släpptes som en kostnadsfri uppdatering är nu operativsystemet redan efter första dagen det mest populära bland våra besökare med Mac här på Array.se.

OS X 10.9 Mavericks, 43.8%
OS X 10.8 Mountain Lion, 40.7%
OS X 10.7 Lion, 8.7%
OS X 10.6 Snow Leopard, 6.3%
OS X 10.5 Leopard, 0.5%

Det är inte bara en stor skillnad, det är en hysteriskt stor skillnad.

Vad är det som gör att inte användare av Windows 8 klarar av att upgradera när Apple-folket kan?!

Det här är ju värre än genant.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

I ett tidigare inlägg lyfte jag fram att över 80 % av de som kör Windows 8 inte uppgraderat kostnadsfritt till Windows 8.1. Det var som sagt svårt att veta om det är mycket eller lite. Nu vet jag att det är inte bara mycket litet utan förbaskat lite; på http://array.se kan man läsa att

19:e september 2013: http://array.se/nyheter/over-tva-tredjedelar-av-er-har-redan-...

23:e oktober 2013: http://array.se/nyheter/mavericks-ar-redan-storst-pa-array-se...

Det är inte bara en stor skillnad, det är en hysteriskt stor skillnad.

Vad är det som gör att inte användare av Windows 8 klarar av att upgradera när Apple-folket kan?!

Det här är ju värre än genant.

Kan det ha att göra med att Apple pushar ut sina uppdateringar medan MS, i detta fall, inte gjort det alls utan bara föreslår en uppdatering när man går in i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan det ha att göra med att Apple pushar ut sina uppdateringar medan MS, i detta fall, inte gjort det alls utan bara föreslår en uppdatering när man går in i butiken?

Det låter som att du föreslår att det är Microsoft som är orsaken till att ingen uppdaterar från Windows 8 till Windows 8.1.

Även om det låter besvärligt med någon som pushar något så kan det ha sina fördelar. Jag kommer ihåg för några år sedan när internmeddelanden inte fick skickas via e-post utan enbart skulle meddelas via interna hemsidan. Inte en människa visste vad som skulle hända längre. Argumentet lät: "Du måste regelbundet besöka nyhetslistan för att se vad som är på gång". Det tog några månader sedan kom e-posten tillbaks. Jag skulle tro att Microsoft kommer att tvingas till en pudel och att man kommer att få en pushad påminnelse om uppdatering.

Lite flingor från http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

DATUM Win8.1 Win8 Win8.x 7dgr Uppgr 131017 0,32 6,22 6,54 6,64 4,89% 131018 0,55 6,13 6,68 6,67 8,23% 131019 0,72 6,51 7,23 6,71 9,96% 131020 0,8 6,52 7,32 6,76 10,93% 131021 0,76 5,81 6,57 6,76 11,57% 131022 0,8 5,82 6,62 6,78 12,08% 131023 0,83 5,85 6,68 6,81 12,43% 131024 0,91 5,76 6,67 6,82 13,64% 131025 0,92 5,6 6,52 6,8 14,11% 131026 1,02 6,36 7,38 6,82 13,82% 131027 1,05 6,39 7,44 6,84 14,11% 131028 0,98 5,75 6,73 6,86 14,56% 131029 1,04 5,7 6,74 6,88 15,43% 131030 1,11 5,54 6,65 6,88 16,69% 131031 1,2 5,48 6,68 6,88 17,96% 131101 1,22 5,6 6,82 6,92 17,89% 131102 1,35 6,09 7,44 6,93 18,15%

Tittar man på de svenska nätbutikerna så dominerar ju fortfarande Windows 8 över Windows 8.1, vilket är begripligt. Vem vågar lägga tid på att massuppgradera datorerna på lagret? Jag gissar att det finns ett rejält motstånd på flera håll.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det låter som att du föreslår att det är Microsoft som är orsaken till att ingen uppdaterar från Windows 8 till Windows 8.1.

Även om det låter besvärligt med någon som pushar något så kan det ha sina fördelar. Jag kommer ihåg för några år sedan när internmeddelanden inte fick skickas via e-post utan enbart skulle meddelas via interna hemsidan. Inte en människa visste vad som skulle hända längre. Argumentet lät: "Du måste regelbundet besöka nyhetslistan för att se vad som är på gång". Det tog några månader sedan kom e-posten tillbaks. Jag skulle tro att Microsoft kommer att tvingas till en pudel och att man kommer att få en pushad påminnelse om uppdatering.

Tittar man på de svenska nätbutikerna så dominerar ju fortfarande Windows 8 över Windows 8.1, vilket är begripligt. Vem vågar lägga tid på att massuppgradera datorerna på lagret? Jag gissar att det finns ett rejält motstånd på flera håll.

Jo, MS strategi har uppenbarligen inte varit att pressa ut denna uppdatering. Varför de inte skickat ut den via Windows Update ännu vet jag inte. De säkerhetsuppdateringar som är en del av 8.1 pushas ju ut dock så det är ju ingen som blir utsatt för risk på grund av detta.

Sen att lagerdatorer inte uppgraderas är inte så konstigt, det är inte alls säkert att de har rätt att lägga in 8.1 enligt tillverkarens volymavtal och även ifall de hade det så hade det ju inneburit att datorn inte var helt ny när slutkunden fick den. När jag fick senaste jobbdatorn så var den ju ny men driftbolaget hade lagt in en massa saker, det var ganska tydligt då touchpaden var lite flottig. Det var ju inget större problem då det är min jobbdator och jag inte äger den eller liknande, men hade jag köpt en ny dator och den hade varit kladdad på så hade jag nog inte blivit så glad.

Permalänk
Rekordmedlem

Framförallt är det nog så att det är en för hög kostnad i samband med att uppdatera datorerna, nån måste göra jobbet, för en dator på ett lager byter inte os av sig själv, det kostar i både logistik och jobbet att byta os på dem så om tillverkaren inte ser att de tjänar mer på att göra det är det bara dumt ur företagsekonomisk synvinkel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, jag inser att datorer i butik knappast kommer att uppdateras, men:

Skrivet av snajk:

Jo, MS strategi har uppenbarligen inte varit att pressa ut denna uppdatering. Varför de inte skickat ut den via Windows Update ännu vet jag inte. De säkerhetsuppdateringar som är en del av 8.1 pushas ju ut dock så det är ju ingen som blir utsatt för risk på grund av detta.

Ok, om de skiljer på säkerhetsuppdateringar från den andra uppdateringen (dvs övriga Windows 8.1) då är det en medveten strategi.

Då undrar man ju varför. Kan det här vara ett sätt att få folk att lära sig att använda Butiken? Eller? Är det nedanstående som gäller?

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/why-can-t-find-u...

Citat:

Why can't I find the update in the Store?
If your PC is currently running Windows 8 (or Windows RT) and you want to update to Windows 8.1 (or Windows RT 8.1) in most cases you’ll see this free update prominently featured on the Windows Store home page. If you’ve opened the Store and you don’t see the update, it could be for one of these reasons:

• You might need the latest updates from Windows Update

• You might be running an edition of Windows 8 that doesn’t support updating from the Store

• Windows Store might not be showing the latest content

Ok, så alla har inte rätt att uppgradera?! Det var nytt för mig. Hur skoj är det för de som sitter med fel version av Windows 8? Hur vet de om de har rätt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, jag inser att datorer i butik knappast kommer att uppdateras, men:

Ok, om de skiljer på säkerhetsuppdateringar från den andra uppdateringen (dvs övriga Windows 8.1) då är det en medveten strategi.

Då undrar man ju varför. Kan det här vara ett sätt att få folk att lära sig att använda Butiken? Eller? Är det nedanstående som gäller?

Jag kan bara spekulera men säkerligen vill de få användare att använda butiken. Det kan också handla om att de ville få ut det mer stegvis, så att de som verkligen var intresserade var de som fick det först och alla andra får det antingen när de hittar till butiken eller när det väl kommer via vanlig update, typ som Samsung gör med telefonuppgraderingar, även om en viss telefon från en viss operatör får en uppgradering behöver inte det betyda att ett annat exemplar av exakt samma telefon på samma operatör får den samtidigt utan det kan dröja dagar. Vad jag förstått för att Samsung vill få reda på eventuella buggar innan alla får dem osv. Är det en orsak borde MS snart vara nöjda och börja skicka den till alla dock.

Citat:

Ok, så alla har inte rätt att uppgradera?! Det var nytt för mig. Hur skoj är det för de som sitter med fel version av Windows 8? Hur vet de om de har rätt?

Det finns ingen fel-version egentligen utan det handlar om de som har testversioner och liknande. Alla som har en fullversion av Windows 8 kan uppdatera till 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan också handla om att de ville få ut det mer stegvis, så att de som verkligen var intresserade var de som fick det först och alla andra får det antingen när de hittar till butiken eller när det väl kommer via vanlig update, typ som Samsung gör med telefonuppgraderingar, även om en viss telefon från en viss operatör får en uppgradering behöver inte det betyda att ett annat exemplar av exakt samma telefon på samma operatör får den samtidigt utan det kan dröja dagar. Vad jag förstått för att Samsung vill få reda på eventuella buggar innan alla får dem osv. Är det en orsak borde MS snart vara nöjda och börja skicka den till alla dock.

Jo, stegvis lär det bli.

Det var spännande det där med Samsung. Jag har ju en Samsung Note 3 och undrade lite om jag kan undvika Kit-Kat. Jag är inte säker på att jag vill ha den än; den känns lite som Windows 8.1, just too much.

Fast, hör och häpna, jag riskerar att åka på att köpa en laptop idag eller i morgon... Alla har ju Windows 8...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, stegvis lär det bli.

Det var spännande det där med Samsung. Jag har ju en Samsung Note 3 och undrade lite om jag kan undvika Kit-Kat. Jag är inte säker på att jag vill ha den än; den känns lite som Windows 8.1, just too much.

Fast, hör och häpna, jag riskerar att åka på att köpa en laptop idag eller i morgon... Alla har ju Windows 8...

Kolla på kvalitetslaptops så kan du kanske välja W7, exempelvis: http://www.dustinhome.se/search/thinkpad%20x240

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kolla på kvalitetslaptops så kan du kanske välja W7, exempelvis: http://www.dustinhome.se/search/thinkpad%20x240

Tack för tipset, men det blir nog en annan. Tror jag. Svårt att välja.

Har tyvärr ingen överbliven Windows 7-licens liggande och vill inte köpa någon ovanpå. Av alla sätt att likna Windows 7, blir då start8 det minst distruptiva?

Enbart ett fåtal bärbara har touchskärm idag och då ofta med ett pristillägg jag gärna är utan, för att då hellre få bättre annan hårdvara. Därför faller hela idén för Windows 8.x för mig.

Just nu nu känns touch på bärbara datorer lika långsiktigt som tv med 3D.

EDIT: Det är väldigt frustrerande med bärbara. De är så hårt skräddarsydda att man inte själv kan (vad jag vet) bygga en, och, därmed välja operativsystem, t.ex. Windows 7 i stället för Windows 8.x. Har ännu inte valt färdigt. Det finns så mycket hårdvara och märken och och revisioner att kolla upp.

Det påminner mig, jag har aldrig använt Windows 8.x på en bärbar och inte heller sett någon kommentera hur det fungerar på en bärbar, där man främst använder musplatta och inte mus eller pekskärm (så klart). Ni som har testat det, hur är det? Värre eller bättre än Windows 8.x på stationär med riktig mus eller bara annorlunda? (borde kanske gjort en omröstning...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för tipset, men det blir nog en annan. Tror jag. Svårt att välja.

Har tyvärr ingen överbliven Windows 7-licens liggande och vill inte köpa någon ovanpå. Av alla sätt att likna Windows 7, blir då start8 det minst distruptiva?

Enbart ett fåtal bärbara har touchskärm idag och då ofta med ett pristillägg jag gärna är utan, för att då hellre få bättre annan hårdvara. Därför faller hela idén för Windows 8.x för mig.

Just nu nu känns touch på bärbara datorer lika långsiktigt som tv med 3D.

EDIT: Det är väldigt frustrerande med bärbara. De är så hårt skräddarsydda att man inte själv kan (vad jag vet) bygga en, och, därmed välja operativsystem, t.ex. Windows 7 i stället för Windows 8.x. Har ännu inte valt färdigt. Det finns så mycket hårdvara och märken och och revisioner att kolla upp.

Det påminner mig, jag har aldrig använt Windows 8.x på en bärbar och inte heller sett någon kommentera hur det fungerar på en bärbar, där man främst använder musplatta och inte mus eller pekskärm (så klart). Ni som har testat det, hur är det? Värre eller bättre än Windows 8.x på stationär med riktig mus eller bara annorlunda? (borde kanske gjort en omröstning...)

Lenovo säljer fortfarande laptops utan pekskärm och med Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Lenovo säljer fortfarande laptops utan pekskärm och med Windows 7.

Även HP gör det, iaf deras professionella företagsmodeller (tack HP!).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det blev en Asus, utan pekskärm, med Win 8. Prioriterade bl.a. bättre CPU/GPU/SSHD framför pekskärm.

Nu är min halvretoriska fråga, skall man först uppdatera till 8.1 eller först installera start8? Det blir nog att uppdatera först innan man installerar en massa annat.

Ruskigt spännande - skall det krascha?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det blev en Asus, utan pekskärm, med Win 8. Prioriterade bl.a. bättre CPU/GPU/SSHD framför pekskärm.

Nu är min halvretoriska fråga, skall man först uppdatera till 8.1 eller först installera start8? Det blir nog att uppdatera först innan man installerar en massa annat.

Ruskigt spännande - skall det krascha?!

Uppdatera först. Ju mindre du pillar med systemet innan uppdatering desto mindre kan gå sönder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Uppdatera först. Ju mindre du pillar med systemet innan uppdatering desto mindre kan gå sönder.

Jag håller med. Och sen när du har uppdaterat och installerat allt som du vill ha det så är det en bra idé att göra en ny "Refresh-punkt" med recimg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Och sen när du har uppdaterat och installerat allt som du vill ha det så är det en bra idé att göra en ny "Refresh-punkt" med recimg.

Tack för tipset!

Kroniska anakronismers moder - Windows 8.x

• kommandotolken

• clickmenyer

• touch

Det känns lite fel det här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Tack för tipset!

Kroniska anakronismers moder - Windows 8.x

• kommandotolken

• clickmenyer

• touch

Det känns lite fel det här.

Är inte det lite av tjusningen? Samma OS men tre sätt att handskas med det. Man kan köra helt textbaserat, vanligt skrivbord eller helt på touch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det lite av tjusningen? Samma OS men tre sätt att handskas med det. Man kan köra helt textbaserat, vanligt skrivbord eller helt på touch...

LOL! Nja, det finns det ju delade meningar om - http://topsy.com/analytics?q1=start8&q2=pokki&q3=Classic%20Sh...

Men, pga massans enormitet kommer dessa avvikelser att betraktas som ... äh, avvikelser.

Eller, brrr, bryr du dig inte?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

LOL! Nja, det finns det ju delade meningar om - http://topsy.com/analytics?q1=start8&q2=pokki&q3=Classic%20Sh...

Men, pga massans enormitet kommer dessa avvikelser att betraktas som ... äh, avvikelser.

Eller, brrr, bryr du dig inte?

Jag vet inte alls vad du försöker säga med det där. Statistik från Twitter om trender med något hundratal tweets är inget man kan dra några slutsatser av. Jag menar, Courtney Love skickade typ så många tweets på en timme när hon blev upprörd. @midnight är ett mindre kabelteveprogram som startade förra veckan, se vad som händer när jag byter ut start8 mot det. Vad kan man dra för slutsatser av det? Ingen bryr sig om startmenyersättare? Och vad har det att göra med vad jag skrev om tre olika gränssnitt? Det gäller ändå, apparna finns kvar oavsett startmenyersättare, likaså cmd och PowerShell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte alls vad du försöker säga med det där. Statistik från Twitter om trender med något hundratal tweets är inget man kan dra några slutsatser av. Jag menar, Courtney Love skickade typ så många tweets på en timme när hon blev upprörd. @midnight är ett mindre kabelteveprogram som startade förra veckan, se vad som händer när jag byter ut start8 mot det. Vad kan man dra för slutsatser av det? Ingen bryr sig om startmenyersättare? Och vad har det att göra med vad jag skrev om tre olika gränssnitt? Det gäller ändå, apparna finns kvar oavsett startmenyersättare, likaså cmd och PowerShell.

Ja, få bryr sig om startmenyersättare. Vi dränks av massan, av de som följer Courtney Love, Kim Kardashian och andra meta-personer. Vi betraktas som avvikelser. Vi är för få och de som vill klaga har ingen 'samlad' kanal.

Kopplingen till gränssnitt är att vi befinner oss nu i tre gränssnitt, parallellt. Vi har alltså kvar (1) arven från unix, dos, och andra äldre operativsystem; (2) arven från musbaserade gränssnitt som xerox, mac och windows samt (3) nu även ett touch- eller pek-baserad gränssnitt, Metro/Modern UI. Alla dessa ligger nu ovanpå varandra. Det finns inget charmigt med det och det saknar "tjusning" som du kallade det. Det är enbart dålig planering och dålig ingenjörskonst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Ja, få bryr sig om startmenyersättare. Vi dränks av massan, av de som följer Courtney Love, Kim Kardashian och andra meta-personer. Vi betraktas som avvikelser. Vi är för få och de som vill klaga har ingen 'samlad' kanal.

Ni som klagar är för få för att någon ska bry sig? Det låter ju som ett gott betyg... Twitter är ju en kanal som många använder för att klaga på diverse saker och man behöver inte klaga mot ett visst företag eller liknande utan allt som folk twittrar är enkelt sökbart.

Citat:

Kopplingen till gränssnitt är att vi befinner oss nu i tre gränssnitt, parallellt. Vi har alltså kvar (1) arven från unix, dos, och andra äldre operativsystem; (2) arven från musbaserade gränssnitt som xerox, mac och windows samt (3) nu även ett touch- eller pek-baserad gränssnitt, Metro/Modern UI. Alla dessa ligger nu ovanpå varandra. Det finns inget charmigt med det och det saknar "tjusning" som du kallade det. Det är enbart dålig planering och dålig ingenjörskonst.

Du kanske ser det så, jag anser att det handlar om att vara tillmötesgående mot sina kunder så att de inte tappar i en uppgradering, om att bevara funktionalitet som används. Gränssnitten har inte fått mindre plats för att andra har tillkommit. Du kan göra i princip allt du gjorde på DOS och mycket mer i CMD för att inte nämna PS och du kan göra allt i skrivbordsmiljön som du kunde tidigare. Vad är problemet med ett annat gränssnitt för de som vill använda det? Jag använder inte kommandotolken särskilt ofta men en del uppgifter är väldigt mycket snabbare och smidigare där än att göra det i ett grafiskt gränssnitt. Skulle jag ha en surfplatta med Windows så skulle jag säkert uppskatta möjligheten att gå in i skrivbordet då och då för att göra något som inte lämpar sig så väl för touch, exempelvis skriva en text, och skulle jag vilja arbeta på riktigt med plattan så är det inte fel att ha cmd heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni som klagar är för få för att någon ska bry sig? Det låter ju som ett gott betyg...

Microsoft brydde sig genom att släppa Windows 8.1 med en startknapp utan meny.

Skrivet av snajk:

Du kanske ser det så, jag anser att det handlar om att vara tillmötesgående mot sina kunder så att de inte tappar i en uppgradering, om att bevara funktionalitet som används. Gränssnitten har inte fått mindre plats för att andra har tillkommit. Du kan göra i princip allt du gjorde på DOS och mycket mer i CMD för att inte nämna PS och du kan göra allt i skrivbordsmiljön som du kunde tidigare. Vad är problemet med ett annat gränssnitt för de som vill använda det? Jag använder inte kommandotolken särskilt ofta men en del uppgifter är väldigt mycket snabbare och smidigare där än att göra det i ett grafiskt gränssnitt. Skulle jag ha en surfplatta med Windows så skulle jag säkert uppskatta möjligheten att gå in i skrivbordet då och då för att göra något som inte lämpar sig så väl för touch, exempelvis skriva en text, och skulle jag vilja arbeta på riktigt med plattan så är det inte fel att ha cmd heller.

Jag kan förstå att man vill bevara funktionalitet, både för tangentbord och mus. De äldre programmen är ju det som håller Microsofts kunder kvar. Utan dem (dvs både programmen och kunderna) vore de sannolikt ett snabbt eko av sig själva. cmd och PowerShell är ju rejält viktiga, men de nosar väl knappast "uppåt" så att du emellanåt måste swipa på skärmen eller musklicka hit och dit. Det som sker är ju att i tile- och touch-världen går du "nedåt" ibland, till en musbaserad värld och ibland även ned till de stygiska djupen, till kommandotolken. Det går väl nätt och jämt an när du har en swipe-miljö. Men att gå från en ren kommandotolksmiljö till touch? Nej, det går inte, idag. På samma sätt är du som en guldfisk utanför skålen när du bara har mus, men hamnar i tile-världen.

Min kritik består i att viss funktionalitet har förlorats och att man i ett av Microsoft planerat övergångsskede från mus mot touch medvetet hoppat över "att vara tillmötesgående mot sina kunder så att de inte tappar i en uppgradering, om att bevara funktionalitet som används" - min mus fungerar inte alls optimalt i den nya miljön anpassad för pekskärmar. Jag har nu en laptop med Win8.x där tvåfingervalsen fungerar utmärkt med nya Modern UI, på touchpaden! Men, på min stationära med mus och vertikal tjugosjutummare är Modern UI pest.

Nej, jag kunde inte göra allt med enbart ett tangentbord i mus-operativsystem-versionerna, från Windows 95 till Windows 7. De som inte hade mus då blev tvungna att skaffa en, till slut. Man kunde trots allt överleva lite sådär genom att enbart knappa sig fram i de musoptimerade menyerna, ett beteende som ibland fortfarande går att tillämpa i många sammanhang, även i Word. Jag gissar att det är ett arv från Windows 3.11 som gick att köra helt utan mus (om jag inte missminner mig).

Det finns en inte så ringa likhet mot den nuvarande situationen, där ett modernt input-device saknas för många av de som skaffar Windows 8.x. (Kan jag koppla in en Wacom-bräda för att simulera en pekskärm kanske?! Det vore skoj att testa.)

Problemet är att som flera påpekat gång på gång i den här tråden, man lyfte över för mycket för snabbt, bort från musbaserade idéer mot touch, utan att bibehålla möjligheten till rent musanvändande. Den framgångsrika förekomsten av startmenyersättare visar ju att funktionaliteten "mus" inte är helt död (trots att Microsoft klantade till det med muslaggen i en massa spel). Men när nya laptopar med touch fortfarande inte dominerar de butiker jag besökt känns det enbart trist att få tile-world som en kvarnsten runt halsen.

Det här är ju lite av det som New York Times lyfte fram häromveckan - http://www.youtube.com/watch?v=u-vDf7hTXo0

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Stora problemet är Microsofts dominans/monopol på datormarknaden.
De kan utnyttja den för att försöka vinna fotfäste lukrativa områden som på mobil- och Surfplattemarknaden.

Vilket är precis vad de gjort ...Och misslyckats.

Bara hoppas att marknaden för datorOS dras undan fötterna på M$. Precis som Apple och Google gjorde för Nokia och Microsoft på mobiltelefoner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Stora problemet är Microsofts dominans/monopol på datormarknaden.
De kan utnyttja den för att försöka vinna fotfäste lukrativa områden som på mobil- och Surfplattemarknaden.

Vilket är precis vad de gjort ...Och misslyckats.

Bara hoppas att marknaden för datorOS dras undan fötterna på M$. Precis som Apple och Google gjorde för Nokia och Microsoft på mobiltelefoner.

Jag begriper fortfarande inte deras logik. Surfplattor är populära, visst, men hade jag velat ha en surfplatta från Microsoft så hade jag väl köpt en sådan, och inte en PC? En PC köper jag för att jag vill ha... En PC, inte en surfplatta, även om de är poppis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag begriper fortfarande inte deras logik. Surfplattor är populära, visst, men hade jag velat ha en surfplatta från Microsoft så hade jag väl köpt en sådan, och inte en PC? En PC köper jag för att jag vill ha... En PC, inte en surfplatta, även om de är poppis.

Jag insåg att jag surfade fler timmar per vecka än jag talade i telefon och valde därför en Samsung Galaxy Note 3 för några veckor sedan. Den ersätter ju både en platta och en pc för surfande både på resande fot i buss och tåg och framför tv:n när reklamen kommer, samtidigt som den är en telefon. Jag har aldrig ägt en platta och kommer nog aldrig göra det då min 'phablet' som de tydligen kallas ersätter den med råge.

Jag har hunnit köra någon timme på min egen Windows 8.x, i Modern UI, på en bärbar, dvs med touchpad utan mus. Min uppfattning är att det är ganska ok att navigera i t.ex. Store (dvs Butiken) och man ser snabbt hur de tänkt. Men, bipolaritetens Janus-ansikte lurar med sin kluvna tunga och blandade metaforer. Det är enligt mig ganska ok att använda Windows 8.1 med bärbar med touchpad, till skillnad från desktopen där en mus inte ger samma möjlighet till mjuka svepande swipe-ar. Åter, en Wacom-platta på desktop?

Men, det räckte inte, för mig. Kör nu med Classic Shell och är därmed mer nöjd (och det är gratis att köra och prova på): http://www.classicshell.net/. Efter några timmar med Classic Shell är det hittills ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag insåg att jag surfade fler timmar per vecka än jag talade i telefon och valde därför en Samsung Galaxy Note 3 för några veckor sedan. Den ersätter ju både en platta och en pc för surfande både på resande fot i buss och tåg och framför tv:n när reklamen kommer, samtidigt som den är en telefon. Jag har aldrig ägt en platta och kommer nog aldrig göra det då min 'phablet' som de tydligen kallas ersätter den med råge.

Jag har hunnit köra någon timme på min egen Windows 8.x, i Modern UI, på en bärbar, dvs med touchpad utan mus. Min uppfattning är att det är ganska ok att navigera i t.ex. Store (dvs Butiken) och man ser snabbt hur de tänkt. Men, bipolaritetens Janus-ansikte lurar med sin kluvna tunga och blandade metaforer. Det är enligt mig ganska ok att använda Windows 8.1 med bärbar med touchpad, till skillnad från desktopen där en mus inte ger samma möjlighet till mjuka svepande swipe-ar. Åter, en Wacom-platta på desktop?

Men, det räckte inte, för mig. Kör nu med Classic Shell och är därmed mer nöjd (och det är gratis att köra och prova på): http://www.classicshell.net/. Efter några timmar med Classic Shell är det hittills ok.

I det segmentet fungerar det ju, som sagt. Men man utför knappast långvarigt arbete i det formatet, utan konsumerar mest information. Problemet för mig är att jag spenderar mycket tid med att skapa infomation, och då är det bara mus och tangentbord, stol, vanlig skärm, och bekväm arbetsställning som duger, men Microsoft tycks ha glömt att information som konsumeras måste genereras på något sätt.

Kanske vi är på väg tillbaka in i separata utvecklingsspår för hemanvändare och företag? Om det blir så så är jag en av dem som i så fall skulle köra företagsversionen.

Se'n, visst... Classic shell, startisback, start8 och allt vad det heter återskapar användbarheten, men det finns inget sätt att genom sitt användarmönster tala om för Microsoft att man tycker att de borde erbjuda en native startmeny.

Visa signatur