Det är ungefär så det ser ut här också. Men även jag säger att Microsoft verkar vara inne i en "sökarperiod" och har inte koll på vad de själva eller marknaden vill, men jag tipsar dem om att slänga in en virtuell burk med Linux på så kan de leka runt och se om de trivs utan att det behöver bli så definitivt.
Jepp. Det är ett mycket bra sätt att känna på Linux utan att det behöver innebära några direkta risker.
Jag är, som det kanske är känt inte alltför förtjust i utvecklingsriktningen för Windows men Linux är tyvärr långt ifrån att fungera som ett substitut till hur Win 8 "borde sett ut". Det finns ju dock pengar att tjäna inom branschen så jag ser det mest som en tidsfråga innan någon aktör tar nytta av situationen och skapar ett ordentligt desktop-os.
Om t.ex. Chrome OS får stöd för android-appar samt optimerar GUIt för desktops så skulle ett sådant system säkerligen räcka för den "konsumerande konsumenten". Dualboota detta med Steam OS så har man helt plötsligt täckt in gamers som använder steam (11,68 miljoner enligt Strejf himself). Visar det sig att Steam OS presterar bättre än windowsbaserade steamklienten kommer även andra spelutvecklare få överväga att gå över till någon liknande plattform (eftersom jag misstänker att de gärna inte ger upp sina egenutvecklade, windowsbaserade tjänster).
På företagssidan så har en del större aktörer såsom Autodesk börjat släppa Linuxkompatibel programvara. Om trenden fortsätter där löper MS risk att förlora en stor del av en relativt fast inkomst. De flesta klienter/terminaler som endast kör EN programvara (kassasystem, lagerterminaler etc) skulle mycket enkelt kunna bytas ut mot linuxbaserade diton utan att användaren skulle märka något alls.
Jag säger absolut inte att det jag nämner ovan kommer ske. Det jag däremot är säker på är att vi kommer se en hel del inom mjukvarubranschen de kommande fem åren.