Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Troll för att min åsikt skiljer sig från din?

Eh ... nej, men för att det var ett sådant där typiskt dogmatiskt generaliserande inlägg som folk brukar skriva för att s.a.s. kasta bensin på elden i diskussioner där många har starka åsikter och det är rätt uppenbart att det inte finns rätt eller fel, utan helt enkelt folk med olika åsikt. Då får jag be om ursäkt, men jag var helt säker på att det inte var ett seriöst menat inlägg (och tyckte att det var ganska kul). Om det nu var seriöst menat tycker jag mest att det var ett rätt visset inlägg i debatten.

För en del vanliga användare är Windows bäst och enkelt. För andra vanliga användare är Mac OS X bäst och enklast. För en del andra är Linux mest praktiskt. Vissa av oss kör flera operativsystem för att täcka in olika behov (men det är sant, det räknar inte heller jag som normalanvändare).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kör fl via Wine, funkar ypperligt, iaf ver 8 som jag kör(inte orkat byta upp mig då alla mina projekt är därifrån)

funkar klockrent! Men jag föredrar Renoise alla dagar i veckan!

Renoise kände jag inte till... Men det väcker ju minnena från ProTracker, FastTracker osv. Får nog tittas på. Har mest blivit Reason och en del FL och Logic för mig senaste åren.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

Kör fl via Wine, funkar ypperligt, iaf ver 8 som jag kör(inte orkat byta upp mig då alla mina projekt är därifrån)

funkar klockrent! Men jag föredrar Renoise alla dagar i veckan!

Skrivet av inquam:

Renoise kände jag inte till... Men det väcker ju minnena från ProTracker, FastTracker osv. Får nog tittas på. Har mest blivit Reason och en del FL och Logic för mig senaste åren.

Fruity Loops vet jag inte om det går att jämföra med Renoise och trackers rent generellt.
Fruity loops mer en svit som skapar en komplett studio snarare än vad den är en tracker. Jag själv skulle nog säga att den är närmare Cubase än vad den är mot diverse trackers, och Renoise är närmare trackers än vad den är gentemot studio-lösningar.

Men som sagt. Dessa är mjukvaror som är ett bra exempel på att Windows och Mac OS är bättre plattformar för den typen av produktion.
Vissa fungerar väl sådär med Wine, men i slutändan blir det mer problem, då många VST-plugins inte vill samarbeta, eller orsakar betydligt mer lagg under Wine.
Dessutom extra struligt att få att fungera propert med ALSA, Pulse, Jack med flera ljudrutiner under *nix. Det går om man lägger ner tid och kompromissar en del.

Nu finns det alternativ till dessa även under Linux: LMMS (Linux MultiMedia Studio). Tänkt att vara ett alternativ till Fruity Loops och liknande, men har fortfarande en lååååååång väg att gå innan den ens är närheten.

Kontentan: pysslar man med ljud/musikproduktion, är Linux tyvärr inte ett alternativ... ännu. I alla fall inte med dessa mjukvaror i centrum.

PS: Det ryktas om att Fruity Loops skall komma i en Linux-version. Själv skulle jag bli riktigt glad om den gjorde det

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kontentan: pysslar man med ljud/musikproduktion, är Linux tyvärr inte ett alternativ... ännu. I alla fall inte med dessa mjukvaror i centrum.

Detta påstående gäller också för seriös videoeditering. Det finns helt enkelt ingen bra programvara för Linux.
Närmast haren skjuter väl, tycker jag, Openshot, och den är duglig för mindre och kortare småfilmer för hemmabruk när det är för dyrt att köpa en licens för något av de proprietära (och avancerade/bra) programmen för Windows eller Mac OS X. Men det är ju inte ens i skuggan av närheten av att ens påminna om vad man kan åstadkomma med Final Cut/Premiere/Sony Vegas Pro.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Rekordmedlem

Linux används väl av de riktigt stora (Pixar) när de renderar ? RenderMan och Maya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog riktigt. Men själva redigeringen tror jag inte att de gör i Linux, utan just då "bara" renderingen. Vilken de kör i stora kluster. Jag kan väldigt lite om den biten, men vad jag vet är att Titanic-filmen (James Camerons) renderades på ett kluster av Alpha-datorer som körde Linux (och det var det enda jag visste om den filmen när jag gick och såg den på premiärkvällen av den enkla anledning att de körde samma hårdvaruarkitektur och operativsystem som jag själv gjorde vid den tidpunkten, härligt nördigt ).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi säger att du varje dag arbetar i tre timmar med att redigera film. Efter en månad kommer du då att ha arbetat i sammanlagt 90 timmar.

Ponera att du kommer på en anpassning som gör att du hinner uppnå exakt samma dagsresultat på två timmar, och att det tar fem timmar att genomföra själva anpassningen (kanske genom att skriva egen kod etc).

Efter en månad kommer du då att ha arbetat i sammanlagt (2*30 + 5) timmar = 65 timmar. På bara en månad har du alltså uppnått precis samma resultat, men samtidigt sparat in 25 timmar som du kan använda till annat.

Du kan alternativt välja att fortsätta arbeta tre timmar per dag, och då kommer du efter en månad att ha arbetat lika många timmar, men uppnått ett ca 50 % bättre resultat.

Låt oss i stället säga att du spenderar en vecka till att anpassa OSet m.fl., och ditt arbetande blir som konsekvens, säg, 0,1% mer effektivt. Då kommer det att ta dig 1000 veckor (~=19,23 år) innan du gynnas av din tidsinvestering -- och vid det laget så lär du ha en annan dator med en annan installation -- med antagligen ett flertal sinsemellan. Är det ett realistiskt scenario? Kanske inte. Men poängen var att framföra en pessimistisk beräkning som kontrast till din extremt optimistiska (som kanske stämmer i ett fåtal fall). Men i de flesta praktiska ändamål så kommer OS:t generellt inte att spela någon större roll på effektivitet. Den aktuella applikationen och dess bemästrande däremot, där finns det mycket som kan leda till effektivitet -- så därför tycker jag personligen att man borde köra på det OS som erbjuder de program och tjänster som bäst lämpar sig ens behov utan att överskrida ens budget.

Permalänk
Medlem

Frågan är inte varför, frågan är hur.

Kom igen, är inte detta ett forum för datanördar?

Detta är inte riktat direkt till OP utan till alla som vill få denna och liknande tusentals dissutioner på detta forum till en fråga om rätt och fel, vad som är "billigast" eller "enklast".

Man frågar inte varför någon gör ditten och datten med en dator bara för att man tror sig veta ett enklare sätt att göra det på.
Alla ser inte datorn som ett trist men nödvändigt verktyg för att uppnå ett visst resultat. Vissa ser datorn som ett verktyg som man vill använda just för användandets skull. Man är kreativ, man lär sig nya sätt att använda den på och ser en mening i att behärska detta verktyg bara för verktygets skull.

Tänk om det faktiskt finns sånna som ser en mening i att lära sig hur en dator fungerar trots att den oftast "bara fungerar"? Tänk om det finns sånna som ser en mening i att lära sig flera sätt att använda datorn trots att resultatet av själva användandet blir ungefär detsamma? Tänk om det finns sånna på detta forum.

Att lära sig använda Linux och lära sig hur Linux fungerar trots att Windows redan gör det är ett bra exempel på detta. Att lära sig läsa C-kod och ladda ner Linux-kärnan och börja titta på vad som händer under skalet är såklart inget som alla tycker är roligt men jag tror att många här kan hålla med om att det är roligt att det GÅR att göra detta.
Det går inte med Windows.

typo
Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Windows vs Mac OS vs Linux (den enda tråden)

Hittade ingen sådan tråd här på Sweclockers, så jag startar en. Det bör ju finnas en i varje forum av rang:)
Varför är (välj operativsystem av de 3 i rubriken) bättre, och vad har det för fördelar kontra nackdelar mot de andra?

Om tråden blir tillräckligt populär kommer jag att göra en sammanställning här av argumenten så småningom.

Permalänk
Medlem

Bättre för vad?
Alla os har för och nackdelar.

Det här kommer bara bli ett fanboykrig...

För att belysa min poäng kan jag beskriva olika OS för och nackdelar så här:

- FreeBSD
Jättebra, logiskt, stabilt, gratis, grym dokumentation, öppen källkod, kraftfulla verktyg. FreeBSD är perfekt om det inte vore för att resten av världen inte riktigt förstått dess storhet och därför inte hjälper till med drivers.

- Linux (välj dist)
Nästan lika bra som FreeBSD men lite mer ologiskt uppbyggt. Dock är man tvungen att använda det eftersom onda hårdvarutillverkare inte orkar fixa drivers till FreeBSD. Ibland orkar de skurkarna inte ens fixa drivers till Linux.

- Mac OSX
Kul att de har använt BSD. Kul att det är Unix. Men onda som låser in användare och deras data. Apple försöker ta över världen.

- Windows
På Bill Gates tid fanns en del sunda ideer bakom windows. Numera handlar det bara om att styra användare och få dem att handla mer skit de inte behöver. MS sneglar avundsjukt på Apple och Google som roffat åt sig mobilmarknaden, men har nu på ett fult sätt tagit över Nokia och väntas ladda kanonerna mot de moraliskt sviktande konkurrenterna. Windows fur alle!

- Android
Google satsar enbart på mobila enheter. Började som open source vänligt alternativ till ärkeskurkarna på Apple men har nu blivit ondare än alla. Google vet vad du söker efter. Google vet allt om dig och tvekar inte att använda det emot dig. Om regeringen knackar på och ber om ett register över folks politiska åsikter ger Google gärna ut det i utbyte mot fördelaktiga avtal och löften om att inte bli reglerade.

Notera att jag skrivit detta med glimt i ögat. Min poäng är att det är lönlöst att diskutera politik och religion, och val av OS handlar mest om en kombination av dessa. Denna tråd kommer enbart leda till bråk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Linux (Ubuntu) på desktop och htpc. Tycker att det fungerar bättre än Windows på alla sätt. På speldatorn har jag, motvilligt, Windows.

Permalänk

Jag har använt mig utav Ubuntu ett tag under sommaren och måste säga att jag föredrar det över Windows, vet inte riktigt varför men känns bara bättre. Men dock så finns inte BF4 till Linux.. Annars hade jag nog bytt
Skulle gärna pröva på OS X då jag hört mycket gott om det. Kanske får bli en hackintosh att pröva med!

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är en av de mest trevliga saker med Linux är att man slipper Java Updater och andra program som öppnar popups som ber en att uppdatera. Förr har Java Updatern åtminstone gått att stänga av, men på senare tid verkar det som att det inte har någon effekt att bocka av rutan "Sök efter uppdateringar".

Sedan slipper man installera skilda program för PDF, SSH, SFTP osv då de mycket av detta antingen finns inbyggt i systemet eller är färdigt installerat. Batteritiden på min laptop blev också bättre efter att jag bytt till Linux.

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Bättre för vad?
Alla os har för och nackdelar.

Det här kommer bara bli ett fanboykrig...

Så sant. Alla har sina behov och krav, och alla operativsystem levererar väl för sina användningsområden. Finns inget att diskutera egentligen, utöver att ge en opartisk lista över för och nackdelar för de olika användningsområdena, med sådan info hoppas jag att de flesta swecare kan hitta själva.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Så sant. Alla har sina behov och krav, och alla operativsystem levererar väl för sina användningsområden. Finns inget att diskutera egentligen, utöver att ge en opartisk lista över för och nackdelar för de olika användningsområdena, med sådan info hoppas jag att de flesta swecare kan hitta själva.

Exakt.

Dock lär man inte få någon opartisk lista över för och nackdelar här. Mina punkter jag skrev kanske verkligen är min bild av verkligheten. Nästa persons bild kanske är att Windows äger och Linux bara är ett hippe-OS. Vem av oss har fel? Ingen eller båda.

Det enda som fungerar är att läsa runt på nätet samt testa själv och bilda sig en uppfattning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man får 35.000 gratis program med Debian Linux och behöver inte tanka illegalt på Pirate Bay.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tycke och smak är väl bla vad jag kan säga.

Personligen kör jag Xubuntu så föredrar Linux men funderade på att införskaffa en Macbook Pro just för Mac OSX verkar riktigt trevligt men känns lite för stängt skulle nog sakna vissa saker som jag kör i Linux.

Windows kör jag på jobbet.

Var Windows 8 på min Asus från början kollade på det några dagar men blev aldrig riktigt vän med Windows 8 så Xubuntu även på denna.

Och det jag gör så funkar Linux kalasbra eftersom de spel jag spelar fungerar under Linux vilka är Blood Frontier och Battle for Wesnorth.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Hittade ingen sådan tråd här på Sweclockers, så jag startar en. Det bör ju finnas en i varje forum av rang:)

Sweclockers är ett forum av rang.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förutsätter att det handlar om PC-format. Det är inte ofta jag nu för tiden ger mig in i sådana här diskussioner. Att jag mestadels använder Linux syns redan, både genom avatar och signatur. Först kan jag börja med varför det kom att bli Linux:

  • jag ogillar inlåsning genom proprietära filformat

Mozillas arbete kom i det här avseendet att betyda mycket och förenklade användningen av Linux. Det krävs naturligtvis lite nyfikenhet att installera och testa andra operativsystem, särskilt längre tillbaka när det kunde handla om avsevärt mycket mer trixande att bara få igång installationen. En gång i tiden hade jag praktik på IBM så jag var väl inte riktigt lika förtjust i Gates och Microsoft som några av mina polare vid den tiden.

Jag har medvetet sedan lång tid tillbaka sett till att inte bli beroende av proprietära mediaformat. Bl a har Ogg och Flac gällt som min standard. Flac har trots allt blivit lite av musikindustrins gemensamma standard, något som Microsoft tydligen inte accepterar (än om deras ursäkt för att inte inkludera det från start är licens, men i så fall hade de väl inte kunnat gå med på att erbjuda Firefox som webbläsare vid installation?).

  • anpassningsmöjligheter av gränssnitt i ett välordnat system

Nästa steg var fördelarna med större variation av DE och WM samtidigt som Linux, likt andra *nixar hade en mer översiktlig och fungerande struktur. Ta bara exemplet med hur program kategoriseras. Än i denna dag är Windows ljusår efter (min åsikt). I Windows använde jag under XP tiden bl a BBlean. Linux för min del började med Slackware och WindowManager.

  • föredrar tangentbord och för lat att förändra

  • kommandon och ett skal likt bash är bland det enklaste och mest lättförståeliga

  • bash-aliases, vim, tmux, god integration med LaTeX, ssh, servermjukvara, installation från säkra källor osv.

Av idag är det Tiling WM som gäller för min del. Musen är ett ok komplement, men att jobba i en miljö där musen trots allt dominerar arbetssättet är inget för mig. Att lägga ner tid på att anpassa Windows och OSX är inget jag känner att jag har lust med. Jag vet liksom inte vad vitsen är att slösa tid när jag har något som fungerar.

Verktygslådan som följer med *nixar är svårslagen.

  • uppdateringsmetod

Hastigheten varmed jag kan uppdatera är något jag uppskattar: "1GB i uppdateringar? Ok, klart om 5 minuter".

Att det dessutom finns s k rullande distributioner är ett stort plus. De enda ominstallationer jag gjort, 2 stycken på 7 eller 8 år, beror på hårddiskbyten (den ena oväntad krasch, medan den andra innebar att jag också gick över till SSD och övergång till GPT). I övrigt har all hårdvara bytts hit och dit.

...

Avslutningsvis bör jag tillägga att jag inte är en trogen Linux-användare, i den meningen att om det dyker upp något (eller att någon av BSD varianterna får ett uppsving för skrivbordet) bättre byter jag skuta utan att blinka. Linux fungerar just nu bäst för mig, men det är troligen inte det slutgiltiga svaret på vad ett bra operativsystem är.

Permalänk
Medlem

Kan mest hålla med om vad KimTjik skrev ovan, även om det handlar om gradskillnader.

Jag gick över till Linux främst av nyfikenhet, men även på grund att mina användningsområden av datorn kommit att ändras parallellt med att Linux mognat till sig sedan jag som hastigast testade några distar för åtskilliga år sedan. Ett kraftigt reducerat spelande öppnade exempelvis dörren för att faktiskt använda Linux som huvudsakligt OS.

Även inlåsningen i proprietära filformat är något som fått mig att hålla mig kvar. Det är förvisso sällan som jag de facto upplevt några problem på den fronten personligen, men jag är övertygad om att det förr eller senare kommer att uppstå.

På det spåret föredrar jag även öppen programvara. Att denna sedan oftast är gratis (eller betydligt billigare) är ingen nackdel. Jag betalar gärna för det jag använder, men om det finns ett fullgott alternativ (vilket det för mig oftast gör) så får plånboken tala. Likaså föredrar jag fler små separata program som gör en enda sak än en stor sönderbloatad paketlösning som bjuder på nästan allt det jag vill och mycket därtill som bara ligger och tar upp plats och resurser.

Även anpassningsmöjligheterna av gränssnittet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har aldrig riktigt gillat Windows gränssnitt och under de 13 år jag enbart körde Windows har nog merparten av dessa varit med någon form av externt skal (LiteStep exempelvis gick stenhårt under hälften av dessa). Med Linux är valmöjligheterna i det närmaste oändliga och långt mindre omständliga att få det precis som jag vill ha det.

Jag föredrar inte alltid tangentbord, men jag öppnar hellre en textfil och knappar in något för att ändra en inställning än att jag letar mig fram genom ett virrvarr av inställningar med musen.

Samma sak när det kommer till pakethantering/motsvarande. Då jag alltid varit i det närmaste manisk när det kommer till att ha senaste utgåvorna av program så är det en fröjd att slippa kolla runt på varje enskilt programs hemsida, alternativt förlita mig på att programmet i fråga har en "autocheck", och i stället skriva in en enkel textrad och få det allra senaste installerat utan ett enda musklick. De uppdateringar jag vill ha, när jag vill ha dem, helt enkelt.

Sedan har givetvis Windows sina fördelar, inte minst när det kommer till drivrutiner för obskyr ny hårdvara och spelstöd. Även om jag till mer än 90 % sitter i Linux och pular med allt annat så har jag ändå en windowsinstallation tillgänglig just för att kunna spela, och det är trots allt det fina i kråksången - jag kan köra både och, jag är inte låst till att enbart använda det ena eller det andra (även om jag helst skulle vilja se att jag kunde skrota Windows på heltid då de fördelar det har för min del är så få i jämförelse).

Sedan är inte heller jag "trogen" Linux i den bemärkelsen. Skulle jag finna något bättre (eller snarare, det finna mig då jag är för bekväm för att testa runt stup i kvarten) eller om mitt användarmönster skulle ta en drastisk vändning, ja då är jag inte sen att byta. Men i skrivande stund, ja då är det Linux som har mest att erbjuda för min del.

OSX? Ja, det har väl säkerligen sina fördelar det också, men jag kan inte komma på någon på rak arm som för min del berättigar överpriset man får betala för en Mac eller böket för att få in det på en vanlig burk.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morpa:

Hittade ingen sådan tråd här på Sweclockers, så jag startar en. Det bör ju finnas en i varje forum av rang:)
Varför är (välj operativsystem av de 3 i rubriken) bättre, och vad har det för fördelar kontra nackdelar mot de andra?

Om tråden blir tillräckligt populär kommer jag att göra en sammanställning här av argumenten så småningom.

Jag instämmer givetvis med att SweClockers är ett forum av rang, och att detta ämne redan har en någorlunda icke-antik tråd med hundratals inlägg. Jag ser också ett egenvärde i att hålla nere antalet trådar som behandlar dessa mer filosofiska och i någon mening omöjliga frågor, och jag har flyttat hit tidigare konversationer från andra delar av forumet som har sneddat åt detta håll.

Så, allt i allo:

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Ja, men varför skulle jag vilja slösa tid på att anpassa operativsystemet när jag istället kan skapa musik, spela spel eller redigera film?

Jag älskar att slösa tid på att anpassa mina OS, att inte kunna få göra det i Windows känns störande.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ännu

nja, instämmer delvis, kollar bara här i Linuxdelen hur många trådar det finns om vilken jä... dist man ska välja för att inte tala om hur många win vs linux vs apple trådar det redan finns fast enligt vissa skadar det inte att skapa en till.
beundrar vissa gamla rävar här som orkar svarar på samma skit om och om igen, varför de tar sig tid för det är mig en gåta. Jag tittar in här rätt så regelbunden och tycker att nivån har sjunkit rätt så rejält . kommer ihåg diskussioner mellan saddam, ronnylov och andra som hamnade på en nivå där den största delen av dagens sweclockare inte hade fattat ett ord vad de pratade om på senast sida 2 av diskussionen....

mvh

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

nja, instämmer delvis, kollar bara här i Linuxdelen hur många trådar det finns om vilken jä... dist man ska välja för att inte tala om hur många win vs linux vs apple trådar det redan finns fast enligt vissa skadar det inte att skapa en till.

Ja, "av rang" syftade givetvis främst till morpas definition av ett "forum av rang", men ja ... Det verkar som att en del tror sig vara den första som kommit på när de "sökt" (d.v.s. kollat första, andra och i bästa fall tredje, sidan, eller i bästa fall sökt på på tok för o-/specifika sökord) och inte hittat något.

Citat:

beundrar vissa gamla rävar här som orkar svarar på samma skit om och om igen, varför de tar sig tid för det är mig en gåta. Jag tittar in här rätt så regelbunden och tycker att nivån har sjunkit rätt så rejält . kommer ihåg diskussioner mellan saddam, ronnylov och andra som hamnade på en nivå där den största delen av dagens sweclockare inte hade fattat ett ord vad de pratade om på senast sida 2 av diskussionen....

Ja, det är en gåta varför man tar sig tid emellanåt, och då är jag inte alltid ett praktexempel på tålamod (eventuellt undantaget språkfrågor ). Har tänkt tanken att skapa en del FAQ-trådar, men då jag vet av erfarenhet hur otacksamt det är att hålla dem uppdaterade så tar jag mig hellre 45 sekunder då och då för att leta upp en relativt färsk tråd (som här) och länka dit än att lägga ner ett par timmar på en FAQ. Det lönar sig i längden och håller, trots allt, forumet levande.

Men nog om det nu ... åter till topic ett tag till innan tråden trillar några sidor bort. Jag vet vad jag ska länka till om ett par månader till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Bättre för vad?

- Android
Google satsar enbart på mobila enheter. Började som open source vänligt alternativ till ärkeskurkarna på Apple men har nu blivit ondare än alla. Google vet vad du söker efter. Google vet allt om dig och tvekar inte att använda det emot dig. Om regeringen knackar på och ber om ett register över folks politiska åsikter ger Google gärna ut det i utbyte mot fördelaktiga avtal och löften om att inte bli reglerade.

Google må registrera uppgifter, men gör verkligen det något för svensson?
Jag själv andvänder så gott som alla googles tjänster och jag bryr mig faktiskt inte om de har möjlighet att läsa något jag skriver.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, "av rang" syftade givetvis främst till morpas definition av ett "forum av rang", men ja ... Det verkar som att en del tror sig vara den första som kommit på när de "sökt" (d.v.s. kollat första, andra och i bästa fall tredje, sidan, eller i bästa fall sökt på på tok för o-/specifika sökord) och inte hittat något.

Ja, det är en gåta varför man tar sig tid emellanåt, och då är jag inte alltid ett praktexempel på tålamod (eventuellt undantaget språkfrågor ). Har tänkt tanken att skapa en del FAQ-trådar, men då jag vet av erfarenhet hur otacksamt det är att hålla dem uppdaterade så tar jag mig hellre 45 sekunder då och då för att leta upp en relativt färsk tråd (som här) och länka dit än att lägga ner ett par timmar på en FAQ. Det lönar sig i längden och håller, trots allt, forumet levande.

Men nog om det nu ... åter till topic ett tag till innan tråden trillar några sidor bort. Jag vet vad jag ska länka till om ett par månader till.

Det har väl inte så stor betydelse heller, eftersom Sweclockers uppenbart inte är ett Linux-forum. Jag har själv funderat på att lägga upp något, men samtidigt vet jag inte hur mycket det är lönt mödan att t ex tipsa om "komplett 'skrivbord' utan X med tmux". Lockar det månne 5 läsare?

En effekt av att det tar emot att underhålla en FAQ-tråd dök upp här för någon dag sedan i "Bästa programmen för Linux". För beklagade sig någon över att det inte gick att uppdatera det första inlägget eftersom TS inte är aktiv på forumet. Jag ställde då frågan: "vem vill ta över?". Efter det blev det tyst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Google må registrera uppgifter, men gör verkligen det något för svensson?
Jag själv andvänder så gott som alla googles tjänster och jag bryr mig faktiskt inte om de har möjlighet att läsa något jag skriver.

Framför allt så bör man notera att alla aktörer hamstrar data om sina användare. I Sverige började vi redan på 1990-talet på bred front se "medlemskort" till olika affärer ("Schysst, de vill ge mig rabatt!"), och sedermera ville de även av "någon" anledning erbjuda fördelaktiga betalkortslösningar med deras företagslogo på ("Schysst, Statoilkortet ([1], [2], [3], [4], …) är ju billigare än betalkortet genom banken! Och jag får 'poäng' när jag handlar!"). Uppgifter säljs hejvilt i reklamsyften (till och med myndigheter i Sverige säljer användaruppgifter till reklamföretag). Nu har det flyttat ut på internet. Det är bara att se hur många aktörer som är intresserade av minsta lilla rörelse man gör på nätet genom att använda t ex Ghostery.

Facebook, Microsoft, Yahoo, Google, Amazon, etc. — alla hamstrar data. Vad gäller personen i ditt citats slutsats att Google skulle vara värre än någon annan vad gäller utlämnande av data (vilket uttryckligen var skrivet med glimten i ögat, vilket jag är medveten om) så stämmer det inte med den rapportering som följt av NSA-debaclet. Skillnaden må vara att Google har mer data om användare än någon annan, men det beror snarare på att Google Search, Youtube, Google Maps, Gmail, Adwords, etc., är marknadsledande inom sina användardatatäta segment än att de skulle vara ensamma om att samla data. Om något så har Google utmärkt sig genom att inte lämna ut data till tredje part, då deras affärsidé är att de själva bäst ska kunna slå mynt av den, vilket kan ses som både läskigt och betryggande.

Hotmail, Yahoo Mail, Gmail, etc., används under ett förutbestämt och tydligt villkor: tillgång till en mailtjänst gentemot att man tar emot reklam. I kölvattnet av NSA-rapporteringen så är det många som sökt alternativa tjänster och snabbt upptäckt att dessa kostar pengar — mer än de är villiga att betala (uppskattningsvis >300:-/år). En analog är att man vid köp av en laptop med Windows får förinstallerad "crapware". Sony uppskattade dess värde till ~$50/enhet och erbjöd ett kort tag användare att "köpa sig fria".

På samma sätt är Android en lösning som subventioneras av sidointäkter (vilket även gäller Iphone, Windows, Windows Phone, osv). Tycker man inte denna subvention är värd pengarna så har man i Androidfallet valet att t ex installera CyanogenMod på sin Androidtelefon, eller någon annan sidofirmware, och helt undvika Googles tjänster. I botten bygger detta på Linux licensmodell, vilken är basen för Android.

Så, för att äntligen nå tillbaka till trådens ämne, så skulle ett inlägg i "Varför Linux?"-frågan kunna vara: "För att dess licens verkar för att hålla användares möjligheter öppna." (men ingen säger att det är okomplicerat).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

ännu

nja, instämmer delvis, kollar bara här i Linuxdelen hur många trådar det finns om vilken jä... dist man ska välja för att inte tala om hur många win vs linux vs apple trådar det redan finns fast enligt vissa skadar det inte att skapa en till.
beundrar vissa gamla rävar här som orkar svarar på samma skit om och om igen, varför de tar sig tid för det är mig en gåta. Jag tittar in här rätt så regelbunden och tycker att nivån har sjunkit rätt så rejält . kommer ihåg diskussioner mellan saddam, ronnylov och andra som hamnade på en nivå där den största delen av dagens sweclockare inte hade fattat ett ord vad de pratade om på senast sida 2 av diskussionen....

mvh

Ja jag saknar saddam och de ZFS-trådar vi hade... Undrar om vi själva ens fattade vad vi diskuterade?
Kanske får ta tag i dessa diskussionerna snart igen för nu börjar min filserver bli proppfull igen.
Men är saddam kvar här? Annars får man diskutera med sig själv, det brukar lösa sig ändå.

Jag har nog blivit mer ödmjuk på senare år. Vilket OS som är bäst är upp till var och ens tycke och smak samt vad man ska ha det till. Ser det mer som ett verktyg. Det är lättare att slå i spik med en hammare än en skruvmejsel, men har man inget annat än en skruvmejsel så kan man kanske välja att skruva i en skruv istället. Resultatet kanske blir minst lika bra. Huvudsaken uppgiften blir löst i slutändan. Oavsett vilket OS man väljer kan man lösa de flesta problem men man kanske inte gör exakt likadant för att lösa problemet. Men ofta blir det ändå bra till slut.

Har tidigare använt mest Windows. Har dessutom använt Opensolaris, FreeBSD och diverse linuxdistar. Numera är det Arch Linux jag fastnat för och det enda operativsystem jag kör på min huvuddator hemma. Har kvar Windows på bärbara datorn men dualbootar med Arch. Det passar mig och mitt sätt att använda datorerna. Men alla operativsystem jag använt har fungerat tillräckligt bra för att vara användbara. Sedan tar det naturligtvis lite tid om man byter OS innan man lär sig hur man gör saker på ett bra sätt och man blir aldrig fullt lärd. Ju mer man vet desto mindre inser man att man kan brukade en gammal chef till mig säga, han var (är nog fortfarande) professor i akustik. Han menade att med baskunskaper verkar allting enkelt men som expert så börjar man se att det inte är så enkelt som man först trodde när man börjar gå in på detaljerna. Men det gäller nog allting.

Mac OSX har jag tyvärr ganska liten erfarenhet av, om alls någon. Har hört att det kan passa gamla unixrävar bra då terminalen är bekant att jobba i men i övrigt vet jag inte så mycket. Tyvärr är hårdvaran dyr och det är väl inte jättemycket anpassningsbart misstänker jag. Men jag kan ha fel, vet ju inte så mycket om det.

Windows har ju mycket kommersiell programvara och i vissa all har man inget annat val om det är ett visst program man måste använda. På jobbet kör vi endast Windows och det funkar ju det med. Men särskilt roligt upplever jag det inte som.

FreeBSD är jättetrevligt. Men det är (eller var åtminstone när jag använde det för några år sedan) en stor tröskel att komma igång med det. Bara installationen kändes väldigt omständig. Men när man väl var igång så var det ett trevligt UNIX-liknande system. Nackdelen är begränsat stöd för hårdvara och även viss inkompabilitet med programvaror för Linux. Perfekt att köra någon enklare server om det funkar med hårdvaran. Visst man kan välja hårdvara som funkar bra även i exempelvis FreeBSD om man gör medvetna inköp men jag använder en hel del TV-kort och där fanns inte mycket stöd alls i FreeBSD.

Linux: Som många påpekat är det rörigt med alla olika distributioner som finns. Det kan ta tid att hitta rätt och man kan få byta en hel del allt eftersom man själv utvecklar sig. Tror inte det hade funkat så bra för mig om jag direkt hade börjat med Arch Linux men efter några år så växte jag ur "nybörjardistarna" och tyckte sedan allting kändes så mycket enklare och mer logiskt sedan jag bytte till Arch. Fördelar med Linux är stort hårdvarustöd, det mesta bara fungerar. Även här är det bra att välja hårdvara som fungerar när man köper prylar (finns tyvärr en hel del "Windows only" prylar fortfarande) men det går att hitta de flesta typer av hårdvara som funkar bra. Den största fördelen med Linux är den enorma anpassningsbarheten. Jag kan skapa en dedikerad htpc som nätverksbootar direkt till XBMC utan att behöva köpa någon som helst programvara. Jag kan köra en liten raspberry pi eller en stor filserver. finns massor av skrivbordsmiljöer som bör kunna passa vem som helst. Nu är min favorit XFCE men vem vet jag kanske byter till något annat om jag känner för detta.

Opensolaris är inte längre kvar så det är väl inte så noga vad jag tycker om det kanske. Men till det positiva var bra stöd för ZFS och trevliga innovativa funktioner i samband med detta såsom boot environments och liknande. Tyvärr övergavs den fria versionen av solaris och då tappade jag intresset även om det finns illumos och liknande forkar. ZFS-stödet var bra i FreeBSD så jag bytte dit och sedan när det också blev bra för Linux bytte jag till Linux. Har behov av ZFS eftersom min filserver använder detta filsystem.

Men jag ser inte ner på folk för att de hellre använder Windows eller MacOSX. Det kanske är de operativsystem som passar dem bäst. Däremot kan jag tycka det är synd om man inte vågar prova alternativen och ge det en ärlig chans. Det kan ju knappast vara en nackdel att kunna använda olika operativsystem. Framförallt kan det bli det billigare om man kan lösa uppgifter med något fritt operativsystem istället för att vara tvingad att köpa Windows eller Apple.

Jaja, nu drog jag "samma skit" igen men vadå, mig gör det inget. Ingen orkar ändå läsa mina långa inlägg. Men känner mig ändå inte som en gammal räv, finns betydligt kunnigare rävar här på forumet än jag. Men kanske de gamla rävarna tröttnar lite om det är låg nivå? Men det är väl upp till oss själva om vi vill diskutera på högre nivå. Ibland kan det kännas som folk skriver inlägg bara för att provocera och försöka starta något flamewar men det som är skönt tycker jag är att det sällan blir så allvarligt. Ingen orkar bli särskilt arg för att någon tycker Windows eller Linux är bäst, låt dem tycka det det spelar ingen roll för mig liksom. Jag kan fortsätta använda det jag vill och andra fortsätter med det de vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Men känner mig ändå inte som en gammal räv, finns betydligt kunnigare rävar här på forumet än jag. Men kanske de gamla rävarna tröttnar lite om det är låg nivå? Men det är väl upp till oss själva om vi vill diskutera på högre nivå.

En allerstädes närvarande effekt är ju också att när en användare är ny i Linuxvärlden och ny på forumet så verkar diskussionerna i allmänhet vara "avancerade". När användaren sedan får mer erfarenhet och lär sig mer så kommer diskussionerna, även om de ligger på ungefär samma nivå som innan, uppfattas som "enklare" och upprepade. I andra ord: man uppfattar inte diskussioner som upprepade när man är ny .

Det är ett stort tillflöde av nya medlemmar på SweClockers, vilket är positivt för att forumet ska leva. Det leder också naturligt till att det är många diskussioner som "upprepas" för de som suttit här länge. Det bästa man kan göra är att antingen åter ta sig tid att diskutera, eller länka till existerande diskussioner om de fortfarande är relevanta. Datorvärlden rör sig snabbt, så det är mycket gammalt material i forumet som inte längre är speciellt aktuellt (men också mycket som är en användbar kunskapsbank).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Fruity Loops vet jag inte om det går att jämföra med Renoise och trackers rent generellt.
Fruity loops mer en svit som skapar en komplett studio snarare än vad den är en tracker. Jag själv skulle nog säga att den är närmare Cubase än vad den är mot diverse trackers, och Renoise är närmare trackers än vad den är gentemot studio-lösningar.

Men som sagt. Dessa är mjukvaror som är ett bra exempel på att Windows och Mac OS är bättre plattformar för den typen av produktion.
Vissa fungerar väl sådär med Wine, men i slutändan blir det mer problem, då många VST-plugins inte vill samarbeta, eller orsakar betydligt mer lagg under Wine.
Dessutom extra struligt att få att fungera propert med ALSA, Pulse, Jack med flera ljudrutiner under *nix. Det går om man lägger ner tid och kompromissar en del.

Nu finns det alternativ till dessa även under Linux: LMMS (Linux MultiMedia Studio). Tänkt att vara ett alternativ till Fruity Loops och liknande, men har fortfarande en lååååååång väg att gå innan den ens är närheten.

Kontentan: pysslar man med ljud/musikproduktion, är Linux tyvärr inte ett alternativ... ännu. I alla fall inte med dessa mjukvaror i centrum.

PS: Det ryktas om att Fruity Loops skall komma i en Linux-version. Själv skulle jag bli riktigt glad om den gjorde det

Beror ju på vad man gör. Jag spelar bara in lite instrument ljud för det duger Ardour och linux. Oftast för övningssyfte (i instrumentet, inte musikproduktion vilket inte intresserar mig, i brist på medspelare får man spela med sig själv...). Ett externt firewire ljudkort, jack och ardour kommer man ganska långt med i hobbysyfte.

På desktopen har jag annars mest linux för att det är lite roligare. Windows slutade vara kul för 20 år sedan. Ur produktiv synvinkel duger valfritt os för vad jag gör.