Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill minnas att Officepaketet innan övergång till CD låg på 30+ disketter..

Office 95, 26 disketter

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

choken pa gamla bilen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Bara jag som får en skön nostalgivibb av såna? Var flera år sedan jag såg någon användas dock.

Hade någon gammal mätutrustning på jobbet som gav ut resultatet på kvitto. Men skrivtekniken var den samma och ljudet gav mig rysningar - dock inte positiva.

Permalänk

WD raptor disk på 10 000 rpm på ca 120gb vill jag minnas. kostade skjortan och gjorde knappt någon skillnad, väsnades mest

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diablo_Lino:

WD raptor disk på 10 000 rpm på ca 120gb vill jag minnas. kostade skjortan och gjorde knappt någon skillnad, väsnades mest

Stämmer inte alls, jag har flera stycken kvar. Stor skillnad som OS-disk mot en standard 7200.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stämmer inte alls, jag har flera stycken kvar. Mycket stor skillnad som OS-disk mot en standard 7200.

Samma här, en 74 GB som rullat i 46k timmar utan tillstymmelse till problem. Skulle inte kalla det retro

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har säkerligen funnits en del man irriterat sig på. Men ärligt nu idag kan jag inte komma på något jag avskytt och ångrar.

Scsi brännare som strulade både med scsi kort och bränningen i sig. Avskydde allt utom ett märke av cd-r.
Soundblaster PCI128 med "dålig" drivrutin som förstörde all data som skrev på en hdd.
floppys. Strulade och alltid var filen man ville få in aningen för stor.
W98 och dess "bsod" + minst en ominstallation var o varannan månad.
40-60mm cpu fläktar som tjöt uta helvete.
33-56k modem. Instabilt och svindyrt att använda. Isdn var lite roligare tills man slog ihop 2 linor och fick pröjsa dubbla "modem" taxan...

Allt detta är bara smått "charmigt" när man sitter och gnäller idag för att ominstallationen av w7 tar 15minuter en gång om året (om det ens behövs) eller för att nerladdningen bara går i 1MB/s. Tekniken har gått framåt och till det bättre trots allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån här:

och jag hatade bandstationen som jag hade till den. Den funkade ett tag men efter ett tag (några år?) så gick det inte att använda den utan att mecka med den, vända och vrida på den och allt möjligt. Inte ett dugg skoj...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av netbuddy:

Jag hade en sån här: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02200/ZX-Spectrum...

och jag hatade bandstationen som jag hade till den. Den funkade ett tag men efter ett tag (några år?) så gick det inte att använda den utan att mecka med den, vända och vrida på den och allt möjligt. Inte ett dugg skoj...

Jag hade ingen Spectrum själv men var med om att bygga en zx81, däremot minns jag hur glad jag var över att Vic 20 hade ett riktigt tangentbord, gummiknapparna var inte så skoj.
Wafadriven http://en.wikipedia.org/wiki/Rotronics_Wafadrive var också en rätt annorlunda Sinclairpryl, Clive var en rätt udda uppfinnare när han var aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade ingen Spectrum själv men var med om att bygga en zx81, däremot minns jag hur glad jag var över att Vic 20 hade ett riktigt tangentbord, gummiknapparna var inte så skoj.
Wafadriven http://en.wikipedia.org/wiki/Rotronics_Wafadrive var också en rätt annorlunda Sinclairpryl, Clive var en rätt udda uppfinnare när han var aktiv.

Nej, tangentbordet var inte precis någon fröjd. Den som designade det var nog inte helt frisk. Dessutom var ovansidan limmad, efter ett tag så släppte limmet i kanterna pga värme och jag satt och försökte trycka fast den hela tiden, med föga framgång... Visserligen hade jag kul med den ganska länge, hade många spel och en programmeringsbok med simplare spel och program som jag satt och kodade. Dessvärre blev det inte mer än så, hade lnskat att jag lärt mig programmering på allvar...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har kvar min första generationen raptor 36gig som systemdisk i min server inga problem trots alla dessa år.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

jag måste säga upprigningsmodemet.. visst det var helt nytt å fascinerande men jämför med dagens teknik (som vi uppenbarligen ska jämföra med:D) så var det ju helt kasst! det var långsamt, själva modemet dosan gav ifrån sig massa konstiga ljud å ingen kunde varken ringa till dig eller du ringa ut. Sen att det var snordyrt gör saken ännu bättre;D

kom ju på kulmusen med... när man var på toppenhumör å försökte spela nått så kärvade rullarna till kulan hela tiden då det var damm/smuts på dom. vet inte hur ofta man satt som barn och rensade den...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
99:e percentilen

Skoldatorer. Och alla program som låg på dem. Det var ju alltid bara Internet Explorer 6 (runt 2010) och sånt.

Men det värsta exemplet är nog DigiFlisp, ett program för att bygga grindnät som vi måste använda i Grundläggande datorteknik (Chalmers). Man kan verkligen inte göra NÅNTING med tangentbordet. ALLT måste göras med musen. (Då menar jag saker som att tabba mellan textfält och att skapa helt vanliga objekt.) Och inte nog med det: INGENTING ligger lättillgängligt. Alla objekt man ofta vill skapa ligger djupt ner i undermenyer och man kan inte skapa dem på något annat sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

kom ju på kulmusen med... när man var på toppenhumör å försökte spela nått så kärvade rullarna till kulan hela tiden då det var damm/smuts på dom. vet inte hur ofta man satt som barn och rensade den...

EY MANNEN, snackar du skit om Boomslang 2000?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jag hade en sån här: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02200/ZX-Spectrum...

Oh !
Kanske ska upp på Vinden och gräva fram Sinclair QL, dessa microdrive band, helsike vilket trassel.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

EY MANNEN, snackar du skit om Boomslang 2000?
http://www.dansdata.com/images/boomslang/bsopen640.jpg

What?
De är väl optiska?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ser att en del tagit upp bläckstråleskrivare. Själv hade jag nog mer kunnat vara utan matrisskrivarna i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viceroy:

Ser att en del tagit upp bläckstråleskrivare. Själv hade jag nog mer kunnat vara utan matrisskrivarna i så fall.

Matrisskrivare kunde ju skriva ut med flera kopior direkt. nästan oumbärligt. För övrigt blir jag tårögd av nostalgi när jag tänker tillbaka på Epson FX-80. Mycket bättre än iofs tysta och termiska Apple Silentype.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gjort nått dumt idag, jag städade lite och hittade en dammig, blekt diskett, en sak som jag ofta behövt använda men önskar att jag sluppit använda för det var en bootdisk till win 98 och den tvingades man använda ofta pga att man var tvungen att ominstallera relativt ofta på den tiden.
Därför tänkte jag det kunde vara skoj att höra/se om någon annan minns någon datorrelaterad pryl de "tvingats" använda snarare än velat använda?
Har ni några minnen som idag väcker en hatkärlek ?
Så här såg den förbenade disken ut:
http://forumbilder.se/CG2R2/win98-bootdisk.jpg

Jag hade inte internet när jag hade win98 och installerade därmed aldrig någon uppdatering eller något utöver diverse spel i princip.
Behövde aldrig installera om märkligt nog. Jag wipade hårddisken på den datorn för något år sen, men allt funkade då. Testade 98 SE på den med.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Matrisskrivare kunde ju skriva ut med flera kopior direkt. nästan oumbärligt. För övrigt blir jag tårögd av nostalgi när jag tänker tillbaka på Epson FX-80. Mycket bättre än iofs tysta och termiska Apple Silentype.

Ja och det ska vara randigt löpande papper från Strålfors så man måste riva av kanterna. Matrisskrivare var bullriga o skakade fint när huvudet gick tillbaka, och skönskrivarna "daisy wheel" http://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_wheel_printing var ju roliga de också, min far köpte en avancerad skrivmaskin med daisy wheel i början på 80 talet för det var billigare än en dator, han betalade ändå runt 20 000 för skrivmaskinen, så nog har priserna förändrats drastiskt och skrivarna har blivit bättre på alla sätt.

Skrivet av Luminous:

Jag hade inte internet när jag hade win98 och installerade därmed aldrig någon uppdatering eller något utöver diverse spel i princip.
Behövde aldrig installera om märkligt nog. Jag wipade hårddisken på den datorn för något år sen, men allt funkade då. Testade 98 SE på den med.

Win 98 var ju hopplöst att hålla igång nån längre tid utan att det skulle bli assfaltsegt, ME körde jag oerhört lite för där kom ju win 2000 i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och det ska vara randigt löpande papper från Strålfors så man måste riva av kanterna. Matrisskrivare var bullriga o skakade fint när huvudet gick tillbaka, och skönskrivarna "daisy wheel" http://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_wheel_printing var ju roliga de också, min far köpte en avancerad skrivmaskin med daisy wheel i början på 80 talet för det var billigare än en dator, han betalade ändå runt 20 000 för skrivmaskinen, så nog har priserna förändrats drastiskt och skrivarna har blivit bättre på alla sätt.

Jag köpte en Daisy Wheel-skrivare från anrika Triumph-Adler på en intern åf-afton hos Gylling för bara 1000kr, men sedan kostade hjulen 500-600 om jag minns rätt. Skrev ut stora delar av Apple-klubbens medlemstidningar med den, blev väldigt snyggt, men utskriftshastigheten var snigelartad. Rubrikerna gnuggade jag med letraset gnuggisar eller vad dem hette. Dödstråkigt, så gnuggisar må ha varit ett riktigt hantverk, men urk så tidskrävande om avstånd och höjd skulle bli bra.

Tyvärr brann drivningen till hammaren efter ett antal år och den slängdes. Gnuggisarna har jag kvar, Futura, Brush script, Brody m fl.

Edit: För övrigt var det alltid lika kul (eller inte) när man skulle synka in pyamaspapperet så att skriften hamnade rätt, haha. Tidiga ex av tidningen tror jag t o m hade någon artikel på just sådant randigt papper från en FX-80.

Visa signatur

Permalänk

Först telia internet via modem, fick ominstallera från skivan ca 1 gång i veckan för att mjukvaran bara la av, ingen hittade någonsin roten till felet, + att föräldrarna stod och bankade på och undrade hur länge man skulle blockera telefonen efter ca 2 sekunder varje gång.

Sen gick en kompis runt och fick med halva kvarteret på att delbetala en egen radiomast han satte upp på sin gård. sen drog vi vanlig lankabel i kedja direkt i marken mellan husen. Eftersom vi bodde i andra änden av kvarteret drog hastigheten ned till noll 3-4 timmar varje dag när alla ungar i husen före oss kom hem från skolan.
Annars funkade det iofs skitbra.

Nu använder jag fortfarande en gammal scanner vilkens tillverkare konkade på windows 98 tiden.
Efter att ha försökt intensivt i tre kvällar med ca 20 olika lösningar fick jag igång den via en virtuell -98 maskin, då behövde jag bara ett par timmar för att bråka igång drivarna i win¤#"%&98....
Nu har jag måstat göra om proceduren 3 gånger pga nya systemdiskar och ett datorhaveri mellan användningarna.
Varje gång hatar jag mig själv för att jag inte kan låta fullt fungerande saker dö, eller ge upp ett påbörjat projekt om det bara avlägset kan gå att få till dom.
men jag har ju inte råd med en ny scanner heller så...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

... själva modemet dosan gav ifrån sig massa konstiga ljud ...

Det var tyst om du gav den rätt kommandon.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tror att det gick i 19kb (ja kilobit) per sekund så en arbetsdag låter väl rimligt ja...
Galet hur mycket otåligare man blivit med tiden

Det låter som en riktig Thunderbolt kabel. ^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

What?
De är väl optiska?

Nej, de första Razermössen körde med kula - Boomslang 1000 och 2000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att behöva fråga mamma om man fick använda Dial-Upen för att sitta på msn i 10minuter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Det jag kommer att tänka på först är IRDA och gamla serial saker. Det andra jag nominerar är microsofts böjda banan tangentbord. Och som tredje plats installations disketterna för windows 95 på diskett!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag köpte en Daisy Wheel-skrivare från anrika Triumph-Adler på en intern åf-afton hos Gylling för bara 1000kr, men sedan kostade hjulen 500-600 om jag minns rätt. Skrev ut stora delar av Apple-klubbens medlemstidningar med den, blev väldigt snyggt, men utskriftshastigheten var snigelartad. Rubrikerna gnuggade jag med letraset gnuggisar eller vad dem hette. Dödstråkigt, så gnuggisar må ha varit ett riktigt hantverk, men urk så tidskrävande om avstånd och höjd skulle bli bra.

Tyvärr brann drivningen till hammaren efter ett antal år och den slängdes. Gnuggisarna har jag kvar, Futura, Brush script, Brody m fl.

Edit: För övrigt var det alltid lika kul (eller inte) när man skulle synka in pyamaspapperet så att skriften hamnade rätt, haha. Tidiga ex av tidningen tror jag t o m hade någon artikel på just sådant randigt papper från en FX-80.

Jodå, det stora märket var Letraset. Och fy fan för att sitta och "serietillverka" med sådana

Förresten, finns det någon 80-talist eller senare som faktiskt minns konceptet gnuggisar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Jodå, det stora märket var Letraset. Och fy fan för att sitta och "serietillverka" med sådana

Förresten, finns det någon 80-talist eller senare som faktiskt minns konceptet gnuggisar?

För er som glömt (jag la en med specialnuggisar under spoilertag för er med klen bandbredd, finns även Mecanorma med där.):

Dold text

Man råkade ju titt som tätt ut för att bokstäverna tog slut, ett problem man slipper idag. Ibland kunde man improvisera genom att gnugga dit kolon ovanför vanliga a eller o och få arket att räcka lite längre. Gnugga 6-punkters var ingen dans på rosor heller.

Letraset-arken var egentligen dubbelt så stora, men blev alltid avklippta på mitten för hanterbarhet. Letraset höll alldeles fantastisk kvalitet faktiskt, mycket lättgnuggat jämfört med mycket annat, men billigt var det inte. Tyvärr minns jag inte priserna alls, någon annan kanske vet?

Tyvärr missade Lumian gnuggaren i orange plast. Bambu var absolut bäst, men hittar inte den.

Edit:

Väl använd budgetgnuggare från Mecanorma. Ena änden har lite bitmärken. Rätt lätt att förstå varför, hehe.

Edit2: Ett exempel på sluresultat:

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

För er som glömt...

Ock sen kom laserskrivare och förstörde allt det roliga

Visa signatur