Permalänk
Medlem

Panik, PackardBell som fått virus.

Hej!
Min mor köpte för några år sedan en PackardBell EasyNote MH36 på MediaMarkt.

Inga skivor eller garantier finns kvar.

Nu har hon drabbats av ett klassiskt AdWare i form av "Vi har hittat virus och hjälper dig gärna om du betalar"

Dessa brukar jag få bort, men denna är något värre. Den tillåter mig inte öppna program, göra systemåterställning, gå ut på internet. I princip inget alls!
Finns en PackardBell Recovery på datorn. Men även denna blockeras.

Vi har efter mycket möda lyckats lyfta ur alla bilder hon vill spara, och är redo för "Format C:\" i princip.

Problemet är att jag inte vet vilka drivrutiner jag behöver om jag skulle blåsa den. Jag har inte heller någon Windows Vista Basic-skiva som vi har kod till.

HJÄLP!!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk

Har du kollat på packardbells hemsida? Där borde du kunna hitta alla drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Starta bara upp datorn i felsäkert läge och kör en systemåterställning

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770K, 3.9GHz | Moderkort: Asrock z77 Extreme 4 | Minne: Corsair 16GB DDR3 VENGEANCE | GPU: MSI GeForce GTX 680 Lightning | HDD: SSD240GB + 500GB Extern | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W | Output: BengQ XL2411T / Logitec G35 | Input: Qpad MK-80 / Logitech G500

Permalänk
Medlem

Virus som är omöjliga att få bort finns knappast, så omformatering osv är nog knappast nödvändigt,är bara mer eller mindre knepigt att få bort
Vad kallar sig detta "Adware"?

Tog bort ett liknade för en tid sen på en dator, som betedde sig på samma sätt, var rätt enkelt bara man viste vad adwaret eller vad man nu ska kalla det hette plus google.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kallar sig "Setup my PC".

Jag lyckas inte starta datorn i felsäkert läge, och vid systemåterställning så är alla punkter raderade. Finns bara från förra veckan kvar. Och problemet började tidigare.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram

Permalänk
Medlem

vista har mycket drivare,instlllera utan problem det som fattas kan du hämta senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegheim:

Hej!
Min mor köpte för några år sedan en PackardBell EasyNote MH36 på MediaMarkt.

Inga skivor eller garantier finns kvar.

Nu har hon drabbats av ett klassiskt AdWare i form av "Vi har hittat virus och hjälper dig gärna om du betalar"

Dessa brukar jag få bort, men denna är något värre. Den tillåter mig inte öppna program, göra systemåterställning, gå ut på internet. I princip inget alls!
Finns en PackardBell Recovery på datorn. Men även denna blockeras.

Vi har efter mycket möda lyckats lyfta ur alla bilder hon vill spara, och är redo för "Format C:\" i princip.

Problemet är att jag inte vet vilka drivrutiner jag behöver om jag skulle blåsa den. Jag har inte heller någon Windows Vista Basic-skiva som vi har kod till.

HJÄLP!!

Dra ned Windows Vista från microsofts hemsida på någon annan dator och bränn på skiva/gör en bootbar USB och använd licensnyckeln under datorn eller vars den nu sitter. Det skulle väl dock vara din sista utväg, du borde kunna få bort den på något annat sätt som någon i tråden förhoppningsvis upplyser dig om.
Drivrutiner är det bara att gå in på deras hemsida för din specifika dator och ladda hem de som behövs.

Permalänk
Inaktiv

Har du kontrollerat om det finns en återställnings partition på hårddisken? dom flesta märkesdatorerna som levereras med vista har en, även gamla xp datorer brukar ha det tror Packard Bell använder sig av tangenten F11 vid starten för att komma in i återställningen.

Permalänk
Medlem

F11 verkar lösa problemet. Håller på med Packard Bell Recovery Management.

Visa signatur