7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk

Att alla som beställde i Oktober ska få det idag är ju ren bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Att alla som beställde i Oktober ska få det idag är ju ren bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick iaf mitt kort idag, sen om någonting hänt med posten kan väl inte webhallen rå för?

Permalänk
Medlem

Fick mitt också idag

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av Virelai:

Jag fick iaf mitt kort idag, sen om någonting hänt med posten kan väl inte webhallen rå för?

Som jag skrev tidigare så ska jag hämta i markbutik. Och som jag skrev tidgare så har Uppsalabutiken ännu inte fått några kort alls, medans folk i andra orter som beställt i november får sina kort.

Det känns tråkigt att vi i Uppsala inte får våra kort idag som utlovat när flera andra får korten idag även fast dom beställde i november.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Beställde i oktober. Mitt ligger fortfarande 1500 kilometer ifrån mig enligt posten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av metuz:

Beställde i oktober. Mitt ligger fortfarande 1500 kilometer ifrån mig enligt posten.

malmberget är väl sista utposten?

sthm hade tågkrasch kanske påverkar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Sådär, nu har jag uteslutit att det var nätagget som felade (testade med ett nytt, 600W).
Mitt gamla kort funkar fint med nya nätagget, men 7970:et inte alls, samma fenomen som innan. (bootar ej, ingen video).

Verkar ha haft turen att få det första DOA't

Samma sak för mig - verkar vara DOA.

Ingen bild ingen signal men fläktarna snurrar. Gamla kortet 560 ti inga problem och de behövde samma 2x6 pins kontakter. (7970 har en 8 till 6 pin adapter)

/DaK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Ni som testat era kort får gärna berätta hur lite/mycket dem låter full load.

Det susar på en del i full load. Har man ljud på i spel så hörs knappt fläktarnas surr, absolut inget man stör sig på iaf.

Permalänk
Entusiast

Tyckte inte alls kortet var högljutt. Smällde in det i grabbens dator o körde valley samt nya 3dmark. Enligt OSD var kortet uppe i strax över 70 grader utan att jag tyckte det var högljutt. Imorron när jag kommer ihåg kablarna till nätagget så återkommer jag med CF-utlåtande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hämta mitt kort idag, har installerat det och precis kört Unigine Heaven. Blev faktiskt positivt överraskad över ljudnivån. Jag hade tidigare ett GTX570 Phantom som jag köpte pga låg ljudnivå och det nya 7970 lät inte mer än det, inte vad jag kunde urskilja iallafall.

Däremot så blev kortet ganska varmt, under testat hamna den på ca 75C... Det gamla kortet gick inte över 70C när jag körde furmark. Så + för ljudet och - för temperaturen.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk

Tycker inte heller de låter så mycket, jag kör 2st...
Det är lite drygt med drivrutins buggen som gör att kort nr 2 går på 99% hela tiden...
Jag kör dem på stockvolt och i 1100MHz på core och 1500MHz på minnet, det duger... Över detta så fungerar det ej i battlefield 4
Däremot så duger EJ en 2500k i 4.5GHz, det är inte ofta (läs aldrig) som korten andvänds till 100% :/
Jag håller mig över 60fps i Bf4 på ultra (1080p) men behöver som sagt värre cpu.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Som jag skrev tidigare så ska jag hämta i markbutik. Och som jag skrev tidgare så har Uppsalabutiken ännu inte fått några kort alls, medans folk i andra orter som beställt i november får sina kort.

Det känns tråkigt att vi i Uppsala inte får våra kort idag som utlovat när flera andra får korten idag även fast dom beställde i november.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mitt idag (i Uppsala), men skickades till postombud. Att de skulle valt bort sina egna butiker till förmån för postombud låter ju konstigt, så en vild gissning är ju att det är något utom deras kontroll som påverkat.

Permalänk
Skrivet av Aijoj:

Fick mitt idag (i Uppsala), men skickades till postombud. Att de skulle valt bort sina egna butiker till förmån för postombud låter ju konstigt, så en vild gissning är ju att det är något utom deras kontroll som påverkat.

Ja, han hade ju ingen riktig koll på hur många kort dom skulle få in i veckan. Det enda han visste var att dom skulle få in ett(!) kort imorrn. Mer visste han inte.

Som du sa så är det otroligt märkligt att du får det på postombud men det kommer inte till deras butik. Allt det här styrs ju antagligen från Solna där huvudlagret är vad jag har förstått.

Edit: Så nu i efterhand borde man ju ha tagit postombud. Men att det skulle vara skött såhär visste man ju inte då.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aijoj:

Fick mitt idag (i Uppsala), men skickades till postombud. Att de skulle valt bort sina egna butiker till förmån för postombud låter ju konstigt, så en vild gissning är ju att det är något utom deras kontroll som påverkat.

Ska hämta kortet i butik.Tycker det ofta gått segt när man beställt saker att hämta ut i deras butik. Kanske vettigare att köra med postombud i fortsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Det susar på en del i full load. Har man ljud på i spel så hörs knappt fläktarnas surr, absolut inget man stör sig på iaf.

Skrivet av Zpnk:

Tyckte inte alls kortet var högljutt. Smällde in det i grabbens dator o körde valley samt nya 3dmark. Enligt OSD var kortet uppe i strax över 70 grader utan att jag tyckte det var högljutt. Imorron när jag kommer ihåg kablarna till nätagget så återkommer jag med CF-utlåtande...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hibos:

Hämta mitt kort idag, har installerat det och precis kört Unigine Heaven. Blev faktiskt positivt överraskad över ljudnivån. Jag hade tidigare ett GTX570 Phantom som jag köpte pga låg ljudnivå och det nya 7970 lät inte mer än det, inte vad jag kunde urskilja iallafall.

Däremot så blev kortet ganska varmt, under testat hamna den på ca 75C... Det gamla kortet gick inte över 70C när jag körde furmark. Så + för ljudet och - för temperaturen.

Skrivet av haapppoooo:

Tycker inte heller de låter så mycket, jag kör 2st...
Det är lite drygt med drivrutins buggen som gör att kort nr 2 går på 99% hela tiden...
Jag kör dem på stockvolt och i 1100MHz på core och 1500MHz på minnet, det duger... Över detta så fungerar det ej i battlefield 4
Däremot så duger EJ en 2500k i 4.5GHz, det är inte ofta (läs aldrig) som korten andvänds till 100% :/
Jag håller mig över 60fps i Bf4 på ultra (1080p) men behöver som sagt värre cpu.

Tackar.

Låter ju bra, var lite orolig att det skulle låta mycket mer jämfört med mitt gamla ASUS HD6870 DirectCU.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Körde BF4 10min ungefär innan spelet crasha, fick directx error men det beror ju på spelet och inte kortet. Under den korta stunden hann kortet komma upp i 77C. Är inte detta mycket?

Min skärm beter sig konstigt när jag spelar, vet inte hur jag ska beskriva men man ser "ränder" som rör sig från nedre delen och uppåt.
Denna video (dålig jag vet) visar hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=cN_qOC0DJFQ Någon som vet vad det beror på?

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem. När jag aktiverar surround i bios (för att driva en tredje skärm med moderkortets grafikkort) får jag blåskärm på grund av atihdw76.sys.

Några tips på hur jag kan lösa mitt problem?

Edit: Provade att avinstallera drivrutinerna för ljudet via HDMI. Då kommer jag in i Windows, men får felmeddelande i stil med att AMD-enheter inte fungerar. Avaktiverar jag surround i bios fungerar det igen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakhor:

Samma sak för mig - verkar vara DOA.

Ingen bild ingen signal men fläktarna snurrar. Gamla kortet 560 ti inga problem och de behövde samma 2x6 pins kontakter. (7970 har en 8 till 6 pin adapter)

/DaK

Jag tar tillbaks allt jag skrev! Eller.. det om DOA iallafall.
Jag testade att byta inställning i BIOS/EFI från "AUTO" på PCIE-Generation till GEN2, och då hoppar allt igång, frid o fröjd!
GEN3 som inställning lirar ej, men vad jag förstått är prestandaskillnad på GEN2 och GEN3 försumbar med 7970 ändå.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatta problem. "Nöjde" mig med att använda två skärmar och strunta i det inbyggda grafikkortet.

Hur som helst så fungerar det inte. När jag använder grafikkortet i spel så kraschar allt relativt snabbt. Jag får inte ens en blåskärm, skärmarna bara slocknar och jag får stänga av datorn och slå på igen.

Någon som har några tips? Om inte annat utnyttjar jag ångerrätten då jag inte orkar hålla på...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hibos:

Körde BF4 10min ungefär innan spelet crasha, fick directx error men det beror ju på spelet och inte kortet. Under den korta stunden hann kortet komma upp i 77C. Är inte detta mycket?

Min skärm beter sig konstigt när jag spelar, vet inte hur jag ska beskriva men man ser "ränder" som rör sig från nedre delen och uppåt.
Denna video (dålig jag vet) visar hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=cN_qOC0DJFQ Någon som vet vad det beror på?

Skrivet av granis:

Jag tar tillbaks allt jag skrev! Eller.. det om DOA iallafall.
Jag testade att byta inställning i BIOS/EFI från "AUTO" på PCIE-Generation till GEN2, och då hoppar allt igång, frid o fröjd!
GEN3 som inställning lirar ej, men vad jag förstått är prestandaskillnad på GEN2 och GEN3 försumbar med 7970 ändå.

Skrivet av Dyll:

Jag har fortsatta problem. "Nöjde" mig med att använda två skärmar och strunta i det inbyggda grafikkortet.

Hur som helst så fungerar det inte. När jag använder grafikkortet i spel så kraschar allt relativt snabbt. Jag får inte ens en blåskärm, skärmarna bara slocknar och jag får stänga av datorn och slå på igen.

Någon som har några tips? Om inte annat utnyttjar jag ångerrätten då jag inte orkar hålla på...

Detta lovar inte gott. Verkar som att farhågorna blir besannade. Hämtade ut mitt kort ikväll också och har precis installerat det, fick en BSOD med hänvisning till drivrutinerna per omgående (nyinstallerat W7), får hoppas att det var tillfälligt. Kortet känns väldigt, väldigt kexigt. Fick t.ex. börja med att böja tillbaka "täckplåten" eftersom den var så böjd att kortet inte gick att montera. Uppskattningsvis väger kortet 25% mindre än mitt gamla HD7950. PCBn verkar betydligt tunnare än normalt, känns som att allt är insparat på så mycket det bara går.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hej.

Har nu packat upp och testat båda mina nya 7970 i Crossfire. Jag har tidigare kört ett GTX 670 Windforce (singel).
Skillnaden i ljudnivå är helt enorm. Som natt och dag. 670'n hörde jag inte, detta är som att sitta i en vindturbin. Flickvännen kom från ett annat rum och frågade om datorn höll på att explodera (körde 3dmark).

Vid spelande (WoW i det här fallet) går ena kortet upp till ~78 grader och det andra till 70 ungefär. Har rätt god ventilation men ett ljudkort sitter väldigt nära ena kortet vilket jag antar kan störa luftflödet en hel del?

Prestandan är det dock inget fel på. Riktigt bra kräm i korten! Är väldigt nöjd med mitt köp, när jag spelar har jag ju ljud på ändå, vid vanligt datoranvändande låter inte korten mycket.

Kan tillägga att jag inte avinstallerade några gamla drivrutiner eller nånting, bytte bara korten och de hoppade igång utan något som helst problem alls.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte formatera imorgon då det är på tiden. Fungerar det inte direkt sedan så åker det tillbaka.

Kan jag ha installerat det fel?

Jag tog två strömkontakter där det stod pci-e med 6+2 pinnar. Ena anslöt jag med 6 till 6 på kortet och lät 2 hänga utanför. Andra anslöt jag 6 (och lät 2 hänga utanför) till en medföljande adapter på 8 och in i kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ni som stör er lite på ljudet på korten, varför tar ni inte o ändrar fläktkurvan?
Ingen som har tänkt o lägga upp bild på kortet/korten? Inte någon som testat sig på 7970 trifire eller 7990+7970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Kan tillägga att jag inte avinstallerade några gamla drivrutiner eller nånting, bytte bara korten och de hoppade igång utan något som helst problem alls.

Du bytte från GTX 670 till HD 7970 utan att byta drivrutiner? Säker på att inte flickvännen fixade detta när du var på toa?

Jag testade att belasta mitt kort 100% nu i 15 minuter. Temperaturen la sig på 75-76 grader och fläkten på 55% med öppet chassie. Det låter då rättså lite även om man kan höra grafikkortet tydligt när det är tyst i rummet.
Det låter dock mindre än när jag belastade mitt Gigabyte GTX 460 OC.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyll:

Jag tog två strömkontakter där det stod pci-e med 6+2 pinnar. Ena anslöt jag med 6 till 6 på kortet och lät 2 hänga utanför. Andra anslöt jag 6 (och lät 2 hänga utanför) till en medföljande adapter på 8 och in i kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ha missat något, men finns det någon speciell anledning tilll att du inte kopplar in din sladd med 6+2 direkt i 8-pinnarskontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Det kan knappast råda några tvivel om att ett 7970 är flera gånger snabbare än två 4870. Hur stor skillnad du kommer märka beror någ mest på vad du har för CPU.
Hämtar ut mitt kort ikväll

Det hoppas jag verkligen men funderar på om min E8500 kommer flaska allt för mycket så att det nästan är menlöst med en sådan uppgradering, vad tros?

Skrivet av under_t:

ska trycka i kortet ikväll..om allt funkar som det ska så kommer uppföljningen imorrn:-)

Ser jag fram emot

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Tänkte Citera flera på denna tråd men har inge ork ^^

Vill bara ge min erfarenhet vad gäller detta kort ..

1. Detta kort är sjukt najs att ha! gick ifrån ett 6870 Direct CU II från Asus till detta kort.

2. Kyler bra (jag har även bytt kylpasta till Arctic Silver 5 på kortet så det är även bättre kylning än vad det vart innan förmodligen)

3. VAR FÖRSIKTIGA OM NI SKA SKRUVA LOSS KORTET FRÅN KYLAREN! en av skruvarna när jag skruvade loss kortet gick i 2 och det var ej så trevligt att få ut ifrån platsen den satt i samt att fixa fram en annan skruv.

4. Jag felsökte detta kort på min brors MSI Z77A G43 Moderkort i cirka 2 timmar eftersom att jag ville ha hans 7970 från Gigabyte som matchar allt i min låda och det röda från Power color matchar hans röda minnen i hans låda .. testade ALLT även att ha den i 2 andra datorer som det fungerade på.. felet? Jo moderkortet behövde flashas om till senaste rev. och då fungerade det .. så ifall ni kliar på huvudet och undrar vad felet kan vara så kan det vara värt att veta detta.

5. Drivrutins fel med detta kort kan vara ett problem .. tips ladda ner Catalyst 12.3 WHQL drivers för att det ska fungera ordentligt.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Tycker inte heller de låter så mycket, jag kör 2st...
Det är lite drygt med drivrutins buggen som gör att kort nr 2 går på 99% hela tiden...
Jag kör dem på stockvolt och i 1100MHz på core och 1500MHz på minnet, det duger... Över detta så fungerar det ej i battlefield 4
Däremot så duger EJ en 2500k i 4.5GHz, det är inte ofta (läs aldrig) som korten andvänds till 100% :/
Jag håller mig över 60fps i Bf4 på ultra (1080p) men behöver som sagt värre cpu.

vilken % arbetar dom i på en 64 player server? Och vad ligger avg fps på? Har nämnligen en 2500k i 4.5ghz och har beställt 2 kort. en sista fråga, hur upplever du microstutteringen? Märks den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av CreX:

Jag skulle säga att det verkligen är något att ha, iaf om du redan har ett 7970 att para med. Eller köp 2 st Powercolor!! Priset är sjuuukt billigt. Är ju exakt samma kort som 280X (som man hittar billigast för run 2 500 sek)

Jag fick mitt Powercolor 7970 igår. Hoorah!

Jag parade ihop det med mitt befintliga 7970 GHz ed och stötte på en del problem. BSOD efter BSOD.

Detta löste problemet:
1) Avinstallation av drivarna, reboot
2) Körde senaste versionen av DDU (från Guru3D), reboot
http://www.wagnardmobile.com/DDU/
3) Reset av BIOS
4) Install av senaste drivarna (beta)
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Nu fungerar det perfekt!

Powercolorkortet klarar dessutom att clockas upp tillsammans med mitt Gigabyte GHz Ed.
Så kör båda nu i 1125MHz GPU och 1550MHz Mem.

Fick härlig boost i senaste 3DMark. Grymt nöjd!

Gjorde precis samma sak men skippade steg 3 och det funkade utmärkt.
Gick från ett GTX480 och är helnöjd med detta kort, det är tystare snabbare och svalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

vilken % arbetar dom i på en 64 player server? Och vad ligger avg fps på? Har nämnligen en 2500k i 4.5ghz och har beställt 2 kort. en sista fråga, hur upplever du microstutteringen? Märks den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på 70-90 fps. CPU flaskar korten runt 70-80%.
Upplever ingen microstuttering alls.

Settings:

Dold text