SJ inför gratis internet på alla snabbtåg

Permalänk
Melding Plague

SJ inför gratis internet på alla snabbtåg

Från och med den 14 november kommer alla resenärer på SJ:s snabbtåg att surfa gratis utan extra kostnad, men inte utan begränsning. Istället för avgift införs en personlig surfpott.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bra, det var hedervärt. Nu fattas det bara att båtar också inför det. Men där finns antagligen tekniska begränsningar.

Permalänk
Medlem

Wow, en sak som SJ gör bra. Nu saknas bara att man får ta med sig cykeln på tåget så att de kommer upp i samma klass som övriga Europa (ja, å så den lilla detaljen att de borde komma i tid också)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

I England har man t.o.m fri surf på bussar så detta var på tiden! SJ har varit för jävla dålig på senaste tiden, dags att bygga upp förtroendet igen!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Vafan, jag som precis blivit Grå SJ prio-medlem vilket gör att man får surfa gratis på helgerna
Aja hoppas de fixar till nätverket så det funkar dugligt. Brukar tappa internet titt-som-tätt men är väl skapligt svårt att kunna bibehålla internetanslutningen på ett tåg i rörelse där många personer ska dela på samma 3g/4g anslutning.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Önskar att det fanns gratis wifi på SJ InterCity :(. Har sällan möjlighet att ens resa med X2000.

Permalänk

det här har man ju längtat efter!

Permalänk

Trevligt initiativ har aldrig fattat varför det inte har varit gratis tidigare.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Varför blir det gratis? Jo för att de inte kan ta betalt för något som ALDRIG fungerar! Annars blir det så jobbigt i bistron när alla vill ha tillbaka pengarna. Är det gratis kan man ju inte klaga.....

SJ internet = oanvändbart!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Wow, en sak som SJ gör bra. Nu saknas bara att man får ta med sig cykeln på tåget så att de kommer upp i samma klass som övriga Europa (ja, å så den lilla detaljen att de borde komma i tid också)

Du få skaffa en hopfällbar cykeln, så få du med den räknas som en resväska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

I England har man t.o.m fri surf på bussar så detta var på tiden! SJ har varit för jävla dålig på senaste tiden, dags att bygga upp förtroendet igen!

Det har man i Umeå. Iaf senast jag åkte buss (vilket var något år sen)

Permalänk
Medlem

Jättebra, då har man nåt att göra när snabbtåget fastnar någonstans på vägen i 5 timmar p.g.a växel/spår/signalfel, löv på spåret, snö på spåret, blöta spår eller nedriven kontaktledning.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kommer jag någonsin ens surfa på SJ:s Internet nja jag tro inte det, så länge jag ha med mitt 4G-Router wifi i fickan så använder jag mitt Internet, då kan jag surfa hur mycket jag vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk

"gratis" och "internet" är ord som gör vem som helst glad

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Bra, det var hedervärt. Nu fattas det bara att båtar också inför det. Men där finns antagligen tekniska begränsningar.

Jag kom precis hem efter en båttur till Tallinn och de hade gratis wifi på våning 6 och 7 (dvs inte i hytterna), fungerade bra för mig!

Permalänk
Medlem

Och potten är?! Men bra initiativ. Fast jag lär fortsätta använda jobbmobilen Redan gratis och ingen pott. Behöver inte dela med andra heller.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Nypifisel:

Det har man även i Sverige. Bland annat SweBus och Värmlandstrafik erbjuder detta. Vet dock inte hur det ser ut på stadsbussar om det var det du syftade på?

Permalänk
Medlem

Trevligt
Synd bara att åka snabbtåg i sig är allt annat än gratis.
"Hej plånboken! Ska vi åka tåget?"
*Plånboken ger i från sig ett skrik av ren fasa.*
=(

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Här uppe i Umeå har alla bussar wifi. Lokala och inrikes. + 220v uttag.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

När tågen väl åker så tar de inte så himla lång tid att ta sig från punkt A till B. Skulle nog gå fortare med buss annars. Att ha tillgång till WiFi är endast en bekvämlighet, något man klarar sig utan. Åker knappt tåg alls, kanske blir någon gång vartannat år. Man kan ju dock undra varför de stoppar tåg för en ynka fågel eller löv på spåret, resenärer blir försenade.

Hade förstått det om det stod en älg på spåret, något mindre så hade det studsat av och knappt påverkat något. Tror inte att ett par hundra ton stål påverkas av ett ynka djur. Värderar djurliv och så men om ett djur är dum nog att stå i en farozon så vad för skillnad gör det om det blir mosat av ett tåg, påkörd av en bil eller fallande från en klippa. Inte för att låta tragisk men samma princip borde gälla för folk som hoppar framför tåg, de gjorde sitt val, varför skall vi bli försenade...

Skulle iaf inte säga att gratis WiFi är prio för SJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

När tågen väl åker så tar de inte så himla lång tid att ta sig från punkt A till B. Skulle nog gå fortare med buss annars. Att ha tillgång till WiFi är endast en bekvämlighet, något man klarar sig utan. Åker knappt tåg alls, kanske blir någon gång vartannat år. Man kan ju dock undra varför de stoppar tåg för en ynka fågel eller löv på spåret, resenärer blir försenade. Skulle inte direkt säga att gratis WiFi är prio.

Hade förstått det om det stod en älg på spåret, något mindre så hade det studsat av och knappt påverkat något. Tror inte att ett par hundra ton stål påverkas av ett ynka djur. Värderar djurliv och så men om ett djur är dum nog att stå i en farozon så vad för skillnad gör det om det blir mosat av ett tåg, påkörd av en bil eller fallande från en klippa. Inte för att låta tragisk men samma princip borde gälla för folk som hoppar framför tåg, de gjorde sitt val, varför skall vi bli försenade...

Skulle inte direkt vara så trevlig om tåget kom in på stationen med kroppsdelar sittandes lite här och var, varför de måste rengöras innan de kan fortsätta, i allafall när det gäller människor. Djur brukar de skita i (påkörd älg).

Permalänk

Yay, då blir nätverket ännu sämre då all bandbredd går åt facebook surfare

Får fortsätta använda jobbtelefonen som hotspot, funkar så mkt bättre

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Family Guy på Netflix i söndags mellan Stockholm och Gävle. Förutom det självklara uppehållet under Arlanda så gick det superbra även efter de 200MB jag hade.

Permalänk
Medlem

Skulle va bättre att SJ inför en feature som "Tåget kommer i tid" - Ingår i priset.

Men nu kommer man iaf ha internet när man står mitt ute i ingenstans i tre timmar utan mat och utan ac.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

99 kr för uppkoppling under tågresa. Absurt dyrt. Internet är ju numera en grundläggande mänsklig rättighet för alla.

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte förvåna mig om biljetterna blir lite dyrare istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Och potten är?! Men bra initiativ. Fast jag lär fortsätta använda jobbmobilen Redan gratis och ingen pott. Behöver inte dela med andra heller.

Potten är 200 MB, tror jag. Åkte tåg till Stockholm häromveckan där de hade detta på prov, och då var det 200 MB.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Även fast vi har internet på alla bussar (som jag åker med) här uppe i Jämtland så använder 90% av gångerna telefonens internet istället. Då det fungerar på något sätt så mycket bättre. Även om jag är helt själv på bussen och har det för mig själv så fungerar telefonens nät mycket snabbare.
Hur som det är ju alltid trevligt att ha lite surf nät allafall. Kan man sitta och klaga på sweC hur dåligt det fungerar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Nu vet jag ju inte hur det är på alla båtar runt om i landet, men färjan mellan Varberg-Grenå som vår familj tar någon gång per år för släktträff, den har gratis internet.