SJ inför gratis internet på alla snabbtåg

Permalänk
Medlem

snabbtåg.................

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Om det fungerar denna gång så är det ju bra. Jag har köpt 1-klass biljett när jag åkt SJ de senaste 2-3 åren, där surf ingår i priset. Jag har inte en enda gång under de 2-3 åren lyckats använda deras surf till mer än att knapphänt lyckas kolla min mail. Brukar va typ0,05 mbit och ha typ 80% packetloss (påhittade siffror, har faktiskt aldrig lyckats få bredbandskollen att fungera på deras nät pga av alla problem), så det har varje gång blivit så att jag kört via min mobil istället till slut, funkar dåligt men iaf bättre än deras uppkoppling.

Jag vet inte om jag åkt med tåg som varit ovanligt dåliga, men det känns som att stambanan Sthlm-Nässjö borde ha fungerande täckning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

snabbtåg.................

Hahaha håller med

Enligt SJ är väl allt som inte är pendel och gods isåfall snabbtåg? För snabbare än vanliga tåg är inte X2000, de stannar bara lite mer sällan.

Enligt mig är det inte riktigt snabbtåg förens vi talar om Transrapid eller Chuo Shinkansen...
Allt annat är 1800 tals stål-stål teknologi med slitage, oljud och begränsningar som följd.

Permalänk
Avstängd

Visst är det väl trevligt med saker som är gratis, men varför skulle man köra på det istället för sitt egna 3g/4g?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag har prövat eftersom de smygsläppte det idag. Det fungerade enormt bra!

De har skaffat avtal med alla Sveriges 3G- och 4G-operatörer så att de kan routa trafiken över den anslutning som fungerar bäst. De har även satt in mobilrepeterare inuti tågen så att man får full mottagning på sin egen mobila utrustning, vilket fungerade utmärkt (jag har 3). De kör även en squid-proxy på tåget så att populära bilder (och sidor) cachas lokalt på tåget.

Efter de 200 MB som ingår dras hastigheten ner till 0,5 Mbps, alltså samma hstighet som ADSL hade i Sverige i ett årtionde.

Jag är jättenöjd!

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Medlem

Trevligt Gör mina tåg resor mycket smidigare, avskydde att behöva betala 100kr för en 5-6timmars tåg resa för att vid nästa byte behöva betala igen...

Permalänk
Medlem

200mb är skrattretande...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag har 1 gb i månaden på mobilen så 200mb på 8 timmar (min längsta resa) är helt okej tycker jag. Det är väl inte direkt tänkt att hela tåget ska sitta på Netflix och streama hela resan xD

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Visst, det går åt fort. Men eftersom du fortfarande har 0.5mb när det är slut så klarar man sig fint. Har själv kört med 0.5mb flera år tidigare, gick hur fint som helst. Det tar tid att ladda hem saker, men annars går allt jättebra.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Och hur många av dom här tågen trafikerar sträckor norr om Stockholm ? inga alls skulle jag gissa....

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Finns ju linjen Gävle-Malmö, Gävle-Linköping som går norr om Sthlm om det är av intresse, åkte med ett dubbeldäckartåg från Uppsala till Norrköping i fredags där man kunde testa på deras internetuppkoppling gratis och det funkade rätt så bra tyckte jag inte mkt data man får ut men det är ändå ngt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Och hur många av dom här tågen trafikerar sträckor norr om Stockholm ? inga alls skulle jag gissa....

Stockholm - Borlänge - Falun
Stockholm - Sundsvall - Umeå
Stockholm - Östersund

Knappt hälften av snabbtågssträckorna, med andra ord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag åkte häromdagen, och fick 200MB pott. Hade 10/10 Mbps i hastighet när det var pott kvar - efter potten tog slut så blev det 0,5/0,5 Mbps.
- dock inte mottagning på alla sträckor mellan Sthlm-Gbg.

Potten gällde dock per enhet - så jag hade 200 MB på telefonen och 200 MB på laptopen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Bra, det var hedervärt. Nu fattas det bara att båtar också inför det. Men där finns antagligen tekniska begränsningar.

Viking line har gratis internet ombord.
http://www.vikingline.ax/sv/finland/boka-betala-andra/bra-att...

Jag har även seglat över Atlanten t/r med ett handelsfartyg och där hade vi internet, dock var det inte snabbt. Men att surfa och maila fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Enda anledning att de kommer med detta är så att folk har något att göra när tågen står still

Permalänk
Medlem

X2000 tåg har jag inte sett på säkert 10+ år här uppe, så det är ju roligt...

Tåg i Bergslagen hade gärna kunnat få innföra något konkurrerande dock!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stafis:

Jag åkte häromdagen, och fick 200MB pott. Hade 10/10 Mbps i hastighet när det var pott kvar - efter potten tog slut så blev det 0,5/0,5 Mbps.
- dock inte mottagning på alla sträckor mellan Sthlm-Gbg.

Potten gällde dock per enhet - så jag hade 200 MB på telefonen och 200 MB på laptopen

Då borde det väl bara vara att byta MAC-adress för att få ny pott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Då borde det väl bara vara att byta MAC-adress för att få ny pott.

Du har helt rätt, dom som är intresserade kan citera mig så kan jag skriva en guide för att byta mac adress i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Visst, det går åt fort. Men eftersom du fortfarande har 0.5mb när det är slut så klarar man sig fint. Har själv kört med 0.5mb flera år tidigare, gick hur fint som helst. Det tar tid att ladda hem saker, men annars går allt jättebra.

Skrivet av Tenkai Star:

Jag har 1 gb i månaden på mobilen så 200mb på 8 timmar (min längsta resa) är helt okej tycker jag. Det är väl inte direkt tänkt att hela tåget ska sitta på Netflix och streama hela resan xD

Nu är mina siffror ungefärliga och tagna från andra källor med en det hävdas att Youtube HD 1080p använder sig av 3500kbps. Så 200mb skulle vara 200/(3,5/8) ~= 457sek ~= 7,7min streaming. Jag kan säkert ha stora fel i mitt resonemang. Men som sagt så tycker jag personligen att 200mb är skrattretande. Sedan så förstår jag att det är svårt att erbjuda att erbjuda något som funkar för alla men 200mb tyckte jag nog var i minsta laget.

Kan bara jämföra i Holland och UK där jag satt timmar med fullhd stream på tåg. Funkade perfa. Känns som vi börjar förlora lite av våran starka position inom internet anslutning som vi ofta internationellt är extremt stolta över.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Lite sent?

Permalänk
Skrivet av Nypifisel:

I England har man t.o.m fri surf på bussar så detta var på tiden! SJ har varit för jävla dålig på senaste tiden, dags att bygga upp förtroendet igen!

När jag var i Japan var det fri surf nästan överallt, var man än var, med 4g nätverk. Även i de djupaste tunelbanorna, bussarna, tågen, tunnelbanstågen, även flygen hade inbyggt WiFi. Sverige! Why you so behind technology!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

När jag var i Japan var det fri surf nästan överallt, var man än var, med 4g nätverk. Även i de djupaste tunelbanorna, bussarna, tågen, tunnelbanstågen, även flygen hade inbyggt WiFi. Sverige! Why you so behind technology!

Behovet är nog lite större där, ~342 personer per km2, i Sverige är det 21 per km2.
Japan: 127 650 000 invånare på en yta av ~378 000 km2
Sverige: ~9 600 000 invånare på en yta av ~450 000 km2

Permalänk
Medlem

För oss som pluggar på högskola så ska tydligen eduroam-inloggningen fungera på SJ:s tåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

99 kr för uppkoppling under tågresa. Absurt dyrt. Internet är ju numera en grundläggande mänsklig rättighet för alla.

Det var dyrt eftersom endast de som verkligen behövde det för exempelvis arbete skulle köpa det. Hade det vart billigare hade alla köpt och streamat film. Nu har de begränsad datamängd vilket kommer fungera bättre som fritt internet.

Permalänk
Medlem

Men man får inte veta hur stor denna surfpot är?! Vafalls

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du har helt rätt, dom som är intresserade kan citera mig så kan jag skriva en guide för att byta mac adress i windows.

Gärna!

Permalänk
Medlem

SCHYSST!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

fan då.... människan ska ju komma ifrån att ständigt vara uppkopplad... tåg har ju alltid varit en skön gråzon där man får tänka på saker och ting i en "inre resa" - Sigge Eklund...

Vad folk alltid ska ha å göra på internet... inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

GÅ in i kontrollpanelen, sedan device manager(enhetshanteraren på svenska)

Nätverk grejset alltså network adapters.

Lista ut vilken av dom som är ditt trådlösa kort. Bör nog stå något liknande som typ wireless eller dylikt.

Högerclick-> properties

Advanded

Då får du upp en lista med olika val.

På olika nätverkskort är det olika grejer du ska söka efter.

För just mig står det "network adress" Där kan du ändra din MAC adress till vad du vill. Jag har skrivit: Skitidetdu som macadress.

Pma mig om ni har problem. Eller om jag varit otydlig.

Permalänk

Jag blev aldrig lokförare...

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I