7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem

Fick mitt kort igår med och byte ut mitt GTX 460 OC..

Första intrycket.. Är det något fel, då volymen var betydligt lägre än mitt tidigare! Bra tryck i det med tycker jag!

Kort sagt, grymt nöjd!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squidder:

Jag kan ha missat något, men finns det någon speciell anledning tilll att du inte kopplar in din sladd med 6+2 direkt i 8-pinnarskontakten?

Nä, fanns inga direkta instruktioner och jag antog att adaptern var där av en anledning. Skall prova att sätta in 6+2 direkt utan adapter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Det hoppas jag verkligen men funderar på om min E8500 kommer flaska allt för mycket så att det nästan är menlöst med en sådan uppgradering, vad tros?
Ser jag fram emot

Din CPU kommer antagligen begränsa prestandan en hel del i vissa eller alla spel, lite beroende på vad du kör för upplösning etc. Kommer vara intressant att höra om så skriv gärna några rader när då fått ditt nya kort

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Hur ser det ut med mitt nätagg nu då? Fortfarande bara "under behandling". Måste ha mitt 7970 nu innan helgen :/. Order 5386390

Skrivet av Webhallen:

Fyndvaran du beställt fanns i vår butik i danmark, det tar några dagar att få den hit tyvärr.

Nätagget har tyvärr inte inkommit ännu men ser ut att komma in imorgon, leverantören fick in dem idag och bör ha skickat men tyvärr kunde jag inte nå någon där nu för att bekräfta de då de slutat jobba för dagen.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk

Nu fick jag svar på mailen och mitt grafikkort finns inte i lager?! Märkligt då jag är en av dom som beställde innan månadsskiftet. Skulle vara 2v lev tid så tyvärr tar jag bort min order. Men grattis till Er som fick ett kort till 1899:- som jag också skulle haft

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Medlem

Fick hem mina 2 igår dock utan game bundle. Inte hunnit testa dem ännu. Men vad bör man ha för skärm till för bf4 spel?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Fick mitt igår och det fungerar utmärkt. Låg ljudnivå (jämfört med mitt hd5970)
Förhållandevis svalt och rullar perfekt i 1125/1575 utan spänningshöjning. Kan dock hålla med om att det känns lite billigt, pcbn är alldeles för tunn vilket gör att kortet flexar en hel del. Men för 1900:- kan jag inte vara mer nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Gjorde precis samma sak men skippade steg 3 och det funkade utmärkt.
Gick från ett GTX480 och är helnöjd med detta kort, det är tystare snabbare och svalare.

Sweet.
Jag gjorde bara mitt steg 3 eftersom jag gick från singelkort till Crossfire och fick massa BSOD först. Var bara för att utesluta så mycket som möjligt.
Troligen var det inte ens ett krav i mitt fall.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Crex hur upplever du prestandan nu?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ja som sagt: de komme rin till de andra butikerna imorgon.

Webhallen uppträdde föredömligt i denna tråd tidigare. Vi är flera stycken som väntar på leverans trots att vi beställt i oktober och alltså redan borde fått leveransen då många som beställt efter har fått den. Såklart besviken över att inte fått kortet men även över bristen på information över varför.
Upp som en sol, ned som en pannkaka?
Just nu har ni inte min röst som favoritbutik i Sweclockers omröstning.
Grattis till er som fått och är nöjda med kortet, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Crex hur upplever du prestandan nu?

Jag fick mycket bättre score i 3DMark firestrike. I BF4 så går jag aldrig under 100 fps men samtidigt så tycker jag BF4 beter sig lite konstigt beroende på hur man ställer in det. FPSen toppar typ inte så mycket som man kanske vill. Men däremot kan jag höja grafikinställningarna en del utan att det påverkar negativt. Så vet inte riktigt vad som flaskar i BF4. Men tyckte också resultaten som Sweclockers fick fram var lite märkliga i fall till fall beroende på inställningar. T.ex. fick Titan bara 10% boost av att köra SLI.

Kontentan är väl att just BF4 verkar flaskar någonstans och inte ger stadigare resultat än 100-180 fps. Jag hade hoppats på att aldrig falla under 144 fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris71:

Webhallen uppträdde föredömligt i denna tråd tidigare. Vi är flera stycken som väntar på leverans trots att vi beställt i oktober och alltså redan borde fått leveransen då många som beställt efter har fått den. Såklart besviken över att inte fått kortet men även över bristen på information över varför.
Upp som en sol, ned som en pannkaka?
Just nu har ni inte min röst som favoritbutik i Sweclockers omröstning.
Grattis till er som fått och är nöjda med kortet, dock.

Jag beställde kortet typ i samma veva som det dök upp på deras sida och hämtade ut det på Sveavägen i måndags. Tråkigt att höra att det inte gått lika smidigt för alla kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Din CPU kommer antagligen begränsa prestandan en hel del i vissa eller alla spel, lite beroende på vad du kör för upplösning etc. Kommer vara intressant att höra om så skriv gärna några rader när då fått ditt nya kort

Ush ja troligtvis, har 1680x1050 på min nuvarande skärm. Har inte beställt något kort än just pga av min undrar om hur mycket nytta det kommer göra just för att mina övriga delar inte direkt är några top notch grejer, kan ju se det som en investering inför framtiden men lite kommer det väl ändå ge? :/

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Skulle gärna vilja ha en uppföljning på detta då jag själv sitter på 2st 4870 512MB och är riktigt sugen på att uppgradera.

nu är kortet bytt!

hann bara spela ca 30 min.körde cod ghost och det flöt på bra,inge lagg alls och tyst var det oxå...provade mw3 oxå men då tyckte jag att 4870x2 kortet presterade bättre?!? konstigt...

Permalänk
Medlem

dålig service

beställde mitt den 29:e..

Fick detta svar idag.

Eftersom varan inte finns i lager hos leverantören så är leveranstiden obekräftad. Det kan ta minst 1-2 arbetsveckor innan vi får hem den.

Stort skämt att folk som beställer tidigt blir tilldelade kort.

Kommer sluta handla på webhallen...

Visa signatur

Core I5, SSD jada jada

Permalänk
Skrivet av chillman:

Fick detta svar idag.

Eftersom varan inte finns i lager hos leverantören så är leveranstiden obekräftad. Det kan ta minst 1-2 arbetsveckor innan vi får hem den.

Vanligtvis så tycker jag att Webhallen är riktigt bra och jag har alltid gillat att handla på Webhallen. Men den här gången är jag riktigt besviken, dom håller inte vad dom lovar och nu får man vänta en vecka längre än folk som beställde nästan en vecka senare än mig.

Fy skäms Webhallen!

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt va folk gnäller mycket. Webhallen fixar en grym deal och ni kommer få era kort, men vissa verkar vara så fruktansvärt otåliga att de ska sluta handla på Webhallen etc bara för att det dröjer lite. Det är väl förståeligt att saker och ting inte riktigt fungerar som de borde när det handla om en så begränsad upplaga. Ok om ni beställer tidigt och inte får något kort alls, då kan man börja gnälla, men att ni får vänta en vecka längre tycker jag är lite löjligt... Jag sitter också och väntar på kort men de kommer ju snart! Så länge korten fungerar så har vi ju fått en grym deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chillman:

Fick detta svar idag.

Missförstod jag dig nu?
Menade du egentligen "det är ett stort skämt att folk som beställer sent, blir tilldelade kort"?

För om man beställer tidigt, ska man ju få före någon som beställer sent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stoppade precis i mitt. Dock vet jag inte om det är doa eller om något bara är fel.
Får ingen bild alls, har provat följande:
1: tagit ur och stoppat i ett par gånger.
2: gjort rent pci porten
3: kontrollerat strömkablarna
4: tömt cmos, flera ggr

Kommer alltså inte upp någon bild alls, ingen splashscreen eller bios eller något.
Förslag någon?

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem

Pratade precis med webhallen. Tydligen är U som i Uppsala i slutet av alfabetet och ligger därmed dåligt till för de som har beställt för att hämta ut i butik då de fyller upp bokningarna i alla andra butiker med bättre första bokstav i stadsnamnet först. Samt går dessa leveranser bara iväg på tis/torsdagar internt. Leverans med postombud verkar vara det som gäller vid beställning av bristvaror alltså, då dessa inte räknas utefter var man bor utan endast när man beställde.

Fick även besked att vi som beställt i Uppsala i oktober bör få våra kort på onsdag nästa vecka, eller på tisdag om vi har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Pratade precis med webhallen. Tydligen är U som i Uppsala i slutet av alfabetet och ligger därmed dåligt till för de som har beställt för att hämta ut i butik då de fyller upp bokningarna i alla andra butiker med bättre första bokstav i stadsnamnet först. Samt går dessa leveranser bara iväg på tis/torsdagar internt. Leverans med postombud verkar vara det som gäller vid beställning av bristvaror alltså, då dessa inte räknas utefter var man bor utan endast när man beställde.

Kan nog stämma. Jag beställde att få via posten (vi har ingen Webbhall här). Annars hade jag också halkat ned bland dom sista. Om U ligger dåligt så är inte S bättre.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av kazoom:

Fick även besked att vi som beställt i Uppsala i oktober bör få våra kort på onsdag nästa vecka, eller på tisdag om vi har tur.

Dom som har valt postombud i Uppsala verkar ju ha fått sina kort, så det är ju märkligt att dom prioriterar postombud före sina egna butiker.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Jag hade problem med att få bild till en början som vissa i tråden nämnt, men för min del var det något galet med nätaggregatet (misstänker att ena PCI-express-kontakten är död). Bytte plats på kablarna (modulärt nätaggregat) och använde mig av en 2x4-pin till 6-pin PCI-Express-kabel: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/45551-deltaco_adapter... - Då fungerade det för mig, kanske kan vara värt att testa för er med strul.

Permalänk
Entusiast

Problemos... får ej upp temp på GPU2 i MSI Afterburner när jag har Crossfire aktiverat. Om jag deaktiverar CF och startar om Afterburner så dyker det däremot upp...

Med CF aktiverat så ligger användningen på GPU2 på 0%, men startar jag t.ex. Firefox så dunkar den upp i 99%. Nu testade jag deaktivera CF. Då ligger GPU2 på 99% hela tiden. Har testat den nyaste drivrutinen samt den ännu nyare betan... verkar inte funka med nån av de Temperaturerna är verkligen inte roliga...

EDIT: En helrensning av allehanda drivar och test med 13.4 löste problemet... dock syns ej tempen på kort 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av loako:

Stoppade precis i mitt. Dock vet jag inte om det är doa eller om något bara är fel.
Får ingen bild alls, har provat följande:
1: tagit ur och stoppat i ett par gånger.
2: gjort rent pci porten
3: kontrollerat strömkablarna
4: tömt cmos, flera ggr

Kommer alltså inte upp någon bild alls, ingen splashscreen eller bios eller något.
Förslag någon?

Dold text

Jag behövde uppdatera moderkortets bios. funkar fint nu

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem

Hej
Har blivit lite sugen på att skaffa mig till 7970 men jag har ganska så lite kunskap om gpu, jag undra bara om det skulle funka med mitt nuvarande kort?
http://www.inet.se/produkt/5409668/gigabyte-radeon-hd7970-307...

Visa signatur

Fractal Design Define S, Samsung 850-Series EVO 250GB, Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Vengeance, ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO, Corsair RM750x 750W, 6700K 4.0 GHz 8MB, Gigabyte GeForce GTX 970 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timra77:

Hej
Har blivit lite sugen på att skaffa mig till 7970 men jag har ganska så lite kunskap om gpu, jag undra bara om det skulle funka med mitt nuvarande kort?
http://www.inet.se/produkt/5409668/gigabyte-radeon-hd7970-307...

Det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är positivt överraskad av ljudnivån. Hade förväntat mig att det skulle låta väldigt mycket men det är faktiskt helt ok! Inte lika tyst som mitt Gigabyte kort men tillräckligt tyst för min smak!

MVH J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Lustigt att alla säger att det inte låter så mycket. Jag tycker det låter som #!*.
Kanske är jag helt enkelt bortskämd med Windforce-kylarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Lustigt att alla säger att det inte låter så mycket. Jag tycker det låter som #!*.
Kanske är jag helt enkelt bortskämd med Windforce-kylarna...

Jag har 7970 med windforce. Den skriker rakt ut så fort jag kör något tung. Alla tre fläktarna på hög fart bara tjuter.
I framtiden kommer jag nog alltid satsa på ASUS.

Visa signatur