Permalänk
Medlem

GTX 780 Ti oginal kylare

Tjenare, är grymt sugen på att fara o köpa ett GTX 780 ti för mina gtx 580 i sli håller inte riktigt måttet längre. Men jag undrar då, hur pass bra funkar orginal kylaren på dessa kort? Är det som på de gamla orignalkylarna då det lät som en jet motor startade då man började spela eller är ljudnivån relativt låg?

Är det kanske bättre att vänta på andra kylare? I sånna fall hur länge kommer man måsta vänta?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Finns flera svar och tidigare frågor angående detta om du använder sökrutan, GTX 700-serien har en bra referenskylare, tyst och kyler bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick mitt kort i torsdags och jag upplever ingen större skillnad mot mitt gamla som var ett sapphire 5870 vapor-x. Så referenskylaren är relativt tyst.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=nHzGD8iTR00

Jag tycker att referenskylaren är riktigt riktigt bra, har dock för mig att 780Ti skulle vara lite mer högljudd än vad Titan är.
Samtidigt är det svårt att dömma utifrån den där videon men den ger en ungefärlig upplevelse av hur högt kylaren låter.

Sen får man tänka på att man knappast sitter med en testbench 24/7 utan man har ett stängt chassi som också dämpar ljudnivån.

Edit; m4gnify la länk som visar detta.

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst recensionen men tänkte höra lite vad folket hade att säga. Svårt få en upplevelse av tex ljudnivån från en lista

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

http://www.youtube.com/watch?v=nHzGD8iTR00

Jag tycker att referenskylaren är riktigt riktigt bra, har dock för mig att 780Ti skulle vara lite mer högljudd än vad Titan är.
Samtidigt är det svårt att dömma utifrån den där videon men den ger en ungefärlig upplevelse av hur högt kylaren låter.

Sen får man tänka på att man knappast sitter med en testbench 24/7 utan man har ett stängt chassi som också dämpar ljudnivån.

Edit; m4gnify la länk som visar detta.

Bra video, men som du säger svårt att avgöra. Grejen är ju den att köper jag detta kort och upplever att ljudnivån är jobbig att leva med så måste jag ju dras med den i flera år tills man byter igen.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Bra video, men som du säger svårt att avgöra. Grejen är ju den att köper jag detta kort och upplever att ljudnivån är jobbig att leva med så måste jag ju dras med den i flera år tills man byter igen.

Att göra en egen fläktkurva fick ner min ljudnivå en del faktiskt, i alla fall så slapp man att fläkten flåsade på i 40% när man var ute i Windows. Nu ligger den på 30% och det är en jäkla skillnad när man har två kort I alla fall då jag kör burken utan sido "dörr"

Men, ja det är då det bästa referenskortet jag någonsin haft

Permalänk
Medlem

Aja, åkte förbi affären och köpte ett kort. Måste säga att ljudnivån är helt okej, klart tolererbar. Däremot så upptäckte jag att under load så har jag ett slags elektriskt ljud som kommer från kortet. Är mitt kort defekt eller är det vanligt? Hade inte något sådant på mina gamla kort

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Aja, åkte förbi affären och köpte ett kort. Måste säga att ljudnivån är helt okej, klart tolererbar. Däremot så upptäckte jag att under load så har jag ett slags elektriskt ljud som kommer från kortet. Är mitt kort defekt eller är det vanligt? Hade inte något sådant på mina gamla kort

Lämna tillbaka och be om ett nytt det verkar som du har coilwhine

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

mjo ska gå tillbaka på måndag med det

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Så, jag var in och böt ut kortet mot ett annat idag och de provkörde kortet där och sa att det lät konstigt men inte som coilwhine. Jag fick ett nytt, kommer hem och kopplar in det men det nya kortet låter likadant, dafuq?

Visa signatur

dIZT_90