Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem

Visst. Jag har säkert inget innehåll i min mail som säpo vill se. Men tycker ändå att det här är oerhört kränkande. Vill inte betala in mer skattepengar för att finansiera den jä**a lekstugan iallafall.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Det handlar om privacy, mänskliga rättigheter och demokrati.

Förresten.. När vi ändå är ine på de detta ämnet, privacy. Vilken typ av porr älskar du mest? Motivera gärna ditt svar.
Skriv även förnamn, efternamn, adress och gärna personnummer också.

Tror faktiskt att min insändare till SVD kan bli riktigt lyckad.

MVH,
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

hahahha hur kunde du dra slutsatsen att jag tror att frihet inte finns från vad jag skrev? Frihet är att obehindrat kunna göra saker. Att nån övervakar och ser vad man gör är inte ett hinder. Därför är det ett byte av ingenting (för ens frihet minskar inte) mot säkerhet.

Så du tycker inte att frihet och att få ha det privat har någon samanknytning? I min värld är frihet direkt länkat till privacy

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Ja för makt/övervakning har ju historiskt sett aldrig missbrukats?

Permalänk
Medlem

Rösta PP! De andra partierna för andra samma politik och gnabbas som småbarn.

Permalänk
Medlem

Om man ägde en VPN tjänst så skulle man nog vara riktigt glad just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du tycker inte att frihet och att få ha det privat har någon samanknytning? I min värld är frihet direkt länkat till privacy

Nej, jag tycker inte det finns någon relation mellan frihet och privacy över huvudtaget.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Nej, är fullt allvarlig. Om du på allvar tror att dom vill ha utökad övervakning för att komma åt fildelare så är du dum.

Jag tror inte man kommer använda det för att komma åt fildelare. Jag skiter fullständigt i vad de kommer använda det för egentligen. Det är en principsak. Du spionerar inte på en person om det inte finns misstankar om brott. Det finns absolut ingen anledning till att övervaka precis alla. En domslut ska enligt mig avgöra om det är okej att övervaka en person inte någon högupsatt chef på SÄPO.
Att kalla folk dum på internet måste göra din penis mycket större. Verkligen lågt.

Du kanske tycker att det är okej att någon läser din post men det gör inte jag.

Permalänk
Avstängd

Äntligen !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vi är ju redan övervakade, dock ser jag detta som positivt för alla brottsutredningar eftersom polisen redan idag är rätt så begränsade när det gäller hämta in viktig info i utredningssyfte vilket är sjukt. Ser inte något problem med att de håller extra koll på alla krininella, resten av befolkningen är väl som ett bonus för de :).

Skrivet av Ratatosk:

Beror på vad det används till, är det för att klämma åt terrorister och kriminella gäng ger jag tummen upp.

Nja, nu är det kanske inte riktigt så enkelt. Sändes ett seminarium för polisen på kunskapskanalen från Uppsala Universitet ganska nyligen, där en svensk forskare och en från FBI samstämmigt påtalade att enbart internet övervakning knappast leder till att terrorister åker dit. Det finns helt enkelt för lite data om just terrorister för att säkert kunna fånga upp dem genom deras internettrafik, av den enkla anledningen att det finns få terrorister att förhöra och därav skapa sig en bild av vilka kriterier som ska/bör ingå för att hitta dem. Och skulle de nu t.ex. vara så dumma att posta något om en tilltänkt terrorhandling i klartext så behövs det knappast Säpos resurser eller massövervakning för att hitta dem.

Det andra är den förändring det innebär, d.v.s. alla är misstänkta (genom övervakning) tills motsatsen är bevisad. Finns redan exempel på att det leder t.ex. självcensur, alltså att du tänker efter en eller två gånger innan du skriver eller ringer, vilket visserligen i sig kan vara bra men inte i denna bemärkelse; utan att du snarare drar dig från att göra något som du annars inte hade ägnat en tanke åt att göra, för att ditt ärende är privat och bara ditt.

Det tredje är att även om de just nu vill väl så vet vi inte vem som i framtiden kommer ha tillgång till dessa data och vad deras avsikter kan vara, dessutom finns det inget som är 100% säkert när det gäller IT, om någon tillräckligt mycket vill bryta sig in och stjäla data/information så kan de också göra det.

Slutligen, hur många terrorhandlingar sker? Hur många har vi haft i Sverige? Terrorhandlingar borde dessutom ses som ett symptom på något som redan gått snett, dvs vi kanske borde ta ansvar tidigare och fånga upp dessa individer innan det behöver gå så långt. Tänker här främst på skola, försäljningen av vapen och Storbritannien som försåg Syrien med Sarin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ja, för det är det vi går mot? Att bli ett nytt Nazityskland eller ett nytt DDR? Vakna för fan din sopa, hur många gånger har du sett V for Vendetta egentligen?

Poängen är att de tar det i små steg, och en del folk skiter fullständigt i vad staten håller på med sålänge de inte själv blir drabbade, men när man själv väl blir drabbad, ja då är det för sent.

I en fungerande stat bestämmer staten över folket med folkets godkännande. I Sverige och en jävla massa andra västländer är vi långsamt på väg mot att staten bestämmer över folket med statens godkännande.

Det räcker att "Vi är påväg åt det hållet". När "Vi redan är där" är det för sent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Din "garanti" är så mycket värd för mig. Verkligen.

Rent mjöl i påsen. En definitionsfråga.

I mina ögon har kanske ingen borgare rent mjöl i påsen eftersom man delar åsikter med tvivelaktiga personer. Det är kanske utgångspunkten i min definition.
Man är en egoist som bara vill sitt eget bästa tills motsatsen är bevisad. Hur bevisar man det enklast då. Jag vet inte. Men vi kan ju börja med att samla in massvis av digital information om de här människorna och så får vi se vad vi kan hitta för något. Så vi kan sortera ut de bra människorna från de dåliga.

Är väldigt övertygad om att vi hittar många fall med korruption, bidragsfusk, otrohet, rasism, kvinnofientligt beteende, sexuella fetischer, pinsamma ögonblick och annan intressant information som man kan läcka ut till vänner, bekanta, arbetsgivare och media.

____________
Olle 17 kan ju mycket väl få ett besök från polis om han nu bryter mot fildelningslagen. Eller du menar på fullt allvar att du accepterar viss typ av brottslighet?

Rent mjöl i påsen?!?
________________

Jag tror inte övervakningsmänniskorna kommer kunna hejda sig när de gottar sig i det goda.

Ett klick bort så kan de ju komma åt sååå många andra "kriminella" som bryter mot lagen.

Eller en person som skrev något elakt till de på Facebook.

Problemet med detta vurmande för övervakningssamhället är ju att det inte finns ett stopp för det. Man kan alltid finna argument för varför man ska ta ett steg till. Tills dess att man har total övervakning och kontroll.

Antingen har man kontroll eller så har man inte kontroll.

Så hur kan man med säkerhet veta att ingen terrorist kommer undan om man inte har total kontroll och övervakar allt?

Men det är ju klart.

Makt har väl aldrig missbrukats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof brukar inte direkt säga "Ja tack och amen" till saker. De är t. ex en av operatörerna som vägrat "barnporrfiltret", och de förstör uppgifter efter 24h, så om Bahnhof blivit tillfrågade om detta lär vi höra om det.

Dem har också sagt nej till SVTs skit om att "Alla med dator ska betala tv-avgift".

Permalänk
Relik 📜

Dagens fotnot: "till stånd" är ett vedertaget och korrekt uttryck – ni kan sluta skicka in rättelser om detta!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt oacceptabelt. Då lever jag hellre i en något osäkrare värld.

Historien upprepar sig.

Under 60, 70 och 80 talet var vår granne i söder delat på mitten.

En osäkrare men demokratisk stat som hette Västtyskland där terrorister plågade befolkningen och dödade några enstaka av de 40 miljonerna invånare varje år i attentat.

En helt säker men o-demokratisk stat som hette Östtyskland där ingen terrorism fanns, men man istället var rädd för myndigheterna...

Ett och samma folk men två olika tankesätt vad gäller huruvida säkerhet eller personlig integritet / frihet är viktigast.

Åt vilket håll riskerade invånarna livet för att fly över muren?
Vilken av Staterna förknippar vi våra svenska världen om öppenhet och demokrati med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

Äh, är det inte lika bra ni blir judge, jury and executioner också? Skippa mänskliga rättigheter. Avrätta personerna direkt vid minsta misstanke.

Okej, nu kanske jag gick lite väl överstyr men detta är ju internet så man är väl anonym?

Sett på för mycket Dredd det sistone? : )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tivook:

Ja, för det är det vi går mot? Att bli ett nytt Nazityskland eller ett nytt DDR? Vakna för fan din sopa, hur många gånger har du sett V for Vendetta egentligen?

Vakna upp själv. Visst att jämföra med Nazityskland är ju inte direkt givande eftersom det var andra faktorer än att de övervakade varandra som gjorde att den regimen var hemsk. Däremot rör vi oss mer mot DDR än något annat. Allt som krävs är att regeringen börjar loggföra folks åsikter (Vilket de indirekt gör med detta försök) och bestämma sig att allt som går emot deras egna åsikter är skadligt för samhället.

Skrivet av Ixos:

Historien upprepar sig.

Under 60, 70 och 80 talet var vår granne i söder delat på mitten.

En osäkrare men demokratisk stat som hette Västtyskland där terrorister plågade befolkningen och dödade ett fåtal av de 40 miljonerna invånare varje år i attentat.

En helt säker men o-demokratisk stat som hette Östtyskland där ingen terrorism fanns, men man istället var rädd för myndigheterna...

Åt vilket håll riskerade invånarna livet för att fly över muren?
Vilken av Staterna förknippar vi våra svenska världen om öppenhet och demokrati med?

Problemet var väl att det fanns en hel del terrorister även i DDR även om dessa mer fick namnet "frihetskämpar" .

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Nästan alla partier sitter och blir vaggade i storföretagens knä. Inte konstigt att Fredrik Reinfeldt kallas "en stor bebis".

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Tror inte man får vara kvar som operatör om man inte går med på detta.

Står att dom förhandlar om det. Blir dom tvingade till det senare så blir det nog ett rejält politiskt spektakel.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om du är en medelsvensson och röstar på M eller S har du nog inget att frukta. Men de grupper som jag särskilt ser i riskzonen redan i dagens Sverige är:

  • Högerextrema/Vänsterextrema - Så polisen vet vilka dem ska trakassera.

  • Mindre extrema men politiskt aktiva så som Sverigedemokrater och Piratpartister.

  • Alla som hänger på Flashback - Säpo har ett gediget intresse av Flashback.

  • Flyktingar - Särskilt sådana USA är intresserade av lämnar Sverige gärna ut för diplomatiska poäng.

  • Politiska flyktingar - Sverige vill ha nämnda poäng i andra länder också.

  • Fildelare - Faktum är att flera lagar av denna kommit till med detta syfte i åtanke. Bötesbrott är viktiga att beivra!

  • Advokater, läkare och andra som är beroende av att kunna hantera konfidentiell information med tilltro - Säpo läser om din prostatacancer.

  • Teknikföretag och innovatörer - Risken för att väldigt värdefull information kommer i fel händer är större när en myndighet utan intresse att skydda informationen hanterar den.

Just att olika myndigheter kan få ut information automatiskt och utan domstol (även FRA-domstolen är ett skämt) är ett grovt intrång i vår integritet. Detta är inte ett problem i framtiden om Sverige hypotetiskt skulle bli någon sorts diktatur. Detta är ett faktiskt problem idag som inte bara hotar integriteten utan även demokratin.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

svin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet var väl att det fanns en hel del terrorister även i DDR även om dessa mer fick namnet "frihetskämpar" .

Inga framgångsrika...

Det är för det icke våldsamma motståndet (vilket till slut ledde till murens fall) som de östtyska "frihetskämparna" är mest kända.

Permalänk
Medlem

Folk tror nästan att vi lever i en demokrati.

Permalänk
Medlem

Jahapp, Där ser vi massa skattepengar som kommer gå till korruption och spioneri av andra politiska medlemmar, stora företag och folk som dom inte gillar. Detta är EXAKT.. ordagrant EXAKT! (bortsett från teknologiska framsteg) vad Gestapo gjorde under andra världskriget mot judarna.. Vad KGB gjorde/gör i sovjet. Vi vet ju alla att det var en dans på rosor och alla var lyckliga.
Detta kräver omedelbar granskning och upplysning till det svenska folket (vars ~90% är naiva fanskap som inte kan se den stora bilden om vad detta kommer att brukas till.) Svenska staten.. en blandning av Gestapo och KGB fast i modern tid. Dags att flytta gubbar.. dags att flytta.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EEKA:

Ynkrygg! Jag hade tidigare respekt för att du verkade som en vettig person men inte längre.
Självklart är detta till för att klämma åt terrorister, kriminella (Oväntat att du inte använde argumentet barnpedofiler istället) m.m., YOU name it!

Läs 1 2 3 4 5.

Vet inte riktigt vad jag skall svara, tråkigt att du blev så arg på mig.

Skrivet av Quorthon:

Tja, vem avgör vem är terrorist egentligen? Eller kriminell..Säg att en svensk "Snowden" kan kolla e-mail osv på några stora företag här hemma och sedan sälja informationen vidare, vad hindrar honom från att göra det? Detta kan påverka både företag och börsen..

Ja det är risken, just Snowden är intressant, han avslöjar något som enligt Amerikansk lag är olagligt och riskerar att straffas hårt för detta.
Echalon är ju också ett exempel på att avlyssning av datatrafik användes till att tex ge amerikanska företag fördelar vid tex anbudsgivning.

Vad jag menade var att enbart Säpo skulle få tillgång till detta data (alltså inte skicka vidare till tex NSA) och att det skulle finnas strikta regler för vad det bara skulle få användas till och då menar jag inte att klämma åt fildelare, det är ju knappast Säkerhetspolisens uppgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Politiker som dessa brukar till sist gå en säker död till mötes, det är ju så det fungerar i andra länder...är folket inte nöjda gör dom revolt och huvuden rullar.

Jag kan tänka mig ett par huvuden jag gärna sett rulla nedför backen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Så går det när man låter bli att rösta på Piratpartiet för att det är ett "Enfrågeparti".

Min röst får de i alla fall. Det känns mer och mer som det är den enda riktigt viktiga frågan, och de är det enda partiet som inte sitter i knäet på privata aktörer.

Skrivet av Redstar:

Rösta piratpartiet, det enda partiet man kan lite på i de här frågorna då det rör deras huvudvallöfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Maguro:

Lutar lite åt det hållet. 2014 ser ut som missnöjespartiernas år.

Skrivet av Frystpingvin:

Har egentligen aldrig ens funderat på att rösta på Piratpartiet av just den anledningen, men nu börjar jag faktiskt fundera på det.

Skrivet av Rådström:

Rösta PP! De andra partierna för andra samma politik och gnabbas som småbarn.

Om inkomstskatten skall justeras ett par % upp eller ner eller hur kommunalbudgeten skall fördelas mellan vägbyggen och övrig infrastruktur är intressant och påverkar många men är i sig inte en game-changer.

Att ta små beslut om hur den röstberättigade bäst gynnar sig själv på kort sikt är huvudsakligen vad majoriteten av partier sysslar med. Politik är inte längre en fråga om ideologi och passion för vad som är rätt och fel, det är ett jobb som grundar sig i en popularitetstävling.

En av två stora fråga jag vet som faktiskt i stort påverkar vår framtid är just detta. Dels i form av vår integritet och rättighet till privatliv men det som är väldigt viktigt att ta ställning till är hur det i förlängning påverkar våra extremt viktiga internationella relationer. Sveriges ekonomi bygger på export, både teknisk från tex SKF och Ericsson men främst i form av råvaror som virke och stål.

(Den andra frågan är extremhögerns frammarsch, huruvida det är bra eller ej. Men det är en helt annan fråga för en annan diskussion)

Frågan skall vara hur mycket vi är redo att riskera relationerna och i förlängning få sämre import/export avtal och få en överlag sämre ekonomi i Sverige i förhållande till hur vi vill skydda vår integritet.

Oavsett om man tycker de har helt rätt, delvis rätt eller helt käpprätt fel anser jag att vi måste ha PP eller motsvarande representant i riksdag och regering för att ta upplysta och korrekta beslut genom en sund debatt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Är då ett enfrågeparti Sveriges väg att gå?
Man väljer då bort.
Bättre välfärd, bra företagsklimat, innovationer, trygghet, infrastruktur, försvar, landsbygds frågor, m.m.

Väljer du verkligen bort allt det där bara för du inte röstar på De röda kapitalisterna eller de blåa Socialisternas lag?

Är det inte i själva verket så att politiken i M och S inte skiljer sig speciellt mycket åt och att det inte gör så stor skillnad för dessa frågorna vilket av blocken som vinner valet?

Ta exempelvis försvaret. Både de blå och de röda har nedmonterat försvaret, hur mkt skiljer sig deras försvarspolitik åt, och skiljer den sig verkligen åt på de punkter som just du bryr dig om?

Jag anser att rätten till att oövervakad kunna samtala och debattera om politik är grundläggande för att vi över huvud taget skall kunna ha kvar Demokrati och partier att rösta på på säg 10-20års sikt. Därför röstar jag Pirat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Så... hur många terrorister och grovt kriminella har vi kunnat sätta dit tack vare denna ökande övervakning?

Jag vet:

Inga

Dold text