Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Försäkring gällande skoldator.

Permalänk

Försäkring gällande skoldator.

hejsan, Jag går på ett gymnasium där vi fick varsin mac dator i början av skoltiden. Detta är ingen dator vi får behålla när vi går ut men kan välja att köpa ut den om vi vill. Imorse när jag skulle gå till skolan så var det glashalt ute å jag ramlade på ryggen med datorn i ryggsäcken. hela datorn böjdes och gick sönder. Jag undrar om jag måste betala hela datorn eller kommer detta på självrisk?

Jag känner eftersom vi är ganska tvingade att ha dessa datorer så borde vi inte få betala hela datorn utan bara självrisken. Men jag vågar inte riktigt säga till skolan att den är sönder eftersom jag aldrig skulle ha råd att betala en helt ny dator för 13000.

Någon som vet lite om sånna här situationer som kan hjälpa mig lite?

Permalänk
Hedersmedlem

Du är garanterat försäkrad, och jag tror inte du åker på någon självrisk om du inte vart klantig.

Jag hade dator i skolan som åkte i golv och spräckte LCD:n, de bytte den utan krångel.

Permalänk
Medlem

Du är försäkrad av skolan både under skoltid och till och från skolan.
När de kommer till skolans material tror jag att allt beror på situationen som Mental skriver.

Så som du beskriver det tror jag inte att du ens kommer åka på en självrisk. En liten utskällning på vårdslöshet är nog det värsta du kan få beroende på hur dålig dag din IT-ansvarig/Mentor kan vara.

Hade du däremot slängt den i väggen under en lektion p.g.a dåligt humör hade du fått betala hela själv om du har otur - Garanterat självrisken.

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak förra året, dom ville att jag skulle betala skärmen som dom skulle byta så sa till dom att dom kunde behålla datorn och köpte en egen laptop som var 10 gånger bättre

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel för mig gäller skolans försäkring för dig på vägen till och från skolan. Kolla upp det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Som sagts så är alla som går i skolan försäkrade av skolan och då även till och från skolan.
Det är även skolans ansvar att se efter alla ungar i skolan med.

Ett exempel är en kompis som slog sönder ett par fönsterrutor när han var 13-14år på en rast efter att en lärare hade anklagat honom för att vara en idiot heller nåt åt det hållet så han var förbannad och ett par rutor gick åt helvete (två lärare såg detta).
Föräldrarna kallades in och besökte skolan efter några dagar där rektor/lärare berättade vad han hade gjort och sen lämnade över en räkning (runt 10k) från glasmästaren som dom skulle betala enligt rektorn.

Det var mamman som fick räkningen först och hon fråga om avbetalning på ett par månader (detta innan hon tittat på den) varvid pappan tittade på den funderade och kom fram till att visst det var ett ok pris för dom rutorna,jobbet osv.
MEN sen la han ner räkningen på bordet och fråga rektorn om dom inte gör som svenska lagen säger dvs har försäkringar OCH tar ansvar för vad barnen gör under skoltiden?
Varvid rektorn tystnade och funderade en lång tid och började komma med diverse ursäkter/bortförklaringar som att om vi tar det på försäkringen så går ju premien upp och liknande saker.

Pappan stod på sig och sa hela tiden ni HAR en försäkring som täcker dessa fall PLUS att han var under ERAT ansvar så även OM ni inte hade en försäkring så är fortfarande ansvaret ERAT, dvs hade ni inte haft försäkring så hade jag inte betalat ett öre i alla fall då ansvaret var erat.
Till slut reste han på sig och sa ta det på försäkringen heller inte ansvaret var i vilket fall som helst ERAT och ni får inte ett öre av oss och kompisen kommer få något straff av oss när vi bestämt vad det ska vara och nu åker vi hem!

Sen hörde dom inget från skolan mer så om dom använde sig av försäkringen heller inte vet vi inte och kompisen fick utegångsförbud 1mån och 2mån indragen fickpeng.

Dvs skolan har ett större ansvar än vad dom flesta tror, sen så försöker dom ju att slippa undan så mycket som möjligt genom att belasta föräldrar med betalningar som DOM egentligen ska ta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mig om skolan skulle ha en försäkring med en självrisk som är så låg som 10k. Klart föräldern skulle betalt dom krossade rutan om barnet gjort sönder dom med flit. Nu jobbar ju jag på en "skola" som är en statlig myndighet och vår självrisk är ca 250000:-, dessutom är det ju inte vår försäkring som är aktuell om någon annan orsakar skador, då kräver vi skadestånd

Att man råkar tappa en dator i backen är ju å andra sidan nåt helt annat.

Permalänk

Om du skrev på något så kan det stå där att DU var tvungen att betala för reparation... (skaffa någon annan bättre dator istället)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

I mitt exempel så är det ju "ingen annan" som orsakar skadan utan en elev som ÄR skolans ansvar under skoltiden (plus till och från skolan).

Och med en tappad dator (som är skolans egendom) under färden till skolan (av en elev som skolan har ansvar för under färden till skolan) så är det ju samma sak där dvs skolans egendom,skolans ansvar av eleven.

Så även bortsett från försäkringar så är det fortfarande i båda dessa fall skolan som har ansvaret (enligt svensk lag) och inte föräldrarna.
Sen om man tycker att det är rätt heller fel är en helt annan sak och bör således tas upp med politker så dom kan ändra lagen om man tycker det är fel.

Jag själv tycker att det som i mitt fall här över SKA vara så att eleven/föräldrar ska betala för skadorna som uppkom.

När det gäller en utlånad dator däremot så tycker jag att det ska skolan ha försäkringar för som täcker (utan 100k+ självrisker) då dom ÄR ganska lätta att ha sönder om man tex halkar heller det regnar,osv,osv (dom håller ju inte för ett skit enligt mig).
Sen när det kommer till att skolan kan BEVISA att datorn förstördes med vilje tex kasta i backen/väggen,etc så ja DÅ är det inget försäkringsärende längre och eleven/föräldrar ska stå för den kostnaden.

Men nu är det ju inte så lagen är utformad och det ÄR skolans ansvar så länge det är under skoltid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ens egna direkta handlingar är alltid ens eget ansvar såvida inte där finns en vårdnadshavare/målsman med i bilden. Ingen annan kan vara ansvarig för ens egna direkta handlingar än den som utför handlingen. Sen hur man reglerar ett skadestånd är en helt annan sak.

Så med andra ord så hade jag inte varit ansvarig för om jag hade rånat en bank/person på väg till/från skolan utan det skulle skolan vara? Trams. Förstår nu varför samhället ser ut som det gör. Säger bara till dom som lever kvar i bilden att det är alltid någon annans fel eller ansvar: väx upp.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Ens egna direkta handlingar är alltid ens eget ansvar såvida inte där finns en vårdnadshavare/målsman med i bilden. Ingen annan kan vara ansvarig för ens egna direkta handlingar än den som utför handlingen. Sen hur man reglerar ett skadestånd är en helt annan sak.

Så med andra ord så hade jag inte varit ansvarig för om jag hade rånat en bank/person på väg till/från skolan utan det skulle skolan vara? Trams. Förstår nu varför samhället ser ut som det gör. Säger bara till dom som lever kvar i bilden att det är alltid någon annans fel eller ansvar: väx upp.

Jo men för all del, hårdra ett resonemang in absurdum för att framföra din poäng. Du tycker inte själv att du kommer med en något haltande analogi? Om du bestämmer dig för att råna någon (vare sig under skoltid eller inte) så blir det ett straffrättsligt ärende av saken, vilket skiljer sig avsevärt från TS fall.

Nu rör det sig till att börja med inte ens om en "direkt handling" från TS som föranledde den kraschade datorn, utan ett rent olycksfall (vilket rimligtvis försäkring etc kommer att täcka).

Debatten om eget ansvar är knappast relevant för TS del, men du kanske snarare refererar till händelsen med rutan?=)

Permalänk
Medlem

Hur gick det?
Tycker inte det är rimligt att eleverna i skolan ska vara rädda för betala självrisk om datorn går sönder i exempelvis en olycka.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att skolan hävdar att du har möjlighet att lämna datorn i skolan istället för att ta hem den, och att skulden därmed hamnar på dig, och du åker på självrisken. Minns att det var så det funkade när jag gick på gymnasiet 2007-2009.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag kan tänka mig att skolan hävdar att du har möjlighet att lämna datorn i skolan istället för att ta hem den, och att skulden därmed hamnar på dig, och du åker på självrisken. Minns att det var så det funkade när jag gick på gymnasiet 2007-2009.

Hur skulle det bli om man har typ en hemtenta att skriva då?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan ni läsa lite om skolans ansvar: http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2010/12/02/vilke...

Lite angående ansvar för saker man har sönder. Texten är från 2010.

Citat:

För barn som gör sig skyldiga till brott gäller en 15-årsgräns för straffrättsligt ansvar. När det däremot gäller skadestånd har även barn under femton ett ansvar, om än begränsat, för skador som de vållar. Från och med 15 års ålder har de vanligtvis fullt ansvar för skador som de har orsakat. Dessa åldersgränser bygger på att 15-åringar anses ha nått en sådan mognad att de självständigt kan ansvara för sina handlingar.

För att understryka vårdnadshavares ansvar för sina barn har lagstiftaren från den 1 juli i år infört en ny bestämmelse i skadeståndslagen som innebär att vårdnadshavare har ett så kallat principalansvar för skador som har orsakats av brott som deras barn har begått.

Till TS. Jag kan inte tänka mig att detta blir ett problem. En olycka kan hända. Om du är ansedd som normalt skötsam tror jag inte att det är någon som kommer att reagera. Om du är rädd för problem, ta hjälp av dina föräldrar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hur skulle det bli om man har typ en hemtenta att skriva då?

Minns inte exakt skolans argument, men jag har för mig att det var något i stil med att om man inte har tillgång till dator hemma, och inte vill skriva för hand, så finns det utrymme för detta på skolan efter ordinarie tid.

Men vad vet jag.

EDIT: Har hört mig för lite, och tydligen var det som så att man inte fick ta med datorn hem om man inte hade hemförsäkring, som då täckte datorn vid olyckor i hemmet. Eftersom det var ens egen försäkring som användes, så fick man även betala självrisken.

Visa signatur

---

Permalänk

Jag behöver ett svar om Skolans dator

Hej,
Jag har fått ett problem med skolans dator. Jag går i åk 6 och i min skola fick man en varsin Chrome book. För en eller två månader sen var det ett dåligt väder ute. Jag var kåmmande hem och det snöade. Mitten på vägen så halkade jag med datorn i ryggsäcken. När jag kom hem upptäckte jag att det var en liten bit ungefär en cm lång och bredd försvunnen från datorns kant bredvid tangentbordet. Jag är rädd att berätta det till någon. Men jag har berättat det till min kusin som ockso hade fått en spricka i sin skol dator men behövde inte betala. Är det också så för mig? Jag bor i Halmstad.

Tack för att du läste,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BehöverHJälpSnälla:

Hej,
Jag har fått ett problem med skolans dator. Jag går i åk 6 och i min skola fick man en varsin Chrome book. För en eller två månader sen var det ett dåligt väder ute. Jag var kåmmande hem och det snöade. Mitten på vägen så halkade jag med datorn i ryggsäcken. När jag kom hem upptäckte jag att det var en liten bit ungefär en cm lång och bredd försvunnen från datorns kant bredvid tangentbordet. Jag är rädd att berätta det till någon. Men jag har berättat det till min kusin som ockso hade fått en spricka i sin skol dator men behövde inte betala. Är det också så för mig? Jag bor i Halmstad.

Tack för att du läste,

Normalt brukar skolan be att man uttnyttjar hemförsäkringen. MEN skollagen säger att grundskolan ska vara gratis och egentligen får inte skolorna lägga över ansvaret på familjen att betala trasiga datorer. Många gånger tvingas ju eleverna bära dem hem och till skolan,att de inte får förvaras i skolan över natten. Vilket ju gör att de kan gå sönder fast man är försiktig.

Du måste prata med dina föräldrar och tillsammans får ni prata med skolan.

https://www.svd.se/avtal-om-skoldatorer-strider-mot-skollagen
https://mitti.se/nyheter/slopas-datorlan-skolor/?omrade=varmd...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/foraldrar-be...

Permalänk

@n3crosis: Tack så mycket. Jag har läst de du skickat och det känns bättre nu men jag har en fråga till om de e lungt. När jag fick hem pappret om att jag skulle hämta med mig skol datorn till hemmet fick mina föräldrar skriva sin tillstånd och det stodd om datorn går sönder måste jag köpa en ny med bra skick.
Förändrar det då lagen eller är det fortfarande bryttning mot lagen. Och isf om de e det borde jag gå till min mentor och berätta allt?

Permalänk
Medlem

Edit: Ser nu att de inläggen jag svarat på är rintigt gamla. Nåja...

Skrivet av grizzly666:

Pappan stod på sig och sa hela tiden ni HAR en försäkring som täcker dessa fall PLUS att han var under ERAT ansvar så även OM ni inte hade en försäkring så är fortfarande ansvaret ERAT, dvs hade ni inte haft försäkring så hade jag inte betalat ett öre i alla fall då ansvaret var erat.

Som redan nämnts täcker försäkringen troligtvis inte så ”små” summor.
Sen verkar su ha en skev syn på vad begreppet ”ansvar” innebär i de här sammanhangen. Klart som korvspad att skolan inte kan vara skyldiga att ansvara för allt vad eleverna gör. Skulle bli lite jobbigt om någon fick för sig att leka Columbine... Ja, det är ett extremt exempel men det visar tydligt på det avsurda i ditt resonemang.

Barnet som slog sönder rutan har uppenbart ett problem. Kan man inte ta kritik från en lärare utan att krossa rutor är det något fel som måste åtgärdas.
Pappan i sin tur verkar vara en jobbig jävel som inte vill ta ansvar.
Rektorn verkar inte ha så bra koll och lite väl feg.
(Mina antaganden kan förstås vara helt fel eftersom jag bara läst vad du skrivit).

Skrivet av grizzly666:

Så även bortsett från försäkringar så är det fortfarande i båda dessa fall skolan som har ansvaret (enligt svensk lag) och inte föräldrarna.

När det gäller en utlånad dator däremot så tycker jag att det ska skolan ha försäkringar för som täcker (utan 100k+ självrisker) då dom ÄR ganska lätta att ha sönder om man tex halkar heller det regnar,osv,osv (dom håller ju inte för ett skit enligt mig).

Trots alla versaler känner jag mig tveksam till ditt påstående. Vilken lag är det du talar om?

Visst är datorer öntåliga, det är därför man ska vara försiktig med dom. Självklart kan olyckor hända som man inte kan förutse men jag vet hur respektlösa folk, speciellt ungdomar, är mot egendom som de inte själva betalt för.
Hur många gånger har man inte sett snorungar kasta upp sina nya iPhones i luften? Hur många gånger ligger inte datorn halft hängandes från bordet? Om någon trampar på en dator som ligger i en trappa är det ingen olycka, även om många verkar tro det. (Ja, per definition är det kanske en omycka men ni förstår nog vad jag menar i sammanhanget.)

Skrivet av anon136741:

Jo men för all del, hårdra ett resonemang in absurdum för att framföra din poäng. Du tycker inte själv att du kommer med en något haltande analogi? Om du bestämmer dig för att råna någon (vare sig under skoltid eller inte) så blir det ett straffrättsligt ärende av saken, vilket skiljer sig avsevärt från TS fall.

Tror vi pratar om olika saker. Du pratar fortfarande om TS halkning, de som du svarar till pratar om fjortonåringen som krossade fönster, vilket förstås är skadegörelse.

Skrivet av ChipZ:

Hur skulle det bli om man har typ en hemtenta att skriva då?

Reglerna kanske skiljer från olika skolor men hemtentor betyder inte att man måste sitta hemma.
Har man ens hemtenta i grundskola/gymnasium? Hemtentor och gratis datorer, tänk att få vara ett barn igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorskeJohn:

hejsan, Jag går på ett gymnasium där vi fick varsin mac dator i början av skoltiden. Detta är ingen dator vi får behålla när vi går ut men kan välja att köpa ut den om vi vill. Imorse när jag skulle gå till skolan så var det glashalt ute å jag ramlade på ryggen med datorn i ryggsäcken. hela datorn böjdes och gick sönder. Jag undrar om jag måste betala hela datorn eller kommer detta på självrisk?

Jag känner eftersom vi är ganska tvingade att ha dessa datorer så borde vi inte få betala hela datorn utan bara självrisken. Men jag vågar inte riktigt säga till skolan att den är sönder eftersom jag aldrig skulle ha råd att betala en helt ny dator för 13000.

Någon som vet lite om sånna här situationer som kan hjälpa mig lite?

Skrivet av BehöverHJälpSnälla:

Hej,
Jag har fått ett problem med skolans dator. Jag går i åk 6 och i min skola fick man en varsin Chrome book. För en eller två månader sen var det ett dåligt väder ute. Jag var kåmmande hem och det snöade. Mitten på vägen så halkade jag med datorn i ryggsäcken. När jag kom hem upptäckte jag att det var en liten bit ungefär en cm lång och bredd försvunnen från datorns kant bredvid tangentbordet. Jag är rädd att berätta det till någon. Men jag har berättat det till min kusin som ockso hade fått en spricka i sin skol dator men behövde inte betala. Är det också så för mig? Jag bor i Halmstad.

Tack för att du läste,

Svaret är detsamma på båda: anmäl det till skolan. Vilken del ni behöver betala och vad som täcks av skolan framgår av avtalet som ni skrev på när ni fick låna datorn.

Eftersom ingen av oss vet hur de avtalen ser ut så är det helt och hållet omöjligt för oss att svara på vad ni kan bli tvungna att betala.

Är det så att ni krävs på ett belopp av skolan som överstiger er självrisk på hemförsäkringen, förutsatt att ni har ett allrisktillägg på försäkringen, så kan ni anmäla det till ert försäkringsbolag för att se om de kan hjälpa er med den kostnaden.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Detta med datorer i grundskolan är ett aber. Det borde vara ett tvång att skoldatorer ska kunna förvaras på skolan. Det har varit jättemycket rån på just skolbarn som bär runt på MacBooks. De har inget val, skolan vägrar låta dem förvara dem i skolan.

Eftersom skolan väljer att examinera barnen med datorer ska också de inte skjuta över kostnaden på föräldrarna när det handlar om olyckor eller rån. Det är ju dessutom skolan som bestämmer vilken modell barnen ska ha, vissa väljer billiga och hållbara Chrome-books och visa handlar in stöldbegärliga Mac´s. Detta gäller grundskolan.
På gymnasiet har vi inte längre någon skolplikt och ingen lag som kräver att skolan ska vara avgiftsfri.