Tio gånger större leveranser av UHDTV med 4K-upplösning under 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damodred:

Laddade hem det enda klippet i uhd jag kunde finna, en trailer av filmen Elysium, och mitt grafikkort klarade av att spela upp det fullt ut. Så är det inte värre än så så är jag inte så oroad. Väntar med spänning på riktigt material dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen läste du inte vad jag skrev eller så råkade du citera fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vi är påväg mot 4k för hembio vad ni än tycker. När 4k aparater kostar precis som dagens platt tv och blu ray spelare och 4k filmer börjar dyka upp så har vi nått målet oavsett om svenson bryr sig eller investerar. Idag sitter många på 3DTV utan att att ha haft det på önskelistan. Det följer med som en extra feature och så tror jag även 4k kommer bli snart. Standarden kommer vara UHD TV men svensson kommer fortsätta envisas med sina DVD filmer och Apple TV utan att förstå fördelarna med en 4k spelare (bluray 4k). Jag tror vi är 1.5 - 2 år därifrån

OLED 4k är snarare 3-5 år bort tyvärr

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Inte så att du körde mjukvaruavkodat? Vanliga splitters och avkodare klarar inte av att spela upp 4k med DXVA. Det är inget som fungerar direkt ur lådan (accelererat) så att säga. På nVidiakort har du alternativ att avkoda videoströmmen via CUDA/CUVID också. Intel klarar det också senaste generationen, men bara med tredjeparts splitters som använder quicksync. Det är inget du kommer åt från säg en startskärms-app i Windows 8 som Netflix. Ska du köra H.265 på cpun är det mycket tyngre. DXVA på AMD-kort är inte att rekommendera testa för 4k, pga drivrutiner och nej det fungerar inte vettigt och nej, internet explorer eller Chrome kan inte visa upp sådana filmer med avkodning på grafikkortet.

Njae det tror jag inte. Sök på klippet och pröva själv? 420mb stort är det och min dator spelar upp det utan minsta ansträngning. DXVA, mpc-hc och Radeon 7950.

http://anextended.tumblr.com/post/53203217572/elysium-ultra-hd-4k-trailers-direct-links-for

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Njae det tror jag inte. Sök på klippet och pröva själv? 420mb stort är det och min dator spelar upp det utan minsta ansträngning. DXVA, mpc-hc och Radeon 7950.

http://anextended.tumblr.com/post/53203217572/elysium-ultra-hd-4k-trailers-direct-links-for

Men har du kollat att den inte kör mjukvaruavkodat (cpu-användningen?), skulle jag försöka skulle jag få BSOD för drivrutinerna klarar det inte. Med LAV är därför AMD blacklistat i högre upplösningar. Webbläsare som Chrome kör väl dessutom fortfarande ffmpeg.

http://forum.doom9.org/showpost.php?p=1602316&postcount=13110

Permalänk
Avstängd

Jajamensan, noll till några procens cpu användning. Är ute och reser nu men kan ta screenshots på onsdag eller så

Ska tilläggas att jag aldrig skulle se på film direkt i en webbläsare utan laddar alltid hem materialet först. Återkommer på onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jajamensan, noll till några procens cpu användning. Är ute och reser nu men kan ta screenshots på onsdag eller så

Ska tilläggas att jag aldrig skulle se på film direkt i en webbläsare utan laddar alltid hem materialet först. Återkommer på onsdag!

Alltså det fungerar på AMD-kort också som sagt med begränsningar, antar att du köra med interna splittern eller Haali när du kör MPC-HC. Hade du kört ren Windows hade du bara haft Microsofts splitter. LAV hade blacklistat AMD. Fungerar på Intel sen Ivy, men i princip bara upp till 30 fps hos alla. AMD-kort har däremot ofta drivrutiner som krånglar. Äldre kort är värre än nyare, men inget är klockrent på AMD-sidan. Det är inte säkert det fungerar för en Metro-applikation som videospelaren i startskärmen heller. (I så fall blir det svårt för sådana som Netflix). Sen kommer ingen laglig videotjänst fungera så att du kan ladda ner filerna och spela upp med mediaspelaren. H.265 kommer införas eftersom du kan få samma kvalité med halva bithastigheten. Mediaspelarboxar kommer ha det, men det kan dröja innan andra enheter får det. Det finns inte i dagens grafikkort och nästa-generations konsoler i hårdvaran. Det måste fungera någorlunda för att det ska gå att införa en tjänst som strömmad det. Sen är det nog ingen som vill dra på sig klagomålen att försöka strömma 20Mbit-strömmar över HTTP, kolla bara på problemen folk har med Youtube i 2Mbit. Det finns flaskhalsar på internet och hos olika isper, så det är inte precis som det är lika tillgängligt.

Permalänk

Förstår inte meningen med detta nya format...
Jag använder mig sällan av 720-1080p när jag ser på film, och behöver verkligen inte mer för spel.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte så insatt i det hela om jag ska vara ärlig.
Har heller aldrig haft problem med ATIs drivrutiner (sedan ATI Rage 8MB, 1998) så mina erfarenheter är mer positiva. Aldrig haft problem med Nvidias heller (Gefoce TNT 1999 tror jag) för den delen.

Känns väl lite som spekulatoner nu när det inte finns material att tillgå - men framför allt så är bandbredd ett problem om det ska streamas.
Alla har väl knappast 100mbit ned och det är tveksamt om ens det räcker. Snitthastigheten i västvärldens bredband är antagligen också mycket lägre än snittet i Sverige.

Så då ska det komprimeras med förluster i bildkvaliteten så jag tror personligen att 1080p material är det som kommer finnas de närmsta åtta tio åren och att UHD material blir förknippat med media lagrat på fysiska medium och eventuellt material som man laddar hem. Jag personligen förknippar appar lite med mobilitet och det har väldigt lite att göra i ett vardagsrum, så kan inte påstå att jag är oroad utan väntar med stort intresse på att det ska komma material att tillgå. Så när material kommer i några kvantiteter att prata om så kommer det också finnas hårdvara att använda, fullt övertygad om. Men då jag har Elysium klippet som referens och det flöt på utan problem så kan man ju ta det jag skriver med lite salt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte tekniken är den största boven, utan det är tekniken (ja, låter konstigt). Vad jag menar är att TV-tittandet kommer gå ner i framtiden. Folk är mer intresserade av att kolla instagram & snapchat m.m. än att sitta och kolla på tv. Jag tror 4K kommer gå bra, men det blir mest inriktat för filmfantaster. TV överhuvudtaget är inriktat mot filmfantaster.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damodred:

Njae det tror jag inte. Sök på klippet och pröva själv? 420mb stort är det och min dator spelar upp det utan minsta ansträngning. DXVA, mpc-hc och Radeon 7950.

http://anextended.tumblr.com/post/53203217572/elysium-ultra-hd-4k-trailers-direct-links-for

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, när jag kör den så ligger grafikkortet på typ 5-7 % och CPU pendlar mellan 10 och 20 %. Jag kör den i VLC på en datorn med 7870 och en i7 3770. Den tuggade även i sig ca 350 MB RAM. Det ska jämföras med ett 1080p klipp jag har liggande som tar ca 5 % CPU, 170 MB RAM och 3 % GPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Hmm, när jag kör den så ligger grafikkortet på typ 5-7 % och CPU pendlar mellan 10 och 20 %. Jag kör den i VLC på en datorn med 7870 och en i7 3770. Den tuggade även i sig ca 350 MB RAM. Det ska jämföras med ett 1080p klipp jag har liggande som tar ca 5 % CPU, 170 MB RAM och 3 % GPU.

Ja precis, det är inte som att köra BF4 direkt och eftersom det är den enda referens jag sett hittills så är jag alltså inte särskilt oroad. Kommer det mer intensiva klipp så finns det fortfarande gott om utrymme även hårdvarumässigt.

Väntar som sagt med spänning på nytt material, gärna kommande The Hobbit filmen i UHD till sommaren kanske.

Tillägg : vet inte om det spelar någon roll men jag spelar upp materialet på en monitor med 2560x1600 upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att det tjatas om TV-kanaler och standarder är så enkelt att de är en stor beställare, samproducerar och producerar både TV, både live och drama och bio. De ställer alltså kraven i vad skaparna måste leverera i för format och kvalité och deras krav är helt enkelt mycket högre än Netflix och andra ställer när det gäller t ex HD. Standarder behövs också för att hårdvaran ska lira tillsammans.

Netflixs källor behöver inte vara bra bara för att de godkänner det som 5-7Mbit Super-HD. Som är deras 1080-format. Deras krav är också bra mycket lägre än de för blu-ray. Sånt som Netflix finansierar själva är inte sånt som också kommer visas på bio tyvärr. Så att gå till 4k för att bara sänka kvalitetskraven (både på produktion och leverans) är inte direkt det som kommer driva folk att köpa 4k-maskiner. Vanligt 1080-material är viktigare där.

@Damodred, när det gäller startskärm/modern-ui-program som videospelaren där (Netflix ligger i den miljön också) så tror jag inte splittern som används där fungerar med 4k varken för Nvidia, Intel eller AMD. Det är ganska omoget och för nVidia och Intel så finns alternativa avkodare (mjukvara/DS/MFT-filter och splitters) att installera som använder CUVID (CUDA/VP5) eller Quicksync (ute i riktiga Windowsmiljön).

Webbläsarna är inte riktigt där än heller, för det är ju inte meningen att de ska kunna orsaka BSOD om grafikkortet inte gillar videofilen/bitströmmen. Chrome med ffmpeg (utan hårdvaruacceleration som default) som videospelare orkar verkligen inte med 4k på de flesta maskiner och lär droppa frames även på riktigt kraftiga. Jag kan inte riktigt testa Metro/Modern/Startskärmen här, då mitt AMD-kort är några generationer för gammalt så fungerar inte riktigt drivrutinerna med DXVA2 i 4k som sagt. Du kan däremot installera vilka DS-avkodare och splitters som helst utan att det gör någon skillnad för WinRT/startskärmsprogram. Jag har själv främst kört ATI/AMD sedan ATI Rage Pro, 98. Det är inte heller 3D-drivrutinen det klagas på här.

Det är även senaste GCN-generationen som har haft dessa problem med BSOD när man försöker avkoda högupplöst video via DXVA. Det enda jag egentligen menar med det är inte att det stoppar entusiasterna utan bara att bra stöd direkt ur lådan är en bit bort, när det händer för H.264 (att det blivit ordentligt) så har lådorna med H.265 kommit (som t.ex. kan ladda ner och spela upp en 4k film som om det vore i ens "bibliotek", dvs har hårddisk och DRM) och datorn blir bara en källa för warez snarare. Det blir däremot svårt att slå blu-ray när du kan köra blu-ray kodad i 20-30Mbit H.264 (1080p) till 4k-maskinerna och strömningstjänsterna kommer försöka köra 3840x2160 10-20Mbit H.264 över internet utan att ladda ner hela filmen i förväg, med antingen uppskalat eller mycket mycket sämre utbud. Utbudet är ju inte bra nog till att börja med oavsett kvalitetsnivå. Finns inga riktiga planer på 4k för blu-ray, och även om det kommer är det minst 2-3 år bort, kräver ny optisk läsare så väl som spelare och då är nästa-generations konsoler helt utelämnade som mediaspelare i princip, iaf för H.265-media.

Då 4-5k kameror brukar anses bra nog för 2k inom filmvärlden (bio) och effekter, och annat görs i lägre upplösning finns det inte heller samma momentum som vid hd/full-hd-införseln. Där fanns det 60 år med färgfilm i 35mm att ta ifrån, men de flesta prints mår inte nödvändigtvis bra av att kodas till högre upplösningar med samma eller mindre bitrate och samma format. Det finns inte så mycket mer än 4k att hämta heller. Det är nog ganska tufft förutom i de riktigt stora skärmarna/dukarna.

Även om det kommer TVs med HDMI 2.0 eller som kan uppdateras till 2.0 (firmware) nu, så kan ännu inte grafikkorten använda dessa som monitorer då du inte får ut någon 60Hz till dem. Vi får se om nästa generation nästa år kan klara detta. Så de som vill spela i 4k får köpa monitorer inte TVs och projektorer, annars hade de kunnat fått en liten skjuts därifrån. Inte för att datorer klarar av att avkoda video i 60 fps 4k, varken Nvidia, Intel eller AMD räcker till för det pga begränsningar i hårdvaran. Inte för att det skadar att köra 30 fps-video över 60Hz signal.

Permalänk

Som många andra här inne är jag lite skeptiskt till 4k. Jag sitter ungefär tre meter ifrån min TV hemma (en Panasonic TX-P42ST50) och med denna räknare (en meter är ungefär 3,3 fot) kan man konstatera att jag skulle behöva en TV på minst 80 tum för att dra nytta av 4K. Jag har lite svårt att se framför mig att jag skulle ha mer än högst en 60" TV utan att ha ett speciellt möblerat biorum för den. I nuläget sitter den i vardagsrummet, och det tror jag är fallet för de flesta. Däremot skulle jag gärna se att man med HEVC/H.265 utnyttjar de möjligheter i formatet som finns och börjar med 10 eller 12-bitars färg och bättre chroma subsampling. Det skulle iallafall enligt mig bidra mer till en bättre bild. En OLED-TV eller annan teknik med bättre kontrast än dagens TV, utökad färgrymd, 12-bitars färg och 4:2:2 eller 4:4:4 chroma subsampling vore mycket intressantare för mig än 4k samt att allt detta ska finnas i de filmer som distribueras. När det gäller stöd för det här så stöds det från och med HDMI 1.3 och jag vet att xvYCC-färgrymden stöds i Blu-Ray-formatet. Däremot så används det såvitt jag vet endast i Sonys "mastered in 4K"-filmer. Osäker när det gäller 10-bitars färg och Blu-Ray dock. Den standard som är fastslagen för UHDTV av ITU, Rec2020, spikar dock en större färgrymd och minst 10-bitars färg. Så det verkar som en del av det jag önskar mig kommer på köpet med 4k. Och skulle det vara så att allt det andra jag önskar mig kommer med 4k på köpet så kan jag väl leva med det. Däremot tror jag det tar ett bra tag innan det slår igenom och blir humant prissatt, för att inte tala om att filmmaterial blir lätt tillgängligt, så min HD-plasma klarar sig nog ett bra tag till.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte P55A-UD3 | Core i5 750 | Crucial BallistiX 1600 CL8 4x2GB | Asus GTX 560 Ti DCII | Intel SSD 330 120GB + WD Black 1TB
Bärbar: Fujitsu Amilo PI 3560 | Core2Duo P8400 | 4GB RAM | GeForce GT240M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Att det tjatas om TV-kanaler och standarder är så enkelt att de är en stor beställare, samproducerar och producerar både TV, både live och drama och bio. De ställer alltså kraven i vad skaparna måste leverera i för format och kvalité och deras krav är helt enkelt mycket högre än Netflix och andra ställer när det gäller t ex HD. Standarder behövs också för att hårdvaran ska lira tillsammans.

Netflixs källor behöver inte vara bra bara för att de godkänner det som 5-7Mbit Super-HD. Som är deras 1080-format. Deras krav är också bra mycket lägre än de för blu-ray. Sånt som Netflix finansierar själva är inte sånt som också kommer visas på bio tyvärr. Så att gå till 4k för att bara sänka kvalitetskraven (både på produktion och leverans) är inte direkt det som kommer driva folk att köpa 4k-maskiner. Vanligt 1080-material är viktigare där.

@Damodred, när det gäller startskärm/modern-ui-program som videospelaren där (Netflix ligger i den miljön också) så tror jag inte splittern som används där fungerar med 4k varken för Nvidia, Intel eller AMD. Det är ganska omoget och för nVidia och Intel så finns alternativa avkodare (mjukvara/DS/MFT-filter och splitters) att installera som använder CUVID (CUDA/VP5) eller Quicksync (ute i riktiga Windowsmiljön l.

Måste fråga, varför har du snöat in så på just strömningstjänster? Det är något relativt nytt och hd sändningar är fortfarande ett försäljnings argument. Det kommer dröja många år innan just det är tillgängligt. Det betyder dock inte att våra datorer inte klarar av att spela upp 4k, som vi påvisat här så flyter trailern till Elysium alldeles utmärkt utan minsta problem.

Nej det vi behöver är lägre priser på hårdvaran och ett enkelt sätt att få mediet till slutkund, streaming är inte lösningen i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Måste fråga, varför har du snöat in så på just strömningstjänster? Det är något relativt nytt och hd sändningar är fortfarande ett försäljnings argument. Det kommer dröja många år innan just det är tillgängligt. Det betyder dock inte att våra datorer inte klarar av att spela upp 4k, som vi påvisat här så flyter trailern till Elysium alldeles utmärkt utan minsta problem.

Nej det vi behöver är lägre priser på hårdvaran och ett enkelt sätt att få mediet till slutkund, streaming är inte lösningen i dagsläget.

Men hur läser du? Att något är möjligt betyder inte att det är varken bra på alla punkter eller har någon fungerande distributionsmodell. Eller att det fungerar universellt. Det är inte heller något som sägs för att påstå att det inte går att spela upp, det går det även om GCN har haft vissa problem som rättats till i drivrutinerna mer eller mindre. Däremot inte nödvändigtvis något som Netflix kan använda sig av. H.264 på datorer och nästa generations konsoler är i bästa fall 24-30p 3840x2160 4:2:0 8-bit och internet är enda distributionsmediat för 4k-tjänster utanför biovärlden som kör 2k och 4k i 250Mbit JPEG2000 4:2:2/4:4:4 10-12bit. Sonys nedladdningstjänst för 4k (med tillhörande spelare) kör H.264 idag, men det finns mer utrymme för kvalitetsförbättringar i lägre upplösningar som skulle uppskattas. Kritiken är att 3840x2160 i 15-20Mbit med H.264 och dagens hårdvara fortfarande är bra mycket lägre kvalité än du kan få i 2k. Och ny teknik handlar om mer än upplösning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damodred:

Ja precis, det är inte som att köra BF4 direkt och eftersom det är den enda referens jag sett hittills så är jag alltså inte särskilt oroad. Kommer det mer intensiva klipp så finns det fortfarande gott om utrymme även hårdvarumässigt.

Väntar som sagt med spänning på nytt material, gärna kommande The Hobbit filmen i UHD till sommaren kanske.

Tillägg : vet inte om det spelar någon roll men jag spelar upp materialet på en monitor med 2560x1600 upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast problemet med att ha tillräcklig hårdvara för att spela upp det är inte vi med kraftiga datorer. Det är den stora massan med dedikerade mediaspelare som inte orkar någonting om det inte finns en hårdvaruavkodare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vi har ju inte ens fått 1080p än från någon leverantör. Jag tror att om det överhuvudtaget kommer 4K-sändningar så lär det nog dröja minst 10-20 år till.

Just när det gäller såna saker tar det hur lång tid som helst. Väldigt tråkigt. Jag kan ju tycka att åtminstone HD-sändningar vore standard i kabelnätet idag, men icke! Nu när det äntligen börjar hända lite på 4K-fronten ska det bli väldigt intressant att se när filmer börjar säljas med den upplösningen!

finns det inte 1080 p?

Permalänk
Medlem

råkade posta fel, finns det inte 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamelih:

finns det inte 1080 p?

TV-standarderna i Europa är 576i/25, 720p/50 och 1080i/25 alltså 50i. Mottagarna skulle inte klara av 1080p ordentligt även om du sände det och de skulle absolut inte klara av 1080p/50 i lika stor utsträckning som 1080p/25 och skulle kräva uppdateringar på mottagarsidan. TV-kanaler har inte gått över till det. Dvs de använder 720p och 1080i. Bara blu-ray är 1080p bland konsumenterna om du inte ska räkna netflix i 5-7Mbit, vilket inte riktigt är snyggt att jämföra mot en 30-40Mbit blu-ray.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

TV-standarderna i Europa är 576i/25, 720p/50 och 1080i/25 alltså 50i. Mottagarna skulle inte klara av 1080p ordentligt även om du sände det och de skulle absolut inte klara av 1080p/50 i lika stor utsträckning som 1080p/25 och skulle kräva uppdateringar på mottagarsidan. TV-kanaler har inte gått över till det. Dvs de använder 720p och 1080i. Bara blu-ray är 1080p bland konsumenterna om du inte ska räkna netflix i 5-7Mbit, vilket inte riktigt är snyggt att jämföra mot en 30-40Mbit blu-ray.

Finns det inga sändningar i 1080p/25? Hur löser de deinterlace för jag har aldrig reagerat på några interlace-artifakter på TV. Däremot finns de groteska mängder av vad som ser ut som jpeg-artifakter men det är ju en annan historia. För någonstans sker det en deinterlace, annars hade det inte gått att titta på TV-sändningar på en LCD-skärm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det inga sändningar i 1080p/25? Hur löser de deinterlace för jag har aldrig reagerat på några interlace-artifakter på TV. Däremot finns de groteska mängder av vad som ser ut som jpeg-artifakter men det är ju en annan historia. För någonstans sker det en deinterlace, annars hade det inte gått att titta på TV-sändningar på en LCD-skärm.

Det sker i mottagaren eller tvn som vanligt, vanlig digital tv är interlaced. Tittar du på SVT 1 eller 2 utan att slå över till HD-versionen så är det faktiskt en 720p/50 sändning som är omskalad (körd genom deras encoder, alltså för en andra gång) till 576i (med 25 bildrutor) av SVT, i bästa fall rör inte tv-leverantören bitströmmen, i värsta fall kodar de om kanalerna. Telia kör 576i och CBR på SD-kanaler t.ex. på deras tv-nät/IPTV. Visst ser du mindre artefakter även på de som inte kodar om kanalerna, men kör du inte en gammal box med SCART så tar t.ex. boxen snarare än TVn hand om det. Man ser att det är kvalitetsbortfall, det är inte bara upplösningen som gör text och sånt tydligare. Men det är det ju även t.ex. på en DVD du kör över SCART (interlaced både i källan och signalen) också, så nog ser du massor interlaced-material som kört deinterlacing varje dag om inte av signalen hemma hos dig så är mycket källmaterial från gamla band eller betacam SP eller Digibeta, eller som spelats in i några av DV-formaten som interlaced från första början. Det är bara HD-kanalerna som kör 720p eller internettjänster som kör progressivt om vi ska förenkla det, utöver att Blu-ray kan göra det. Men t.ex. HD hos SVTPlay är 2.5-3Mbit 1280x720 25 fps H.264. medan en tv-kanal är runt 10Mbit iaf, men är VBR så över marknätet kan det variera 4-16Mbit. De försöker alltså hos Netflix trycka in 1080 i en ström som ska kunna strömmas med 5-7Mbit tillgänglig bandbredd.

Som det är nu levererar inte IPTV-tjänsterna som går i näten internt (och inte är några internettjänster som ska korsa massor punkter) och använder IP-broadcast/multicast inte broadcast-kvalité än mindre video (hemvideo, blu-ray) kvalité. Lite tidigt att tala om högre upplösningar när man kan tala om ny teknik (codec) som HEVC, som kräver ny hårdvara på datorsidan där du också kan få in mer färginformation, mer detaljer per Mbit osv. Bio kör för det mesta 2k och 4k-kamerorna anses vara på den nivån. Vi har ju som sagt inte nått TV-nivå ens med dedikerad teknik hos de flesta leverantörer, och inte för de som kör över rena internet med ren HTTP/HDS-strömning heller. Finns mycket att göra för att faktiskt få upp kvalitén.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Det sker i mottagaren eller tvn som vanligt, vanlig digital tv är interlaced. Tittar du på SVT 1 eller 2 utan att slå över till HD-versionen så är det faktiskt en 720p/50 sändning som är omskalad (körd genom deras encoder, alltså för en andra gång) till 576i (med 25 bildrutor) av SVT, i bästa fall rör inte tv-leverantören bitströmmen, i värsta fall kodar de om kanalerna. Telia kör 576i och CBR på SD-kanaler t.ex. på deras tv-nät/IPTV. Visst ser du mindre artefakter även på de som inte kodar om kanalerna, men kör du inte en gammal box med SCART så tar t.ex. boxen snarare än TVn hand om det. Man ser att det är kvalitetsbortfall, det är inte bara upplösningen som gör text och sånt tydligare. Men det är det ju även t.ex. på en DVD du kör över SCART (interlaced både i källan och signalen) också, så nog ser du massor interlaced-material som kört deinterlacing varje dag om inte av signalen hemma hos dig så är mycket källmaterial från gamla band eller betacam SP eller Digibeta, eller som spelats in i några av DV-formaten som interlaced från första början. Det är bara HD-kanalerna som kör 720p eller internettjänster som kör progressivt om vi ska förenkla det, utöver att Blu-ray kan göra det. Men t.ex. HD hos SVTPlay är 2.5-3Mbit 1280x720 25 fps H.264. medan en tv-kanal är runt 10Mbit iaf, men är VBR så över marknätet kan det variera 4-16Mbit. De försöker alltså hos Netflix trycka in 1080 i en ström som ska kunna strömmas med 5-7Mbit tillgänglig bandbredd.

Som det är nu levererar inte IPTV-tjänsterna som går i näten internt (och inte är några internettjänster som ska korsa massor punkter) och använder IP-broadcast/multicast inte broadcast-kvalité än mindre video (hemvideo, blu-ray) kvalité. Lite tidigt att tala om högre upplösningar när man kan tala om ny teknik (codec) som HEVC, som kräver ny hårdvara på datorsidan där du också kan få in mer färginformation, mer detaljer per Mbit osv. Bio kör för det mesta 2k och 4k-kamerorna anses vara på den nivån. Vi har ju som sagt inte nått TV-nivå ens med dedikerad teknik hos de flesta leverantörer, och inte för de som kör över rena internet med ren HTTP/HDS-strömning heller. Finns mycket att göra för att faktiskt få upp kvalitén.

När jag ser alla komprimeringsartefakter så saknar jag den gamla CRTn med den automatiska antialiasfiltreringen som den låga upplösningen innebar. Fast jag bryr mig inte så mycket då jag inte ämnar titta på TV när jag flyttar. Är sugen på en HTPC och en trevlig projektor istället. Så kan man lite enklare få tag på material med lite bättre kvalité.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men hur läser du? Att något är möjligt betyder inte att det är varken bra på alla punkter eller har någon fungerande distributionsmodell. Eller att det fungerar universellt. Det är inte heller något som sägs för att påstå att det inte går att spela upp, det går det även om GCN har haft vissa problem som rättats till i drivrutinerna mer eller mindre. Däremot inte nödvändigtvis något som Netflix kan använda sig av. H.264 på datorer och nästa generations konsoler är i bästa fall 24-30p 3840x2160 4:2:0 8-bit och internet är enda distributionsmediat för 4k-tjänster utanför biovärlden som kör 2k och 4k i 250Mbit JPEG2000 4:2:2/4:4:4 10-12bit. Sonys nedladdningstjänst för 4k (med tillhörande spelare) kör H.264 idag, men det finns mer utrymme för kvalitetsförbättringar i lägre upplösningar som skulle uppskattas. Kritiken är att 3840x2160 i 15-20Mbit med H.264 och dagens hårdvara fortfarande är bra mycket lägre kvalité än du kan få i 2k. Och ny teknik handlar om mer än upplösning.

Fast internet och Netflix, Voddler och allt vad de heter är ju de absolut sämsta distributionskanalerna för media av någon högre kvalitet. Jag frågar återigen varför du har snöat in på dessa tjänster i sammanhanget? Mig veterligen finns det ingen som streamar okomprimerat blu ray material idag, även fast det "bara" är vanligt 1080p. Nej vad jag vill komma till är helt enkelt att 1080p och uppåt i sin sanna natur kommer för en god framtid fortsätta att spelas från ett lokalt lagringsmedium och därför enligt mig är streamingtjänster något som inte kommer beröra media av någon högre kvalitet de närmsta åren.

Angående inlägget om dedikerade mediaboxars vara eller icke vara:

Antagligen stämmer det, jag kör HTPC sedan 2006 med allmänna uppgraderingar genom åren förstås, och aldrig haft de tankebanorna. Men med tanke på att DXVA2 har varit implementerat och haft fullt stöd sedan Radeon 2xxx serien så kan nog tillverkarna implementera hårdvaruavkodning av UHD när de känner att det är dags för det.

Jag tror nog att när det finns apparater under 10 000kr och media att titta på så kommer det heller inte vara några större problem att spela upp det. Många här får det att låta som att man vill spela upp morgondagens teknik med dagens utrustning - det kommer inte att gå hur mycket man än svänger sig med termer och terminologi. UHD är självklart en framtid, men först kan vi kanske få kvalitativa HD-sändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det inga sändningar i 1080p/25? Hur löser de deinterlace för jag har aldrig reagerat på några interlace-artifakter på TV. Däremot finns de groteska mängder av vad som ser ut som jpeg-artifakter men det är ju en annan historia. För någonstans sker det en deinterlace, annars hade det inte gått att titta på TV-sändningar på en LCD-skärm.

Även om det sändningstekniskt är 576i eller 1080i så kan man ändå köra ut 25p i det formatet. Det som händer då är att två likadana "halvbilder" flätas ihop och då blir resultatet en progressiv bild. Även om TV-apparaten försöker med deinterlace (dagens plattskärmar visar progressiva bilder) så blir det då inga deinterlace-artifakter. Är det en smart dewinterlacer så fattar den att det är progressiva bildrer som flaggats som interlace och ingen förstörande filtrering görs. Så om en långfilm visas på TV så kommer man inte se några deinterlace-artifakter (det gör man väl knappast vid äkta interlace-sändningar såsom sport heller i och för sig eftersom dessa filtreras bort av deinterlacern).

Så för att säga det på ett enklare sätt: 1080i eller 576i sändningar är inget hinder för att visa 25p om originalet är 25p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TV-standarderna i Europa är 576i/25, 720p/50 och 1080i/25 alltså 50i. Mottagarna skulle inte klara av 1080p ordentligt även om du sände det och de skulle absolut inte klara av 1080p/50 i lika stor utsträckning som 1080p/25 och skulle kräva uppdateringar på mottagarsidan. TV-kanaler har inte gått över till det. Dvs de använder 720p och 1080i. Bara blu-ray är 1080p bland konsumenterna om du inte ska räkna netflix i 5-7Mbit, vilket inte riktigt är snyggt att jämföra mot en 30-40Mbit blu-ray.

För ordningen skull ska nämnas att Blu-ray bara klarar 1080p i 24 (& 23.976) Hz. Ska man köra 50 eller 60 Hz material så får man vackert hålla sig till 1080i eller 720p.

Så iprincip samma som digital HDTV alltså och den teoretiska maxupplösningen är alltså inte högre för Blu-ray än vad den är för HDTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För ordningen skull ska nämnas att Blu-ray bara klarar 1080p i 24 (& 23.976) Hz. Ska man köra 50 eller 60 Hz material så får man vackert hålla sig till 1080i eller 720p.

Så iprincip samma som digital HDTV alltså och den teoretiska maxupplösningen är alltså inte högre för Blu-ray än vad den är för HDTV.

Teoretiska och praktiska kvalitén är det däremot. En 24p eller 24Hz/1.001-material körs i rätt bildhastighet, och bitrate kan hållas på 30-40Mbit, sen är det givetvis upp still spelaren eller tvn att välja hur den vill hantera 24Hz. Handlar det om TV som är producerat med det i åtanke finns det ingen ersättare till 720p/50. Även om man kan sända DVB i 1080p/25 så är det inte bara ingen som gör det, utan det skulle också vara mycket mer bandbreddsbegränsat. Internetbaserade tjänster är det enda rimliga för hemmatjänster för att leverera högre upplösning och det är dem som inte bara når upp i video-kvalité utan också är långt ifrån TV-kvalité. Det kommer helt enkelt inte några tjänster baserade på lagringsmedia för hemmabruk på väldigt många år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Teoretiska och praktiska kvalitén är det däremot. En 24p eller 24Hz/1.001-material körs i rätt bildhastighet, och bitrate kan hållas på 30-40Mbit, sen är det givetvis upp still spelaren eller tvn att välja hur den vill hantera 24Hz. Handlar det om TV som är producerat med det i åtanke finns det ingen ersättare till 720p/50. Även om man kan sända DVB i 1080p/25 så är det inte bara ingen som gör det, utan det skulle också vara mycket mer bandbreddsbegränsat. Internetbaserade tjänster är det enda rimliga för hemmatjänster för att leverera högre upplösning och det är dem som inte bara når upp i video-kvalité utan också är långt ifrån TV-kvalité. Det kommer helt enkelt inte några tjänster baserade på lagringsmedia för hemmabruk på väldigt många år.

Haha det är märkligt hur man kan ha så olika åsikter om det där. För mig är internetbaserade tjänster (så som Netflix) det absolut sista alternativet redan idag. Fysiska medel överträffar alla dessa streaming alternativ om någon frågar mig, I andra hand att ladda hem hela klippet /filmen och som nödlösning kan man på sin höjd streama in kvällens match

Jag hoppas att filmbolagen lägger upp en motsvarighet till iTunes där man kommer kunna köpa deras film och sedan ladda hem den i det format som passar bäst och så ligger den där sen. Spelar inte så stor roll om den är på 50 eller 100gb i sammanhanget.

Streaming tjänsterna som finns idag erbjuder ju bara ett utbud av film, kvaliteten är fortfarande vida underlägsen det man köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Haha det är märkligt hur man kan ha så olika åsikter om det där. För mig är internetbaserade tjänster (så som Netflix) det absolut sista alternativet redan idag. Fysiska medel överträffar alla dessa streaming alternativ om någon frågar mig, I andra hand att ladda hem hela klippet /filmen och som nödlösning kan man på sin höjd streama in kvällens match

Jag hoppas att filmbolagen lägger upp en motsvarighet till iTunes där man kommer kunna köpa deras film och sedan ladda hem den i det format som passar bäst och så ligger den där sen. Spelar inte så stor roll om den är på 50 eller 100gb i sammanhanget.

Streaming tjänsterna som finns idag erbjuder ju bara ett utbud av film, kvaliteten är fortfarande vida underlägsen det man köper.

Det är ingen åsikt, det kommer helt enkelt inte nytt optiskt format för högre kvalité eller upplösning den närmsta tiden, ska du ha hårddiskbaserad distribution får du gå till bion. Lösningar som Sonys 4k-tjänst är nedladdade filer i förväg – på deras egna hårdvara. Dvs över internet. Det är där entusiasterna är de närmaste åren. Dessa tjänster kommer uppgraderas till H.265 och du kommer få titta på blu-rayrippar i flera år till, även om du har Nvidiakort som fixar 10-bit H.264 med rätt mjukvara. Och nej din dator kan inte spela upp en 100GB H.265-film.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är ingen åsikt, det kommer helt enkelt inte nytt optiskt format för högre kvalité eller upplösning den närmsta tiden, ska du ha hårddiskbaserad distribution får du gå till bion. Lösningar som Sonys 4k-tjänst är nedladdade filer i förväg – på deras egna hårdvara. Dvs över internet. Det är där entusiasterna är de närmaste åren. Dessa tjänster kommer uppgraderas till H.265 och du kommer få titta på blu-rayrippar i flera år till, även om du har Nvidiakort som fixar 10-bit H.264 med rätt mjukvara. Och nej din dator kan inte spela upp en 100GB H.265-film.

Det finns väl inget som säger att en blu ray skiva inte kan innehålla högre kvalitativ media än dagens 1080p- material? Det är väl en vanlig skiva som kan innehålla vilken data som helst (alltså på samma sätt som det skiljer på en dvd-läsare för film och en dvd- läsare för datorbruk). Det pratas om 100gb blu ray skivor som jag tycker vore ypperliga. Det blir ju bara att köpa en blu ray spelare som "klarar av" formatet.

Nedladdningstjänster och det du pratat om, dvs internetbaserade tjänster, är inte riktigt vad jag tolkat dina tidigare inlägg som utan det har känts som att du har syftat på Netflix, IPTV och streamingtjänster och liknande. De är skräp redan idag och det är bara det jag velat säga om det

Och det sista om att en dator inte kan spela upp h.265:
Med tanke på att det idag inte finns någon media att titta på, alls, så är väl det på sin höjd spekulation eller åtminstone skit samma? Du verkar inte förstå att det enda officiella klippet som faktiskt finns idag flyter på helt fantastiskt bra, samt att du förväntar dig att man ska kunna spela upp morgondagens media med dagens hårdvara - det säger väl sig själv att det inte riktigt kommer bli så? Och vad är poängen med h.265 om det inte ska streamas? Om det nu räcker med säg 250MB/minuten för ett UHD klipp så är väl det inga problem? Lika bra att köra det på h.264 tills grafikkorten klarar av h.265.

Edit:

För att summera det hela om h.265 från ett annat forum:

Citat:

sounds like this really doesn't matter one tiny bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damodred:

Det finns väl inget som säger att en blu ray skiva inte kan innehålla högre kvalitativ media än dagens 1080p- material? Det är väl en vanlig skiva som kan innehålla vilken data som helst (alltså på samma sätt som det skiljer på en dvd-läsare för film och en dvd- läsare för datorbruk). Det pratas om 100gb blu ray skivor som jag tycker vore ypperliga. Det blir ju bara att köpa en blu ray spelare som "klarar av" formatet.

Nedladdningstjänster och det du pratat om, dvs internetbaserade tjänster, är inte riktigt vad jag tolkat dina tidigare inlägg som utan det har känts som att du har syftat på Netflix och liknande. De är skräp redan idag och det är bara det jag velat säga om det

Och det sista om att en dator inte kan spela upp h.265:
Med tanke på att det idag inte finns någon media att titta på, alls, så är väl det på sin höjd spekulation eller åtminstone skit samma? Du verkar inte förstå att det enda officiella klippet som faktiskt finns idag flyter på helt fantastiskt bra, samt att du förväntar dig att man ska kunna spela upp morgondagens media med dagens hårdvara - det säger väl sig själv att det inte riktigt kommer bli så? Och vad är poängen med h.265 om det inte ska streamas? Om det nu räcker med säg 250MB/minuten för ett UHD klipp så är väl det inga problem? Lika bra att köra det på h.264 tills grafikkorten klarar av h.265.

Fast det är där problemet kommer in: "Bara köpa en spelare som klarar formatet". Då måste det specficeras nya standarder för bluray med UHD-material och nya codec som klarar det. Sedan ska nya spelare släppas med ny hårdvara. Så det krävs alltså en ny serie bluray med ny märkning för att skilja dem från gamla. Det krävs en ny generation hårdvaruavkodare och en ny generation blurayspelare. Sedan krävs det också att filmindustrin hoppar på tåget och faktiskt släpper material i den nya standarden. Utbudet av film i UHD är idag rätt begränsad. Så det är inte bara att köpa en spelare som klarar formatet för formatet finns inte. Hela den processen skulle ta ett par år att genomföra. Om nu någon faktiskt kommer bry sig om att försöka då intresset för optisk media är stadigt sjunkande och ersätts av streamingtjänster. Fysiska skivor blir mer och mer en produkt för de inbitna fantasterna snarare än något för den stora massan. Så det blir svårare och svårare att motivera alla investeringar som skulle krävas för en ny bluraystandard. Det är ju billigare för alla inblandade att bygga vidare på streamingtjänster istället. Distributionen blir då oändligt mycket lättare och billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24