Ny Windows 98 maskin på gång.
Då var det dags att leka lite igen, den här gången går jag en lite udda väg
Det som används den här gången är ett mini-ITX moderkort för att dra ner storleken lite med följande specs:
CPU: Transmeta Crusoe 733MHz.
RAM: 256MB DDR1.
GFX: TNT2 32MB V64.
HDD: 2,5" 80GB PATA.
Chassi: Thermaltake Lanbox Lite.
PSU: Random 300w
3DMark 2001 resultat: 416
Info om moderkortet:
12v DC/in.
1x com
1x LTP
1x VGA
4X USB
1x RJ45
1X PCI
Så Då har jag trilskats med det här kortet i några dagar, först fick jag sätta dit en flexibel PCI Riser kabel för TNT2 kortet.
Sedan kom nästa problem, medföljande AC adapter räcker inte för att driva något större i PCI platsen så jag fick ta en 300w nätdel jag hade liggandes (300w var den minsta jag hade liggandes).
Sedan fick jag tjuvkoppla nätdelen och sätta bios på wake on power så man kan starta burken med strömbrytaren på nätdelen (temporärt skall göra en bättre fix senare).
Sedan kopplade jag moderkortet från en 4-pin molex kontakt och då gick allt fint
Moderkortet stödjer inte boot från USB så jag fick ta och koppla in hårddisken på en äldre laptop med cd läsare där jag installerade dos 7.10 på disken sedan kopierade jag alla filer från en Windows 98 skiva med xcopy och satt tillbaka hårddisken i retroburken och startade Windows 98 installationen från dos 7.10.
Då kom jag till den extremt jobbiga biten, moderkorts tillverkaren har enbart drivrutiner för Windows CE så fram med ficklampa och läsa på alla kretsar på moderkortet och hutlösa timmars sökande senare har jag drivrutiner till allt
Nu fungerar allt fint och jag isntallerade KernelEx och körde in senaste java och winrar samt flash (går inte utan kernelEx då ingen av dem stödjer W98).
Sedan körde jag in offline versionen av IE6 samt Opera 10.1 och Firefox 2.0 för att se vilken som fungerar bäst och snabbast på maskinen (opera var vinnaren).
Noterade sedan att TNT2 kortet blir extremt varmt, med extremt menar jag för varmt för att ta på kylflänsarna. Så fick sätta en 40mm fläkt på den och byta kylpasta.
Då var dem här bitarna klara och datorn rullar på fint. Jag anvädner mig av 2x 44 till 40 pin PATA adaptrar samt en 40 pin PATA kabel för att hårddisken skall vara i HDD buren i chassit då jag inte hade någon 44-pin kabel som är lång nog (vilket inte är så vanliga kablar i någon vettig längd).
Skall experimentera med ett par olika SATA till PATA omvandlare för att se om någon fungerar vettigt efterssom jag är sugen på en SSD för att dra ner ljudnivån lite och för att det är skoj, dock vet vi alla hur pass bra PATA/SATA omvandlare fungerar. Sen så kommer jag självklart inte upp i några skyhöga hastigheter i Ultra ATA/133 men i vilket fall bra mycket snababre än en äldre PATA disk samt access tiden blir udnerbar förutsatt att ajg får tag i en bra fungerande PATA/SATA omvandlare.
Meningen med bygget är enbart att bygga en Windows 98 maskin för äldre spel, jag har mycket äldre dator komponenter i förrådet men tyckte att det skulle vara mer roligt att göra ett bygge på ett mini-ITX kort med Transmeta Crusoe processor bara för att
Det enda problemet jag har just nu är att jag är sugen på ett lite vassare grafikkort än TNT2 kortet, har ett Radeon 9250 men kommer för allt i världen inte ihåg vart det kan ligga :/
Så har någon här ett grafikkort ur Geforce 3, GeForce 4, FX eller 6200 serien eller Radeon 9xxx serien som är för PCI som fungerar i Windows 98 så hör av er så kan jag köpa det
Bilder kommer i morgon efter jobbet.
EDIT: Om någon har en Pentium 2-3 så skulle det vara roligt att köra processor benchmark mellan TC processorn och en likvärdig AMD/INTEL, Förmodligen smiskar en 450Mhz P3 TM5800:an
EDIT: Idag blir en lång dag, efterssom ajg var på jakt efter ett bättre grafikkort än ett TNT2 så fick jag en idé, jag har ett Geforce 8400GS PCI liggandes som inte används, då det har absolut inga drivrutiner för Windows 98 tänkte jag att det får bli mitt arbete att lösa idag Vi får se om jag lyckas få det att fungera, då 8400 är bland de vassaste PCI kortet man kan få tag på så känner jag att det är värt en 10h meckande. (Jag tror nästan det är det vassaste 3D kortet för PCI).
Wish me luck.
EDIT: Mycket meckande och jag får drivrutinerna för 8400:at att installera men det skapar ett IRQ problem och det vill inte gå som jag vill :/
Har fått installera om Windows 98 otaliga gånger på kuppen så jag har tatt mig friheten att editera en DOS7.10 iso så att jag kan installera Windows 98 från USB-DVD, kräver lite fiddlande Så något bra blev det av det hela.
EDIT: Här kommer lite bilder som jag lovade
Såhär ligger det när jag arbetar med burken.
Notera PCI riser kortet samt att det sitter en 44-pin till 40 pin adapter som gör det möjligt att använda 2x PATA enheter IFALL moderkortets bios vill tillåta det.

Närbild: som ni ser på 44-pins adaptern så har jag sågat av en bit efterssom jag inte vill använda 44-pins pata:ns ström för att driva något. Fick även tillfälligt löda bort CMOS batteriet för att få plats med adaptern, vilket kommer lödas på med förlängning.

TNT2 kortet med sin extra ditsatta 40mm fläkt.

44-pin till 40-pin adaptern som är avsågad (behövdes inte utan räcker att man löder bort kontakten jag itne ville ha men jag tyckte det var värt att korta den lite så körde på).

It's alive!

Hade bara passande 40mm fläktar med blå led :/

Temporär lösning medans jag arbetar med maskinen, 12v DC från 4-pin molex till moderkortet samt en liten kabelstump för att starta nätdelen. Skall lödas på plats senare.

HDD med adapter, råkade bränna föregående 80GB HDD så den här 20GB Travelstar disken får duga sålänge.

Det var nog alla bilder för tillfället mer kommer tas senare
EDIT: Nu har jag lekt med grafikkort och lägger upp nya bilder.
Blev inte som planerat men det blev bra ändå
Första bilden här är när jag hittade mitt ATI 9250 som jag hade för mig var defekt och utan kylare vilket den var.

Efterssom jag inte hade original kylaren till hands modifierade jag smått en annan för att få det att fungera, fick böja in sidorna samt såga bort en liten bit men blev helt ok.

Sedan får ajg för mig att ajg även vill kyla VRAM så jag drar fram sågen och börjar såga flänsar.
Har kylfläns på längd så inte så svårt att såga till.

Fram med permanent fix för att fästa.

Innan jag tar och fixerar flänsarna så tänkte jag testköra, och ja som anat det fungerar inte, arbete helt åt skogen eller?.

Har jag ändå redan tatt och sågat kylflänsar så tänkte jag lika bra att byta kylning på TNT2 kortet istället
Blev en fläns från en nordbrygga som fick bli den nya kylflänsen. Gämför så ser nordbryggan bra mycket bättre ut även om jag får använda pemanent fixering som inte är lika bra som kylpasta, men det blir nog ändå bra mycket svalare.

TNT2 GPUn

Flänsar och kylning på plats, blev mycket bra tycker jag! Nu kan kortet överklockas en del!

Det var det för den här gången, hoppas någon tycker det är kul Mer kommer så fort delar trillar i lådan.
Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.