Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det sant att det inte går att brygga?

Permalänk
Medlem

Är det sant att det inte går att brygga?

Har precis dragit in fiber till villan och har nu fått en Inteno gateway. Dock påstår nu Universals support att jag inte kan köra den i bryggläge om jag samtidigt vill köra ip-telefoni på den (jag har redan en router som jag planerade lägga efter Intenon).

Jag har tidigare haft ADSL yill samma nätverk, och det modemet gick alldeles utmärkt att brygga och samtidigt koppla telefonen till.

Är det Universal som imte vet vad de pratar om, eller är det just denna Inteno gateway som inte klarar detta, eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Har precis dragit in fiber till villan och har nu fått en Inteno gateway. Dock påstår nu Universals support att jag inte kan köra den i bryggläge om jag samtidigt vill köra ip-telefoni på den (jag har redan en router som jag planerade lägga efter Intenon).

Jag har tidigare haft ADSL yill samma nätverk, och det modemet gick alldeles utmärkt att brygga och samtidigt koppla telefonen till.

Är det Universal som imte vet vad de pratar om, eller är det just denna Inteno gateway som inte klarar detta, eller vad?

Det låter nog rimligt att den behöver en IP-adress om den ska hantera IP-telefonin, antar att det är vad de säger...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter nog rimligt att den behöver en IP-adress om den ska hantera IP-telefonin, antar att det är vad de säger...

Stort tack evil penguin!

Det låter ju rimligt, dock trodde jag att själva "ip-telefonidelen" i gatewayen fick ett unikt ip-nummer, och att den sedan skickade vidare det ip-nummer som min bakomliggande router skall ha.

I vilket fall som helst så kvarstår det faktum att mitt nuvarande ADSL-modem klarar precis det som jag beskrivit ovan, och alltså KAN klara av att vara bryggad SAMTIDIGT som det kör ip-telefoni!

Skulle det alltså kunna vara så att det finns lite olika typer av sådana här gateways som antingen klarar av att ställas i bryggläge och samtidigt fungera som telefonadaptrar, och sådana som INTE kan detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Intenon är förmodligen en switch som hanterar vlan, om det är så är det bara att koppla å din egen router på datauttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intenon är förmodligen en switch som hanterar vlan, om det är så är det bara att koppla å din egen router på datauttaget.

Tack för otroligt snabbt svar mrgaffe!

Förstår jag Dig rätt om Du menar att jag från själva medieomvandlaren går DIREKT till min befintliga Linksys router i stället, och från en av dennes switich-portar kopplar Intenon?

Om detta är rätt uppfattat, i vilket "läge" skall i så fall Intenon sättas?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en switch finns det inget att brygga och jo det går att koppla en egen enhet direkt mot en fiberkonverter också bara man vet hur nätet ska konfigureras, dvs vilka vlan som ska användas det finns en tråd om Telias konf men nån känner säkert till hur andra operatörer konfar.
Försök ta reda på hur din operatör konfar och exakt vad det är för Intenoburk du fått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför slår du bara inte av DHCP på den andra routern och låter den agera switch? Varför måste den första bryggas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Varför slår du bara inte av DHCP på den andra routern och låter den agera switch? Varför måste den första bryggas?

Tack Rådström!

Detta KAN vara ett rent missförstånd från min sida! Jag inbillade mig nämligen att för att få ut maximal bandbredd från den fiberindragning vi nu gjort, så var det mest optimala att låta den gateway som Universal nu har skickat ut ställas i bryggläge så att den på det mest optimala sätt skickar vidare all trafik till min befintliga Linksys router.

Men OM det är så att det inte har någon betydelse för genomströmshastigheten att Intenon sätts i bryggläge OCH att man, som Du säger, kan stänga av DHCP:n i Intenon och låta min befintliga Linksys router fortsätta att dela ut interna ip-nummer till mina datorer i nätverket, DÅ finns det ju definitivt inget hinder att göra detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Har precis dragit in fiber till villan och har nu fått en Inteno gateway. Dock påstår nu Universals support att jag inte kan köra den i bryggläge om jag samtidigt vill köra ip-telefoni på den (jag har redan en router som jag planerade lägga efter Intenon).

Jag har tidigare haft ADSL yill samma nätverk, och det modemet gick alldeles utmärkt att brygga och samtidigt koppla telefonen till.

Är det Universal som imte vet vad de pratar om, eller är det just denna Inteno gateway som inte klarar detta, eller vad?

Det GÅR att konfa en Intenorouter med bryggad konfig och ip tele med taggade vlantjänster. Frågan är om universal har stöd för det samt om first line vet hur man gör, (man sätter upp "två" wan ingångar i gatewayn) och taggar trafiken på VoIP vlan till Phone 1/2 och övrigt till LAN portrarna men då får du inte tillgång till den trådlösa enheten men va jag minns strular den bara så den är inget att hänga i julgranen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Stort tack zatheer för initierat svar!

Jag kanske borde ha skrivit just detta att vi INTE tänker använda oss av Intenons trådlösa del, utan tänkte stänga av den då vi redan har ett WLAN i den befintliga Linksys routern.

Du har förmodligen rätt i båda Dina funderingar, dvs dels att first line INTE har tillräcklig kunskapsnivå (de har hela tiden kommit med olika svar beroende på vem man råkar hamna hos), och dels att det eventuellt ÄR så att Universal INTE har stöd för den konfigurering av Intenon.

Detta kanske betyder att jag i stället skall söka mig till en bredbandslverantör som tillhandahåller bredband till Öppen Fiber - Villa, OCH som tillhandahåller en gateway som BÅDE kan fungera som telefonadapter OCH ställas i bryggat läge??

I nuläget skulle vi, förutom Universal kunna välja bl a Telia, Bahnhof, T3 och AllTele...

Permalänk

Utifrån mina erfarenheter brukar intenoprodukter vara bryggade som standard. Har du något modellnummer på den? Står det att det är en gateway kan den mycket väl vara bryggad. Koppla in en dator i den och se vad du får för ip-adress.

Permalänk
Medlem

Hej HerrNilsson!

Det är en Inteno DG150A R1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Hej HerrNilsson!

Det är en Inteno DG150A R1

Den går att bygga, har gjort det själv fast inte på universal....

Det handlar om vilja och om de har en infrastruktur som stödjer det hos universal.

Ang Inteno DG150 så va jag minns levererades den som en router i grunden från Inteno.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

#14675278

Med adminrättigheter går den att brygga! Har inte gjort detta själv dock.