Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse.K:

Tack för svar. Jag provade DVI-D (dual-link), för det är det som skärmen har för uttag, medan mitt grafikkort har bägge dual-link uttagen (DVI-D & DVI-I). Fast kunde inte komma upp till 120hz. Deffekta sladdar?

Även själva kabeln måste vara dual link, dvs ha alla pinnarna.. Har den det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hittade info om bandbredden i en 5m displayport-kabel (http://se.startech.com/Cables/Audio-Video/DisplayPort/5Meter-...).

Den stöder 10.8 Gb/s, vilket ska klara 2560x1600 i 60Hz. Dessvärre är 2560*1600*60 aningen mindre än 1980*1020*120, men bara 1,25%, så kanske kan det gå - det BORDE gå, damnit!

Edit: sedan kan man ju fundera på om det är samma hastighet i exempelvis den billigare Deltaco-sladd som finns på bland annat dustin...?

Edit: Aha! Det tycks som att displayport kör 2560x1600 med 30 bits färgdjup, men 1920x1080 bara i 24 bit. I så fall blir bandbredden 7,37 Gb/s i det första fallet och 5,97 GB/s i det andra. Då ska det ju fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Även själva kabeln måste vara dual link, dvs ha alla pinnarna.. Har den det?

Ja, det är samma mönster på sladden som in/ut-tagen på skärmen och grafikkortet. Det vill säga, DVI-D (dual link). Bilden du visa, det är den som heter DVI-D (dual link), exakt så ser den ut. Och bara för att jag använder DisplayPort-sladden som ingick med skärmen ser jag inte BIOS under uppstart. Dessutom har jag hört att DisplayPort ska vara en aning sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min i lite mindre än en vecka nu. Jag fick också ett WoW-återfall för några dagar sedan, och har spelat det en hel del. Som ni kanske vet är WoW ett spel som älskar gröna/bruna/gråa nyanser överallt rätt mycket hela tiden. Jag kan säga att man vänjer sig verkligen vid edge bleedingen. Jag stör mig inte på den och ser den inte längre.

Färgerna är dock klart bättre på min nya skärm, tycker jag. De är faktiskt ett par snäpp över min IPS. Det kanske beror på att jag kör 2.4 gamma och att jag personligen gillar det mer dock (min IPS har inte inställningsbar gamma och jag fipplade aldrig med det i mjukvara). Allting är så klart och fint med denna supertunna antiglaren också.

Är nöjd, alltså. Har bara ett problem nu och det är att skärmen på något vis tar bort sig från Windows och istället blir "Generic PNP Monitor" som inte visar 120hz. Verkar sjukt konstigt all in all. Tror den är konstigt installerad på något vis, vet inte. Kan bero på att den gamla ligger kvar eller något i den stilen. Eizo Screemanager Pro fungera inte alls heller. Verkar som det är något med Windows 8.1, men det kom en ny version av det som jag laddade ned som inte heller fungerar.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Om någon har intresse av inställningar, så har jag lagt ned ganska mycket jobb med att få dem bra.

Brightness 53, contrast 50, black level 50, red 100, green 88, blue 87, turbo: on, contrast enhancer: enhanced, gamma 2.2, temperature off. (eizo's ICC för 2.2 gamma).

Ser riktigt bra ut, dessa bilder är tagna i ett kolsvart rum.

Permalänk
Medlem

Finfina inställningar JBE, gjorde mina färger mer balanserade/rätt. Däremot så gör ju contrast enhancer en hel del färger ordentligt urvattnade, så jag kör utan det.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Finfina inställningar JBE, gjorde mina färger mer balanserade/rätt. Däremot så gör ju contrast enhancer en hel del färger ordentligt urvattnade, så jag kör utan det.

Jo, det går fint utan contrast enhancer i ett ljust rum, jag har det oftast ganska mörkt eller helt mörkt, då gör contrast enhancer ganska stor skillnad.
(med contrast enhancer ser svart verkligen helt svart ut, även i ett mörkt rum).

Permalänk

Jag funderar på hur stor glädje man har av en 120hz skärm som denna, om man ska använda ett GTX 780? Jag vet att man inte alltid måste ha 120 fps för att skillnaden skall märkas jämfört med en 60 hz skärm, men kommer ett 780 räcka för att det skall vara värt att gå över till denna skärm?

Tanken har varit att köpa Eizo EV2736W, men när FG2421 dök upp som ett alternativ, så lutade jag mer åt att köpa den istället. Men nu tvekar jag, just med tanke på att "bara" ett 780-kort skall driva skärmen. Jag kommer spela en del av Blizzards spel och några FPS som BF4, men det blir nog mest annat som film och vanligt surfande.

Så vilken skärm hade ni valt i det läget? EV2736W eller FG2421?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar på hur stor glädje man har av en 120hz skärm som denna, om man ska använda ett GTX 780? Jag vet att man inte alltid måste ha 120 fps för att skillnaden skall märkas jämfört med en 60 hz skärm, men kommer ett 780 räcka för att det skall vara värt att gå över till denna skärm?

Tanken har varit att köpa Eizo EV2736W, men när FG2421 dök upp som ett alternativ, så lutade jag mer åt att köpa den istället. Men nu tvekar jag, just med tanke på att "bara" ett 780-kort skall driva skärmen. Jag kommer spela en del av Blizzards spel och några FPS som BF4, men det blir nog mest annat som film och vanligt surfande.

Hur villig är du till att sänka inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Fundera lite som du faktiskt, Kör själv 780 kort och som BF4 så ligger man runt 80-120 och sen kan man kolla Crysis 3 som kanske är 60-80 FPS. Och för mig personligen så är de inte ens tanke på att köra nån SLI setup för sån hardcore gamer är jag inte.

Jag trodde inte man skulle har så svårt å välja mellan 60hz eller 120hz

Men hur klara ett st 780 gtx 1440p? I tex bf 4?

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Hur villig är du till att sänka inställningar?

Jag är beredd att till viss del kompromissa med grafikinställningarna.

Sper, du funderar alltså också på att antingen köpen en skärm med 1440P eller en 120hz 1080P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag är beredd att till viss del kompromissa med grafikinställningarna.

Sper, du funderar alltså också på att antingen köpen en skärm med 1440P eller en 120hz 1080P?

Ja eller 1080p 60 hz skärm =/ 24 tums då

Permalänk
Skrivet av Sper:

Ja eller 1080p 60 hz skärm =/ 24 tums då

Ja, det är svårt att veta om det är värt att satsa på en 120hz skärm om man inte är en hard-core gamer. Alltså om man får ut tillräckligt av ett 780-kort på en 120hz skärm, för att det ska vara värt att avstå från 1440P. Jag vet inte. Samtidigt verkar ju FG2421 vara bra till annat än spel också, men väljer jag denna skärm framför EV2736W, så är det ju annat man avstår från.

Vad har ni andra som köpt denna skärm för grafikkort? Har ni oftast runt 120 fps när ni spelar?

Och vad tänker ni om valet mellan denna och EV2736W, om man som jag säkert kommer spela en del, men också göra mycket annat på skärmen.

Edit: Jag har bestämt mig för att välja 1440P. Fast inte EV2736W utan Samsung S27B970D. Kanske köper FG2421 eller en skärm med G-sync i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det finns en bonus med just FG2421 skärmen utöver 120Hz och det är ju black frame insertion, det gör faktiskt skillnad och bilden känns "skarpare" så om man spelar mycket FPS spel eller annat med snabba rörelser så är det en fin skillnad även om du inte ligger på 120 fps hela tiden. Förutsatt att man nu tycker att resten av funktionerna på skärmen är accepterbart då så klart Är ju så klart inte bäst i alla lägen, 1080p i windows är ju betydligt mindre kul att jobba med än 1440p t.ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Är det någon som har haft möjlighet att jämföra Eizon mot Asus eller Benq's 120/144 skärmar?

Permalänk
Medlem

Har personligen på senare år gått ifrån att vara total grafikhora till att mer och mer kräva vettigt flyt. Det är inte speciellt mycket man behöver sänka i BF4 för att få hög FPS, speciellt inte med ett 780. Är nog fullt möjligt att ha 120 FPS 90% av tiden eller så med det mesta på high. Personligen har jag bara ett 670 och har därför ställt ned saker till medium/high och har väl stadiga 90 FPS med drop till 80 och 120 inomhus. Funderar på att droppa ännu mer för att få låsta 120, men jag ska ta och köpa ett nytt grafikkort när jag får råd med och förhoppningsvis slippa det.

Har sett en Asus 120hz på Inet, men då bara i Windows. Har ingen aning om den var kalibrerad eller något, men den såg ut som total skit som alla TN-paneler gör. Det är en helt annan grej med Eizon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går att köpa på DH för 3995 kr. Enbart några få X kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Dirty screen look"
Till er andra som har samma skärm.
Upplever ni också "dirty screen look"?
Jag ser det klart och tydligt jämfört med min 2332.
Läste det i bland annat sweclockers eget test men trodde inte den skulle vara så påtagligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen dirty screen look. Min Dell u2311 som står bredvid lider av det något extremt (vilket jag upptäckt efter jag köpte min Eizo), ser inte alls ut så på Eizon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Hur funkar programmet: Screen Manager Pro For Gaming. Och vad är det till för? Har försökt klura ut det nu ett tag men jag begriper inte ett smack! Tackar!

Permalänk
Medlem

Erbjudande hos Komplett just nu:
Köp skärmen för 4390:- med kod SWEC1217.
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=11259&sweclockers=julkal...
(Koden är troligen för imorgon men fungerar redan nu)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Entusiast

Kostar 4290kr för mig på Webhallen nu

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

För sent svar antagligen, men vad ska du ha skärmen till?
Eizon har definitivt bättre färger och "bildkvalitet" generellt. Skärpa vid stillastående bilder borde vara jämförbar. Rörelseskärpa är båda vassa på, och båda går väl på olika sätt att få med "scanning backlight" om man vill. (enklast på eizon dock, då den har det inbyggt, medan på Asus måste man väl gå via Nvidias lightboost om jag förstår det hela rätt)

Den där specifika Asusen har fördelen att den stödjer gsync, vilket är en nvidiaspecifik lösning för att kunna köra en variant av vsync utan någon av dess nackdelar. (förhoppningsvis) Bra om du är känslig för tearing effekter och har ganska varierande framerate som rätt ofta droppar under 120/144 hz.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag blev också suger på att byta skärm och slog till på Webhallens rea de hade för någon dag sen.

Jag är ingen expert på skärmar , men täkte ändå ge de som funderar på att köpa skärmen en någorlunda jämförelse mellan min gamla IPS och den nya skärmen som har en VA panel. Som sagt detta är så jag upplever skillnaden, har inte kalibrerat någon av skärmarna utan använt ICC profiler från TFT.

Kollar man på färger mellan de båda skärmar så tycker jag att de är nästan identiska , dock är rött färg på FG sämre än på U3011. Jag upplever den röda färgen som lite orange. Det är egentligen ända skillnaden som jag ser när det gäller färgen. I vissa fall är även färgen bättre på FG då U3011 har en agressiv AG coating vilket försämrar bildkvaliteten mer än vad jag trodde.

Blandningen av färg, djup svärta och den mjuka ag coatingen på FG ger sjukt bra bild i mörka delar på bl.a spel. Ni som har köpt skärmen testa spelet RAGE.

När det gäller kontrasten så är det så stor skillnad att man måste se det för att tro det.

Just i mörka spel eller filmer så ser man verkligen skillnad mellan VA och IPS. U3011 hade mer gråare ton i svärtan medan i FG är allt kolsvart.

Betraktningsvinkel är ingen hit på FG , men det visste vi redan. Tycker dock att den är bättre en på TN skärm där man kunde vrida huvudet och kolla i hörnen och redan se gråa toner. Det gör jag inte på FG2421.

U3011 har sjukt bra betraktningsvinkel där jag kunde sitta i soffan som var en bra bit från mitt skärm och bilden såg likadan ut ändå

120/240hz

Man kan säga att jag har verkligen saknat det. Har även skrivit på forumet här att bilden är viktigare än 120hz och visst det är den om man jämför mellan en IPS 60hz och en TN panel med 120hz hade jag fortfarande tagit IPS.

Nu när det finns en så bra skärm som FG där bilden är samma eller även bättre en på IPS skärm tar jag gärna FG.

240hz varianten är väldigt mörk så det gäller att man har högre ljusstyrka när man spela för att få bra kontrast. Jag har använt TFT ICC profil och har följande inställningar :

240hz

Ljushet 80
Kontrast 50
Black Lvl 50
Gamma 2.2
Temparature off

När det gäller film så tycker jag JB inställningar är riktigt bra för att få den rätta svärtan, har dock använt färgprofil och färg inställningar från TFT då jag upplevde de bättre och mer korrekta.

Jag spelar mycket BF3 och BF4 och det är verkligen en upplevelse att spela i 240hz. Upplever ingen inputlag eller fördröjning. Har även testat att vända mig snabbt , men kan inte se några eftersläpningar eller suddighet.

Spelar man mycket FPS så får man ganska bra övertag då man kan reagera mycket snabbare och får de extra sekunder att sätta dit en HK från nära håll.

Jag förstår dock er som har problem med backlight bleed. Det är just i svarta partier där denna skärm glänser och kan man inte njuta av den underbara svärtan så ska man lämna tillbaka skärmen. Det finns bra exempel så ge er inte utan byt tills ni får en bra panel.

För att sammanfatta mitt köp så är jag glad att jag köpte skärmen och ni som funderar mellan IPS eller VA tveka inte att prova.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Har införskaffat den här skärmen för bara några dagar sedan och kan tyvärr konstatera att den lider av sk "cross hatching" och även av en död pixel. Eller rättare bestämt två döda subpixlar brevid varandra. Syns som en liten svart prick men försvinner mot mörkblå (och svarta) bakgrunder.

Blir till att ringa Eizo på tisdag (för de svarar väl knappast på röda dagar?).