Permalänk
Medlem

Duktigt sugen på denna skärm, kommer nog bli ett system kring denna i mitten av December. Får bara hoppas att de får pli på kvalitetskontrollen tills dess, det är rent utsagt skit att sådant här skickas ut. Det är ju så enkelt att kolla kan man tycka...

Trevligt att läsa en forumtråd som inte spiralar in i en ragefest utan faktiskt erbjuder bra info inför kommande köp!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag hade i princip gett upp på min men efter jag läst lite vad folk testat på hardforum så pillade jag lite till på settings.. Om jag drar ner brightness Riktigt mycket så kan jag faktiskt få den acceptabelt, problemen med kanternas överdrivna ljushet står mest ut i riktigt hög ljushet... Just nu testar jag lite med turbo on och brightness 0... Att gå från jätte hög brightness till det så känns det som att man är blind typ men jag har inte problem med att detaljer försvinner eller så än iaf och problemet på högersidan står inte ut alls längre på samma sätt... Får se hur detta blir efter ett tag..

edit: lite mer tweaking. Brightness 10, contrast 50, black level 50, Gain 100/100/100, Gamma 2.6, Turbo On.. Detta ger betydligt bättre resultat, många uppfattar säkert skärmen som lite för mörk skulle jag gissa, om jag dock går för högt i brightness så blir problemet med höger sida exponentiellt mer märkbart, som det är just nu kan jag leva med det då det inte är märkbart nog att konstant störa mig som det var förut... Funderar fortfarande på om jag ska skicka tillbaks eller inte... Blev svårare val nu..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jag hade i princip gett upp på min men efter jag läst lite vad folk testat på hardforum så pillade jag lite till på settings.. Om jag drar ner brightness Riktigt mycket så kan jag faktiskt få den acceptabelt, problemen med kanternas överdrivna ljushet står mest ut i riktigt hög ljushet... Just nu testar jag lite med turbo on och brightness 0... Att gå från jätte hög brightness till det så känns det som att man är blind typ men jag har inte problem med att detaljer försvinner eller så än iaf och problemet på högersidan står inte ut alls längre på samma sätt... Får se hur detta blir efter ett tag..

edit: lite mer tweaking. Brightness 10, contrast 50, black level 50, Gain 100/100/100, Gamma 2.6, Turbo On.. Detta ger betydligt bättre resultat, många uppfattar säkert skärmen som lite för mörk skulle jag gissa, om jag dock går för högt i brightness så blir problemet med höger sida exponentiellt mer märkbart, som det är just nu kan jag leva med det då det inte är märkbart nog att konstant störa mig som det var förut... Funderar fortfarande på om jag ska skicka tillbaks eller inte... Blev svårare val nu..

Jag hade bytt ut den om du behöver gå så långt ned i brightness för att det skall se bra ut. Kostar ju oss ingenting med svensk ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jag hade bytt ut den om du behöver gå så långt ned i brightness för att det skall se bra ut. Kostar ju oss ingenting med svensk ångerrätt.

Förutom jobb.... jag AVSKYR att hålla på och jävlas med paket som ska skickas hit och dit, plockas upp etc. etc... Jag har nämligen ingen bil och postkontoret ligger en skaplig bit bort så varje gång är ett helvete o plocka upp skiten...

edit: vill dock även lägga till att jag tyckte att skärmen förut var på gränsen till ögonbrännande ljusstark på de settings jag satt och testade. Detta är Mycket mer skönt för ögonen och detaljer i halvmörka areas smälter inte ihop vad jag sett än iaf. (Den är mycket mer i linje med hur min förra IPS skärm var kalibrerad)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Förutom jobb.... jag AVSKYR att hålla på och jävlas med paket som ska skickas hit och dit, plockas upp etc. etc...

Det är sant, jag hatar sådant också. (just denna monitor väger ju inte mycket dock, och paketet har handtag, så borde gå fint bära, cykla med etc..).
Jag brukar bara beställa en ny vara om jag har problem och samtidigt begära ångerrätt på den gamla så går det iaf snabbt och smidigt och ingen kan öht ifrågasätta det, så man behöver inte hålla på med garanti-skit och vänta på undersökning etc. (kräver dock att man kan ligga ute med 2x kostnaden..).

Och angående färgerna så _borde_ det se bättre ut om du sänker G och B samtidigt - sänker man en i taget ser det skit ut.

Permalänk
Medlem

Jag har då inte råd att ligga ut med 2x summan som det är just nu (eller ja, har väl egentligen råd men skulle föredra att inte göra det då det skulle vara obekvämt) men samtidigt har jag ju min gamla skärm som är helt acceptabel att använda så är ju inte som att jag behöver denna egentligen... Ugh fyfan, mår nästan illa av tanken o hålla på o skicka saker fram och tillbaks, så mycket ogillar jag det.... Då föredrar jag nog att leva med en produkt som har ett problem som jag kan leva med jämfört med de..

Ska testa mig fram iaf, se om jag hittar problem när de gäller användningen av skärmen med de här inställningarna, typ detaljer som försvinner eller liknande så blire nog bara skicka tillbaks den och skita i den här modellen för tillfället tills jag orkar bry mig igen..

edit: så fort jag sänker G och B så blir det lite för mycket röd ton på allt tycker jag..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

RaidSoft, du borde nog ha kollat upp Eizos garanti och så vidare innan du började att oroa dig. Du behöver inte betala något eller strular med något.

Jag fick en UPS-etikett, skrev ut den, tejpade på skärmens kartong och så kom UPS och hämtade den vid min dörr. De levererade sedan den till Eizo. De bjuder på detta och även returfrakten för en ny/fixad skärm så länge din skärm inte är fysiskt skadad. Eftersom teknikern jag pratade med sa att min skärm var extrem i BLB antar jag också att den visar samma resultat hos dem och att jag får en ny skärm. Annars får jag lämna tillbaka den till Alina.

Hur som helst var processen att skicka tillbaka den smidig och Eizo har - hittills - varit mycket lätta att ha att göra med.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Ah ja det lät ju som en bra lösning (förutom att jag inte har nån skrivare, lol)

Vilka kontaktade du osv? Jag tittade lite på deras sida men kom inte fram till exakt vad jag skulle göra så lämnade problemet till senare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Lånad jämförelsebild. Kanske intressant för någon som funderar mellan TN och VA.

Vänster: BenQ XL2720T - TN 120Hz
Höger: EIZO FG2421 - VA 120Hz

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ah ja det lät ju som en bra lösning (förutom att jag inte har nån skrivare, lol)

Vilka kontaktade du osv? Jag tittade lite på deras sida men kom inte fram till exakt vad jag skulle göra så lämnade problemet till senare

Gjorde en servicerequest på Eizos hemsida. De ringde, förklarade hur de såg på saken och sa att jag skulle skicka in den och att jag skulle få UPS-grejer. Fick UPS-grejer, skrev ut, bokade tid hos UPS, de ringde när de var nära och hämtade den.

Nu väntar jag på svar från Eizo som har fått skärmen till sig, och sedan får jag väl en ny som fungerar i nästa vecka. Får jag inte en ny och måste betala returfrakt och liknande kommer jag främst att spy galla över Eizo här och på andra forum, och sedan lämna tillbaka skärmen till Alina (där jag köpt den) och vänta på att någon gör en liknande skärm med kvalité.

Jag har dock väldigt svårt att tro att Eizo själva tycker att min BLB är acceptabel - de sa ju även att det var kasst på telefon. Så all in all får jag säga att även om det inte ska behövas, så var processen för retur väldigt smidig.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Hur lågt är input lag'et?

och kommer man få ut 120Hz eller högre om man kör på konsol?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nej då konsol kör HDMI och HDMI kan inte köra 120Hz i 1080p.

Det finns reviews där input lag nämns men den är låg iaf (för mig inte märkbar) men jag skulle inte rekommendera den här skärmen för konsol användning, det känns som rätt dugligt slöseri.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Hur lågt är input lag'et?

och kommer man få ut 120Hz eller högre om man kör på konsol?

Lågt nog för att inte märkas. Nej, du kommer inte få ut 120Hz på en konsol. -.-

Permalänk
Medlem

Har pratat med Eizo nu, de sa att det är förväntat med edge bleed på den här typen av skärmar men att det finns inställningar man kan göra för att förminska det, gick igenom lite settings etc. och märkte att sänka black level lite hade markant skillnad på edge bleed.

Här är mina settings som jag överväger om jag är nöjd med eller om det blir o skicka tillbaks. Color Temp 6500K, Brightness 30, Contrast 50, Black Level 41, Gamma 2.4, Turbo On. Än så länge verkar det som att bleed limiterats nog att det inte irriterar mig alls på samma sätt. Fortsätter testa, alla andra som har samma edge bleed problem, testa lek med Black Level lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har precis också pratat med trevliga (Tony?) Eizo-mannen. Han sa samma sak till mig. Jag skulle få ett annat exemplar trots att han säger att det är ungefär samma problem på alla skärmarna - det är en brist med panelen. Det är väl bara det, som jag sa till honom, att folk på Overclock, Hardforum och andra ställen fått perfekta exemplar, och där är de väl vad jag uppfattat det som i majoritet.

Är det så att vi i Sverige fått ett parti halvtaskiga skärmar?

Det blir i alla fall för mig att testa med alla inställningar och grejer som RaidSoft ovan. Just att sänka black level skulle hjälpa väldigt mycket. Jag får min nya imorgon så jag rapporterar tillbaka då.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har tweakat lite till, i ett mörkt rum så har jag gått så lågt som 20 brightness, 40 black level, 100/97/96 RGB (tyckte det var något för rött i 6500k efter lite användning) och jag tror att det är settings jag känner mig rätt nöjd med, kanske sänker brightness lite mer t.om. om jag kör i riktigt mörkt rum. Kan säga att på den här bilden med de här settingsen har jag i princip ingen edge bleed https://dl.dropboxusercontent.com/u/56180/strippy2.png medans förut så lös det nästan lite grönt där på höger kant (bra bild för att dra ner black level med förövrigt, man ser drastiska skillnader mellan varje steg i black level sänkning)

edit: får mig ju o fundera även, de som rapporterar "perfekta" skärmar, kanske är de att de inte vet vad de ska kolla efter? Kanske använder de dåliga bilder för att visa problemet? Kanske kör de settings som inte får det att stå ut då det obviously går att tweaka det så det nästan försvinner helt (med settings för att eliminera det så är det mesta orsakat av gamma shift från vinkeln ute på sidorna skulle jag tro)

Han var definitivt väldigt trevlig som jag pratade med, kunnig, hjälpsam och han gick att prata med på en bra nivå så jag är nöjd med deras kontakt, sen är det ju upp till en själv om man är nöjd med resultatet med inställningarna eller om man vill titta vidare på andra skärmar. Jag lutar åt att behålla den, kommer ta beslutet den kommande dagarna ifall det blir o skicka tillbaks eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Kalle heter han (tror jag, var han som skrivit meddelande i min UPS-avisering jag precis fick i alla fall), och han var superbra att ha att göra med indeed.

Det kan såklart vara så, men jag tror inte t ex han Vega på Overclock inte vet vad han ska kolla efter. Han verkar ju ha ägd varenda skärm typ någonsin och köpa datorgrejer för ett par tiotal tusen i månaden, så jag tvekar på att han skulle missat det. Likaså tror jag inte Tomas Ytterberg som recenserade skärmen för Swec skulle ha missat det helt. Det kanske var det han menade med dålig betraktningsvinkel dock?

Om det går att få det att försvinna bra så blir jag glad. Det är ju t ex ett stort problem i spel annars som har menyer längst ned då det blir en jävla dimma där. Jag kommer nog att behålla min även om den är ungefär likadan, orkar inte strula mer om det går att få det till en vettig nivå när färger/snabbhet är så pass bra.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nya nu. Den har samma problem men det är inte lika påtagligt. Att ställa ned black levels något hjälpte, men för mycket dödar svärtan och får allt svart att smälta ihop något (är detta black crush?).

Färgerna ser dock klart bättre ut på denna, tycker jag. Det är mer tryck i dem. Allt som allt är jag rätt nöjd. Kanske ger mig på ett utbyte igen om Eizo släpper någon Rev. 2 eller nåt med garanterat mindre problem, men som det nu verkar så har väl alla skärmarna samma typ av VA-bleed. Jag önskar bara recensenter skrev om detta.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Nej då konsol kör HDMI och HDMI kan inte köra 120Hz i 1080p.

Det finns reviews där input lag nämns men den är låg iaf (för mig inte märkbar) men jag skulle inte rekommendera den här skärmen för konsol användning, det känns som rätt dugligt slöseri.

Jag får för mig mig att det stod att olika gränssnitts ger olika Hz, HDMI gav 100hz medan DVI ger 120Hz, i alla fall vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag får för mig mig att det stod att olika gränssnitts ger olika Hz, HDMI gav 100hz medan DVI ger 120Hz, i alla fall vad jag kommer ihåg.

Du får kolla upp vad HDMI klarar för Hz mest i den upplösningen, DVI kan ge 120Hz men bara med Dual Link annars har inte den tillräckligt med bandbredd.

Förövrigt har jag bestämt mig för att skicka tillbaks skärmen, har bytt lite fram och tillbaks mellan min gamla skärm och även om jag kan leva med Eizon så känns den inte riktigt värd så mycket pengar för tillfället. Jag kan fortsätta leva med 60Hz ett tag till och så får ja se om de blir o ändra sig senare.. Det blir lite surt att tappa klarheten i rörelse som skärmen hade dock, helt galet vad det var najs i FPS spel men spelar inte tillräckligt av de för att känna att fördelen överväger nackdelarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Jag kommer att med största sannolikhet köpa en Eizo i nästa vecka. Så här i förväg är det egentligen bara en sak som jag funderar över och det är kabeln till grafikkortet. Datorn kommer att behöva stå mer än tre meter från skärmen (kanske fyra och en halv meter ungefär) och då verkar det ju inte räcka med en passiv displayport-kabel... visst stämmer det? På wikipedia skriver man "3 meters for full bandwidth transmission over passive cable. 33 meters over active cable".

I så fall behövs en aktiv displayport-kabel och den enda jag kan hitta är en ruskigt lång och dyr sak på Proshop http://www.proshop.se/Products/ProductSearch.aspx?search=Acti....

Surt som tusan! En fem-meters kabel hade ju räckt. Passiv är bara att räkna bort?

Edit: hoppas detta är en ok fråga i denna tråd...

Permalänk
Medlem

Hej, jag köpte denna skärm och är extremt nöjd men har lite funderingar.

1. Jag kan inte se bios när jag sätter på datorn. Den laddas till windows och då får jag bild. Försökte använda DVI men det funkande inte med 120hz, då säger den bara no signal. Så måste ha 60hz då. Så jag använder DisplayPort kabeln som medföljde.

2. Kan man inte ha 1080p HD och 120hz samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse.K:

Hej, jag köpte denna skärm och är extremt nöjd men har lite funderingar.

1. Jag kan inte se bios när jag sätter på datorn. Den laddas till windows och då får jag bild. Försökte använda DVI men det funkande inte med 120hz, då säger den bara no signal. Så måste ha 60hz då. Så jag använder DisplayPort kabeln som medföljde.

2. Kan man inte ha 1080p HD och 120hz samtidigt?

DVI ska mig veterligen klara 120Hz i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av melkorman:

Jag kommer att med största sannolikhet köpa en Eizo i nästa vecka. Så här i förväg är det egentligen bara en sak som jag funderar över och det är kabeln till grafikkortet. Datorn kommer att behöva stå mer än tre meter från skärmen (kanske fyra och en halv meter ungefär) och då verkar det ju inte räcka med en passiv displayport-kabel... visst stämmer det? På wikipedia skriver man "3 meters for full bandwidth transmission over passive cable. 33 meters over active cable".

I så fall behövs en aktiv displayport-kabel och den enda jag kan hitta är en ruskigt lång och dyr sak på Proshop http://www.proshop.se/Products/ProductSearch.aspx?search=Acti....

Surt som tusan! En fem-meters kabel hade ju räckt. Passiv är bara att räkna bort?

Edit: hoppas detta är en ok fråga i denna tråd...

Skall inte säga säkert, men du behöver långt ifrån den fulla bandbredden i en DP-kabel för 1080p i 120hz (mindre än 50%), så det är nog god chans att lite längre kabel funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse.K:

Hej, jag köpte denna skärm och är extremt nöjd men har lite funderingar.

1. Jag kan inte se bios när jag sätter på datorn. Den laddas till windows och då får jag bild. Försökte använda DVI men det funkande inte med 120hz, då säger den bara no signal. Så måste ha 60hz då. Så jag använder DisplayPort kabeln som medföljde.

2. Kan man inte ha 1080p HD och 120hz samtidigt?

Skall du köra dvi måste det vara en dual-link dvikabel.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Skall inte säga säkert, men du behöver långt ifrån den fulla bandbredden i en DP-kabel för 1080p i 120hz (mindre än 50%), så det är nog god chans att lite längre kabel funkar.

Frågan är då, om det skulle fungera dåligt, hur man kan förvänta sig att eventuella problem manifesterar sig? Märker man inget och tror att det är 120 Hz som det ska, men i själva verket kör det bara i 60 Hz? Eller blir det bara svart? Eller något felmeddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse.K:

Hej, jag köpte denna skärm och är extremt nöjd men har lite funderingar.

1. Jag kan inte se bios när jag sätter på datorn. Den laddas till windows och då får jag bild. Försökte använda DVI men det funkande inte med 120hz, då säger den bara no signal. Så måste ha 60hz då. Så jag använder DisplayPort kabeln som medföljde.

2. Kan man inte ha 1080p HD och 120hz samtidigt?

Självklart fungerar 1080p och 120hz med DVI.
Du måste ha en Dual Link DVI kabel, sen beroende på grafikkort fungerar ibland bara ena DVI med Dual Link, på vissa äldre grafikkort finns det switch på själva grafikkortet (men gäller gamla asus AMD kort, minns inte serie)

DVI-D DL

Permalänk
Medlem
Skrivet av melkorman:

Frågan är då, om det skulle fungera dåligt, hur man kan förvänta sig att eventuella problem manifesterar sig? Märker man inget och tror att det är 120 Hz som det ska, men i själva verket kör det bara i 60 Hz? Eller blir det bara svart? Eller något felmeddelande?

Du märker om det är 120hz, skillnaden är för står.
Du kan kolla http://www.testufo.com/#test=framerates ex för att validera 120hz också om du nu vill det.

Tror knappast det är några problem med 1080p heller.

Permalänk

Jag tror nästan att jag kommer testa med en 5 m passiv displayport-kabel och hoppas på det bästa.

Displayport stöder tydligen USB 2.0 via kabeln, så då undrar man såklart: kan man skippa USB-kabeln mellan datorn och skärmen och ändå koppla in mus och tangentbord i skärmens USB-hubb och det fungerar?

Edit: länk till info om USB i kabeln, http://www.engadget.com/2010/01/18/displayport-1-2-receives-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Självklart fungerar 1080p och 120hz med DVI.
Du måste ha en Dual Link DVI kabel, sen beroende på grafikkort fungerar ibland bara ena DVI med Dual Link, på vissa äldre grafikkort finns det switch på själva grafikkortet (men gäller gamla asus AMD kort, minns inte serie)

DVI-D DL
http://forums.lenovo.com/t5/image/serverpage/image-id/13611i8...

Tack för svar. Jag provade DVI-D (dual-link), för det är det som skärmen har för uttag, medan mitt grafikkort har bägge dual-link uttagen (DVI-D & DVI-I). Fast kunde inte komma upp till 120hz. Deffekta sladdar?