Permalänk

GTX 570 Sli

Hej.

Får ta över polarns GTX570, och har själv ett. Så jag tänkte köra sli för första gången. 2st 570 lär jag väl komma en bit på? Krånglar det mycket med sli eller funkar det fint? Är det enda jag behöver är en SLI brygga?

edit: Har detta mobo http://www.komplett.se/msi-p67a-gd55-b3-socket-1155/626994
mvh

Permalänk
Medlem

De är ganska kraftfulla i SLI, men nackdelen är att de inte har mycke minne alls, så minneskrävande spel kommer att flaska, men prestandamässigt så kommer det att bli en raket. Får du det gratis så är det ju bara att tacka och ta emot!

EDIT: Låt dig inte luras av att det står 2x PCIe 2.0 x16 slots, då bara ena är x16, den andra är x8 i en x16 slot. Bara så att du vet.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av siggen:

De är ganska kraftfulla i SLI, men nackdelen är att de inte har mycke minne alls, så minneskrävande spel kommer att flaska, men prestandamässigt så kommer det att bli en raket. Får du det gratis så är det ju bara att tacka och ta emot!

EDIT: Låt dig inte luras av att det står 2x PCIe 2.0 x16 slots, då bara ena är x16, den andra är x8 i en x16 slot. Bara så att du vet.

ok. vad innebär det då? Är väl fortfarande bättre en ett singel antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

ok. vad innebär det då? Är väl fortfarande bättre en ett singel antar jag?

Det är bra mycket bättre än singel.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av siggen:

Det är bra mycket bättre än singel.

Nice! Men behöver jag en SLI brygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

De är ganska kraftfulla i SLI, men nackdelen är att de inte har mycke minne alls, så minneskrävande spel kommer att flaska, men prestandamässigt så kommer det att bli en raket. Får du det gratis så är det ju bara att tacka och ta emot!

EDIT: Låt dig inte luras av att det står 2x PCIe 2.0 x16 slots, då bara ena är x16, den andra är x8 i en x16 slot. Bara så att du vet.

Näh... båda är x16, bara de att om man ansluter kort i båda dessa kommer båda att begränsa sig till x8

...om det nu inte är ett äkta 2x16 moderkort, antar att det inte var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Näh... båda är x16, bara de att om man ansluter kort i båda dessa kommer båda att begränsa sig till x8

Står i manualen att det är x8 i en x16 port, så nej de borde bara vara x8 då. Annars borde det ha stått att det är x16/x8_2 eller liknande.
Men jag har ju bara läst manualen.

Jo, du måste ha en SLI brygga. Det finns kort som inte behöver ha det, men då det bara är x8 PCIe och det är relativt "snabba" kort så krävs det nog. Ska inte svära på det dock, men jag hade skaffat en.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Discokungen

Jag bytte från två 570 Phantom för att de gick på knä i de flesta nya spel. Plus att SLI funkar rätt trasigt då det inte finns profiler till alla spel jag spelar, utöver då att man bara kan ha två skärmar aktiverade när SLI är igång och man måste stänga ner webbläsare och Spotify varje gång man ska byta lägen...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Står i manualen att det är x8 i en x16 port, så nej de borde bara vara x8 då. Annars borde det ha stått att det är x16/x8_2 eller liknande.
Men jag har ju bara läst manualen.

Jo, du måste ha en SLI brygga. Det finns kort som inte behöver ha det, men då det bara är x8 PCIe och det är relativt "snabba" kort så krävs det nog. Ska inte svära på det dock, men jag hade skaffat en.

OK, har inte sett något sånt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag bytte från två 570 Phantom för att de gick på knä i de flesta nya spel. Plus att SLI funkar rätt trasigt då det inte finns profiler till alla spel jag spelar, utöver då att man bara kan ha två skärmar aktiverade när SLI är igång och man måste stänga ner webbläsare och Spotify varje gång man ska byta lägen...

Trasigt? Dummaste jag hört...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

OK, har inte sett något sånt moderkort

Nu har du sett ett. Tittar man på bilder så ser det ut som att det bara är kontakter i halva undre PCIe sockeln också, så det är nog bara x8.

Sådana moderkort har jag sett ofta faktiskt, särskilt socket 1155 hade många sådana med halva PCIe x16, fast då mest med x4 istället för x8.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fade-swe:

Trasigt? Dummaste jag hört...

Det funkar inte om man vill använda mer än två skärmar och det är inte direkt välfungerande när det gäller SLI-profiler. 570 har dessutom väldigt lite minne för dagens spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Nice! Men behöver jag en SLI brygga?

En brygga krävs för att få full effekt ja.
Men vill du köra på Siggen´s alternativ så kommer du bara halvvägs till himmelen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En brygga krävs för att få full effekt ja.
Men vill du köra på Siggen´s alternativ så kommer du bara halvvägs till himmelen.

Hur menar du då??

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Nvidias och AMD´s grafikkort går att köra utan brygga, på ett bra sätt.
Men du får långt ifrån full effekt, av din SLI/Crossfire rigg.
För att få full kapacitet, så krävs bryggan, då den hjälper till med detta.
Hela den här saken med Bryggorna är dock onödig, vad jag har fattat för.
Eftersom att AMD nu har kommit med Brygglös CF.
Men dom kort som har uttag/intag för CF/SLI, måste fortfarande ha just denna brygga. för att arbeta fullt ut.
Annars får du inte den effekt som du vill/kan plocka ut.
Dessa bryggor är dock ingen ruinerande historia, och kan köpas för 30-50:- hos webbhallen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Lifooz:

Nvidias och AMD´s grafikkort går att köra utan brygga, på ett bra sätt.
Men du får långt ifrån full effekt, av din SLI/Crossfire rigg.
För att få full kapacitet, så krävs bryggan, då den hjälper till med detta.
Hela den här saken med Bryggorna är dock onödig, vad jag har fattat för.
Eftersom att AMD nu har kommit med Brygglös CF.
Men dom kort som har uttag/intag för CF/SLI, måste fortfarande ha just denna brygga. för att arbeta fullt ut.
Annars får du inte den effekt som du vill/kan plocka ut.
Dessa bryggor är dock ingen ruinerande historia, och kan köpas för 30-50:- hos webbhallen.

Jag är rätt säker på att jag inte kunde aktivera SLI utan bryggan med mina 570.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rufusrufus:

Hej.

Får ta över polarns GTX570, och har själv ett. Så jag tänkte köra sli för första gången. 2st 570 lär jag väl komma en bit på? Krånglar det mycket med sli eller funkar det fint? Är det enda jag behöver är en SLI brygga?

edit: Har detta mobo http://www.komplett.se/msi-p67a-gd55-b3-socket-1155/626994
mvh

Det krånglar definitivt mer än singel GPU lösningar. Däremot så vore det finemang om du länkade vilken PSU du har. Bara för att vara på den säkra sidan.

Skrivet av rufusrufus:

Nice! Men behöver jag en SLI brygga?

Ja. Fråga din polare om han har kvar någon.

Annars har du en här:

http://www.inet.se/produkt/5409332/gigabyte-sli-brygga

Skrivet av Flamso:

Jag är rätt säker på att jag inte kunde aktivera SLI utan bryggan med mina 570.

Brukar vara så.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag är rätt säker på att jag inte kunde aktivera SLI utan bryggan med mina 570.

Inte jag heller.

Till TS; Vad har du för PSU? Dessa monster drar el som in i helvete, du behöver bra med ström.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orlaw:

Inte jag heller.

Till TS; Vad har du för PSU? Dessa monster drar el som in i helvete, du behöver bra med ström.

Mitt AX750 grät bara när jag körde korten i 920MHz med massa volt och processorn i 4,7GHz. Under folding. Annars är det rätt lugnt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Frågade dock inte dig^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Frågade dock inte dig^^

Nej, men likväl är han bra som referens.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orlaw:

Frågade dock inte dig^^

Ville bara inflika med att 750W räcker bra om man inte har en 2011-processor eller ska överklocka helt infernaliskt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nvidias och AMD´s grafikkort går att köra utan brygga, på ett bra sätt.
Men du får långt ifrån full effekt, av din SLI/Crossfire rigg.
För att få full kapacitet, så krävs bryggan, då den hjälper till med detta.
Hela den här saken med Bryggorna är dock onödig, vad jag har fattat för.
Eftersom att AMD nu har kommit med Brygglös CF.
Men dom kort som har uttag/intag för CF/SLI, måste fortfarande ha just denna brygga. för att arbeta fullt ut.
Annars får du inte den effekt som du vill/kan plocka ut.
Dessa bryggor är dock ingen ruinerande historia, och kan köpas för 30-50:- hos webbhallen.

Mitt alternativ va inte att köra utan SLI brygga, jag bara nämnde att det finns kort som inte behöver det. Men ett 570 på x8 pcie2 är helt klart ett av de kort som kommer att behöva det, precis som jag skrev.

Hursom så om han får ett 570 gratis (antar jag) så det är väl bara att prova om det fungerar eller ej. En SLI brygga är ju inte den dyraste investeringen genom tiderna precis.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk

Jag har 570 gtx sli och det funkar hur bra som helst. Inget problem med ngt. Dock så har jag också en 2011 plattform om det nu skulle ha ngn betydelse. Tänker mest på 40 pci lanes kontra 16 men det kanske saknar betydelse?

Prollen är lite överklockad till 4,3 o korten några tiotal MHz. Psun som är ett AX860 svettas inte det minsta. Inte ens fläkten varvar upp så den hörs.

Till o med bf4 som är väldigt nytt o anses vara ganska buggigt funkar utmärkt med dessa kort. Korten ligger i stort sett på max hela tiden dvs mellan 95 till 99 procent båda två. Så skalningen funkar kalas. Väldigt stor prestandaskillnad mot om man bara kör ett 570 gtx.

Stämmer att de har lite lite minne men tycker att det funkar bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Nice! Men behöver jag en SLI brygga?

SLI-bryggor följer med moderkortet.
Kolla i lådan så det inte ligger någon där innan du köper en ny.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Ska ta och kika om jag inte har kvar nån brygga då. Det jag har är:

Intel Core i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3GHz, 6MB, 95W, HD3000

EVGA GeForce GTX 570 HD 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, Displa

Fractal Design Newton R2 800W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 12

Vet inte vad det andra 570at är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Ska ta och kika om jag inte har kvar nån brygga då. Det jag har är:

Intel Core i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3GHz, 6MB, 95W, HD3000

EVGA GeForce GTX 570 HD 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, Displa

Fractal Design Newton R2 800W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 12

Vet inte vad det andra 570at är.

Med 800W PSU så ska det fungera utan problem med två 570, om man inte överklockar ihjäl dom och CPUn. Så kör på!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.