Permalänk
Medlem

Problem med att ställa volten

Tjena!

Nu är de så att jag märkte att min normal/default CPU volt ligger på 1,47v. Processorn är en AMD Phenom II x4 965 BE som är överklockad till 3,6GHz.

Vad jag har förstått så är 1,47v rätt högt och tänkte då alltså försöka sänka volten lite. Gick in i BIOS och valde -0.025v så volten skulle ligga på 1.45v. När jag sen startade upp datorn och plockade fram CPU-Z och körde igång Prime95 åkte volten upp till 1.5v. Gick in i BIOS för att checka att jag hade ställt in det rätt och det hade jag. Det visade att volten var ställd till 1,45v. Startade upp datorn och körde igång Prime95 och CPU-Z igen om volten låg fortfarande på 1,5v. Ställde tillbaka till normal och nu ligger volten på 1,47v igen.

Moderkortet är ett Gigabyte 990XA-UD3

Vad gör jag för fel? Vågar inte prova så mycket mera med volten då jag inte har lust att bränna upp hela skiten. Tacksam för svar!

Var inte riktigt säker på om tråden skulle placeras här vid överklockningen eller vid processorerna så ursäkta ifall det är felpost

Permalänk
Medlem

har du nån turbo-boost eller liknande på?
har aldrig haft AMD så jag vet inte hur det ser ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

har du nån turbo-boost eller liknande på?
har aldrig haft AMD så jag vet inte hur det ser ut..

Nej. Hittar ingen sån funktion alls.

Körde upp den till 3.8GHz nu. Tror jag får ta och testa att sänka med två steg till 1,42v och hoppas att de inte höjs med två steg istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Nej. Hittar ingen sån funktion alls.

Körde upp den till 3.8GHz nu. Tror jag får ta och testa att sänka med två steg till 1,42v och hoppas att de inte höjs med två steg istället.

alltså vad jag har förstått så "ska" amd vara varmare än vad intel brukar vara, de har högre TDP-värde. Vet inte riktigt vad det är men det jag vet är att mera volt = mera värme.. så amd KANSKE ska ha sådan hög Vcore utan att det ska vara något fel..?
som sagt har aldrig ägt en amd-prolle och kan pinsamt lite om dom så jag vet inte..

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Laddade ner AMD Overdrive och ställde ner volten där och det fungerade. Tack för svaren iallafall!

Om någon undrar:
Kör 3,8GHz med 1,45v. Haft igång prime95 i cirka en halvtimme och hittills har det gått bra. Temperaturen ligger på ~50°c.

Permalänk
Medlem

Problemet är tydligen inte alls löst. Volten återställs vid omstart.

Förstår fan inte vad problemet är.

Volten ligger nu på 1.47v
Då jag väljer:
[-0.025v] får jag ~1.5v (visar att det är ställt på 1.45v)
[+0.025v] får jag ~1.5v (visar att det är ställt på 1.5v)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

alltså vad jag har förstått så "ska" amd vara varmare än vad intel brukar vara, de har högre TDP-värde. Vet inte riktigt vad det är men det jag vet är att mera volt = mera värme.. så amd KANSKE ska ha sådan hög Vcore utan att det ska vara något fel..?
som sagt har aldrig ägt en amd-prolle och kan pinsamt lite om dom så jag vet inte..

EDIT: läste fel qaaka sry XD

TS: Har inte haft AMD men det borde finnas något som typ "Intel turbo boost" fast för AMD som du kan stänga av. Om du vill överklocka den så läs på just om din CPU.

Om du har bra temp på den så behöver du ju inte dra ner volten.

Kanske kommer någon med ett mer vettigt svar senare

Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Jag har ett Gigabyte 970A-UD3 och likadan processor, min ligger också på 1.45 volt. Dock kör jag i 3.9 GHz.

Kör med en Khüler 620 och idlar på 35 grader och load ligger runt 53 grader, så den spänningen verkar inte påverka temperaturen mycket.

Testade i bios att sänka spänningen till 1.35V och då startade inte ens datorn.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4