BF4 brutala memory leak, finns det en lösning?

Permalänk
Medlem

BF4 brutala memory leak, finns det en lösning?

Måste säga att jag hittills varit förskonad från krasher och andra problem. Dock nu när jag bytte dator har jag börja få extrem memory leak.

Hittade att flera beklagar sig över Dice/EA's ovilja att patcha det redan under BF3 tiden. Stora problemet är för de som kör W8/1+HD5xxx/6xxx tydligen. Självklart så är min nya (gamla) rigg under denna kategorin. Men men... Min fråga är dock ifall jag kan 'tvinga' filerna ur min NP pool. Någon som vet om det går, och i så fall hur man går tillväga.

Just nu har NP poolen tagit upp 5gb efter 2 maps. Känns ju sådär bra.

Edit:
Just nu 'löser' jag problemet med omstarter... Inte helt underbart, men fixar det ju för ytterligare 3-5maps.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

En till rolig bild med hela mitt ram liggandes i nonpaged pool. Trevligt med buggar... On a positive note: Jag har ju aldrig krashar längre (får inte spela så länge)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Vad har ni för nätverkskort? Prova byta (nedgradera/uppgradera) drivrutin till nätverket. För någon på Redit hjälpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Vad har ni för nätverkskort? Prova byta (nedgradera/uppgradera) drivrutin till nätverket. För någon på Redit hjälpte det.

Tetsat med det integrerade men också med en wifi dongle. Samma problem. Skall se ifall jag får tag på ett internt kort att testa. Men sådana är ju lite rare nu. Tack för tipset dock!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

En till rolig bild med hela mitt ram liggandes i nonpaged pool. Trevligt med buggar... On a positive note: Jag har ju aldrig krashar längre (får inte spela så länge)

Det har att göra med kombinationen mellan spelet, drivrutinen och kortet. Har sett några andra trådar som beskriver samma problem att allt minne dumpas i non-paged. Experimentera lite med äldre drivrutiner och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Någon borde ge DICE/EA en smäll på fingrarna, hehe.

Permalänk
Medlem

Testa detta:
http://www.addictivetips.com/windows-tips/disable-superfetch-...

Enligt utsago så löste detta minnesläckan i BF4 tillsvidare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Testa detta:
http://www.addictivetips.com/windows-tips/disable-superfetch-...

Enligt utsago så löste detta minnesläckan i BF4 tillsvidare.

Gjort detta. Tyvärr utan effekt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det verkar gå långsammare att fylla ramet med 32bit versionen. Lyckades spela nästan 2h innan mina 16gb var fyllda.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Prova köra detta i kommandotolken:

sc config NDU start= disabled

Källa: http://en.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1r7hd6/windows_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Prova köra detta i kommandotolken:

sc config NDU start= disabled

Källa: http://en.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1r7hd6/windows_...

Tackar! Återkommer om det fungerade om en timma eller så!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Ser ut som när jag hade AMD beta drivrutinen som läckte minne.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Prova köra detta i kommandotolken:

sc config NDU start= disabled

Källa: http://en.reddit.com/r/battlefield_4/comments/1r7hd6/windows_...

Testade nu och det funkade inte. Fyllde snabbt upp non-paged även fast jag uppdaterat mina realtek drivers+stoppat NDU'n. Aja, tackar för försöket iaf.

Skrivet av shelter:

Ser ut som när jag hade AMD beta drivrutinen som läckte minne.

Jo, känns som det kan vara något sådant. Dock har jag ju nu testat 5-10st olika drivisar och inte blir det bättre...

Börjar bli anningen irriterande som ni förstår.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag löste det med att begränsa non paged pool och paged pool
https://www.dropbox.com/s/ld059bg3bkd8gbc/Non_Paged_Pool.PNG

Permalänk
Medlem

Verkar som om det löste sig för mig genom att
1; Göra allt osm föreslagits tidigare
2; Lägga start filerna (exe) i compability Windows 8 mode.
Tror det fungerade efter detta. Dock så har jag nu bytt grafikkort och det nya sägs inte ha detta problemet. Så svårt att veta. Tackar dock för tipset, och kanske kommer jag återkomma till det när jag sätter ihop nästa dator med mitt HD6870.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010