HJÄLP downgrade windows 8 till windows 7 HP Pavilion!

Permalänk
Medlem

HJÄLP downgrade windows 8 till windows 7 HP Pavilion!

Haloj!

min mor ska åka bort utomlands övermorgon ca ett halvt år...och hon är helt knäckt av windows 8, hon har gett det tid men hon kommer inte att trivas med det (inget touchscreen) det är tortyr för henne när sidopanelerna dyker upp och dokument öppnas i appar etc etc etc

Jag trodde jag skulle lät kunna downgrada till windows 7 men tji fick jag.
jag lyckades ändra i bios till att få skitdatorn att acceptera en windows 7 installation, det tog mig timmar att fatta varför den inte ens såg windows 7 i usbpinnen, och det visade sig att de har ställt in så att systemet inte ser windows 7 setup längre default utan det kallas nu för "legacy install" och fixar man det inte i bios så kan man inte ens se windows 7 iso/setup

Problemet jag har just nu är att i början av en ren install så får man ju alltid frågan om vilken partition/hårdisk man vill installera på vanligtvis men datorn hittar inte några hårddiskar vid installation. på svenska står det inga enheter hittades och på engelska "no drives were found" och så får man valet att ladda en driver för att installera en disk men jag lyckas inte hitta vilken förbannad drivrutin det är någonstans, har läst runt och det inte lite folk som har ett helvet med det här, har följt ett råd och lagt i en mapp på stickan ett par drivrutiner för chipsets och det ena har sett ut att funka men sen får jag bluescreen och får börja från början med installationen. det är ju konstigt att det inte finns nån generic driver som åtminstone orkar ta sig förbi installationen

http://i.stack.imgur.com/5jYye.jpg

Hp har ingen som helst support för detta utan de har gjort ALLT för att det ska vara svårt.

vet du vad det är för drivrutin jag behöver lägga in i usbstickan för att datorn ska hitta en hårddisk att installera windows 7 på? många tack på förhand, jag är helt slut efter 7 timmar med detta...

Laptoppen är: HP Pavilion D1L35EA#UUW - MODELL 15-b104eo

Permalänk
Medlem

I 8.1 kan man ju ställa in så man loggar in till desktop och man kan stänga av hot corners för övre högre och vänster hörnet. Man kan ju dessutom installera de desktop applikationer man behöver för att de inte ska öppna som modern ui appar. Jag ser inte att det ska vara ett sånt stort problem med win 8 efter de ändringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! tack för din input men jag behöver hjälp med min fråga

Permalänk
Medlem

Enklast är att uppdatera till 8.1 och ställa in operativet så det fungerar. Vi kan inte hjälpa dig installera warez, men manualen säger mer än väl hur du installerar äldre operativsystem, så långt har du kommit att du kan boota det. Du hittar på forumet hur du partitionerar om hårddiskarna som är GPT och därför inte syns. Därför är det bara att repetera sig att ta upp det här igen. Du ska inte ha några drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

Hej! tack för din input men jag behöver hjälp med min fråga

Han försöker lösa ditt problem snarare än svara på din specifika fråga vilket jag tycker verkar fullständigt vettigt. Ditt problem är att din mor inte gillar vissa aspekter med win 8.x. Om hon skulle kunna få samma funktionalitet på 8 som i 7 så skulle hon inte ha ett problem längre, eller hur?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tror att stickan inte blev helt nollad innan du skrev på med Windows installationen har du möjlighet sö gör om med disc i stället, så funkar det

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr inte vara en av de bättre dokumenterade modellerna, kan ju vara värt att ringa HP och fråga ?
0771-20 47 65, mån-fre

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellev:

Tror att stickan inte blev helt nollad innan du skrev på med Windows installationen har du möjlighet sö gör om med disc i stället, så funkar det

Det är bara att in i återställningsläget och använda diskpart för att partitionera om disken. Drivrutiner ska inte in där.

Permalänk
Medlem

fx9 jag menar inte att vara otacksam men jag har redan gett detta sin lilla tid och jag vet hur det ligger till med hur hon tycker om 8, ingen ide att debattera det här. jag har redan innst 8.1 och satt den att boota till skrivbordet, hon kommer inte att trivas med 8n ändå. och jag håller med henne, jag har sjuan och skulle inte drömma om att uppgradera, för mig blir 8 en parentes i historien, jag avstår och så gör väldigt många andra med god anledning. trivs du och andra med det så fine, no problem.

Pellev, haloj, aha tror du det? tänkte att det kude va nåt strul på själva usb också, har ingen annan här tyvärr men bra att veta tack, ska kolla påt. datorn har tyvärr inten dvd/cd läsare suck...

allban, ska ta och göra det, hoppas man får nån hjälp från de. de har nämligen ingått ett avtal med micrsoft tydligen om att inte tillåta/underlätta nedgraderingar..

tack, kommer nån på nåt mera så skriv gärna. trevlig första advent allihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara att in i återställningsläget och använda diskpart för att partitionera om disken. Drivrutiner ska inte in där.

som det är nu så finns ingen disk att partitionera, systemet ser inte nån drive tyvärr och frågar efter en drivrutin.

det är vad som är problemet tror jag, är inte hundra.. såhär ser det ut just nu

http://i.stack.imgur.com/5jYye.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

som det är nu så finns ingen disk att partitionera, systemet ser inte nån drive tyvärr och frågar efter en drivrutin.

det är vad som är problemet tror jag, är inte hundra.. såhär ser det ut just nu

http://i.stack.imgur.com/5jYye.jpg

Gå in i recovery-läget och kör diskpart som sagt. Du kan hur som helst inte installera på GPT i BIOS/legacyläget.

Bränner du återställningspartitionen som du kommer göra kommer du inte kunna återställa till 8/8.1 igen heller.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga exakt ifall det är rätt, men jag skulle testa detta alla fall
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2417361,00.asp

Annars, om jag får säga mitt så skulle jag köra på Windows 8, disabla hot corners, boota till skrivbord samt sätta default programs. Installera Classic Shell om det är viktigt, och din mor lär inte märka någon skillnad på Windows 7 och 8.

(Vill påpeka att jag själv föredrar 8.1 med hotcorners, utan classic shell och blandade default program)

Permalänk
Medlem

tack! ska testa det om några timmar. får installera 8n igen för den installationen la av mitt i allt så den bootar inte längre, hoppas det inte blir några problem att installera om 8an bara.

hhehe, ok jag förstår jag förstår, 8:an är nice.. (not)

Skrivet av Petterk:

Gå in i recovery-läget och kör diskpart som sagt. Du kan hur som helst inte installera på GPT i BIOS/legacyläget.

Bränner du återställningspartitionen som du kommer göra kommer du inte kunna återställa till 8/8.1 igen heller.

japp, precis det som hände tidigare

Permalänk
Medlem

Tror du måste skapa en sticka som går att boota med UEFI för att kunna boota med GPT disk. Alternativt, ställa in legacy boot, köra diskpart och konvertera till MBR.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

tack! ska testa det om några timmar. får installera 8n igen för den installationen la av mitt i allt så den bootar inte längre, hoppas det inte blir några problem att installera om 8an bara.

Du måste såklart slå på UEFI-boot och secure boot igen för att starta W8.X.