Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vattenkyla nätaggregatet

Någon som testat att vattenkyla nätaggregatet? Funderar på det själv. Mitt Seasonic 860w har en 120mm och en 60mm fläkt och en stor aluminium kylfläns.
Kopplar man ett vattenblock till kylflänsen borde det väl funka?

Permalänk
Medlem

Klart du kan, men jag vet inte hur eller varför.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

hehe intresssant om det funkar bästa är väll om du maila dem och kollar om det kan gå. Men skulle en slang gå sönder läcka kan du säkert paja hela datorn om du har otur

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOne:

Någon som testat att vattenkyla nätaggregatet? Funderar på det själv. Mitt Seasonic 860w har en 120mm och en 60mm fläkt och en stor aluminium kylfläns.
Kopplar man ett vattenblock till kylflänsen borde det väl funka?

Det låter farligt. Skulle det mot förmodan läcka.....

Fläktarna driver ut den varma luften ur nätagget. Skulle du vattenkyla flänsen så blir luften troligtvis varmare i nätagget, vilket kommer att påverka kondningarna på ett dåligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

hehe intresssant om det funkar bästa är väll om du maila dem och kollar om det kan gå. Men skulle en slang gå sönder läcka kan du säkert paja hela datorn om du har otur

Så är det väll även ifall man vattenkyler CPU eller GPU eller ?

Permalänk
Medlem

Tänk på att flänsarna i ett switchaggregat kan vara strömförande med hälsofarligt höga spänningar !

Det är alltså faktiskt en fråga om liv och död om man gör fel här.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Är 99% säker på att du inte får göra det så länge du inte är utbildad elektriker. Sen är det sjukt dumt att göra det i vilket fall som helst.
Du måste även ha en fläkt då det inte bara är kylflänsen som ska kylas utan alla komponenter.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänk på att flänsarna i ett switchaggregat kan vara strömförande med hälsofarligt höga spänningar !

Det är alltså faktiskt en fråga om liv och död om man gör fel här.

Detta tror jag också är den största anledningen till att man inte gör det - höga, farliga, spänningar.

Sen är det väl svårt att kyla också då bland annat även kondingarna mår bra av lägre temperaturer och behöver luftflöde.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Men man kan väl använda en vätska i sin loop som inte är strömledande? Eller är vatten så bra så man i princip måste ha det?

Permalänk
Medlem

Varför ska du vattenkyla ett nätagg?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

En intressant tanke, men är det lönt?
Finns ingen anledning slänga på vattenkylning på ett agg som redan har fläkt kan jag tycka. Finns agg med fläkt som är väldigt tysta och dom gör jobbet. Fläkten i sig är viktig för allt i agget, inte bara för att blåsa på kylflänsarna.. Kondingarna är aldrig kopplade till flänsarna, men dom behöver lite sval luft dom också.
Men på ett passivt nätagg kanske det inte vatt så dumt om man kunde koppla på en slinga..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ja där sa du nåt ett passivt nätagg har ju säkert mycket bättre kylflänsar än ett aktivt. Borde vara lättare att koppla in ett block där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOne:

Ja där sa du nåt ett passivt nätagg har ju säkert mycket bättre kylflänsar än ett aktivt. Borde vara lättare att koppla in ett block där.

Jag har haft många projekt med nätagregat men aldrig hört talas om vattenkylning till ett nätagregat.
Var EXTREMT försiktig om du har tänkt att göra detta projekt!.
Kortslut nätagregatet innan du börjar att röra i alla komponenter detta hoppas jag du redan vet om du har tänkt dig ge dig på detta projekt.
Anledningen är att det kan fortfarande vara kvar livs farlig spänning i aggregatet även om du inte har ström kabeln kvar kopplad till agget.
Jag förstår dock inte anledningen till att vattenkyla ett nätagregat jag ser bara en stor risk i att något allvarligt snett kan hända.

Det var nog inte så länge sedan en kille som var 14-15år dog av att han öppnade upp nätagregatet för att laddningen fortfarande var kvar.

Behöver du nån hjälp om du ska ge dig på detta projekt så PM mig gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOne:

Ja där sa du nåt ett passivt nätagg har ju säkert mycket bättre kylflänsar än ett aktivt. Borde vara lättare att koppla in ett block där.

Tänk på att det finns tiotals fler komponenter än det kylflänsarna kommer åt som behöver kylning. Det finns också ingen vätska till vattenkylning som efter en kort stund i loopen inte leder ström. Att dessutom bryta ett nätagg och vattenkyla det utan fackkompetens kommer att betyda att t.ex. hemförsäkringen kanske inte gäller vid olycka p.g.a. denna. (T.ex. brand)

Som en annan tidigare sagt så är också kylflänsarna ofta spänningssatta, så där kan du få dig en ordentlig stöt. (Eller spänningssätta alla komponenter som vattenkyls)

Permalänk
Medlem

Filma allt så har du kanske chansen på en Darwin Award! Alltid nåt att lämna till eftervärlden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Finns block som passar på Silverstones passiva nätagg:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p15096_Alphaco...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför? Men om du gör det, var snäll och filma så vi andra kan se när det går snett...

Är du ute efter ett tyst nätagg hade jag köpt ett kraftigt nätagg som är passivt upp till X%, och sen sett till att det aldrig blir mer belastat än så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Varför? Men om du gör det, var snäll och filma så vi andra kan se när det går snett...

Är du ute efter ett tyst nätagg hade jag köpt ett kraftigt nätagg som är passivt upp till X%, och sen sett till att det aldrig blir mer belastat än så.

Eh?! Varför inte då köpa passivt (fläktlöst) med en gång? Iaf SuperFlower och Seasonic slänger på värstingkomponenter i sina passiva agg. Dom är byggda för att klara köras fläktlöst med typ 7års garanti som i Seasonic fallet.. Tror inte det finns något (inte många iaf) semi-passivt agg som fortfarande har fläkten avstängd kring 500W. Vad jag sett så drar dom igång vid 400W i "snällaste" fallet. Kanske Corsairs AX1200i är passiv uppåt en 500W, men är lite osäker.. Det har ju med tempen också att göra, så om tempen byggs upp så kanske den ändå drar igång vid 300W. Hursom, just AX1200i lär ju vara väldigt tyst ändå i låga varv.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus