Permalänk

Sagan om grafikkortet

// Början varning

Nedan följer en berättelse som bygger på högst verkliga händelser. Var god försök inget av det här hemma om ni inte har något annat för er. Alla personer i historien uppgår under alias. Inga riktiga namn har nämnts. Jag klandrar ingen för vad som hände. Åtminstone ingen annan än mig själv. Om ni inte orkar läsa igenom hela berättelsen så kan ni se på en film i stället.

// Slut varning

- Har du någonsin haft den där känslan då du vet att du är vaken men hoppas att du sover?
- Många gånger, det kallas dumhet!

Öhh va, vart var jag nu? Det här börja inte så bra.
Får väll ta om det från början då.

En gång i tiden, för mycket mycket länge sedan (5 månader) så köpte en liten poje som kallar sig själv LacKNafta en ny dator. En mycket bra sådan tyckte han och vad som var bäst var nog det fina grafikkortet från MSI. Ett GeForce 4 Ti4400. Det hade allt, det var snabbt och hade alla möjliga ut- och in-portar. Lille LacKNafta tyckte det kunde vara bra att sätta dit extra kylning på minnena så att han skulle kunna klocka kortet utan problem. Det gjorde han. Ett paket från Thermaltake innehållande 4 kylflänsar för minnena och en större fläns med fläkt för GPUn.

Flänsarna kom på och klockningen gick över förväntan. LacKNafta var glad. Någonting han tyckte var kul var även att titta på film. Det bästa sättet var med TV-out kopplat till TVn. Detta funkade också bra. Inga orosmåln syntes på himlen, allt var ljust och datorn lekte.

Men en dag så kom onda pixlar och besökte bilden när han tittade på film. Det var döda pixlar och de berodde på grafikkortet och inte på TVn, kom han fram till efter en del testande. Jaha då är det väl bara att ta och kontakta affären där jag köpte kortet ifrån då så jag kan få det utbytt, tänkte han. Sagt och gjort, ett mail skickades iväg och där nämde han även att han hade satt dit kylflänsar på kortet och undrade om det gjorde nåt. Efter ett tag kom svaret att det gick bra att skicka in kortet till dem om han kunde avlägsna kylflänsarna och alla rester efter dem. Detta kändes som ett måste då LacKNafta är mycket petig när det gäller vissa saker och en av dem är kvaliten när han ser på film.

Ok hur tar man bort kylflänsar, ställde han en fråga till sig själv. Då kom han på att en vän till honom hade gjort det på ett av sina grafikkort så han frågade honom hur han gjort. Svaret var kort och tydligt: Lägg kortet i en antistat påse i frysen i en halvtimme och bänd sedan försiktigt loss flänsarna. Ok det lät ju inte så svårt. Det borde jag ju klara av. Grafikkortet togs ut ur datorn och lades i antistat påse som tejpades igen. Kortet lades i frysen i 34 minuter och 36 sekunder och togs sedan ut. Än så länge hade allt gått bra. Då över till lossandet av kylflänsarna.

LacKNafta använde sig av en stor skruvmejsel för att bända och lite papper för att skydda kortet. Ett stadigt tag och försiktigt bändande och PLING, kylflänsen lossnade och flög iväg. Han kännde en lättnad. Det här sättet fungerade verkligen. Då raskt över till nästa kylfläns. Lika försiktigt även här. Lite bändande. Försiktigt, försiktigt.

KRASELEKRASH. Hmm. Kylflänsen verkar ha lossnat men varför sitter den fortfarande fast i kortet? En liten närmare titt och en konstig upptäckt. Kylflänsen har rört sig men den sitter fortfarande fast på minnena. Vad sitter då minnena fast i? Aj då. Minnena har lossnat från själva kortet och sitter bara fast i ett par ben. LacKNafta kände en mycket konstig känsla. Han blev kall i hela kroppen samtidigt som hjärnan började jobba 3000 gånger snabbare försökande att räkna ut alla decimaler i pi.

Efter att ha legat på rygg på soffan ett par sekunder så tolkades läget som att det redan var för sent. Han satte sig upp och tittade på delarna. Undrar om kortet fungerar utan 2 minnesmoduler? Kanske inte. Men går det att trycka fast dem igen då? Ett försök. Svaret? Nej, det går inte. Med hjälp av naglarna lossade han minnena från flänsen. Ojdå jag blöder visst under nageln, kom en tanke. Nästa var att det inte spela nån roll, här måste tänkas. Flänsen lossna och så kom en briljant idé, jag limmar fast minnena på kortet och säger att det har gått sönder!! Dock måste jag få loss alla flänsar innan jag kan göra nåt sånt, annars gäller ju inte garantin. En fläns till bändes bort. Minnena satt fast på även denna fläns när det var klart. Fram med naglarna som blöder igen. KRASH.

Minnet gick av på mitten. Ena delen satt kvar på flänsen, den andra hölls i handen. Där försvann nog garantin, sprang en tankte från det ena örat till det andra. Jag tar min jätte vassa kniv och lossar det andra minnet från flänsen med istället, tänkte han. Ett välriktat tryck med kniven och HUGG. Minnet lossna, jippi, kniven fortsatte in i fingret som flänsen hölls i på andra sidan, oj då. Ur pekfingret på LacKNaftas vänstra hand började det sippra blod, ganska snabbt. Ähh fan också, nu måste jag ha plåster. Iväg med ett papper runt fingret till badrummet och på med plåster. Inte allt för stor mängd blod förlorad. Tillbaka till rummet. Sista flänsen lossade utan problem.

Att sätta kortet i datorn igen var inget han vågade. Nej kortet fick stuvas undan i en låda. Delarna las i en atistatpåse, man kan ju inte vara nog försiktig vad gäller statisk elektrisitet. Ett leende syntes nu på hans läppar, inget kan göra vad som gjorts ogjort, varför då vara lessen, tänkte han. Datorn, eller det som fanns kvar av den, plockades ihop och ett gammalt GeForce 2 GTS sattes i istället. Datorn startades, LacKNafta satte på lite trance och surfade in på forum.sweclockers.se. Det är jobbigt att skriva med plåster på ena fingret tänkte han.

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk

någon dator-komponent har man väll lyckats förstöra under livets gång, och jag känner igen den hemska känslan som du beskriver,
man blir kallsvettig, huvudet maxar i 250 km/h, och man frågar sig själv vad man har gjort

detta är inget som man vill uppleva mer än 1 gång, och som tur är har ingen upprepning skett... än

Permalänk
Medlem

Haha, du är bra på att skriva sköna berättelser

Gjort är gjort.. Synd bara att kortet pajjade.. Stjälv har jag alltid lite vanlig kylpasta i mitten av chippen så att dethär inte kan hända..

Permalänk

Hehe tack för medlidandet. Jag har inte lyckats pajja någon dyrare dator produkt innan nu. Och låt oss hoppa att jag inte heller kommer ha sönder någon mer än på ett bra tag. Nytt grafikkort får dock vänta.

Det där med lite kylpasta var ju kanske en bra idé. Frågan är dock om jag skulle våga sätta på flänsar på ett kommande grafikkort. : /

Edit: blev lite många datorer i dyrare dator. Kanske är lite skakis än, missade några bokstäver

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk

Hmm... varför inte använda nåt som löser lim?
Hade väl varit enkelt att hålla kortet upponer o försiktigt pensla med nåt medel?

Fast det är ju bara vad ja hade försökt... Lätt att vara efterklok...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad finns det för ämnen som löser lim då? Kan ju vara bra att veta någon gång i framtiden.

Jag måste fan skaffa ett jobb. Kan jag tjäna in vad grafikkortet kostade när jag köpte det så skulle det inte alls kändes jobbigt mer. Får väl leta lite aktivt efter nåt helg jobb nu på nån närlivs eller dylikt.

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk

Lacknafta?
De flesta lösningsmedel löser lim i viss utsträckning...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

hehe lacknafta ja skulle ju kanske funka. Men kan inte många av de ämnena vara frätande på PCBn? Det är ju inget man vill råka ut för heller.

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk
Medlem

Lite jobbig berättelse bara... Ibland skriver du som dig själv och ibland skriver du om dig själv. Det blir svårläst då.

Men anyway, beklagar sorgen.

Permalänk

Ahh den blev kanske lite jobbig. Inte helt genomtänkt precis. Trode bara att det skulle kännas lite lättare om jag skrev en del och det gjorde det faktiskt också. Jag kolla igenom den å rätta några grejer innan jag la in men var väll lite för uppspelt eller vad man nu var för att få det rätt.

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte att den var så svår att läsa. Jaja, borde man inte kunna använda kemiskt ren bensin? Den lämnar ju inga spår efter sig och den frätte (?) inte på min AMD XP..

Permalänk
Medlem

En kompis till mig gjorde ungefär precis så där. Planerar själv sätta kylflänsar på mina minnen så småningom, för att ALDRIG NÅGONSIN försöka ta bort dem.

Permalänk

ok jag vet inte om jag ska säga att det är skönt att nån annan gjort lika dant men det kan kännas skönt att man inte är ensam. metoden var kanske inte så dålig, men skall nog inte användas på den här typen av grafikkort. det som är läskigt med att sätta på flänsarna för att aldrig ta bort dem är just det som hände för mig för, att det bler fel på grafikkortet och garantin inte gäller om de sitter på. om jag ser tillbaka på det dock så kan jag ju säga att jag hade klarat av att leva med det lilla felet som var på kortet jämfört med utgången av det hela.

fan att det inte finns savepoints i verkliga livet!!!

(ursäkta att jag skrev utan versaler. mest van att sitta å skriva på IRC och då går det snabbare utan)

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.

Permalänk
Medlem

Alltså såvida man inte är gravt inkompetent så kan ju kylningen iaf inte bli SÄMRE med kylflänsar än utan? Du har inte förklarat så noga exakt vilka problem du hade, men själv får jag färgprickar i filmer efter ett tag om jag överklockar för högt. Troligtvis låg ditt problem bara där. Flänsar på minnen ger rätt små förbättringar, typ 5-10 MHz extra i de tester jag läst.

Permalänk

Det var 2 punkter på TVn som var helt svarta när jag använde TV out på kortet. Och då var kortet oklockat också så det måste varit något annat fel.
Punkterna fanns inte där när jag kollade på andra kanaler och om jag tittade på bilden från TV out och ändrade formatet på bilden så flyttade sig punkterna. Det var alltså inte heller TVn som var trasig på något vis.

Visa signatur

I datorn: ASUS GeForce 2 GTS
I en låda: MSI GeForce 4 Ti4400 utan minnen.