Förslag på ny mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Förslag på ny mobiltelefon?

Tjena,

Behöver fixa en ny telefon men har rätt så lite koll på marknaden. Just nu har jag en samsung galaxy s2 och har varit riktigt nöjd med den men den börjar bli lite sliten. Har ni någon mobiltelefon att rekommendera mig? Vet inte riktigt hur mycket den ska kosta men den ska vara i en rimlig priskategori så den inte är för dyr. Så ös på med förslag!

Permalänk
Medlem

LG G2, Nexus 5
G2 har lite bättre hårdvara, Nexus har lite bättre mjukvara

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så är Lumia 920 väldigt bra. Dock är det Windows i den om det skulle vara ett hinder för dig.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Xperia z1 säger jag bara!!

Permalänk

LG G2 är magiskt bra, har ingenting överhuvudtaget att klaga på på min egen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Skulle Meego kunna vara ett alternativ? Nokia N9 tycker jag är bra ^^

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Nexus 5 har ganska super kass kamera tills 4.4.1 kommer. Jag kan inte ta skarpa bilder alls än så länge. LG2 skulle jag säga eller Xperia det som passar dig.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för förslagen. Ingen rekommenderar Samsung Galays senaste eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Tack så mycket för förslagen. Ingen rekommenderar Samsung Galays senaste eller?

S4 är bra men börjar blir lite gammal. LG G2 och Nexus 5 har båda nyare och snabbare processor. Men det är fortfarande en jättebra telefon.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Xperia Z1, den kostar bara 5k på elgiganten just nu, annars om du inte har något emot plast så är LG G2 en riktigt bra mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

S4 är bra men börjar blir lite gammal. LG G2 och Nexus 5 har båda nyare och snabbare processor. Men det är fortfarande en jättebra telefon.

Du har S4 LTE+ med Snapdragon 800 också.

När det gäller nyare telefoner är det ju LG G2, Nexus 5, HTC One, SGS 4, Samsung Note 3, Sony Xperia Z1 osv osv. Det finns faktiskt inte så mycket val, och här i Europa kan vi ju räkna bort t ex Moto X också. Kina-märkena ligger lite efter också.

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett köp av LG G2!

Permalänk
Medlem

Alltså va fan, måste alla telefoner vara så förbannat stora.. blir lack, man hittar någon bra, men sen märker man att dom är stora som tegelstenar typ.. iphone 4/5 är lagom storlek, men vill prova något nytt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Alltså va fan, måste alla telefoner vara så förbannat stora.. blir lack, man hittar någon bra, men sen märker man att dom är stora som tegelstenar typ.. iphone 4/5 är lagom storlek, men vill prova något nytt.

Har du provat Nokia N9? Meego är bra ^^

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Har du provat Nokia N9? Meego är bra ^^

Aldrig varit ett fan av Nokia, skulle helst vilja ha Android eller ios

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alltså va fan, måste alla telefoner vara så förbannat stora.. blir lack, man hittar någon bra, men sen märker man att dom är stora som tegelstenar typ.. iphone 4/5 är lagom storlek, men vill prova något nytt.

Sant, LG G2 kanske är för stor för mig. Jag gillar android väldigt mycket.

Permalänk
Testpilot

HTC ONE, Galaxy S4, LG G2, Nexus 5, Experia Z1.
Det är väl flaggorna så att säga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag röstar på HTC One, väldigt fin lur. Och ett tips från coachen, läs, läs och återigen läs! Finns jättemycket av recensioner där ute!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Sant, LG G2 kanske är för stor för mig. Jag gillar android väldigt mycket.

Jag lägger faktiskt min röst på Nexus 5.
Mjukvara är viktigare än man kan tro och Nexus mjukvara är faktiskt ganska mycket bättre än tillverkarnas.... Tyvärr.
Dessutom är det mjukvaran man "ser" mest.

Permalänk
Medlem

Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alltså va fan, måste alla telefoner vara så förbannat stora.. blir lack, man hittar någon bra, men sen märker man att dom är stora som tegelstenar typ.. iphone 4/5 är lagom storlek, men vill prova något nytt.

Skrivet av DjuDju:

Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)

Håller helt med ovanstående talare. Varför vill man ha 5" tegelsten i fickan när man vandrar runt?

Permalänk
Medlem

En Nokia 5110?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)

Man vänjer sig snabbt vid en stor telefon och när man sen lånar någons "normalstora" telefon så undrar man hur de kan stå ut med att surfa mm på den.

Permalänk
Medlem

Note 3 helt klart

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

LG G2, Nexus 5
G2 har lite bättre hårdvara, Nexus har lite bättre mjukvara

Skrivet av foxzox7:

Jag lägger faktiskt min röst på Nexus 5.
Mjukvara är viktigare än man kan tro och Nexus mjukvara är faktiskt ganska mycket bättre än tillverkarnas.... Tyvärr.
Dessutom är det mjukvaran man "ser" mest.

Finns det någon här på Swec som inte kör custom ROM på sin mobil..?

Välj alltid telefonen med bäst hårdvara, mjukvaran kan man göra något åt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Håller helt med ovanstående talare. Varför vill man ha 5" tegelsten i fickan när man vandrar runt?

iPhone är 4-tum, 5s är 123.8 mm x 58.6 mm x 7.6 mm, 5c är 124.4 mm x 59.2 mm x 8.97 mm. Nexus 5 är i princip ca 4 mm högre än Nexus 4, annars snarlik. Trollar du? Phablet-kritik eller hyllning är aktuellt när det gäller 5.7-6.5-tum, inte här. Det handlar om att Android-telefonerna med 5-tumskärm är ~10 mm bredare bara. Vill man undvika ~5 mm på bredden kan man gå ner till HTC One Mini, Samsung Galaxy S4 Mini eller Motorola Moto G. Är du så inskränkt att du inte kan ta till dig vad som finns är det nog svårt att delta i diskussionen. Det är dessutom betydligt lättare med en tunn enhet än en gammal 1.5 cm+ telefon. Alla telefoner väger samma 110-130 g.

Permalänk
Inaktiv

Nokia Lumia 920 eller Nokia Lumia 1020 om du vill ha en mobil med grym kamera.

Permalänk
Medlem

Men egentligen handlar det om vilken miljö du vill ha. iOS, Android eller WP? Bestämmer du det blir det helt klart enklare att välja. Personligen tycker jag inte att man ska stirra sig blint på hårdvara. Telefoner har faktiskt också mjukvara. Så välj mjukvara och sen telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Ajfån hela vägen. Telefonerna som nämns ovan är plattor(som går att ringa med)

Jag skulle kunna skriva något liknande som du, men då sjunker jag till din nivå vilket jag inte vill göra.

Till TS, Nexus 5. Som någon ovan skriver är mjukvaran viktigare än man tror. Många klagar på skärmen, men N5 har väldigt naturliga färger medan G2 är kalibrerad att se ut som AMOLED. Betraktningsvinklarna är jag inte lika säker på, men de enda som klagat är Swedroid och alla andra tycker de är bra. Jag rekommenderar dig att läsa Anandtechs test.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver ha en telefon absolut just nu så rekommenderar jag dig vänta på Xperia Z1 mini. Ska komma i december om jag förstått saken rätt och som namnet antyder mkt mindre än dagens 5" phablets. Det är i all fall Xperia Z1 mini och Nexus 5 det står mellan för min del.