vattenkylning: måste/bör man ha reservoar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Glykol är också en dålig idé. Det om något fastnar i slang och block. Det finns en anledning till att det finns så många olika sorters vätska till vattenkylning. Köp batterivatten och sen tillsätt antikorrosion och algdödande. Det är det billigaste man bör köra på.

Fast vanlig antikorrosion innehåller ju gammal hederlig glykol
Kolla bara på etiketten:

Är man lite intresserad av vad bensinmackens produkter innehåller finns data här

Förmodligen räcker glukol väldigt bra till som algdödande också, se exempelvis här (verkar visserligen vara för PEG delvis)

Jag kör inte heller med bensinmacksglykol, utan med Feser som du föreslår, fast det egentligen borde fungera lika bra med billigare produkter

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Fast vanlig antikorrosion innehåller ju gammal hederlig glykol
Kolla bara på etiketten:
http://lib.store.yahoo.net/lib/sidewindercomputers/feserbase....

Tack ANDI för att du bekräftar vad jag länge misstänkt, antikorrisionsvätskan är i princip bara dyr rebrandad glykol (Etandiol är alternativt namn på glykol). Kan nästan sätta pengar på att de övriga 30 % är vatten

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ANDI:

Fast vanlig antikorrosion innehåller ju gammal hederlig glykol
Kolla bara på etiketten:
http://lib.store.yahoo.net/lib/sidewindercomputers/feserbase....

Är man lite intresserad av vad bensinmackens produkter innehåller finns data här

Förmodligen räcker glukol väldigt bra till som algdödande också, se exempelvis här (verkar visserligen vara för PEG delvis)

Jag kör inte heller med bensinmacksglykol, utan med Feser som du föreslår, fast det egentligen borde fungera lika bra med billigare produkter

Det är sant! Man får bland väldigt lite dock!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Fast vanlig antikorrosion innehåller ju gammal hederlig glykol
Kolla bara på etiketten:
http://lib.store.yahoo.net/lib/sidewindercomputers/feserbase....

Är man lite intresserad av vad bensinmackens produkter innehåller finns data här

Förmodligen räcker glukol väldigt bra till som algdödande också, se exempelvis här (verkar visserligen vara för PEG delvis)

Jag kör inte heller med bensinmacksglykol, utan med Feser som du föreslår, fast det egentligen borde fungera lika bra med billigare produkter

Nu är väl dock Feser en av de värsta vätskorna man kan använda, vet inte vad populära Mayhems biocide innehåller dock, möjligt att den också är av glykol.

http://www.mayhems.co.uk/shop2/biocide-extreme-10ml.html

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Marcusk:

Nu är väl dock Feser en av de värsta vätskorna man kan använda, vet inte vad populära Mayhems biocide innehåller dock, möjligt att den också är av glykol.

http://www.mayhems.co.uk/shop2/biocide-extreme-10ml.html

Kopparsulfat! Det är giftigt och binder sig med syror och dylikt. Förhindrar förmodligen korrosion väldigt bra också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu är väl dock Feser en av de värsta vätskorna man kan använda, vet inte vad populära Mayhems biocide innehåller dock, möjligt att den också är av glykol.

http://www.mayhems.co.uk/shop2/biocide-extreme-10ml.html

Verkar som den innehåller kopparsulfat (koppar är EXTREMT giftigt för mikroorganismer), den är nog jävligt bra mot alger, bakterier etc men ger nog inte någon form av korrosionskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu är väl dock Feser en av de värsta vätskorna man kan använda, vet inte vad populära Mayhems biocide innehåller dock, möjligt att den också är av glykol.

http://www.mayhems.co.uk/shop2/biocide-extreme-10ml.html

Kopparsulfat är självklart väldigt giftigt för vattenlevande organismer, framförallt genom att det bildar svårlösliga fällningar på deras yta.
Dessutom är det korrosivt mot alla metaller som har lägre redoxpotential än Cu/Cu2+
I en vanlig loop med bara koppar bör det kunna fungera bra ändå.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ANDI:

Kopparsulfat är självklart väldigt giftigt för vattenlevande organismer, framförallt genom att det bildar svårlösliga fällningar på deras yta.
Dessutom är det korrosivt mot alla metaller som har lägre redoxpotential än Cu/Cu2+
I en vanlig loop med bara koppar bör det kunna fungera bra ändå.

Det visste jag inte! Det enda jag hittade och kom ihåg var att det gillar att binda sig med syror. Man bör ändå inte ha aluminium i vattenkylning. Är nickel också lägre?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

någon reservoar och lämplig pump ni kan rekommendera?
helst bör den finnas på Inet:)
är den kylarvätskan dom har på Inet något att ha förresten?(http://www.inet.se/produkt/5321943/vatska-ek-ekoolant-blood-r...) eller påverkas prestandan av vattenkylningen mycket av vilken vätska man har i?

Bättre pris fast hos coolerkit: http://www.coolerkit.se/shop/ek-ekoolant-blood-2586p.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det visste jag inte! Det enda jag hittade och kom ihåg var att det gillar att binda sig med syror. Man bör ändå inte ha aluminium i vattenkylning. Är nickel också lägre?

Metaller som är mindre ädla kan ändå vara mycket motståndskraftiga. Aluminium, krom och nickel m.fl. passiviseras på ytan (skyddas) på lite olika sätt, antingen genom en oxidbildning eller tillsammans med andra grundämnen i form av legeringar. Nickel i olika former tål väldigt mycket korrosion.

Jag skulle tippa på att en hög koncentration av koppar har effekter på nickeldelar över lång tid, men i den koncentrationen som biocide har, är det nog bara alg- och bakteriedödande.

Det här är inte riktigt mitt expertområde, men det går givetvis att hitta vetenskaplig litteratur om fördjupad fakta önskas?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Som topic kanske ger hint av så undrar jag ifall man verkligen måste eller bör ha en reservoar? Radiatorn och slangarna verkar ju kunna innehålla en del vätska bara dom, klarar man sig på bara den volymen?
Sen så verkar dom färdigbyggda kiten inte innehålla någon reservoar.

Hamnade lite OT när det gällde tillsatser.
Jag tycker också att du ska ha en reservoar - det är väldigt enkelt att fylla och avlufta systemet med en sådan.
Brukar för egen del skruva på en tillfällig slang på toppen av reservoaren och fylla med tratt en bra bit från komponenterna när jag vid tillfällen tömt loopen.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ANDI:

Metaller som är mindre ädla kan ändå vara mycket motståndskraftiga. Aluminium, krom och nickel m.fl. passiviseras på ytan (skyddas) på lite olika sätt, antingen genom en oxidbildning eller tillsammans med andra grundämnen i form av legeringar. Nickel i olika former tål väldigt mycket korrosion.

Jag skulle tippa på att en hög koncentration av koppar har effekter på nickeldelar över lång tid, men i den koncentrationen som biocide har, är det nog bara alg- och bakteriedödande.

Det här är inte riktigt mitt expertområde, men det går givetvis att hitta vetenskaplig litteratur om fördjupad fakta önskas?

Då borde nickel och koppar reagera med varandra. De flesta radiatorer är i koppar medans de flesta block är i nickel. Borde inte vätskan kunna förhindra korrosion då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Då borde nickel och koppar reagera med varandra. De flesta radiatorer är i koppar medans de flesta block är i nickel. Borde inte vätskan kunna förhindra korrosion då?

Om du bara talar om block och radiatorer utan tillsatt kopparsulfat så släpper såklart dessa mycket långsamt joner till vattnet, men det är i låg grad.
Med aluminium blir korrosionen värre, men det är väl knappast någon som kör koppar och aluminium tillsammans längre?

Som sagt, de bör reagera, men i extremt låg grad under de förutsättningar som råder i en loop.
Glykolföreningar bör dessutom kunna bilda en tunn skyddande hinna på metallytorna, så ja, det bör absolut motverka korrosion.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Jag kan rekommendera http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html, både pump och res för en billig peng och jävligt effektiv. Hör inte ett skit från min

Är du galen? Eller har du bara haft tur och jag otur? Jag ägde den där för över ett år sedan innan jag böt upp mig till riktiga grejer och den va helt sjukt högljud. Jag änvände min iphone och någon ljudmätar-app, tydligen så låg dendär pumpen på 60 dB hela tiden. Anledningen till detta var väl att den inte va vibrationsskyddad. Använd aldrig pumpar som sitter fast i en 5.25tums enhet om det är tysthet du är ute efter.

Jag har änvänt en d5 från swifttech nu i snart ett år och den är helt sjuk. Den må vara dyr men waow va den är tyst och presterar bra. Jag skulle idag aldrig köra på något annat än en d5.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ANDI:

Om du bara talar om block och radiatorer utan tillsatt kopparsulfat så släpper såklart dessa mycket långsamt joner till vattnet, men det är i låg grad.
Med aluminium blir korrosionen värre, men det är väl knappast någon som kör koppar och aluminium tillsammans längre?

Som sagt, de bör reagera, men i extremt låg grad under de förutsättningar som råder i en loop.
Glykolföreningar bör dessutom kunna bilda en tunn skyddande hinna på metallytorna, så ja, det bör absolut motverka korrosion.

Ah! Då är jag med! Tack för förklaringen! Aqua computer har några radiatorer i aluminium, men ja, de är inte många!

Skrivet av Arvidbergstedt:

Är du galen? Eller har du bara haft tur och jag otur? Jag ägde den där för över ett år sedan innan jag böt upp mig till riktiga grejer och den va helt sjukt högljud. Jag änvände min iphone och någon ljudmätar-app, tydligen så låg dendär pumpen på 60 dB hela tiden. Anledningen till detta var väl att den inte va vibrationsskyddad. Använd aldrig pumpar som sitter fast i en 5.25tums enhet om det är tysthet du är ute efter.

Jag har änvänt en d5 från swifttech nu i snart ett år och den är helt sjuk. Den må vara dyr men waow va den är tyst och presterar bra. Jag skulle idag aldrig köra på något annat än en d5.

Har också en D5! Med EKs topp! Riktigt galet bra pump! Tyst och kraftfull. Enda nackdelen är att den tar en del plats, men man ska aldrig snåla på vattenkylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Ah! Då är jag med! Tack för förklaringen! Aqua computer har några radiatorer i aluminium, men ja, de är inte många!

Har också en D5! Med EKs topp! Riktigt galet bra pump! Tyst och kraftfull. Enda nackdelen är att den tar en del plats, men man ska aldrig snåla på vattenkylning.

Finns en orsak varför koppar används när det kommer till dyrare vattenblock. Och ja är man ute efter prestanda till den grad att man överväger en dyr lösning som vattenkylning så är det bara dumsnålt att gå på en budget pump.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Använder också D5 pump ihop med EK top och lite dämpande och den är i princip knäpptyst. Till om med mina noctua fläktar överröstar pumpen.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte en reservoar, men det underlättar att avlufta systemet, och så fungerar det som buffert då vattennivån alltid sakta sjunker, sakta då slangarna inte är 100% täta, så man slipper fylla på så ofta. Jag klarar mig i alla fall ett halvår utan att nivån i min reservoar sjunkit nämnvärt.

OT:
Använd rent vatten, läs destillerat, och möjligen något algdödandemedel. Det går lika bra med en bit silver i vattnet, det kommer släppa lite silverjoner till vattnet som är giftigt för alger. Sen är det så praktiskt att alger behöver ljus för att växa så har man inte en "julgransbelysning" eller fönster på lådan så slipper man problem från alger genom att helt enkelt svälter ihjäl algerna.

Man behöver inte korrosions hämmare i vattnet så länge man inte blandar Aluminium och koppar i loopen, de är för stor skillnad i "ädelhet" mellan dem så risken för galvanisk korrosion är stor, minsta skada i eloxeringen på aluminiumet och det går åt skogen. Nickel, koppar och silver ligger så nära i ädelhet att galvanisk korrosion inte är något problem, däremot har EK haft problem med att deras plätering inte tåld någon av de populära algdödarna men det var ett tag sen och jag mins inte hur det slutade, tror EK ändrade sin tillverkningsprocess, inte handlat vetten kylning prylar på ett tag.

Även om destillerat vatten rent teoretiskt inte leder ström speciellt bra, så om du får en läcka i datorn är inte vattnet rent när det väl blandat sig med allt damm och skit som du har på dina komponenter i datorn så det leder ström oavsett hur rent det var från början, gäller för övrigt alla vattenbaserade kylmedel. Har man rent vatten behöver man i alla fall inte oroa sig för rester av tillsatserna i kylvätskan om komponenterna överlever

Så min rekommendation är, kör på rent destillerat vatten och en silverbit, alternativt algdödandemedel, överdossera det inte för då kan man få problem med korrosion och extra mycket beläggningar på slangarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Är du galen? Eller har du bara haft tur och jag otur? Jag ägde den där för över ett år sedan innan jag böt upp mig till riktiga grejer och den va helt sjukt högljud. Jag änvände min iphone och någon ljudmätar-app, tydligen så låg dendär pumpen på 60 dB hela tiden. Anledningen till detta var väl att den inte va vibrationsskyddad. Använd aldrig pumpar som sitter fast i en 5.25tums enhet om det är tysthet du är ute efter.

Min är jätte tyst, min fläktar som körs hyfsat långsamt hörs högre än själva pumpen. Du hade kanske otur eller så pumpades inte vattnet igenom korrekt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns att köpa, som en kudde som du ställer pumpen på. Ett måste om du vill att pumpen ska vara helt tyst.

Tex:

http://www.coolingstuff.se/p/346/phobya-noise-destructor-v-1

Är det någon form utav klister på bägge sidorna av mattan? Tänkte så att pumpen inte flyttar sig:-)

Kan man koppla in pumparna till en fläktkontroller på 5, 25" platsen? Tänker då på d5 pumparna främst

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

Är det någon form utav klister på bägge sidorna av mattan? Tänkte så att pumpen inte flyttar sig:-)

Kan man koppla in pumparna till en fläktkontroller på 5, 25" platsen? Tänker då på d5 pumparna främst

Det är dubbelhäftande på kudden om jag inte minns fel.

Japp om du skaffar en kraftig fläktkontroller så kan du köra pumpen på den(Lamptron har kraftiga kontrollers med 40-50W per kanal)