Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Efter snabb sökning på AppDB och internet i allmänhet:
X3 fungerar i wine med en hel del winetricks.

Skrivet av Lembritt:

Don't Starve fungerar utmärkt i Linux! Finns på Steam.
X3 har jag inte koll på, men det finns några varianter på Steam.

köpte x3 på humblebundle för ett tag sen. terran conflict, reunion och albion prelude dyker upp i steam för mig få verkar ha fått native linux versioner nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Jag har löst det nu, instalerade officiella nvidia. No problems.

Sitter nu och försöker få igång SLiM + Openbox

Får problem i SLiM login dock. Säger "Failed to execute login command"
Hittade Denna tråden, dock om Waldorf men samma applikationer.
Jag lyckas inte få det att funka.

vad SLiM gör när man loggar in är att ladda filen ~/.xinitrc för att starta X och därmed även openbox.
Se till att den filen är executable med

chmod +x ~/.xinitrc

Filen skall innehålla följande för att kunna starta openbox:

exec openbox-session

Ett tips är att stänga av SLiM och köra kommandot startx i terminalen för att se om openbox går igång.
Sedan är det bara att sätta på SLiM igen.
(antar att du har koll på systemctl kommandona för daemons då du ju fått SLiM att gå igång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

vad SLiM gör när man loggar in är att ladda filen ~/.xinitrc för att starta X och därmed även openbox.
Se till att den filen är executable med

chmod +x ~/.xinitrc

Filen skall innehålla följande för att kunna starta openbox:

exec openbox-session

Ett tips är att stänga av SLiM och köra kommandot startx i terminalen för att se om openbox går igång.
Sedan är det bara att sätta på SLiM igen.
(antar att du har koll på systemctl kommandona för daemons då du ju fått SLiM att gå igång)

Owh, du är awesome. Fått igång inloggningen nu... Kinda. Dock bara för 'root'. Tack!
[Sent ute, jobbar 200% för att komma ikapp i fabriken, planering existerar inte ibland för lagren över oss...]

. Jag har separerat /home på egen partition, läste på om detta och det är lite iffy.

Som root fungerar "openbox-session", "xstart" och "init openbox-session". No problems...

Som min användaren får jag när jag kör "openbox-session"
"Failed to open the display from the display environment variable."
Detta kommer ifrån att jag inte har igång X, om jag förstått rätt.

Så när jag försöker "startx" istället, så blinkar det svart, sen ut till Bash igen. [Hittar inte någon from av fel?]

Nästa steg; xinit openbox.
Ger mig "Fatal server error, Server is already active for display 0. If this server is no longer running remove... jadia"

Denna forumtråden, eller summeringen, är det som är mest nära. Men han säger i princip bara "läs på om X och fixa din .xinitrc med startx" men damnit.. får det inte att funka.

[Update: Jag kan inte komma åt ~/ för min användare. Även som root så får jag "no such file or directory" -även fast namnet finns med med ls /home/

Fortsätter leta efter lösning.]

Dold text

Löst det nu, tog bort gamla användaren. Gjorde ny, och nu fungerar allt. Något var, fel, med förra. Trial and error, folks. Kommer till och med åt ~/ nu. Carry on.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk

Vad gäller fel med X11, alltså tex när du kör startx och den bara krashar tillbaka till command line, så finns logg-filen under /var/log/Xorg.0.log

Sedan, kanske du redan vet, men bara för att förtydliga:
foldern ~/ är användarens hemmamapp, på en default-användare samma som /home/<användarnamn>/

Vad det innebär är:
säg att du har två användarkonton: pelle och johan.
om filen /home/pelle/.xinitrc existerar och innehåller startkommando för openbox så kommer openbox att gå igång när pelle loggar in i SLiM
om filen /home/johan/.xinitrc inte existerar/innehåller rätt info, kommer johan inte komma in i openbox, trots att pelle kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Vad gäller fel med X11, alltså tex när du kör startx och den bara krashar tillbaka till command line, så finns logg-filen under /var/log/Xorg.0.log

Sedan, kanske du redan vet, men bara för att förtydliga:
foldern ~/ är användarens hemmamapp, på en default-användare samma som /home/<användarnamn>/

Vad det innebär är:
säg att du har två användarkonton: pelle och johan.
om filen /home/pelle/.xinitrc existerar och innehåller startkommando för openbox så kommer openbox att gå igång när pelle loggar in i SLiM
om filen /home/johan/.xinitrc inte existerar/innehåller rätt info, kommer johan inte komma in i openbox, trots att pelle kan det.

yepp yepp.

samma som 'root's ~/ är /root/ .

Det verkade som att jag missat att sätta upp /home/ för min första användare. Eller någon grupp fel. I dont know. Fungerar flawless nu iallafall, tack så jätte mycket.

Har suttit nu i 1½ timma att få ner Chromium. [google-chrome] hittar jag inte med pacman?

det är paketen opus och chromium..

Först var det "invalid or corrupted package (PGP signature)"
Löst igenom en- HÖGST TEMPORÄR lösning igenom SigLevel = never.

Nu får jag istället
"invalid or corrupted package (checksum)"

Tillsammans med miljard 404 fel. Bör jag fixa en ny Mirrorlist eller är det klockan jag har satt den med NTP och en hwclock -w?

fortfarande no go.

Dold text

Löst, missat att köra 'pacman -Syu' för att synka databasen, my bad. Lite pinsamt med sådana enkla problem som bör vara så enkla...

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Wohhs. Chromium ar live. Det laddar ju allting instant, knappt nagra laddtider!
Jag har dock engelskt t/bord... lite configs som behovs andras.

Vill ater igen tacka Baba_Tong!

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Owh, vill bara säga att rTorrent + FlexGet är nog bland det mest användbara och mest awesome någonsin...

Jag letar efter en typ av... 'riktig' Copy-Paste. Det var lite jobbigt att skriva en 120-150 tecken lång url in i nano för hand för FlexGet...

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Owh, vill bara säga att rTorrent + FlexGet är nog bland det mest användbara och mest awesome någonsin...

Jag letar efter en typ av... 'riktig' Copy-Paste. Det var lite jobbigt att skriva en 120-150 tecken lång url in i nano för hand för FlexGet...

Jag utgår ifrån att du menar copy-paste i X, alltså när du kör ett desktop environment som Openbox.
X11 har ett clipboard inbyggt. Det borde vara möjligt att markera text, högerklicka, välja copy och sen högerklicka i nano i ett terminalfönster och välja paste.
Default-kommandot för paste brukar annars vara Shift-Insert och för copy Ctrl-Insert

Annars stöder många program även Ctrl-C och Ctrl-V, men iom att Ctrl-C redan används för cancel-kommandot så gör terminalen det alltså inte.

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Owh, vill bara säga att rTorrent + FlexGet är nog bland det mest användbara och mest awesome någonsin...

Jag letar efter en typ av... 'riktig' Copy-Paste. Det var lite jobbigt att skriva en 120-150 tecken lång url in i nano för hand för FlexGet...

1. Markera texten.
2. Klicka med tredje musknappen (scrollhjulet) där du vill klistra in den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Jag utgår ifrån att du menar copy-paste i X, alltså när du kör ett desktop environment som Openbox.
X11 har ett clipboard inbyggt. Det borde vara möjligt att markera text, högerklicka, välja copy och sen högerklicka i nano i ett terminalfönster och välja paste.
Default-kommandot för paste brukar annars vara Shift-Insert och för copy Ctrl-Insert

Annars stöder många program även Ctrl-C och Ctrl-V, men iom att Ctrl-C redan används för cancel-kommandot så gör terminalen det alltså inte.

Ctrl-k - Ctrl-u har varit Copy-Paste hittills. Men Dr Slizer nedanför har korrekt Copy-Paste.

Skrivet av dr slizer:

1. Markera texten.
2. Klicka med tredje musknappen (scrollhjulet) där du vill klistra in den.

Hur skulle man komma på det själv om man inte var insatt! =D Tackar så mycket. Mycket wierd känsla att markera och sen Paste Tackar så mycket.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Ctrl-k - Ctrl-u har varit Copy-Paste hittills. Men Dr Slizer nedanför har korrekt Copy-Paste.

Hur skulle man komma på det själv om man inte var insatt! =D Tackar så mycket. Mycket wierd känsla att markera och sen Paste Tackar så mycket.

Det är faktiskt den funktionen jag saknar mest sen jag gick över till OSX, helt genial lösning

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det är faktiskt den funktionen jag saknar mest sen jag gick över till OSX, helt genial lösning

Händer ibland på jobbet (där vi kör Windows) att man funderar på varför kopiera och klistra-in inte funkar och så förstår man att visst ja det där går ju bara i Linux...

Permalänk
Medlem

Sen är det lönt att lära sig åtminstone lite bash eller sh scripting. Ofta är det enklaste sättet att göra något snabbt att skriva ett shellscript. Det är först vid större saker det lönar sig att använda python eller liknande.

Jag har inte testat dem men det finns flera basic dialekter för linux exempelvis freebasic eller gambas.
Annars är ju python väldigt populärt men även perl är väldigt populärt på linuxplattformen. Haskell är ett trevligt hyffsat välsupportat alternativ, det är ganska pythoniskt i sin extremt tersa syntax fast såklart funktionsorienterat och utan sidoeffeker (Haskell är min senaste fabläs men jag inte kommit speciellt långt ännu, vad jag hört är det inte förenas monad:sen man vet om man gillar språket)
Fast som du beskriver det tror jag du ska börja med bash. Det passar för snabba simpla små lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Sen är det lönt att lära sig åtminstone lite bash eller sh scripting. Ofta är det enklaste sättet att göra något snabbt att skriva ett shellscript. Det är först vid större saker det lönar sig att använda python eller liknande.
Jag har inte testat dem men det finns flera basic dialekter för linux exempelvis freebasic eller gambas.

Yeap, bash-script kommer jag att lära mig tids nog. Har ju bara hållt på med linux i totalt säg; 25-30h så vill göra allt manuellt några gånger så det sitter.

Satt nyss med dagens problem; spela upp filer igenom VLC ifrån en NAS.

Jag kan ärligt säga att jag har nyfunnen respekt för Windows, de gör mycket automatiskt. =]
Men det är för strama väggar för att vara kul.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Apropå Windows spel och annan Windows programvara så hör jag mycket från folk som använder Gentoo Linux att de får det mesta att funka faktiskt.
Så det är inte helt omöjligt att det kan funka bra i Arch Linux trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Apropå Windows spel och annan Windows programvara så hör jag mycket från folk som använder Gentoo Linux att de får det mesta att funka faktiskt.
Så det är inte helt omöjligt att det kan funka bra i Arch Linux trots allt

Mycket går att lösa, frågan är hur mycket man är villig att krångla. Skulle tro att genomsnittlig gentooanvändare har betydlig högre tålamodströskel än genomsnittlig användare av mer "användarvänliga" (läs: point-and-klick ) distarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mycket går att lösa, frågan är hur mycket man är villig att krångla. Skulle tro att genomsnittlig gentooanvändare har betydlig högre tålamodströskel än genomsnittlig användare av mer "användarvänliga" (läs: point-and-klick ) distarna.

Han verka ju jäkla villig att pröva på utmaningar, speciellt genom att börja med Arch
Själv har jag inte riktigt tagit mig igenom Gentoo installationen, den är ganska krävande men lärorik och rolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mycket går att lösa, frågan är hur mycket man är villig att krångla.

Skrivet av MrRhoads:

Han verka ju jäkla villig att pröva på utmaningar, speciellt genom att börja med Arch

Yeap, Arch är komplicerat men det fungerar bra. Utmaningar och hårda väggar för en framåt i livet.

Valde att dumpa VLC i favör för Mplayer, CLI spelare FTW.
Dock så måste jag spela inuti OpenBox för att inte få Matrix filmer[seriöst, olik färgade täcken! Helt awesome], men det är bara en inställnings sak.
Behöver byta ifrån libaa till en annan FrameBuffer output.
Men jag menar, jag har rTorrent + FluxGet på RSS flöden så hämtar saker automatiskt varje timma igen.
Har igång WINE och Steam och spelar utan problem.
Jag har ALSAmixer för ljud som är helt underbart.
Mycket baserat på CLI.
Chromium och Steam är det jag inte kör i Terminal just nu.

Skulle vilja dumpa X11 helt om det gick... Men yeah, so far so good. Arch Wikin och många länkar i denna tråden har fått mig att lära mig allt hittills. Bara man inte ger upp, det är som Ferret sa; "Mycket{läs allt} går att lösa."

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Valde att dumpa VLC i favör för Mplayer, CLI spelare FTW.

Om du gillar mplayer prova mpv. Det är en fork med många trevliga features.
https://github.com/mpv-player/mpv/blob/master/DOCS/man/en/cha...
Jag har gått över till den helt. Om din distro inte har mpv än så testa mpv-build scriptet.

Permalänk
Medlem

Du verkar ju glad i att testa nya saker. Har du provat någon tiling fönsterhanterare än. i3, awesome och xmonad är nog de mest populära.
Ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=Wx0eNaGzAZU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Skulle vilja dumpa X11 helt om det gick...

Tyvärr så verkar Wayland vara långt borta.
Från början ryktades det om att den hade kunnat dykt upp i mitten av 2012 i olika distro´s.
Hoppas att dom kan få till något snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Om du gillar mplayer prova mpv. Det är en fork med många trevliga features.
https://github.com/mpv-player/mpv/blob/master/DOCS/man/en/cha...
Jag har gått över till den helt. Om din distro inte har mpv än så testa mpv-build scriptet.

Skrivet av Rist:

Du verkar ju glad i att testa nya saker. Har du provat någon tiling fönsterhanterare än. i3, awesome och xmonad är nog de mest populära.
Ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=Wx0eNaGzAZU

Hej mina vänner.

Jag skall absolut testa dessa, Underbara förslag!
MPV verkar definitivt bättre än mplayer.
Tiiling fönsterhanterare ser otroligt intressant ut;
Sjuka är att jag drar i mina fönster i de formationerna han visar och använde mig alltid av Win+Left-Right när jag använde Windows, Så det låter som ett perfekt interface för mig. Hur fungerar det med Multipla skärmar?

Ni får gärna ge mig fler tips. Tack.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Tyvärr så verkar Wayland vara långt borta.
Från början ryktades det om att den hade kunnat dykt upp i mitten av 2012 i olika distro´s.
Hoppas att dom kan få till något snart.

Wayland - Weston finns ju tillgängligt i Arch.
Men det är lite som att köpa en Occulus Rift nu, bara värt det om man utvecklar själv till det om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Wayland - Weston finns ju tillgängligt i Arch.
Men det är lite som att köpa en Occulus Rift nu, bara värt det om man utvecklar själv till det om jag förstått saken rätt.

Trevligt, är den 100% stabil?
Eller åtminstone lika stabil som X11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Trevligt, är den 100% stabil?
Eller åtminstone lika stabil som X11?

Oh, nej.
Jag använder mig av X11. Har funderat på att testa Wayland - Weston.
Men finns ingen direkt mening med det just nu, finns inte så många kompatibla saker om jag förstått det rätt.
Man kan få saker att funka, men då emulerar man och startar ändå en X11 server.
Vilket som gör hela iden att skaffa det redundant.

Så iden att vänta, stämmer än så länge.

Jag har bara lekt med Linux sen tråd starten, så är inte en expert, är fortfarande nybörjare.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Oh, nej.
Jag använder mig av X11. Har funderat på att testa Wayland - Weston.
Men finns ingen direkt mening med det just nu, finns inte så många kompatibla saker om jag förstått det rätt.
Man kan få saker att funka, men då emulerar man och startar ändå en X11 server.
Vilket som gör hela iden att skaffa det redundant.

Så iden att vänta, stämmer än så länge.

Jag har bara lekt med Linux sen tråd starten, så är inte en expert, är fortfarande nybörjare.

Hursomhelst har du ju lärt dig en del ganska fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Yeap, Arch är komplicerat men det fungerar bra. Utmaningar och hårda väggar för en framåt i livet.

Valde att dumpa VLC i favör för Mplayer, CLI spelare FTW.
Dock så måste jag spela inuti OpenBox för att inte få Matrix filmer[seriöst, olik färgade täcken! Helt awesome], men det är bara en inställnings sak.
Behöver byta ifrån libaa till en annan FrameBuffer output.
Men jag menar, jag har rTorrent + FluxGet på RSS flöden så hämtar saker automatiskt varje timma igen.
Har igång WINE och Steam och spelar utan problem.
Jag har ALSAmixer för ljud som är helt underbart.
Mycket baserat på CLI.
Chromium och Steam är det jag inte kör i Terminal just nu.

Skulle vilja dumpa X11 helt om det gick... Men yeah, so far so good. Arch Wikin och många länkar i denna tråden har fått mig att lära mig allt hittills. Bara man inte ger upp, det är som Ferret sa; "Mycket{läs allt} går att lösa."

Som musikspelare kan jag rekommendera mpd (daemon) och ncmpcpp (klient). Cli och så bra att även en lat ubuntu-användare som jag använder dem.

MPDs styrka är sin förmåga att otroligt effektivt organisera även väldigt stora musiksamlingar. Den kan köras som systemservice eller av användaren. Man han ingen nytta av att köra den som root. En annan fördel är att klienten kan ligga på en annan dator (eller smartphone). mpdroid till android är jättebra och gratis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Som musikspelare kan jag rekommendera mpd (daemon) och ncmpcpp (klient). Cli och så bra att även en lat ubuntu-användare som jag använder dem.

MPDs styrka är sin förmåga att otroligt effektivt organisera även väldigt stora musiksamlingar. Den kan köras som systemservice eller av användaren. Man han ingen nytta av att köra den som root. En annan fördel är att klienten kan ligga på en annan dator (eller smartphone). mpdroid till android är jättebra och gratis.

Well, musik spelar jag enbart igenom Spotify och Soundcloud for bra FLACC.
Tagit bort mitt 90GB musik bibliotek för några månader sen.
Tack iallafall för tipset. Keep them comeing.

EDIT; på tal om musik, har du tips på någon GLOBAL equalizer, gärna liknande alsamixer?

Dold text

Never mind

Det är en simpel videospelare jag vill ha.
Mplayer ger mig 'mplayer PATH' och spela upp i en simpelt fönster.

Är så smidigt att det är sjukt.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reknot:

Hej mina vänner.

Jag skall absolut testa dessa, Underbara förslag!
MPV verkar definitivt bättre än mplayer.
Tiiling fönsterhanterare ser otroligt intressant ut;
Sjuka är att jag drar i mina fönster i de formationerna han visar och använde mig alltid av Win+Left-Right när jag använde Windows, Så det låter som ett perfekt interface för mig. Hur fungerar det med Multipla skärmar?

Ni får gärna ge mig fler tips. Tack.

Det är likadant som för andra wm, iallafall om man använder konfigureringsprogrammet som följer med de propriertära drivrutinerna. I de öppna drivrutinerna kan man behöva redigera Xorgs configfiler direkt. Men om du redan har konfigurerat flera skärmar i vare sig de öppna eller stängda drivrutinerna så borde det fungera i en tiling wm också.

Jag gillar i3 mest. Den fungerar väldigt bra out of the box men den är också lätt att konfigurera om. Olika skärmar får olika workspaces som för de flesta tiling wm jag provat. Det är väldigt skönt.
Den gör det också ganska lätt att använda andra tangentbordslayouter (jag använder dvorak). Den genererar keybindings efter layouten man kör vid första starten. Ändrar man sedan layout kan man antingen redigera configfilen direkt eller ta bort den så den generas om, vilket inte är så bra om man ändrat den mycket.
En annan sak som jag gillar med i3 är att man arrangera fönstrena som man vill utan att behöva göra en ny profil. Däremot så har de inga standardprofiler.

Om du ska använda i3 så är det bra om du kollar upp keybindings innan du byter till den, för det är det primära sättet man navigerar i i3. De har en guide på sin hemsida: http://i3wm.org/docs/userguide.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebmod:

Det är likadant som för andra wm, iallafall om man använder konfigureringsprogrammet som följer med de propriertära drivrutinerna. I de öppna drivrutinerna kan man behöva redigera Xorgs configfiler direkt. Men om du redan har konfigurerat flera skärmar i vare sig de öppna eller stängda drivrutinerna så borde det fungera i en tiling wm också.

Jag gillar i3 mest. Den fungerar väldigt bra out of the box men den är också lätt att konfigurera om. Olika skärmar får olika workspaces som för de flesta tiling wm jag provat. Det är väldigt skönt.
Den gör det också ganska lätt att använda andra tangentbordslayouter (jag använder dvorak). Den genererar keybindings efter layouten man kör vid första starten. Ändrar man sedan layout kan man antingen redigera configfilen direkt eller ta bort den så den generas om, vilket inte är så bra om man ändrat den mycket.
En annan sak som jag gillar med i3 är att man arrangera fönstrena som man vill utan att behöva göra en ny profil. Däremot så har de inga standardprofiler.

Om du ska använda i3 så är det bra om du kollar upp keybindings innan du byter till den, för det är det primära sättet man navigerar i i3. De har en guide på sin hemsida: http://i3wm.org/docs/userguide.html

Yeap, skall dunka igång i3 för att testa det iallafall, kommer nog också testa Awesome.
Se vad som är bekvämast. Kommer snart behöva göra lista på allting jag installerar så jag har bättre koll.

Muta denna snubben, och kolla på hur han öppnar program. [ @ 0:35 ]

Vad är det för program, ser jätte smidigt och cleant ut.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63