PowerColor Radeon R9 280x 3GB för 1999 kr

Permalänk
Medlem

Minns inte längre, men coilwhine går via garantin, va? Tänker inte ha ett kort med coilwhine när mitt system i övrigt är väldigt tyst (bara 600rpm-fläktar).

Inte fått mitt graffe än, posten är sega.

Edit: Går visst via garantin och får jag coilwhine ska detta testas:
http://www.overclock.net/t/1259672/7970-coil-whine-a-way-to-f...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Minns inte längre, men coilwhine går via garantin, va? Tänker inte ha ett kort med coilwhine när mitt system i övrigt är väldigt tyst (bara 600rpm-fläktar).

Inte fått mitt graffe än, posten är sega.

Hoppas Webhallen supporten läser det här. Jag har varit stadig ASUS kund och de två tidigare inläggen med ljudproblem gör nog troligtvis att jag lämnar tillbaka mitt kort (har inte hämtat ut det ännu) och väntar och ser om det kommer något ASUS erbjudande istället (deras fläktlösning som denna verkar vara "lånad" från fungerar i alla fall som den ska).

EDIT: Hoppsan, en snabb sökning på "280x coil whine" visar att det verkar vara något som AMD generellt lider av pga deras kontakt lösning, om jag förstått saken rätt... kanske bör hålla mig till nVidia ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Hoppas Webhallen supporten läser det här. Jag har varit stadig ASUS kund och de två tidigare inläggen med ljudproblem gör nog troligtvis att jag lämnar tillbaka mitt kort (har inte hämtat ut det ännu) och väntar och ser om det kommer något ASUS erbjudande istället (deras fläktlösning som denna verkar vara "lånad" från fungerar i alla fall som den ska).

Hämta ut och testa länken jag postade om du har coilwhine först imo. Verkade vara flera som just testat det där och fått det att fungera. Annat fall kan du ju fortf. utnyttja ångerrätten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hämta ut och testa länken jag postade om du har coilwhine först imo. Verkade vara flera som just testat det där och fått det att fungera. Annat fall kan du ju fortf. utnyttja ångerrätten.

Jag måste ha missat den länken, kan du posta igen?

Men menar du att jag kan stoppa in kortet i min dator, lyssna, och sedan ändå utnyttja ångerrätten fast jag brutit förpackningen?

Permalänk

Nappade på det första erbjudandet (1999.-) och det anländer mest troligt imorgon.
Ni som redan fått era kort, är det värt besväret och 100spänn för att "byta upp" sig till den efterföljande modellen för 2099:- eller är det lika bra att behålla det jag redan beställt?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite smårädd när man läser trådar som denna:

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18553748

Men han löste det genom att höja power limit i MSI Afterburner med +20

Något annat man kanske bör tänka på när man sätter in det för första gången?

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Håll koll på Sweclockers på Söndag...

Oj.. Det där höjde spänningen för att kolla julkalendern varje dag, haha!

Permalänk
Skrivet av Dricki:

Man blir ju lite smårädd när man läser trådar som denna:

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18553748

Men han löste det genom att höja power limit i MSI Afterburner med +20

Något annat man kanske bör tänka på när man sätter in det för första gången?

Du skulle köpt ett GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dricki:

Man blir ju lite smårädd när man läser trådar som denna:

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18553748

Men han löste det genom att höja power limit i MSI Afterburner med +20

Något annat man kanske bör tänka på när man sätter in det för första gången?

Energikontrollinställningar 20+ på AMD CCC? Kan jag göra det utan något ska hända?

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Alltså negativt då

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Jag måste ha missat den länken, kan du posta igen?

Men menar du att jag kan stoppa in kortet i min dator, lyssna, och sedan ändå utnyttja ångerrätten fast jag brutit förpackningen?

Den är i min edit. Ja det kan du göra.

Och ang. andra fel. Är rätt lugn ändå. Är det något fel på kortet så bara att kontakta Webhallen. Behöver inte gå via Powercolor.

Skrivet av JagBlevTappadSom:

Du skulle köpt ett GTX 770

GTX 770 4GB går på 3,1k. 2GB 2,5k (minst). Jag och många andra vill inte ha 2GB (kör 2560*1440) = 4GB ett måste. 1k mer. Ganska mycket för ett kort som kostar 2k från början.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ska försöka byta mitt kort idag då jag är nöjd med det förutom missljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Ska försöka byta mitt kort idag då jag är nöjd med det förutom missljudet.

Testat köra kortet när coil whine ligger på maxnivå ~1-2 dagar? T ex i en spelmeny med vsync av, vilket blir typ, 500 fps+. Du bör få coil whine då.

Hade jag varit dig hade jag kört så under helgen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Så du menar att jag inte skall sova i helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Så du menar att jag inte skall sova i helgen?

Eller ställa in datorn i garderoben.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Installerade mitt kort idag (det andra erbjudandet).
Tyvärr tycker inte hårdvarugudarna att jag ska ha ett grafikkort före jul...

Fläktljudet: www.youtube.com/watch?v=lOx0_Bjcxbs
Går från 20% till 100% fläktstyrka i videon.

Det är fläkten närmast PCIE-power som låter, den andra är tyst/som den ska.
Blir ett par veckor (?) i väntetid på nytt kort då (returlapp, skicka in, undersökning, osv). Suck!

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Installerade mitt kort idag (det andra erbjudandet).
Tyvärr tycker inte hårdvarugudarna att jag ska ha ett grafikkort före jul...

Fläktljudet: www.youtube.com/watch?v=lOx0_Bjcxbs
Går från 20% till 100% fläktstyrka i videon.

Det är fläkten närmast PCIE-power som låter, den andra är tyst/som den ska.
Blir ett par veckor (?) i väntetid på nytt kort då (returlapp, skicka in, undersökning, osv). Suck!

Går väl bara att använda ångerrätten annars?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Installerade mitt kort idag (det andra erbjudandet).
Tyvärr tycker inte hårdvarugudarna att jag ska ha ett grafikkort före jul...

Fläktljudet: www.youtube.com/watch?v=lOx0_Bjcxbs
Går från 20% till 100% fläktstyrka i videon.

Det är fläkten närmast PCIE-power som låter, den andra är tyst/som den ska.
Blir ett par veckor (?) i väntetid på nytt kort då (returlapp, skicka in, undersökning, osv). Suck!

Usch lider med dig!
Sånt här kan väl hända alla tillverkare visserligen men riktigt surt att drabbas av det!
Solklart iaf att du ska ha ett nytt kort.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Sch...vill inte höra mer. Jag längtar ju tills graffet är på posten...:(

Känns som Webhallen kommer ha många RMA att stå i.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

För att vända trenden lite kan jag säga att jag inte upplevt några problem med kortet det lilla jag testat. Tyst vad jag märkt och temperaturen har aldrig gått över 50C. Har inte märkt av något coilwhine heller. Ska pressa det lite i helgen, först en blöt julfest dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

För att vända trenden lite kan jag säga att jag inte upplevt några problem med kortet det lilla jag testat. Tyst vad jag märkt och temperaturen har aldrig gått över 50C. Har inte märkt av något coilwhine heller. Ska pressa det lite i helgen, först en blöt julfest dock!

Tack! Mer sånt!

Får ett kort av varje nu efter jobbet (första och andra erbjudandet).

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Tack! Mer sånt!

Får ett kort av varje nu efter jobbet (första och andra erbjudandet).

Vad ska du göra med det första?

Visa signatur

:)

Permalänk

Hur går det för alla andra som valde att inte hämta kortet i butik?

Kollar jag KolliId jag fick av webhallen så är senaste uppdateringen:

2013-12-12 16:26 Webhallen Sverige AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

blir nog inga nya kort i helgen ändå

Permalänk
Medlem

Fick mitt Turboduo idag:) är väldigt nöjd med temperaturerna! har inte prövat att överklockan än. Men i cgminer ligger tempsen på 73*c med 85% fläkthastighet i stängt chassi ( temperaturerna drar iväg som fan vid mining för dom som inte vet)

Snyggt är det också tack webhallen!

Edit: Har för övrigt ca 27-28*c i rummet ( tjejens walking closet som numera är min mancave ) med en annan miner med 2 grafikkort som står o tuggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dricki:

Vad ska du göra med det första?

Det kommer att överlåtas till en polare som sitter med ett 5770.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsb3rg:

Fick mitt Turboduo idag:) är väldigt nöjd med temperaturerna! har inte prövat att överklockan än. Men i cgminer ligger tempsen på 73*c med 85% fläkthastighet i stängt chassi ( temperaturerna drar iväg som fan vid mining för dom som inte vet)

Snyggt är det också tack webhallen!

Edit: Har för övrigt ca 27-28*c i rummet ( tjejens walking closet som numera är min mancave ) med en annan miner med 2 grafikkort som står o tuggar

Hashrate?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Alltså, ni som säger att man kan använda ångerrätten på en öppnad och använd vara, kan ni ge någon källhänvisning på det?

Jag var inne med mitt kort på det nyöppnade Webhallen i Västerås och de sa att man inte kunde använda ångerrätten med bruten förpackning. Däremot kunde man anmäla kortet som "DoA" om det hade konstiga ljud och få ett nytt.

(Efter att ha läst om "coil whine" och "throttling" i denna tråd så böt jag i alla fall mitt till ett gtx 780 som de hade 800kr rea på i deras butik.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Alltså, ni som säger att man kan använda ångerrätten på en öppnad och använd vara, kan ni ge någon källhänvisning på det?

Jag var inne med mitt kort på det nyöppnade Webhallen i Västerås och de sa att man inte kunde använda ångerrätten med bruten förpackning. Däremot kunde man anmäla kortet som "DoA" om det hade konstiga ljud och få ett nytt.

(Efter att ha läst om "coil whine" och "throttling" i denna tråd så böt jag i alla fall mitt till ett gtx 780 som de hade 800kr rea på i deras butik.)

Du får testa produkten, dock gäller de som lag bara vid distansköp så har du köpt den i västerås över disk så är de kört.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Webhallen
Skrivet av eobet:

Alltså, ni som säger att man kan använda ångerrätten på en öppnad och använd vara, kan ni ge någon källhänvisning på det?

Jag var inne med mitt kort på det nyöppnade Webhallen i Västerås och de sa att man inte kunde använda ångerrätten med bruten förpackning. Däremot kunde man anmäla kortet som "DoA" om det hade konstiga ljud och få ett nytt.

(Efter att ha läst om "coil whine" och "throttling" i denna tråd så böt jag i alla fall mitt till ett gtx 780 som de hade 800kr rea på i deras butik.)

Ångerrätten kan vi intyga att den går till så som är sagt:
Du har rätt att packa upp, testa och inspektera en vara och returnera den i "väsentligen oförändrat skick". Du måste höra av dig inom 14 dagar från det att varan gjorts tillgänglig för dig och informera återförsäljaren om att du vill utnyttja din ångerrätt.
Eventuella returfraktkostnader måste man som kund själv stå för (däremot måste återförsäljaren återbetala originalfrakten om sådan fanns vid köptillfället).

Däremot gäller ångerrätten bara vid distansköp, så om man köpt den i butik har man istället 14 dagars öppet köp (hos oss då, andra butiker har andra regler)) att förhålla sig till och där gäller obruten förpackning. Troligen har det blivit lite missförstånd i butiken här kring terminologin.

Ser att det verkar ha löst sig iom att du bytt till ett annat kort dock?

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Ångerrätten kan vi intyga att den går till så som är sagt:
Du har rätt att packa upp, testa och inspektera en vara och returnera den i "väsentligen oförändrat skick". Du måste höra av dig inom 14 dagar från det att varan gjorts tillgänglig för dig och informera återförsäljaren om att du vill utnyttja din ångerrätt.
Eventuella returfraktkostnader måste man som kund själv stå för (däremot måste återförsäljaren återbetala originalfrakten om sådan fanns vid köptillfället).

Däremot gäller ångerrätten bara vid distansköp, så om man köpt den i butik har man istället 14 dagars öppet köp (hos oss då, andra butiker har andra regler)) att förhålla sig till och där gäller obruten förpackning. Troligen har det blivit lite missförstånd i butiken här kring terminologin.

Ser att det verkar ha löst sig iom att du bytt till ett annat kort dock?

Jag beställde kortet för 1999 och det hann bli skickat, innan jag bytte till kortet för 2099. Jag har nu hämtat ut kortet för 1999, och skall skickas tillbaka när jag får retursedel. Får antagligen mitt kort för 2099 och retursedel på måndag. Kan jag använda kortet för 1999 nu och skicka tillbaka det på måndag, alltså utnyttja ångerrätten på något vänster och spela nu?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w