Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Melding Plague

Valve publicerar Steam OS 1.0

Helt enligt löftet släpper Valve den första versionen av operativsystemet Steam OS för allmänheten, som ska bereda väg för den kommande satsningen på Steam Machines.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Valve!
Skulle vilja se dem göra ett helt fullspäckat OS som kan mäta sig med OSX och Win så det blir lite omväxling!

Permalänk
Medlem

Trevligt, om vi har tur så kanske det även kommer lite AAA-titlar till Linux som inte är Source baserade. Vad jag dock saknar är integrerat stöd för multimedia. Känns lite onödigt att lämna hela gränssnittet för att se på film.

Permalänk
Medlem

Tankas nu å blir att lägga in imorn

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Men nu är det väl bara några få spel till Linux så som L4D2, CS, TF2 och Dota?
Går ju åt rätt håll i alla fall, förresten drivrutinerna som du får till Steam OS fungerar dessa
till Ubuntu eller andra Linux OS? Man skulle ju lika gärna kunna köra på t.ex Ubuntu om man nu vill
ha mer av ett "riktigt" OS också

Permalänk
Inaktiv

Nu saknas endast fullt stöd för Windows kompatibla (exklusiva) spel för Linux/ Ubuntu/ SteamOS.

Permalänk
Avstängd

steam os inbyggt i alla highend moderkort? <3

Permalänk

Min favorit potatisskalare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Snajsigt!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Måste man ha något program för att göra det till ett boot usb?

Permalänk
Medlem

Underbart!

Det finns två olika installationsmetoder för SteamOS.
Båda alternativen kommer att blåsa hela din maskin.

(använd s.k. "Virtual machine")

Permalänk
Medlem

Varför kallar man det version 1 när det uppenbarligen är en beta? :?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Varför kallar man det version 1 när det uppenbarligen är en beta? :?

Håller med, att kalla det "version 1" det första man gör känns lite att ta i.
Som det är nu skulle jag inte heller lita på stabiliteten för fem öre.

Har testat SteamOS på en VM, och kan konstatera att det är oerhört många lib's som är inkluderade, och det känns redan bloatat, sen så jävlas ext med mig och fuckar upp fs gång på gång fast jag stänger av på "rätt sätt".
Har installerat om tre gånger pga detta, har dock gett upp nu.
Kommer vänta på en version med officiell support med "tredjepartsdrivrutiner".

Permalänk
Medlem

Men örk jag vill oxå testa går det inte apt-geta amds basic drivers eller något.

edit: ok gick nog inte haha lite yrvaken ännu, läste tråden innan inga 3djeparts blabla fassen kaffe hjälp mig vakna..

edit2: Aja nu kom jag ju på drack massa whiskey igår och lira bf4 på swec servern. Kniva någon med den rostiga shanken det gjorde min kväll

Permalänk
Medlem

Är download filen en iso ni som har tankat hem den. Tänkte ta och prova den i vmware i så fall tänkte jag.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Är download filen en iso ni som har tankat hem den. Tänkte ta och prova den i vmware i så fall tänkte jag.

Iom att det funkar bara med nVidia kort så kommer det nog inte att funka korrekt med vmware/virtualbox etc då de behöver väl sina egna drivrutiner om jag minns rätt?

Skrivet av Friterad:

Går ju åt rätt håll i alla fall, förresten drivrutinerna som du får till Steam OS fungerar dessa
till Ubuntu eller andra Linux OS? Man skulle ju lika gärna kunna köra på t.ex Ubuntu om man nu vill
ha mer av ett "riktigt" OS också

L4D2, CS, TF2 och Dota 2 är båda ute och stabila Linux versioner. CSGO fattas dock
Angående drivrutiner så kör de Debian Wheezy, så alla repos och färdiga packet borde funka out of box även för SteamOS. Linux drivrutiner funkar på alla distrobutioner, skillnaden är bara hur drivrutinerna installeras (RPM, DEB; PKGBUILD etc) Annars så länge du upplever Kernel version och Xorg krav samt annat i form av dep så kommer det funka.

Jag tror att anledningen till att de säger att AMD inte stödjs ännu är nog att FGLRX inte uppnåt kraven för Valves bigpicture på SteamOS då AMDs drivrutiner alltid varit back när det kommer deras Linux version. Dock så kan jag minnas att BigPicture funkade närmevärt OK senast jag testade för ett halvår sen på AMD.

Skrivet av Shirayukiie:

Bra jobbat Valve!
Skulle vilja se dem göra ett helt fullspäckat OS som kan mäta sig med OSX och Win så det blir lite omväxling!

Så det är bättre att de dumpar Linux, utvecklar ett helt eget OS från grunden och sedan får Intel, AMD, nVidia samt alla andra tillverkare att försöka göra drivrutiner när de redan nu har problem att ha helt fungerande drivrutiner till bara Windows och ännu värre när det kommer till OSX/Linux och kör BLOB. Försöka få andra företag att satsa på "Valve OS" som skall skrivas av ett litet privat företag i USA....

Varför inte bara fortsätta som nu att utveckla vidare SDL, Xorg/Wayland och Linux kerneln som nu har växt sedan 90-talet och tagit över alla marknader förutom just Desktop då det inte har funnits tidigare några större tryck på den sidan.

Eller så har jag missat din poäng vilket jag då ursäktar mig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

431 just nu på Steam. Inte några "AAA"-spel utöver Valves egna. Några större har lovat SteamOS support längre fram som te.x. CA med Total War: Rome 2 t.ex. Äger man spelet på Windows så är det bara ladda ner på SteamOS.
http://store.steampowered.com/browse/linux/

Windowsspel man köra via Streaming, dvs ha en Windows-dator någonstans i huset och streama spelen därifrån till en SteamOS-enhet. Det sänker förstås kvaliten, men är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja att köra SteamOS när det väl fungerar som det ska så lär det bli på en dedikerad SSD som en VM med dedikerad hårdvara om det nu går att få till smidigt.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

431 just nu på Steam. Inte några "AAA"-spel utöver Valves egna. Några större har lovat SteamOS support längre fram som te.x. CA med Total War: Rome 2 t.ex. Äger man spelet på Windows så är det bara ladda ner på SteamOS.
http://store.steampowered.com/browse/linux/

Windowsspel man köra via Streaming, dvs ha en Windows-dator någonstans i huset och streama spelen därifrån till en SteamOS-enhet. Det sänker förstås kvaliten, men är ett alternativ.

Räknas Metro Last Light som trippel A spel? I så fall är det nog enda spelet som inte är Valves och trippel A. Lite synd men endå lite ljust då indie spel får mer plats

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Går det att installera SteamOS som en virtuel installation?
Jag menar att man tex som det finns nu att man kan köra Windows 8 i windows 7 utan att behöva reboota utan den startar det i ett fönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3 | CPU: Intel c2d E7400 @ 2.80GHz | GPU:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB (GV-N460OC-1GI) | Ram: 2x Corsair 4gb DDR2 800mhz - CL5 XMS2-6400 DHX | HDD Primary: Maxtor 6V320F0 DiamondMax 10 320Gb SATA II 7200rpm 16MB Cache | HDD Secondary: SAMSUNG Spinpoint F3 HD103SJ 1TB 7200 RPM 32MB Cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeings:

Går det att installera SteamOS som en virtuel installation?
Jag menar att man tex som det finns nu att man kan köra Windows 8 i windows 7 utan att behöva reboota utan den startar det i ett fönster.

Klart det går! Frågan är om det går smärtfritt eller om man måste vara lite hacker men du kan ju prova med VirtualBox. Spela på en virtuell maskin lär dock inte fungera så bra.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Har vi någon info hur många spel OS'et stödjer över vanliga linux, finns det någon direkt anledning att skaffa det över vanlig linux det vill säga.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Klart det går! Frågan är om det går smärtfritt eller om man måste vara lite hacker men du kan ju prova med VirtualBox. Spela på en virtuell maskin lär dock inte fungera så bra.

ok, tack! Jag tänkte mest bara testa och se hur UI och så känns i SteamOS. Möjligen att man testar något spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3 | CPU: Intel c2d E7400 @ 2.80GHz | GPU:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB (GV-N460OC-1GI) | Ram: 2x Corsair 4gb DDR2 800mhz - CL5 XMS2-6400 DHX | HDD Primary: Maxtor 6V320F0 DiamondMax 10 320Gb SATA II 7200rpm 16MB Cache | HDD Secondary: SAMSUNG Spinpoint F3 HD103SJ 1TB 7200 RPM 32MB Cache

Permalänk
Medlem

Okej, vart laddar man ner då? Finns ju inga filer på deras repo...........................

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Okej, vart laddar man ner då? Finns ju inga filer på deras repo...........................

Gå under downloads och det borde finnas SteamOS installer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Har vi någon info hur många spel OS'et stödjer över vanliga linux, finns det någon direkt anledning att skaffa det över vanlig linux det vill säga.

Tror tanken är att man ska kunna spela spel på Ubuntu också. Men jag är inte helt insatt i det.

I FAQ står det så här:

Citat:

Q: Didn't you tell me to develop for Ubuntu? Do I need to install Debian to build for SteamOS?
All Steam applications execute using the Steam Runtime which is a fixed binary-compatibility layer for Linux applications. This enables any application to run on any Linux distribution that supports the Steam Runtime without recompiling. As long as your development environment targets Ubuntu 12.04 LTS with the Steam Runtime, it will run without change on SteamOS. If you are a Steam partner, see the Linux development page for more details on creating Steam applications for Linux and SteamOS.

Permalänk
Medlem

Det är en zip fil, kan man bara döpa om den till .iso och fixa ner den på usb? Edit- läste på en annan site, det är bara beta än så länge, och bägge installtions metoderna tar bort allt på enheten man installerar på så var försiktig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Så de ubuntu med ett steam overlay? Värt.

Funkar de bra då? Någon som har testat?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Nej, det är byggt utifrån Debian.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Nej det är debian med steam. Har inte testat. Kör själv Arch Linux och skulle jag mot förmodan vilja spela spel på steam så installerar jag bara steamklienten i så fall. Verkar lite "över ån efter vatten" att göra en nyinstallation av operativsystemet bara för att köra steam. Det är väl mer tänkt att komma förinstallerat på Steam Machines och där är det vettigt. Det fins ju specialdistar för att köra XBMC för de som endast vill ha htpc så det är inte fel med en specialdist för spel på steam för de som endast vill spela spel på steam.