Permalänk
Medlem

Äldre nätagg

Goddag!

Det är så att jag besitter ett Corsair TX 650w nätaggregat som jag inköpte för nästan exakt 5 år sedan. Det har aldrig krånglat något vad jag har lagt märket till och jag är extremt nöjd med det over all.
Hur som så köpte jag lite ny hårdvara i Augusti detta år och kör även med det gamla agget. Min fråga är om det är någon av er som har lite mer expertis av detta aggregat och vet lite hur det borde hålla sig efter fem år? Idag när jag skulle slå på datorn så dog den innan den ens börjat boota. Första tanke var att den inte fick någon ström utan bara plockade det från kondensatorerna för att sedan stängas av. Jag finner det lite udda men inget som känns överdrivet konstigt egentligen.

För att avrunda så har jag använt agget i nästan fem år i följande dator: AMD Phenom X3 1,9GHZ, Corsair DDR2 667Mhz 4gb, något Gigabyta mobo, ATI/AMD HD4850, Samsung Spinpoint 160gb och en Seagate 250gb.

Vad jag vill säga med det är att det inte varit speciellt ansträngt men jämför man nu med min nya hårdvara så är det rätt stor skillnad;
Intel i5 4670k ej oc, Corsair DDR3 1600Mhz 2x4Gb, Nvidia GTX 670, MSI h87-g43, De gamla hårddiskarna men även en ny WDC 7200RPM 1TB.

Så jag är mest lite tvek på om agget kommer orka med i längden eftersom det faktiskt har några år på nacken, eller vad tror ni? Vill ju klart inte att mina nya prylar ska pajja om nätagget skulle få en härdsmälta.

Tacksam för svar, god jul på er!

Permalänk

Fick du igång den igen? Om den inte pallade med lasten så borde den inte ha funkat första gången du använde den nya hårdvaran. Om det inte är något som tröttnat med åldern.
Det du kan testa är att välja lite andra kontakter och se om det är ett spänningsräls som har pajat.
Om det är nätagget som börjar tröttna så hade jag bytt det. Inte så mycket för risken att grejer börjar gå sönder utan mer för att känna trygghet i att den kommer funka.
Har inte så mycket koll vad som händer när ett nätagg dör men har svårt att se att det skulle bli otroligt sned last att grejer gick sönder, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Har inte så mycket koll vad som händer när ett nätagg dör men har svårt att se att det skulle bli otroligt sned last att grejer gick sönder, men jag kan ha fel.

du har fel.

Citat:

Det du kan testa är att välja lite andra kontakter och se om det är ett spänningsräls som har pajat.
Om det är nätagget som börjar tröttna så hade jag bytt det. Inte så mycket för risken att grejer börjar gå sönder utan mer för att känna trygghet i att den kommer funka.

vilka andra kontakter kan man välja ?
ska man alltså testa om nätaggregatet är dött eller håller på att dö. på nya komponenter ?

vilka andra "spänningsräls" kan ha pajjat ?
liten fråga om den sammanlagda Watt man kan ta från 12V är 624W hur många ampere är det då?
kan man samtidigt ta ut 24A på 3.3V ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

TX 650 MTBF: 100,000 Hours vilket betyder att nätagget i snitt ska leva i över 11 år i drift. Även om du kört det 24/7 i 5 år så har du inte ens uppnått halva medellivslängden på nätagget.

Men om nu det faktiskt är på väg att dö så är nog risken liten att agget tar med sig andra komponenter.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg är inte ett särskilt dåligt bygge. När det dör kommer det med största sannolikhet inte påverka resten av datorn öht.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

vilka andra kontakter kan man välja ?
ska man alltså testa om nätaggregatet är dött eller håller på att dö. på nya komponenter ?
vilka andra "spänningsräls" kan ha pajjat ?

Det brukar finnas mer än 1 kabel med kontakter för SATA och Molex och man kan testa att köra en annan och se om problem är samma. Är problemet samma kan det vara en annan del som blir svår att testa men då vet man i alla fall att det är finns problem med nätagget. Om problemen försvinner så kan det vara ett räls som är trasigt vilket gör att man har lite tid på sig att byta och kan vänta till det nya nätagget finns på lager och man behöver inte spring och köpa det som finns på hyllan.

Skrivet av jonatan80:

liten fråga om den sammanlagda Watt man kan ta från 12V är 624W hur många ampere är det då?
kan man samtidigt ta ut 24A på 3.3V ?

Det står på hur många amper man kan tar ut per räls och angedd effekt ska vara kontinuerlig effekt av alla räls sammanlagt.
Om du använder 20A på 12V så betyder inte det att du kan plocka ut 384W på vilken annan räls som helst. Vanligtvis står det på undersidan av nätagget hur många amper per räls man kan använda. Det går inte att mixtra och matcha. De anger max amper per räls.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ditt nätagg är inte ett särskilt dåligt bygge. När det dör kommer det med största sannolikhet inte påverka resten av datorn öht.

sannolikheten att Fukushima reaktorer skulle få härdsmälta innan tsunamin var ju nästan mindre än 0% däremot är ju sannolikheten att det nu hände osannolikt hög.
så hög att den borde vara helt osannolikt att det skulle vara sannolikt att det skulle hända igen.

eller hur ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan man samtidigt ta ut 24A på 3.3V ?

Den dagen du lyckas ta ut 24A på 3,3V railen så säg till!

Men det ska gå om den är speccad för det, 12V har ingenting med 3,3V railen att göra i ett nätaggregat utan de är separerade.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

sannolikheten att Fukushima reaktorer skulle få härdsmälta innan tsunamin var ju nästan mindre än 0% däremot är ju sannolikheten att det nu hände osannolikt hög.
så hög att den borde vara helt osannolikt att det skulle vara sannolikt att det skulle hända igen.

eller hur ?

Det där var en otroligt dålig jämförelse. Naturkatastrofer är oberäkneliga, och det hade knappast hjälpt att ha en bättre reaktor. Du behöver istället tsunamiskydd.
En naturkatastrof som skulle kunna påverka någons dator är ett blitxnedslag. Det finns inget (konsument-) nätaggregat som klarar strömpiken som uppstår vid ett nedslag i elnätet och leds direkt in i nätagget. Alltså spelar det ingen roll vilket nätagg det handlar om, alla kommer dö och ta med sig resten av datorn. Istället för ett bättre nätagg behöver man något utanför som kan hantera den enorma spänningen, eller leda bort elektriciteten direkt med exempelvis åskledare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

har ett liknande nätagg som du samma ålder, corsairs modulära 620w, har funkat bra men i år dog fläkten till det och fick blåskärmar och varningar från moderkortet, asus surge protaction, så nå 100k timmar höll inte mitt... 5-6 år e nog vad du kan räkna med från ett nätagg bara köpa nytt...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Fick du igång den igen? Om den inte pallade med lasten så borde den inte ha funkat första gången du använde den nya hårdvaran. Om det inte är något som tröttnat med åldern.
Det du kan testa är att välja lite andra kontakter och se om det är ett spänningsräls som har pajat.
Om det är nätagget som börjar tröttna så hade jag bytt det. Inte så mycket för risken att grejer börjar gå sönder utan mer för att känna trygghet i att den kommer funka.
Har inte så mycket koll vad som händer när ett nätagg dör men har svårt att se att det skulle bli otroligt sned last att grejer gick sönder, men jag kan ha fel.

Jodå, den funkar fint, inga problem alls. Men tanken slog mig extra hårt vid det här tillfället.

Skrivet av Shrudder:

TX 650 MTBF: 100,000 Hours vilket betyder att nätagget i snitt ska leva i över 11 år i drift. Även om du kört det 24/7 i 5 år så har du inte ens uppnått halva medellivslängden på nätagget.

Men om nu det faktiskt är på väg att dö så är nog risken liten att agget tar med sig andra komponenter.

Jo jag letadet faktiskt upp det med, men hade gärna hört av någon som faktiskt använder det/har använt det. Men verkar ju faktiskt som det ser ganska lugnt ut!

Skrivet av LemonIllusion:

Ditt nätagg är inte ett särskilt dåligt bygge. När det dör kommer det med största sannolikhet inte påverka resten av datorn öht.

Gott mos, då ska jag försöka att inte oroa mig för att min nya burk dör i förtid!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

Den dagen du lyckas ta ut 24A på 3,3V railen så säg till!

Men det ska gå om den är speccad för det, 12V har ingenting med 3,3V railen att göra i ett nätaggregat utan de är separerade.

Det finns fortfarande massor av gruppreglerade nätagg där uttaget av antingen 5 och 3,3V (eller båda beroende på konstruktion) påverkar 12V. Även moderna agg med enbart DC-DC konvertering för 5 och 3,3V påverkar givetvis också eftersom det tar effekten från 12V, men spänningsregleringen är stabilare än gruppreglerade nätagg.

Gruppregleringen var det som gjorde att XFX Core 450W övervoltade på 12V vid JonnyGURUs (orealistiska) crossloadtest där nästan inget tas från 12V utan det mesta från 5 och 3,3V. Gamla fina Corsair VX450 är också gruppreglerat. Ett mycket bra nätagg så länge man använder det i en modern dator med majoriteten av strömförbrukningen på 12V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns fortfarande massor av gruppreglerade nätagg där uttaget av antingen 5 och 3,3V (eller båda beroende på konstruktion) påverkar 12V. Även moderna agg med enbart DC-DC konvertering för 5 och 3,3V påverkar givetvis också eftersom det tar effekten från 12V, men spänningsregleringen är stabilare än gruppreglerade nätagg.

Gruppregleringen var det som gjorde att XFX Core 450W övervoltade på 12V vid JonnyGURUs (orealistiska) crossloadtest där nästan inget tas från 12V utan det mesta från 5 och 3,3V. Gamla fina Corsair VX450 är också gruppreglerat. Ett mycket bra nätagg så länge man använder det i en modern dator med majoriteten av strömförbrukningen på 12V.

Där ser man, trodde att man övergett det idag. Men som sagt och som du säger så använder man ju mest 12V så det är ju oväsentligt egentligen, om man nu inte har extremt många hårddiskar då de använder 5V (och 12V).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Den dagen du lyckas ta ut 24A på 3,3V railen så säg till!

det nätagget TS har är speccat för 24A på 3,3V

Citat:

Men det ska gå om den är speccad för det, 12V har ingenting med 3,3V railen att göra i ett nätaggregat utan de är separerade.

Så klart att det har! det är ju ett ATX nätagg du har ju X antal Ampere på varje Separat lina. men det finns ju en maximal effekt som kan tas ut TS agg kan man plocka ut 624W från 12V. då har du ju bara 26W teoretiskt att få ut på dom andra linorna tillsammans, det funkar ju inte ?

detta var ingen fråga jag inte kan svaret på utan en fråga om TS visste hur man räknar URI & PUI

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det nätagget TS har är speccat för 24A på 3,3V

Jaha? Det har fortfarande ingen betydelse i praktiken.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Jaha? Det har fortfarande ingen betydelse i praktiken.

det var ingen fråga till dig.. inte heller att TS kommer plock ut dessa 79W. utan om P=U*I

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det var ingen fråga till dig.. inte heller att TS kommer plock ut dessa 79W. utan om P=U*I

Nej jag har ingen kunskap om att räkna P=U*I. Är detta något som är väsentligt för mig att kunna för att avgöra om mitt nätagg kommer ge upp snart eller vad är grejen? >_>

Permalänk
Skrivet av asta127:

Nej jag har ingen kunskap om att räkna P=U*I. Är detta något som är väsentligt för mig att kunna för att avgöra om mitt nätagg kommer ge upp snart eller vad är grejen? >_>

ditt nätagg klarar biffen.

P=U*I. Watt=Volt*Ampere, dom flesta stirrar på Watten sammanlagt på nätaggregat, men i vissa fall är det uppdelat på 12v1 12v2 12v3 osv då blir det problem om man sätter in ett grafikkort som vill ha mera än vad agget klarar av på 12V1.

P=U*I är också bra att räkna ut vad agget klarar av på dom andra rails förutom 12V då den används mest.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ditt nätagg klarar biffen.

P=U*I. Watt=Volt*Ampere, dom flesta stirrar på Watten sammanlagt på nätaggregat, men i vissa fall är det uppdelat på 12v1 12v2 12v3 osv då blir det problem om man sätter in ett grafikkort som vill ha mera än vad agget klarar av på 12V1.

P=U*I är också bra att räkna ut vad agget klarar av på dom andra rails förutom 12V då den används mest.

Det visste jag ju faktiskt, men fick nog lite brainfreeze.
Alright, hur gör man det på det mest praktiska viset? Multimeter? Eller går det inte bara att läsa på speccs?

Permalänk
Skrivet av asta127:

Det visste jag ju faktiskt, men fick nog lite brainfreeze.
Alright, hur gör man det på det mest praktiska viset? Multimeter? Eller går det inte bara att läsa på speccs?

Speccs är enklast ... dock kan det ju stå att X vill ha 300W på 12V men men andra står det i ampere vad den klarar av..

beroende på vad du har för telefon men det finns ju appar där du matar in värde och får svar direkt i telefonen
på allt, då slipper du ha det i huvudet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Speccs är enklast ... dock kan det ju stå att X vill ha 300W på 12V men men andra står det i ampere vad den klarar av..

beroende på vad du har för telefon men det finns ju appar där du matar in värde och får svar direkt i telefonen
på allt, då slipper du ha det i huvudet.

Okok, får ta det någon gång när jag orkar, matten kör jag faktiskt hellre manuellt. Känns bättre så. Men får ta det någon gång när jag orkar. Mina delar drar ju inte överdrivet mycket. Prollen vad jag har sett ligger väl max på 75w. Har inte hittat någon data för grafikkortet men det är väl där jag bör kolla.