Permalänk

Vilket chassi?

Lite svårt att välja chassi vill ha ett bra och tyst chassi under 1000 lappen (mid tower)

Har kollat på följande:

Cooler Master 690 III Pris: 700kr
Fractal Design Define R4 Pris: 890kr

Någon som har ett annat förslag?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc R2 skulle jag säga, fronten på Define R4 begränsar luftflödet rejält så för att du ska få samma luftflöde som i Arc R2 behöver du fler eller kraftfullare fläktar vilket kommer låta mer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Hur tyst är Fractal Design ARC R2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan01:

Hur tyst är Fractal Design ARC R2?

Tystare än 690 och låter försumbart mer än Define R4, några detaljer som gör Arc bättre än Define. Fläktfiltret i fronten är jättelätt att ta bort och rengöra, tar bara två sekunder medan Define kan ta en minut, bättre luftflöde så dina komponenter kommer vara svalare och därför tystare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freddan01:

Lite svårt att välja chassi vill ha ett bra och tyst chassi under 1000 lappen (mid tower)

Har kollat på följande:

Cooler Master 690 III Pris: 700kr
Fractal Design Define R4 Pris: 890kr

Någon som har ett annat förslag?

Vilka komponenter ska du ha i chassit?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ganska basic:
Intel i5
GTX 560 Ti
600 watts nät agg
Moderkort har jag inte framför mig nu

Permalänk

Nej R4 är lätt det snyggaste chassit samt att det riktigt bra!
Skulle säga att det flyttar tillräkligt med luft! Men visst sätt gärna en extra 140mm fläkt i botten för att kompensera..
Arc R2 är inte ljuddämpad btw!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freddan01:

Ganska basic:
Intel i5
GTX 560 Ti
600 watts nät agg
Moderkort har jag inte framför mig nu

Jag skulle nog välja R4:an i detta fallet. Dina komponenter är inga effektslukande high-end grejer så luftflödet behöver inte vara så kraftigt. Fördelen med R4 är att det finns täckplåtar där det inte finns fläktar. Just öppningarna är största boven när det gäller oljud och har man t.ex. datorn på golvet är takfläktar ett otyg (fast effektiva). Ifall du behöver en takfläkt skulle jag använda den längst bak (utgår ifrån att datorn står under skrivbordet). Givetvis är det trevligt med fläktkontrollern som finns i R4:an så fläktarna endast varvas upp vid behov. Man kan även låta bios sköta sådant om det finns stöd för ej PWM-fläktar.
Vad har du för cpu-kylare?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Känns som de får bli en R4 har en R3 oxå som jag är jätte nöjd med.

Permalänk
Skrivet av Freddan01:

Känns som de får bli en R4 har en R3 oxå som jag är jätte nöjd med.

R4 lätt!

Visa signatur

I5 3570k @4.0, Corsair 8GB, ASRock Z77, ASUS GTX 780, Samsung 830 128GB, Samsung 840 240GB,BenQ XL2411T 144hz, Steelseries Siberia Elite, Steelseries Rival, QPAD MK-85, Steelseries Qck+ NIP.

Permalänk

R4 beställd tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Skulle också behöva hjälp med val av chassi. Har ett R3 idag men skulle vilja ha ett utan dörr, det ska vara stilrent och relativt litet.
http://www.inet.se/produkt/6904273/lian-li-pc-05fn-svart är ett alternativ, men finns det fler liknande detta? Budgeten ligger på max 800:-

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max