7970 CF låg fps och usage.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios asap.. min bror hade ett Z77A G43(nyare än det moderkortet du har dessutom) som var kompatibelt med ett 7970 från gigabyte men inte ett annat från Powercolor .. detta kan vara orsaken

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Download&os=BIOS&Mo... Extreme3 Gen3

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Uppdatera bios asap.. min bror hade ett Z77A G43(nyare än det moderkortet du har dessutom) som var kompatibelt med ett 7970 från gigabyte men inte ett annat från Powercolor .. detta kan vara orsaken

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Download&os=BIOS&Mo... Extreme3 Gen3

Hmm, ska absolut fundera på detta. Hört att det inte är så bra att uppdatera BIOS och om det går fel så är det kört..

Permalänk
Medlem

Äh .. blir bara mer och mer bulletproof .. sätt i filen i en sticka .. gå in i bios välj fil vänta 1 min och klart!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

EDIT:

Lyckades nu hitta SATA och jag ändrade det från IDE till ACHI eller ACPI och nu fungerar datorn igen!

Tja! Gjorde exakt som man skulle, la in filen i en FAT32-USB och sedan gick jag in i Instant Flash och valde filen och den började uppdatera. Uppdateringen gick bra och utan problem. Just nu sitter jag på min laptop eftersom jag inte lyckas starta datorn längre. Varje gång jag startar så kommer jag in i en Windows meny där det står att windows inte started normalt. Har sedan alternativen att starta om datorn, stänga av eller installera om windows.

Vad ska jag göra nu? Har försökt att uppdatera om, det hjälper inte..

Försökt googla lite och har hittat att det kan hjälpa om man ändrar SATA till ACHI eller ACPI i Bios. Vet inte riktigt hur jag ska komma in i BIOS nu, kan bara komma in i Boot menu eller Instant Flash.

Permalänk
Medlem

Något jag började tänka på nu var att powercolor kortet hänger lite, http://i.imgur.com/D9Xy4xeh.jpg (Inte den bästa bilden men ni borde kunna se det, hänger längst ut på kortet pgav tyngden) är det något som skulle kunna påverka prestationen?

Borde även kanske nämna att uppdateringen av BIOS gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem fast med 7850 i cf

Permalänk
Medlem

Japp, jag ger upp nu dock. Har hållit på med detta problem i över 10 dagar nu, less är vad man blir.. Orkar inte tjafsa längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelbb:

Japp, jag ger upp nu dock. Har hållit på med detta problem i över 10 dagar nu, less är vad man blir.. Orkar inte tjafsa längre.

Har du testat att stänga av frame pacing i CCC?

Permalänk
Medlem

I BF4 tror jag inte att du kommer få någon ordning på det. CPUn flaskar helt enkelt i multiplayer BF4, jag körde min i 5GHz och den flaskade ändå rätt hårt med två 7970. Kör nu med 4770K och GTX 780 och har långt högre FPS än med 2500k+7970 CF. I single-player etc. funkade det dock bra med 2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

I BF4 tror jag inte att du kommer få någon ordning på det. CPUn flaskar helt enkelt i multiplayer BF4, jag körde min i 5GHz och den flaskade ändå rätt hårt med två 7970.

Nejdå, en i5 @4.5GHz+ med två 79xx flaskar icke.

Åtminstone inte till den grad att man endast får 60-70fps @ultra 1080p.
Jag känner inte att min i5 @4.6GHz flaskar mina 7970, vare sig in-game eller när jag gör mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nejdå, en i5 @4.5GHz+ med två 79xx flaskar icke.

Åtminstone inte till den grad att man endast får 60-70fps @ultra 1080p.
Jag känner inte att min i5 @4.6GHz flaskar mina 7970, vare sig in-game eller när jag gör mätningar.

Den låg konstant på 100% usage och min FPS höjdes inte när jag sänkte grafikinställningarna. Ganska säker på att den flaskade i stora multiplayer maps. Det funkade dock galant i campaign, då låg grafikkorten på 100% load mer eller mindre hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hm, har faktiskt inte prövat Battlefield 4 Singleplayer. Kommer tillbaks strax med en redigering!

Permalänk
Medlem

Kanske redan är nämnt då jag inte läst hela tråden, men jag fann i en annan tråd att man eventuellt behövde två stycken bryggor, hittar dock inte referensen. Om du fick en brygga per kort och har en liggande går det ju fort att testa.

stavning
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Man behöver aldrig två bryggor.

Som andra nämnt, du kör i riktig fullscreen va? Unigine etc startar nästan alltid i windowed mode by default etc.

"Fullscreen Windowed" eller "Windowed Borderless" etc etc fungerar ICKE. När man tabbar ut ur spelet/applikationen skall hela skärmen bli svart och sen åter-initieras - Gör den inte det kör man inte i fullscreen.

Din CPU flaskar inte datorn, det ska inte vara något problem, jag kör ju med typ samma burk och jag har FPS så det sprutar ut ur öronen. Om jag skulle kört i någon baby-upplösning som 1080p skulle ju datorn börja yla och FRAPS-mätaren skulle smälta och dö.

Eventuellt kanske du kan prova att flasha BIOS på Powercolor-kortet till samma BIOS som det riktiga kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man behöver aldrig två bryggor.

Som andra nämnt, du kör i riktig fullscreen va? Unigine etc startar nästan alltid i windowed mode by default etc.

"Fullscreen Windowed" eller "Windowed Borderless" etc etc fungerar ICKE. När man tabbar ut ur spelet/applikationen skall hela skärmen bli svart och sen åter-initieras - Gör den inte det kör man inte i fullscreen.

Din CPU flaskar inte datorn, det ska inte vara något problem, jag kör ju med typ samma burk och jag har FPS så det sprutar ut ur öronen. Om jag skulle kört i någon baby-upplösning som 1080p skulle ju datorn börja yla och FRAPS-mätaren skulle smälta och dö.

Eventuellt kanske du kan prova att flasha BIOS på Powercolor-kortet till samma BIOS som det riktiga kortet.

Får nu normala värden i Unigine Valley, 3DMark Fire Strike (nästan normalt) och Tomb Raider. Inget annat däremot.
På Hainan Resort 32 DOM så droppar jag oftast ner till 85~ fps.. (Lägsta inställningar @ 1080p).

Permalänk
Medlem

85 känns som en korrekt lägsta i BF4, mer kan du nog inte få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

85 känns som en korrekt lägsta i BF4, mer kan du nog inte få.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Loggade lite min CPU-Usage idag medan jag spelade på: Golmund Railway 32p Domination.
Här är resultaten: http://i.imgur.com/GXBnhid.jpg

Något som jag reagerade direkt på var att CPU-Usagen hoppade hela tiden upp och ner i procent, som ni ser på bilden så hoppar den hela tiden ner till 50-60% från 90%. Under denna loggning så spelade jag konstant, dog endast 1 eller MAX 2 gånger.

Eftersom jag inte är någon som är väldigt erfaren när det kommer till CPU's så undrar jag om detta är normalt, ska den hoppa sådär?