Acer laptop vägrar starta efter rengöring. Helt död. Kortsluten?

Permalänk

Acer laptop vägrar starta efter rengöring. Helt död. Kortsluten?

Hej fantastiska Sweclockers!

Min dator är en Acer Aspire 5745G från 2010.

Jag har sökt runt och prövat olika saker men utan att få det att fungera.

Jag ska sälja min dator och innan det ville jag göra rent fläkten pga. att den lät som en traktor. Försökte med tryckluft från utsidan men det gav inte mycket så jag skruvade upp datorn. Jag har gjort detta innan för att byta hårddisk bl.a. (då var jag betydligt mer "oförsiktig").

Nu använde jag bara tryckluft och tops runt fläkten samt övriga "lufthål" i datorn. Var alltså inte på moderkortet och tallade, bilket gör att jag inte förstår hur den kan kortslutas i så fall?

När jag har i batteriet och strömadaptern så lyser batterilampan som vanligt. Först orange i en sekund och sen blått som vanligt, hela tiden.

Inget händer dock när man trycker på powerknappen.

Vad kan vara fel? Vad kan jag göra?
Känns skittråkigt att detta hänt precis när jag ska sälja den...

Tack på förhand gott folk!

Permalänk
Skrivet av BanksMansion:

Hej fantastiska Sweclockers!

Min dator är en Acer Aspire 5745G från 2010.

Jag har sökt runt och prövat olika saker men utan att få det att fungera.

Jag ska sälja min dator och innan det ville jag göra rent fläkten pga. att den lät som en traktor. Försökte med tryckluft från utsidan men det gav inte mycket så jag skruvade upp datorn. Jag har gjort detta innan för att byta hårddisk bl.a. (då var jag betydligt mer "oförsiktig").

Nu använde jag bara tryckluft och tops runt fläkten samt övriga "lufthål" i datorn. Var alltså inte på moderkortet och tallade, bilket gör att jag inte förstår hur den kan kortslutas i så fall?

När jag har i batteriet och strömadaptern så lyser batterilampan som vanligt. Först orange i en sekund och sen blått som vanligt, hela tiden.

Inget händer dock när man trycker på powerknappen.

Vad kan vara fel? Vad kan jag göra?
Känns skittråkigt att detta hänt precis när jag ska sälja den...

Tack på förhand gott folk!

stoppa du fläkten så den inte kan snurra när du blåste in i den ? annars är risken att du bränner sönder glidlagret.

ska man rengöra fläkt i laptops så ska fläkten eller kylaren ut så man kan få bort dammet . nu har du bara blåst in det nån annan stans.

med tryckluft så blir det en del vattenånga som behöver avdunsta innan man startar datorn, hur länge väntade du?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ajdå. Stannade fläkten (datorn var avstängd). Men blåste även lite när den snurrade...

Aha. Fan då.

Ja precis. Nä men jag lät den vila i 10 minuter iaf. Borde ha torkat.

Finns det nåt jag kan göra nu? :/

Skrivet av jonatan80:

stoppa du fläkten så den inte kan snurra när du blåste in i den ? annars är risken att du bränner sönder glidlagret.

ska man rengöra fläkt i laptops så ska fläkten eller kylaren ut så man kan få bort dammet . nu har du bara blåst in det nån annan stans.

med tryckluft så blir det en del vattenånga som behöver avdunsta innan man startar datorn, hur länge väntade du?

Permalänk
Skrivet av BanksMansion:

Ajdå. Stannade fläkten (datorn var avstängd). Men blåste även lite när den snurrade...

Aha. Fan då.

Ja precis. Nä men jag lät den vila i 10 minuter iaf. Borde ha torkat.

Finns det nåt jag kan göra nu? :/

blåste du med tryckluft när datorn var igång ? eller att tryckluften fick fläkten att snurra?
var det ström i ? batteriet urplockat ?

du nämnde att du plockat isär den förut ? hur mycket då, plockat ut allting eller bara serviceluckan?
det finns guides hur man gör men svåra är komma ihåg vilken skruv som sitter på vilket ställe
http://www.insidemylaptop.com/disassemble-acer-aspire-5745-la...

använd papper rita upp en skiss på datorn ex: undersidan och var skruvarna sitter sen skruvar du ut respektive skruv tejpar fast på pappret.. blir många skruvar många papper. men gissar på att du pajjat fläkten och datorn känner av detta och därför inte startar.
gissar att det tar cirka 1 timme bara att få isär allt om man inte är van.

här e anledningen varför ja inte köper vilken dator som helst... ska man ha nån dator så ska den va lätt att få isär.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

pilla lite på fläkten kolla om den snurrar lätt eller är det trögt / rasslar, käns det fel på den ?

känns det ok så..
plocka isär allt koppla in hdd'n i moderkortet lägg allt på en bit kartong eller trä.
koppla in strömen (inte batteriet) starta datorn. vad händer ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hej
Innan du testar något av dom andra förslagen som nämns, gör följande:
Koppla ur batteriet och ac-adaptern, se till att inget annat externt är anslutet
Tryck och håll ner power-knappen i 60 sekunder
Det du gör genom detta är en s.k ATX Reset, för att tömma moderkortet på ström och återställa säkringen som kan slå från ifall något har varit på väg att kortslutas.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Hej
Innan du testar något av dom andra förslagen som nämns, gör följande:
Koppla ur batteriet och ac-adaptern, se till att inget annat externt är anslutet
Tryck och håll ner power-knappen i 60 sekunder
Det du gör genom detta är en s.k ATX Reset, för att tömma moderkortet på ström och återställa säkringen som kan slå från ifall något har varit på väg att kortslutas.

Tack för att ni svarar här. Jag har gjort det utan någon framgång tyvärr. Har ni något annat tips...?

Jonatan80 - tack för hjälpen. Låter som ett projekt men jag återkommer med lite mer svar osv!

Permalänk
Skrivet av BanksMansion:

Tack för att ni svarar här. Jag har gjort det utan någon framgång tyvärr. Har ni något annat tips...?

Jonatan80 - tack för hjälpen. Låter som ett projekt men jag återkommer med lite mer svar osv!

Hej

Självklart finns vi här!
Om inte det fungerar låter det då dessvärre som att du kortslutit moderkortet, antagligen, som någon annan nämnt, från kodens som bildats från tryckluften.
Enligt din beskrivning tyder det på ett trasigt moderkort. Lampan för battereiet och laddningen lyser så länge AC-konverterkortet är helt, vilket är avskilt från moderkortet.
Jättetråkigt, men jag tror dessvärre inte det är så mycket du kan göra i detta läget för att få igång det.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Hej

Självklart finns vi här!
Om inte det fungerar låter det då dessvärre som att du kortslutit moderkortet, antagligen, som någon annan nämnt, från kodens som bildats från tryckluften.
Enligt din beskrivning tyder det på ett trasigt moderkort. Lampan för battereiet och laddningen lyser så länge AC-konverterkortet är helt, vilket är avskilt från moderkortet.
Jättetråkigt, men jag tror dessvärre inte det är så mycket du kan göra i detta läget för att få igång det.

Misstänkte det. Oerhört tråkigt. Finns det något sätt att få det bekräftat att det är moderkortet/kortslutning? Nåt test för att få det bekräftat. Då känns det lättare att gå vidare på nåt sätt..

Permalänk
Skrivet av BanksMansion:

Misstänkte det. Oerhört tråkigt. Finns det något sätt att få det bekräftat att det är moderkortet/kortslutning? Nåt test för att få det bekräftat. Då känns det lättare att gå vidare på nåt sätt..

Njae, egentligen inte mer än ATX-Reset testet, som bekräftar att trots att du tömt moderkortet på ström så initierar det varken RAM eller CPU och postar därmed inte.
Det finns tre steg i felsökning som man som hårdvarutekniker alltid utgår ifrån för att "tratta ner" var felet kan vara, dom är:

No Power - Datorn får ingen ström överhuvudtaget - Tänkbara fel: PSU, AC-Kort
No Post - Datorn svarar med lysdioder men inget mer händer (CPU & RAM initieras inte) - Tänkbara fel: Moderkort, CPU, RAM
No Boot - Datorn postar men bootar inte - Tänkbara fel: Mjukvara, Hårddisk

Du ligger på No Post - i och med din beskrivning av händelseförloppet & ATX-reset så känns moderkortet absolut mest troligt.
Jag hoppas du kommer över det, men beklagar sorgen och önskar dig ändå en God Jul! En dator är trots allt en värdslig sak, även om det är en fin-fin Acer.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community