Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Filco goes custom | Euf0ria edition

Dags att starta upp en ny tråd som kommer agera bygglogg för mitt tangentbord och dess utveckling.

"Jaha, ett tangentbord?" tänker du säkert och undrar varför man gör en egen bygglogg för en sådan sak. Då ska jag berätta lite mer, häng på!

Bakgrund:
Som alltid så började detta intresse säkerligen en sen lördagkväll framför google med en skvätt whisky som ledde mej in på diverse forum och inte allra minst sweclockers egna "visa ditt tangentbord" tråd och vips så hade en fascination för mekaniska tangetbord fötts!
Efter att ha använt ett Steelseries 6gv2 på jobb under ett års tid och knapprat på dess svarta brytare så kände jag att det var hög tid att skaffa ett tangentbord att ha hemma och detta är vad tråden kommer handla om.

Mål:
Modifiera ett tangentbord som är helt dugligt, ta det från originalskick till att bli helt anpassat efter mitt eget tycke. Några av de moddar som kommer ske är möjligtvis inte för att förbättra utan mer för att det går.
Utgångsläget är ett Filco Majestouch 2 TKL med ISO/UK layout som i dagsläget sitter i ett chassi av aluminium. Japp du hörde rätt, aluminium är alltså redan utgångsläget=)

____________________________________________________________________
Att göra:

  • [X] -Skaffa nya keycaps i någon vit variant (ISO/Svensk layout kvarstår)

  • [X] -Beställa material

  • [X] -Byta brytare från MX blue till linjära

  • [X] -Byta fjädrar till det som känns bäst (lutar åt blandning av 62g+65g, plus en surprise)

  • [X] -Sätta klistermärken i brytarna för ytterligare stabilitet

  • [X] -Dämpa keycapsen med o-ringar

  • [-] -Testa att dämpa switchar med silicon i botten

  • [X] -Smörja switchar och stabilisatorer

  • [X] -Byta lysdioder från gröna till lila

  • [X] -Byta kontrollerkort / styrkrets till en ATmega32u4 controller (möjliggör egen mappning, lager etc.)

  • [X] -Lära mig programmera kontrollern (hittade enkel väg med färdigt UI)

  • [X] -Spika mappning som känns vettig

  • [X] -Sätta in USB mini kontakt direkt i tangentbordet

  • [X] -Bygga egen USB kabel med passande sleeving

  • [-] -Hoppas på att några roliga specialkeycaps dyker upp någon gång under byggandets förlopp.

[] = ej påbörjat
[/]= Påbörjat men ej klart
[X]= 100% klart
[-]= Nedlagt
OBS! Listan kommer att uppdateras kontinuerligt och färdiga punkter kommer få bokmärkeslänkar.
____________________________________________________________________

Vad mer kan man göra om? Inte mycket! LEDbelysning kräver hål i PCB vilket inte finns, ta bort PCB och det blir ett bygge från grunden = fel väg i detta projekt. Skulle ni läsare komma på några övriga tokiga idéer så posta dom här så ska vi se vad jag kan hitta på med dom! I skrivande stund är programmeringen av ATmega32u4 det som kommer bli mest utmanande för det området kan jag inget om vid start av denna tråd!

Utgångsläget: Filco Majestouch 2 i ett Vortex Aluminium chassi.

Stay tuned och förbered dej på en tråd full av svengelska begrepp inom detta smala område!

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
JKPG
Registrerad
Mar 2013

Har varit mycket intresserad av tangentbords modding en tid nu så det här ska bli kul och följa...

Har en fråga också vart kan man köpa o-ringarna?

Ett kortare och kanske ett tystare nedslag skulle va underbart! (;

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Säker på att du ska använda o-ringar då som jag förstått kan det ändra känslan av knapptryckningarna en hel del i vissa fall.

Använder själv soft landingpads till mitt hhkb och älskar det då jag knappt märker någon skillnad och det ger mig ett perfekt ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Jag kör med o-ringar idag på mitt Steelseries 6gv2 och älskar känslan! I mitt tycke så är enda förändringen att det blir lite mer dämpat ljud och man slipper det något plastiga klonket som blir när keycappen bottnar. Så japp, jag är tvärsäker på att jag ska använda det=)

Däremot kör jag inte med några superduperanpassade o-ringar likt de som WASD säljer utan min filosofi är mer att 1 o-ring är bättre än ingen o-ring och därför har jag köpt billigaste jag hittade på ebay. Här kommer två förslag:
http://www.ebay.com/itm/261265487004?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

http://www.ebay.com/itm/100Pcs-Rubber-Metric-O-Ring-Section-1-5mm-select-more-diameter-/111024415067?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item19d992215b

Återstår att se om det finns någon uppenbar skillnad i känsla på dessa två. Jag ska göra ett test när jag har båda här hos mig.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
JKPG
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Använder själv soft landingpads till mitt hhkb och älskar det då jag knappt märker någon skillnad och det ger mig ett perfekt ljud.

Låter intressant, vad finns det för varianter på landingpadsen & vilka switchar använder du?

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Kul att ge tangentbordet till någon som har tid att pyssla om det!

Snacket med dig fick mig att bli sugen på att fippla på mitt phantom, så just nu är det isärplockat totalt och väntar på en ny teensy kontroller då jag lyckades löda sönder den när jag skulle ta loss den..

Skrivet av GetzTheGoldfish:

Säker på att du ska använda o-ringar då som jag förstått kan det ändra känslan av knapptryckningarna en hel del i vissa fall.

Använder själv soft landingpads till mitt hhkb och älskar det då jag knappt märker någon skillnad och det ger mig ett perfekt ljud.

Softlandingpads kortar ju av nedtrycket mer än o-ringar. Och softlandingpads till HHKB ? What?
Det man gör med HHKB är ju att dämpa uppslaget, inte nedslaget, och då har man ju antingen ett HHKB silence, som har en sorts skumyta på baksidan av stemmen. Eller så har man vändigt tunna o-ringar, som man också sätter på insidan av stemmen för att dämpa uppslaget.

Du får gärna dela med dig hur du gjort med soft landingpadsen om du nu har gjort det på ett HHKB, skulle vara skoj att se hur det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av huttala:

Kul att ge tangentbordet till någon som har tid att pyssla om det!

Snacket med dig fick mig att bli sugen på att fippla på mitt phantom, så just nu är det isärplockat totalt och väntar på en ny teensy kontroller då jag lyckades löda sönder den när jag skulle ta loss den..

Softlandingpads kortar ju av nedtrycket mer än o-ringar. Och softlandingpads till HHKB ? What?
Det man gör med HHKB är ju att dämpa uppslaget, inte nedslaget, och då har man ju antingen ett HHKB silence, som har en sorts skumyta på baksidan av stemmen. Eller så har man vändigt tunna o-ringar, som man också sätter på insidan av stemmen för att dämpa uppslaget.

Du får gärna dela med dig hur du gjort med soft landingpadsen om du nu har gjort det på ett HHKB, skulle vara skoj att se hur det fungerar.

Saken med o ringar på topre switchar är det att de har en tendens att döda en tangent så den fastnar i ett läge. Jag vet även att soft landing pads kortar mycket mer och det är därför hag använde mig av ett strykjärn för att minska den till c.a 0.5mm.

Har även för mig att hhkb silence använder sig av rubber band modden vars ljud jag inte tycker om. Finns rätt så väldokumenterade trådar om detta på andra forum så jag får ta och leta reda på en sådan tråd någon annan gång då jag sitter på telefonen just nu.

Till TS:
Om du skulle leta efter råd om din mod borde du fråga mer tangentbordsinriktade forum som geekhack och deskthority då de säkerligen har erfarenhet av moddar liknande den du ska göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Varför visste jag att det var du, så fort jag läste Euf0ria edition?:D

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Till TS:
Om du skulle leta efter råd om din mod borde du fråga mer tangentbordsinriktade forum som geekhack och deskthority då de säkerligen har erfarenhet av moddar liknande den du ska göra.

Tack, jo jag har koll på dom forumen. Mycket bra information där och väldigt sakkunnigt folk i de kretsarna. Att jag startar tråden här på Swec är dels av gammal vana och mycket för att jag vill sprida diskussionen och intresset för mekaniska tangentbord. Det går verkligen att göra detta till en hobby och inte bara ett engångsköp vilket jag själv inte hade trott förut=)

Skrivet av Lifooz:

Varför visste jag att det var du, så fort jag läste Euf0ria edition?:D

Hmm, för att det är mitt internet nic=)? Skämt åsido, skicka gärna ett PM till mej å berätta vem du är och om vi har träffats IRL.

Skrivet av huttala:

Kul att ge tangentbordet till någon som har tid att pyssla om det!
Det har landat i rätt händer;) Min entusiasm och min lödkolv kommer gå bananas på denna bräda inom kort. Just nu väntar jag på o-ringar som är på väg från utlandet samt ett ytterligare steelseries 6gv2 som ska få offra sina svarta brytare till detta projekt.

Sen har vi ju beställningen från originativeco som väntar också, jag har inte glömt bort den men det är mycket annat att tänka på för tillfället och dessutom är jag ju inte riktigt klar med mitt datorbygge heller.

Keycaps är något jag funderar en del på just nu och i dagsläget lutar det åt att lägga en beställning på ett Ducky Shine 2 PBT

Det är just vitt jag är ute efter och detta ser trevligt ut. vad jag dock hellre vill ha är ett side printed keycap set i PBT och i vitt men då är ju det stora problemet att hitta det med svenska tecken och layout.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

UPDATE!

Än så länge inga smaskiga bilder men nu är tre paket på väg till mej innehållandes ett 6Gv2 som skall offra sina svarta brytare, en hög med O-ringar samt ett set med vita PBT keycaps med tryck på framsidan. Woho!

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

euf0ria, vita PBT caps med tecknen på framsidan, vart köpte du dem? Och är de tjocka eller tunna?

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Intressant! Bevakar denna tråd (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Jag hittade dom keycapsen på ebay. Tyvärr så är dom en ANSI uppsättning med amerikanska tecken och sen är dom tunna. Fixar en länk till auktionen hit när jag är hemma.
Om jag går bananas i detta ämnet så kanske jag ger mig in på att trycka egna nån dag. Dye sub med heat transfer och vakumform blir det i bästa fall

Denna tråden kommer få lite liv, håll ut bara. Det har vart mycket jobb med datorn till nu men jag har planer på lite beställningar som skall göras till tangentbordet snart och får jag riktigt tråkigt så kan jag ju alltid ge mig på att designa ett ytterligare chassi och se om jag kan få det tillverkat Sitter ju med ett aluchassi idag men det vore coolt med ett i rostfritt för det har jag aldrig sett något tidigare.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Borstad mörkgrå aluminium alternativt annan metall! Där har vi nog mitt drömchassi. Och tjocka PBT-tangenter med tryck på framsidan. Färg? Oklart; jag är lite inne på ett simpelt svart och vitt i nuläget men vill nog ha en annan uppsättning färger att alternera mellan. Så nu vet du det. haha
Jag kommer i alla fall att följa tråden med intresse. Och även om det är fel tråd kan jag väl passa på att gratta dig till Sensation-bygget.

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

UPDATE!

Tänkte ta och börja opsta lite här i tråden nu när jag faktiskt inte har något annat projekt igång för tillfället. Det har hänt lite grejjer med mitt tangentbord det senaste och jag börjar från början så att jag inte missat något. Detta inlägg kommer handla om bytet av keycaps och skillnaden mellan att köra med O-ringar och utan O-ringar. I detta sammanhang med gummi är jag rätt säker på att vilken dam som helst hade valt att köra "med" , hehe. En nördvarning skall även utfärdas med tanke på de smått störda klippen jag kommer posta här där jag jämför ljuden mellan de olika varianterna av plast och o-ring vs icke o-ring. För den intresserade är det bra grejjer men för den oinvigde kommer jag att bli dumförklarad.

Bilder och bildtext undertill i vanlig maner...

Det började med att jag fick ett paket som var skickligt packat med tanke på att allt innehåll var helt efter det långa resan.

Innehållet var inget mindre än en uppsättning med Vita thin PBT ANSI TK-layout Sideprinted keycaps.
Här kan jag redan nu säga att jag är besviken på den svenska marknaden och utbudet av PBT ISO keycaps. Som jag skrivit tidigare så har jag en vilja att ha vita sideprinted thick PBT och jag har inte än gett upp tanken på att skaffa mig utrustning för att trycka eget.

Ett tidigare paket innehöll ett gäng med o-ringar i passande genomskinligt utförande.

Vi går över till att sätta dit några caps och varierar med o-ringar och lyssnar lite på skillander i ljud. Notera här att jag kör med Cherry MX BLUE switchar vilka är de mest högljudda av de olika varianterna.

Först ut är en jämförelse mellan att köra med eller utan o-ring på PBT keycaps. Det man främst slipper är "bottom out" ljudet vilket är rätt så gött att bli av med i min mening.

Nästa jämförelse är hur ljudet låter mellan olika material på keycaps. Båda tangenterna har o-ringar under keycappen, den vita tangenten är PBT och den svarta tangenten är ABS (eller vad nu Filco kör med som standard, jag bara antar att det är ABS eftersom det är en sådan uppebar skillnad i ljudet). Rätta mig om jag har fel.

Snabbtest med eller utan o-ring.

Hur är då känslan att skriva med o-ringar jämfört utan o-ringar? Ett ord: Välkommen. Flera ord i en bra följd: Det blir tystare att skriva pga att man slipper det distinkta ljudet vid bottom out när plast går emot plast. Nu när jag kör med blue switchar som har lätta fjädrar så åker jag tangenterna i bott varje gång och det är mycket mer bekvämt för öronen att slippa det värsta ljudet. Just nu kör jag även med dubbla o-ringar på WASD för att se hur det känns och jag måste säga att jag gillar den känslan bättre än bara en o-ring. Man når botten fortare och tar sig snabbare vidare till nästa tangent. I mitt tycke blir det absolut inte svampigt och jag skulle inte alls jämföra med en rubberdome, snarare en kort mekanisk switch med väldigt snabb respons. Jag kör mekaniskt av en orsak och det är för att jag gillar känslan och den kommer jag aldrig försöka ta bort. Senare ska jag över till Black switchar och då blir tangenttryckningarna automatiskt annorlunda och en bottom out är inte alls lika självklar som den är med blue.

Obs. en översiktsbild på hur det ser ut med de nya keycapsen kommer senare.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av euf0ria:

Wall of text

Du får ställa om videoklippen till unlisted, då kan du länka dem men de syns inte om man inte har rätt länk.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Arazand:

Du får ställa om videoklippen till unlisted, då kan du länka dem men de syns inte om man inte har rätt länk.

Ursäkta noobmisstaget. Fixar de!

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Hade jag varit det minsta teknisk skulle jag skaffat en ek skiva till ett skrivbord och sedan huggit ut ett område typ ett skrivbords underlägg och monterat in tangentbordet + en mic (ev. handleds stöd + musmatta) och sedan lagt på en lackad (förmodligen svart) metal skiva med diverse lämpligt utskurna hål.

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

UPDATE!

Vi fortsätter där vi slutade sist och denna gången kommer inlägget sluta med några helheltsbilder på hur det blev med de nya keycapsen ditsatta..vilket jag inte fick med sist:innocent:.

Först ska jag dock visa hur det gick med min custom kontroller som numera sitter installerad och programmerad med några första stappliga försök till lager.

En liten kort presentation av kontrollern jag använder: Namnet är "HID Liberation Device", den är gjord och designad av Bpiphany och huvudkomponenten i den är en ATmega32u4 microkontroller. Om ni har snubblat över namnet "Teensy" någon gång så tänk er då detta som en Teensy som är direkt anpassad för att passa rakt in på ett Filco Majestouch 2 PCB. Ingen egen lödning krävs och installatinen är gjord på några minuter. (i vanliga fall, vortex aluchassi tillhör inte kategorin vanliga fall). Hela grejjen med att byta kontroller är att kunna programmera tangentbordet som du vill, ex. valfria mediaknappar, lagerhantering för att tex ha virtuell numpad på ett TKL, macron för att slippa skriva din emailadress/html-tags/signatur på mail. Och såklart möjligheten till WKL för alla spelnürds (WinKeyLock).

Nu kör vi på med lite bilder!

Här har vi kontrollern som ska sättas in.

Egentligen är det så enkelt som att bara byta plats på korten och se glad ut, det nya passar perfekt in i hylslisterna där originalet satt. Men så roligt ska inte jag ha det...

[IMGhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/39367418/Tangentbord%2...]
Här ser ni hur pass tajt originalet sitter i den lilla urgröpningen som finns i vortexchassit. inte mycket rum för viggle viggle där inte.

HID liberation device passade inte så jättebra i detta trånga utrymme tyvärr, det är minimala skillnader i yttermått på de två korten men inte tillräckligt nära för att passar ett vortex.

Dags att ta fram sandpapper och för en stund glömma hur svårt det kan vara att få tag i ett kort som detta! Det jag vill visa med denna bilden är hur mycket jag har filat ner kanterna och om ni jämför kanten på vänster sida med stiftlisten och sen tittar på samma sak på höger så ser ni slipad kant och oslipad kant.

Här syns att det finns lite utrymme att slipa ner runt kanterna innan det blir farligt nära ledbanorna. Jag gick ett varv runt om kortet och avslutade med att runda av hörnen.

Numera passar kortet både i PCB och i chassits urgröpning och jag är nöjd. För att vara på den säkra sidan och inte riskera kortslutning mot aluchassit (förvisso anodiserat) så satte jag avskärmande tejp på kortet.

Snyggare med rött... det kommer se bra ut med de moddade switcharna senare som kommer ha stems från red switchar.

Locket på för att verkligen testa så att det passar ihop.

Här har vi resultatet med de nya kritvita keycapsen på.

Sett från andra sidan så ser det ut som ett blankt tangentbord.

Här är en bild på min Bootloader-fix / kylskåpsmagnet. För att sätta HID liberation Device i programmerbart läge sätter man en magnet över den och vad passar då inte bättre än just delete? hehe.

Efter detta så är funktionen fixad och utseendet nästan helt klart, det som återstår att fixa är känslan, byta leds samt bygga in en usbkontakt...och bygga en snygg usbkabel.
Jag har en donatorbräda med röda switchar som ska få göra en uppoffring till detta projekt,mer om det i kommande inlägg!

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av euf0ria:

Hur är då känslan att skriva med o-ringar jämfört utan o-ringar? Ett ord: Välkommen. Flera ord i en bra följd: Det blir tystare att skriva pga att man slipper det distinkta ljudet vid bottom out när plast går emot plast. Nu när jag kör med blue switchar som altså har lätta fjädrar så trycker jag tangenterna i bott jämt och tycker då att det är mycket mer bekvämt för öronen att slippa det värsta ljudet. Just nu kör jag även med dubbla o-ringar på WASD för att se hur det känns och jag måste säga att jag gillar den känslan bättre än bara en o-ring. Man når botten fortare och tar sig snabbare vidare till nästa tangent. I mitt tycke blir det absolut inte svampigt och jag skulle inte alls jämföra med en rubberdome, snarare en kort mekanisk switch med väldigt snabb respons. Jag kör mekaniskt av en orsak och det är för att jag gillar känslan och den kommer jag aldrig försöka ta bort. Senare ska jag över till Black switchar och då blir tangenttryckningarna automatiskt annorlunda och en bottom out är inte alls lika 100%ig som det är med blue..

Intressant och tack för filmerna! Jag ska själv beställa precis samma o-ringar som de som du har köpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Snyggt!

Kul projekt, jag får nästan lust att göra något med det Filco MT-2 TKL jag har på jobbet, som är 100% standard (förutom WASD o-ringar då).

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Skönt å höra att infon kommer till nytta!

Jag sprang på ett nytt sätt att dämpa Mx switchar på.
Det vanliga är ju att sätta o-ringar så att keycappen tar emot toppen på switches med ett mjukt nedslag.
Istället kan man lägga en liten 1mm tunn bit av silikongummi i botten av det hål som stemmen går ner i inuti switches, det som skiljer båda metoderna åt är att man tydligen inte påverkar slaglängden men ändå får ett dämpat ljud. Jag är sugen på att testa men vet inte vart jag får tag i ett stycke silikongummi 1mm tjockt... Ebay har ju men frakten är mer än vad grejjen kostar å då orkar jag inte.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Det tar sig, sade kärringen som satte eld på håret.

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Liten update:
Mer saker på väg in och denna gången väntar jag på följande:
-1N4148 dioder
-black switchar
-65g fjädrar
-62g fjädrar
-switch stickers
-krytox 205 smörjfett
-teensy 2.0
-#4-40 3/4" socket machine screw UNC.... (Bara gilla läget och beställa special, kom igen USA det finns ett Internationellt måttenhetssystem, "SI-systemet" som är jättebra!)
-Vit cable sleeving
-Usb kontakter

En del grejjer passar till synes inte in i detta projekt och är alltså till kommande skapelser. Egen tråd och följetång kommer skapas för ändamålet efter att nuvarande Filco är färdigt... Eller!, tycker ni det är mer passande om jag döper om denna tråd och samlar alla mina tangentbordsbyggen här i denna?

EDIT: Länk till custombygget

Efterfölajnde blir ett helt custom bygge med P2P lödning och teensyprogrammering. Efter det så kanske även ett Ergodox lockar.http://jjt.io/2013/11/25/why-any-developer-should-check-out-t...

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av euf0ria:

Efterfölajnde blir ett helt custom scratch-bygge med P2P lödning och teensyprogrammering.

Tjena. Jag har också planer på att bygga ett eget tangentbord och eftersom du har kommit längre än jag så undrar jag hur du gör med PCB? Finns det att köpa någonstans med färdiga hål borrade för t ex cherry-switchar osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Njaa skulle jag svara på den frågan. Det finns ju alltid phantom att tillgå om du kommer över ett sådant pcb. Sen behöver du ju en plate som är anpassad för det oxå. Mitt kommer lödas punkt till punk (P2P) och inget pcb alls förutom teensy kontrollern.... Som jag glömde nämna att jag har på ingång också!

Jag kommer laserskära eller möjligen vattenskära min plåt och om den designen tilltalar flera så kan jag alltid dela med mig av skärfil till det. Jag tror bannemig att tråden får ett nytt namn och en tydlig OP med länkar till vart de olika projekten startar... Detta är bara försnack inför kommande hehe.

Varför vill du absolut ha PCB om en får fråga?

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av euf0ria:

Varför vill du absolut ha PCB om en får fråga?

Det vill jag väl egentligen inte, jag tänkte mest att det är så man bygger ett tangentbord Har inte funderat så mycket alls på konstruktionen utan mer på hur gärna jag vill ha ett tangentbord jag kan programmera själv och vilka funktioner det ska få. Jag jobbar som programmerare så den biten blir lätt att få till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Att göra ett eget pcb kommer bli tids och resurskrävande så för enkelhetens skull är det mycket lättare att köra med kopplingstråd, dioden till varje switch kan gömmas inuti switchen i avsett utrymme och hål finns redan förberett för detta. Det enda du tappar är möjligheten till led belysning i switchen vilket tyvärr är på samma plats, om det kvittar med bakgrundsbelysning så vinner du istället en mer städad konstruktion och ännu enklare lödning då dioden sitter fixerad från början. Programmering har jag själv inte sysslat mycket med alls men i förebyggande syfte har jag läst om att programmera en teensy, allt från att skriva koden för matrisen för att sedan gå över till mappning.
Idag kör jag med ett färdigt UI för att mappa min Filco och det kunde inte vart smidigare.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2013

Ok, så en plåt på 1,5 mm med hål urtagna enligt cherrys monteringsanvisningar och så kopplingstråd på baksidan, det är så du tänker göra? Vilket program ritar du skärfilen i? Jag kommer vilja ha en bunt egendefinierade knappar men det borde väl gå att utgå från en standardmall för ett tangentbord och så rita om det till min egen design...antar jag, utan att någonsin ha gjort en skärfil i någon form

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Japp du har bilden helt rätt i huvudet! Här kommer en länk för att förklara mer hur det kan se ut med PSP lött tangentbord: http://deskthority.net/workshop-f7/brownfox-step-by-step-t605...

Alla mått du behöver finns på Geekhacks forum vad gäller switcharnas urtag för olika storlekar och speciellt spacetangentens urtag och dess olika längder som finns. Att göra en skärfil går i många program men det du vill ha ut i slutändan är en .DXF fil som du kan mata in i skärprogrammet i skärdatorn. Själv brukar jag försöka använda Inventor då jag trivs i det progammet men autocad duger gott och väl till att skapa 2D skärfiler. Att göra skärfilen är inte det svåra, att hitta nån som hjälper en att skära ut den kan vara på tok mycket knepigare om man inte har rätta kontakterna redan.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll