Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ledlampa gick sönder efter 9 månader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Är skandalöst uselt av Lysman att bara ge sex månader om tillverkaren av LED-lampan själv utlovar tre års garanti. Bara att påpeka för Lysman att det är tre års garanti på produkten som gäller.

De flesta CFL-baserade energisparlampor jag har fungerar fortfarande efter minst fem år, och då används de ändå 4-12 timmar varje dag året runt. Billiga var dom också.

Om man vill påpeka det så gör det ingen skillnad. Då får man köpa direkt från tillverkaren nästa gång. Köpeavtalet är mellan trådskaparen och återförsäljaren och inte tillverkaren och trådskaparen, och återförsäljaren lämnar 6 månaders garantitid. Sen så har man naturligtvis 3 års reklamationsrätt som konsument men det är lite knepigare att få rätt på denna punkt alla gånger.

Vi lämnar t.ex 3 månaders garanti vid servicearbete(6 månader till privatpersoner) samt 1 års garanti(om ingen annan överenskommelse gjorts) på nyproduktion/utökning. Och detta avser också materiel. Sen att vi från flera leverantörer har 3-5 års garanti på prylarna är inget som vi säljer vidare. Om t.ex vi får en hårdvara utbytt på garanti så slipper naturligtvis kunden betala för hårdvaran eftersom vi själva saknat kostnad på själva hårdvaran. Men kunden får betala all tid, resor, förbrukningsmateriel m.m involverat med arbetet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast att jämföra den lampan med moderna glödlampor är ju som att jämföra en gammal lågvarvig tändkulemotor med en Ferrarimotor. Visst, tändkulemotorns livslängd lär vara tiotalsfaktorer längre, men å andra sidan är den tiotals gånger större/tyngre, och utvecklar bara hundradelar av den senares effekt.

Det handlar kort och gott om hur mycket man pressar grejerna. Skulle du nöja dig med att trycka ett par watt genom en modern 60-wattslampa, så skulle den nog också överleva i 100 år.

Klart att det inte är att jämföra, därför som jag skrev att det var kuriosa Skulle gärna fortsatt diskutera kring hållbarhet, men jag känner att vi glider lite väl mycket OT då, så det kanske kan tas i en annan tråd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Är skandalöst uselt av Lysman att bara ge sex månader om tillverkaren av LED-lampan själv utlovar tre års garanti. Bara att påpeka för Lysman att det är tre års garanti på produkten som gäller.

De flesta CFL-baserade energisparlampor jag har fungerar fortfarande efter minst fem år, och då används de ändå 4-12 timmar varje dag året runt. Billiga var dom också.

Tillverkaren ger 3 år, säljaren behöver inte ge någon garanti alls om de inte vill

Permalänk
Medlem

köp ledlamporna på clasohlson, dom har 2 års garanti på ledlampor. (glöm inte att spara kvittot )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Tillverkaren ger 3 år, säljaren behöver inte ge någon garanti alls om de inte vill

Det behöver de visst det. Det är genom återförsäljaren man ska använda sin garanti.

Sen är det fortfarande uselt av dom helt oavsett vad. Håller med ovanstående postare om att man ska hålla sig till riktiga försäljare med riktig garanti. Var inga problem för mig att få pengarna tillbaka för en lampa som brummade (från Megaman också för övrigt) på clas ohlson.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det behöver de visst det. Det är genom återförsäljaren man ska använda sin garanti.

Sen är det fortfarande uselt av dom helt oavsett vad. Håller med ovanstående postare om att man ska hålla sig till riktiga försäljare med riktig garanti. Var inga problem för mig att få pengarna tillbaka för en lampa som brummade (från Megaman också för övrigt) på clas ohlson.

Lämna garanti är frivilligt för säljaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Billig lågenergilampor håller brukar hålla några år för mig, den bästa jag haft klarade drygt 15år men det var en "märkeslampa"
Någon ledlampa har ännu inte gått sönder men ingen har heller gått över 5år och jag brukar skriva datum på lampkroppen när jag kopplar in dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du får prova reklamationsvägen. Du skall ha 3 års reklamationsrätt, men det är Du som får påvisa att felet är ett ursprungsfel. Kan bli knepigt att påvisa det om inte den andra lampan också slutar fungera.

En vara som går sönder inom reklamationstiden anses i regel behäftad med ett ursprungsfel - annars hade den inte gått sönder. Men det är av akademisk art eftersom en lampa på 500kr inte kvalificerar sig för ARNs uppmärksamhet så är det krasst i praktiken upp till säljarens goda vilja.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det behöver de visst det. Det är genom återförsäljaren man ska använda sin garanti.

Sen är det fortfarande uselt av dom helt oavsett vad. Håller med ovanstående postare om att man ska hålla sig till riktiga försäljare med riktig garanti. Var inga problem för mig att få pengarna tillbaka för en lampa som brummade (från Megaman också för övrigt) på clas ohlson.

Här kan du läsa om Garanti

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."

Garanti och ångerrätt (i fysisk butik) är frivilligt för säljare att lämna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Här kan du läsa om Garanti

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."

Garanti och ångerrätt (i fysisk butik) är frivilligt för säljare att lämna

Men tillverkaren (som nu ger garanti) brukar kräva att man ska gå genom försäljaren och inte direkt till tillverkaren (eller återförsäljaren). Så om försäljaren vägrar handha garantiärenden blir de nog ganska kortvariga.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Men tillverkaren (som nu ger garanti) brukar kräva att man ska gå genom försäljaren och inte direkt till tillverkaren (eller återförsäljaren). Så om försäljaren vägrar handha garantiärenden blir de nog ganska kortvariga.

Och...?! Det enda jag bevisade för dig var att garantin är frivillig för säljaren att ge då du påstod att det var tvärtom, sen om försäljaren blir lång- eller kortvarig struntar jag totalt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Och...?! Det enda jag bevisade för dig var att garantin är frivillig för säljaren att ge då du påstod att det var tvärtom, sen om försäljaren blir lång- eller kortvarig struntar jag totalt i

Du bevisade inget eftersom du inte citerade en lagtext. Kamma dig och öppna paket istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Du bevisade inget eftersom du inte citerade en lagtext. Kamma dig och öppna paket istället.

Och att citera en lagtext är inget bevis?! Du är för rolig...btw är jag den som köper paket endast, vill inte ha några själv då jag har allt jag behöver

Permalänk
Medlem

Här kastas hundra lappar hit och dit på "moderna" lampor.
Vad kostade de "bannade" lamporna? några kronor...

Brinntiden på de "moderna" lamporna är katastrof...
Men konsumeras ska det

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd

Skrev mail till Lysman

Hej
Jag skrev ett mail till Lysman kort efter att jag gjorde tråden.
Nu så har jag fått ett svar från en Lysman anställd där det står:

Citat:

Beklagar detta

Skickar omgående en ny lampa till dig.

God Jul

Så det slutade gott faktiskt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Här kan du läsa om Garanti

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."

Garanti och ångerrätt (i fysisk butik) är frivilligt för säljare att lämna

Det är sant att garanti är helt frivilligt och man kan även som säljare ställa vilka krav som helst för att garantin ska källa, så länge man anger detta. Men man får inte skriva på en produkt att den ska hålla i tio år och sen inte gå med på att reklamera den om den bara håller i ex. vis nio år. Det är isåfall falsk marknadsföring och betydligt värre än att inte ge nån garanti. Står det inget på produkten om hållbarheten så är det den normala garantitiden som gäller.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Det är sant att garanti är helt frivilligt och man kan även som säljare ställa vilka krav som helst för att garantin ska källa, så länge man anger detta. Men man får inte skriva på en produkt att den ska hålla i tio år och sen inte gå med på att reklamera den om den bara håller i ex. vis nio år. Det är isåfall falsk marknadsföring och betydligt värre än att inte ge nån garanti. Står det inget på produkten om hållbarheten så är det den normala garantitiden som gäller.

Så är det inte, den 10 åriga garantin är det tillverkaren som lämnar, om säljaren väljer att inte lämna garanti så är det tillverkaren man får vända sig till ifall något händer med produkten, säljaren kan dock upplysa om att tillverkaren lämnar 10 års garanti på produkten utan att det är falsk marknadsföring (en benämning som blivit förbannat missbrukad och tröttsam här på sistone, konsumenterna här verkar tydligen tro att de endast har rättigheter nu för tiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Hej.
Jag köpte 2st Dimbara LED-globlampor (Artikelnr. 2157) från Lysman.se den 20 mars i år.
Iförrgår så började en av globlamporna att flickra när jag satte på ljuset. Samma sak igår. Idag när jag tänder lamporna så lyser bara en av globlamporna, en har alltså slutat fungera. Det är dåligt då jag hoppades att mina LED lampor ska hålla länge (utlovat 25000 tim).
Jag har kollat på kundservice hos Lysman och det står att garantin är på 6 månader.

Det har alltså gått 9 månader så jag undrar om jag kan få en ny eller om det är kört?

Reklamera?

reklamationsrätt har man i 3 år, just efter 6 månader försvinner deras ansvar att stå för felsökning utav varan.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Så är det inte, den 10 åriga garantin är det tillverkaren som lämnar, om säljaren väljer att inte lämna garanti så är det tillverkaren man får vända sig till ifall något händer med produkten, säljaren kan dock upplysa om att tillverkaren lämnar 10 års garanti på produkten utan att det är falsk marknadsföring (en benämning som blivit förbannat missbrukad och tröttsam här på sistone, konsumenterna här verkar tydligen tro att de endast har rättigheter nu för tiden)

Jag tror du missförstår vad jag menar. Tillverkaren ger inte nödvändigtvis 10 års garanti men det kan ändå stå på lamporna att de håller 10 år eller 25.000 timmar eller vad det nu är, om man som butik säljer dessa lampor och de inte håller så länge så är det falsk marknadsföring och det är inget man får hålla på med som butik då man kan bli åtalad för det.
Som kund kan man alltså kräva av butiken att varan håller så länge som det står att den ska hålla på förpackningen vid normal användning, oavsett om man har garanti på produkten eller inte. Butiken kan givetvis neka och det är då upp till kunden om den har lust att gå vidare med det eller inte. Då lampor är värda så lite så är det ganska ofarligt för butiken att påstå nästan vad som helst då ARN inte tar såna småfall.
De flesta tillverkare av lampor som jag har med att göra på jobbet brukar dock acceptera dessa reklamationer när det händer och bara skicka nya lampor. Kostnaden är så liten för dom så det är bara dumt att tjafsa med en kund om det.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Jag tror du missförstår vad jag menar. Tillverkaren ger inte nödvändigtvis 10 års garanti men det kan ändå stå på lamporna att de håller 10 år eller 25.000 timmar eller vad det nu är, om man som butik säljer dessa lampor och de inte håller så länge så är det falsk marknadsföring och det är inget man får hålla på med som butik då man kan bli åtalad för det.
Som kund kan man alltså kräva av butiken att varan håller så länge som det står att den ska hålla på förpackningen vid normal användning, oavsett om man har garanti på produkten eller inte. Butiken kan givetvis neka och det är då upp till kunden om den har lust att gå vidare med det eller inte. Då lampor är värda så lite så är det ganska ofarligt för butiken att påstå nästan vad som helst då ARN inte tar såna småfall.
De flesta tillverkare av lampor som jag har med att göra på jobbet brukar dock acceptera dessa reklamationer när det händer och bara skicka nya lampor. Kostnaden är så liten för dom så det är bara dumt att tjafsa med en kund om det.

Fast det är ju inte butiken som har lämnat falsk marknadsföring eftersom det är tillverkaren som lovar det, eller hur, butiken informerar bara om det som tillverkaren har angivit, inget säljaren kan ta ansvar för

Permalänk
Rekordmedlem

Säljaren har alltid ansvar att ge rätt information till kunden enligt lag oavsett vad tillverkaren säger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast det är ju inte butiken som har lämnat falsk marknadsföring eftersom det är tillverkaren som lovar det, eller hur, butiken informerar bara om det som tillverkaren har angivit, inget säljaren kan ta ansvar för

Man kan inte frånskriva sig ansvaret för saker som man säljer. Som butik får man helt enkelt förhålla sig till de regler som finns och antingen inte sälja de varor som man inte kan ta ansvar för eller ta ansvaret för dem.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Man kan inte frånskriva sig ansvaret för saker som man säljer. Som butik får man helt enkelt förhålla sig till de regler som finns och antingen inte sälja de varor som man inte kan ta ansvar för eller ta ansvaret för dem.

Med andra ord kan inte en butik sälja något, det är ju det du säger i stort sett, man måste lära sig skillnaden på fabriksgaranti och garanti för säljaren som är helt frivillig av säljaren att ge, säljaren kan heller inte ansvara för det som tillverkaren lovar

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan som butik låta bli att handla med en viss produkt om man inte inte anser sig ha tillräckliga kunskaper om den, ansvaret kommer man inte bort ifrån om man väl bestämmer sig för att sälja något så har man ansvar för det oavsett vad du tycker i alla trådar.
Med ditt resonemang så behöver ju inte säljaren ta något ansvar alls utan bara håva in pengar och kan sedan bara hänvisa till tillverkaren om det blir problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att enda stället lågenergilampor håller bra är utomhus. Kör man lågenergi i vanliga armaturer inomhus överhettar de och går sönder ungefär lika ofta som vanliga glödtrådslampor. Detta gäller alla lågenergilampor, det är så gott som alltid elektroniken som brinner.

Bäst håller halogen i spottar och halogenbulber.

Permalänk

Du har ett års fabriksgaranti på i princip allt du köper, sen om Lysman skriver 6 månader eller 14 dagar är skit samma.
När dessutom tillverkaren ger 3 års garanti så gör Lysman som ombud väldigt väldigt fel helt plötsligt.
Kommunens konsumentvägledare kan hjälpa dig att klaga.

edit: kollade länken vad fan 350:- för en glödlampa, man blir ju småsugen att stoppa upp den där solen aldrig skiner på försäljaren och sen hoppa på vederbörande.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Med andra ord kan inte en butik sälja något, det är ju det du säger i stort sett, man måste lära sig skillnaden på fabriksgaranti och garanti för säljaren som är helt frivillig av säljaren att ge, säljaren kan heller inte ansvara för det som tillverkaren lovar

Sluta nu du som säljare har visst ett ansvar, säg att du köper en TV på Elgiganten och den går sönder och dom säger "kontaka fabriken i Sydkorea och posta den dit", du fattar själv hur fel du har hoppas jag.
Säljaren tar emot kundens garantiärende, sen reklamerar säljaren i sin tur mot fabrik/grossist/generalagent, så har det alltid funkat men du verkar inte ha fattat det..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dansk1:

Här kastas hundra lappar hit och dit på "moderna" lampor.
Vad kostade de "bannade" lamporna? några kronor...

Brinntiden på de "moderna" lamporna är katastrof...
Men konsumeras ska det

All planed.... muhahaa

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

All planed.... muhahaa

Precis som när branschen introducerade dom "gamla" glödtrådslamporna, innan det så var glödtrådrna mycket tjockare så lamporna hade i princip obegränsad livslängd, problemet blev att folk aldrig bytte lampa.
Nu 2013 så kom det en 1000%+ prisökning på en lampa och hållbarhetstiden är densamma som tidigare i princip.
+ det hade varit kul med statistik på hur många som säljs respektive återvinns, miljoner sådana lampor om året går säkert som hushållsavfall och dom innehåller kvicksilver vilket är inte speciellt nyttigt.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Hej.
Jag köpte 2st Dimbara LED-globlampor (Artikelnr. 2157) från Lysman.se den 20 mars i år.
Iförrgår så började en av globlamporna att flickra när jag satte på ljuset. Samma sak igår. Idag när jag tänder lamporna så lyser bara en av globlamporna, en har alltså slutat fungera. Det är dåligt då jag hoppades att mina LED lampor ska hålla länge (utlovat 25000 tim).
Jag har kollat på kundservice hos Lysman och det står att garantin är på 6 månader.

Det har alltså gått 9 månader så jag undrar om jag kan få en ny eller om det är kört?

ett fel i din text, tvivlar på att det står MINST 25000 tim tror mer det står UPP TILL 25000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |