AMD och DICE skjuter på Mantle för Battlefield 4

Permalänk
Medlem

Det var ju inte helt oväntat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej? Så du tar alltså ut äran i förskott?
Specsavers? Ingen information och ingen dokumentation? Var har du varit de senaste tre månaderna? I en grotta? Dessutom ingen bryr sig? Tydligen bryr du dig? Tydligen bryr sig folk i kommentarsfältet.
Har inga prestandaproblem.

Var hittar jag API dokumentationen.
Har googlat men hittar inget och varit inne på developer.amd.com men hittar inget.

Permalänk
Medlem

Problemet med att BF4 är så buggat är antaligen EAs fel.
Ja ni hörde rätt.
Tror inte DICE själva satt sin deadline då "spelet måste ut innan COD" och skeppat en så buggig produkt, fått spö från alla håll o kanter för att dom tycker det är kul o vill ha pengar...
Det är snarare otroligt att dom lyckats få det såpass spelbart, på relativt kort tid efter allt whine började hagla in, jag har inga gamebreaking buggar längre sedan början/mitten av dec, men då varenda nyhet på battlelog kantas av 15 pers som skriver "FIX YOUR GAME" så ser det ju ut som att majoriteten har problem, fast det är egentligen bara är dom som har problem som gnäller, resten verkar upptagna med o spela för fulla servrar finns det gott om.
Smått otroligt att EA har gått med på att hejda fler DLC's tills DICE hunnit ikapp med buggfixarna.

Tyvär är det ju DICE och inte EA som får skiten, när det är EA som håller i både kollekt och Piska.

Permalänk
Medlem

Undrar om vi kommer att få se Mantle eller om det var rent marknadsföring att sälja grafikkortet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det är nog inte Mantle som är problemet utan BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Iof så stänger de inte dörren helt för PS4 däremot verkar Microsoft göra som de brukar.. Stänga in sig i ett hörn med sin egen teknik. Mantle skulle vara en enorm fräsch vind på marknaden som dominerats allt för länge av Microsoft och deras DirectX.

Mantle är väl också ett svar för att MS varit alltför slöa och passiva i pc satsningar sen Xbox kom. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då dom inte vill konkurrera ut sin Xbox.

Och som jag förstår det så är Mantle en helt öppen standard att använda för andra utan att det skulle kosta någon licens. Så Nvidia kan integrera tekniken om dom vill. Stämmer detta så kan jag inte annat än säga att AMD är några riktiga hjältar som inte försöker stänga ut andra konkurrenter.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Är ruskigt nyfiken på hur detta presterar när det väl kommer igång.

Sugen på ett nytt grafikkort så blir det en succe så kanske man inhandlar ett 290X.

Till er som fortfarande har problem med att BF4 strular till följd av överklockning bl a så kan jag rekommendera er att HELT avinstallera Geforce Experience då detta löste mitt enda problem som gjorde att spelet fastnade ;).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av antepannte:

Den som väntar på något gott...

Skickades från m.sweclockers.com

Blir aldrig fet!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Problemet med att BF4 är så buggat är antaligen EAs fel.
Ja ni hörde rätt.
Tror inte DICE själva satt sin deadline då "spelet måste ut innan COD" och skeppat en så buggig produkt, fått spö från alla håll o kanter för att dom tycker det är kul o vill ha pengar...
Det är snarare otroligt att dom lyckats få det såpass spelbart, på relativt kort tid efter allt whine började hagla in, jag har inga gamebreaking buggar längre sedan början/mitten av dec, men då varenda nyhet på battlelog kantas av 15 pers som skriver "FIX YOUR GAME" så ser det ju ut som att majoriteten har problem, fast det är egentligen bara är dom som har problem som gnäller, resten verkar upptagna med o spela för fulla servrar finns det gott om.
Smått otroligt att EA har gått med på att hejda fler DLC's tills DICE hunnit ikapp med buggfixarna.

Tyvär är det ju DICE och inte EA som får skiten, när det är EA som håller i både kollekt och Piska.

Eller så har DICE en gång i tiden committat sig till ett lanseringsdatum som ägaren EA sedan hållit vid. I sig inget fel, eventuellt bara dåliga argument i förhandlingar från DICE?

EA har ju också precis blivit stämda av aktieägarna pga den bristande kvalitén på BF4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Var hittar jag API dokumentationen.
Har googlat men hittar inget och varit inne på developer.amd.com men hittar inget.

Bla. så fanns det ett helt event för avtäckandet av Mantle.

Skrivet av igelkotte:

Mantle är väl också ett svar för att MS varit alltför slöa och passiva i pc satsningar sen Xbox kom. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då dom inte vill konkurrera ut sin Xbox.

Och som jag förstår det så är Mantle en helt öppen standard att använda för andra utan att det skulle kosta någon licens. Så Nvidia kan integrera tekniken om dom vill. Stämmer detta så kan jag inte annat än säga att AMD är några riktiga hjältar som inte försöker stänga ut andra konkurrenter.

De var slöa redan innan Xbox kom ut.

Skrivet av renolle:

Eller så har DICE en gång i tiden committat sig till ett lanseringsdatum som ägaren EA sedan hållit vid. I sig inget fel, eventuellt bara dåliga argument i förhandlingar från DICE?

EA har ju också precis blivit stämda av aktieägarna pga den bristande kvalitén på BF4.

Skickades från m.sweclockers.com

Only in America. Det är ju inte så att aktierna har sjunkit direkt utan de har antagligen höjts pga. försäljningssiffrorna av BF4.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Only in America. Det är ju inte så att aktierna har sjunkit direkt utan de har antagligen höjts pga. försäljningssiffrorna av BF4.

Va, nää. EAs aktie har inte gått pp sedan bf4 släpptes. Det kom en kort peak kring launchen men kursen visar knappast på plus sedan de släppte spelet.

26 usd precis innan bf4släppet och idag ligger den på 23 usd. Ca 12% nergång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Va, nää. EAs aktie har inte gått pp sedan bf4 släpptes. Det kom en kort peak kring launchen men kursen visar knappast på plus sedan de släppte spelet.

26 usd precis innan bf4släppet och idag ligger den på 23 usd. Ca 12% nergång.

"Antagligen" = jag gissar. Har inte sett aktiekursen. Däremot att stämma för en sådan småsak är ju ganska patetiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De var slöa redan innan Xbox kom ut.

Nja jag minns förut när det kom en ny directx uppdatering varje månad. Var alltid tvungen att uppdatera för att få igång nya spelet. Nu känns det som det aldrig händer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

"Antagligen" = jag gissar. Har inte sett aktiekursen. Däremot att stämma för en sådan småsak är ju ganska patetiskt.

Det är blodigt allvar när det gäller aktieägare och "deras" pengar, så de tycker inte detta är en småsak.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Jo det är något jag har tänkt på och just nu så ser det inte ut att bli något annat än 1080p 144hz. Möjligtvis 1440p, 144hz och g-sync om Asus nya skärm har dem speccsen.

Min förhoppning om Mantle är likadan som din. Men när det kommer till att spela spel, så kände jag att Radeon inte gav mig det jag ville ha. Lite svårt att sätta fingret på men jag klarade av medium/high utan lulllull och varierade mellan 90-200 fps i Battlefield 4. Köpte en skärm med nvidiatech så jag ville byta dels pga av det. Med radeon korten så fick jag problem med div saker, jag hade ofta grafikbuggar, artifacts och annat smått och gott medan 780ti:ett gjorde mig nöjd men tyvärr fattig..

När jag stoppat i 780ti:ett i burken så testade jag default settings och spelade allt på Ultra och i viss mån lulllull igång. (MSAA etc.)
Åh blev överraskad över hur bra kortet presterade. Jag spelade på rätt mycket bättre grafik och lyckas ändå ligga runt 80-150fps. Har inte lyckats benchmarka skiten ännu eftersom programmen har lämnat in inför nyår. Men jag blev mer positiv gentemot 780ti:ett än mina förra r9 280x dc2t.

Det är ju bra att du är nöjd, mindre bra att det kostar så mycket. Förstår hur du menar men tror iaf att iom. Mantel så skulle du fått bättre och jämnare frames med 2st 280x. Men om du är nöjd så är du
Sitter själv på ett GTX 670 och är nöjd. Sugen på 290x men tror jag väntar tills någon generation innan jag byter tack vare att jag klarar mig fint nu

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Demos som har visats visar på en ökning med 100% när det gäller APUer.
Så jag tror vi kan räkna med 50-100% på våra superkort också

"mmmm"

Tror inte på Mantle eller någon fps ökning för fem öre före jag sett det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mantle skulle inte tillföra speciellt mycket på en konsol. Det man vill göra med Mantel är ju att erbjuda ett API med tillhörande implementation som ger ungefär lika lite "overhead" på PC som konsolerna alltid haft.

Problemet med denna idé på PC är att en PC-plattformen består av en brokig skara HW och styrkan med plattformen är just möjligheten att kunna välja ur en så stor flora av HW. Mantle kommer bara tillföra något relevant över DX om man skalar bort lager, men skalar man bort dessa lager så ryker också abstraktioner, utan dessa abstraktioner så måste GPUn mer eller mindre fungera som AMDs GCN eller så kommer det inte bli bra.

Så frågan är om det vore bra för PC som spelplattform om Mantle blir populärt...

Och kommer man se någon skillnad mellan Mantle och DX?

Är väl främst kostnaden per "draw-call" där DX på PC blir väldigt mycket dyrare än på en konsol (kan var 100-tals gånger dyrare). Vad det i praktiken betyder är att om du ska rita 1000 träd i en skog så kommer du få återanvända samma trädkoordinater på en PC medan varje träd kan skilja sig lite i utformning på en konsol. Att däremot använda högre upplösningar på texturer eller rendera i högre upplösning påverkas inte av DX, vad är det som gör att PC-spel ser bättre ut än konsol? Hög upplösning och högupplösta texturer...

Det är ju dock inte det som hade varit den stora fördelen om man utvecklat med Mantle på konsoll. Vinsten hade ju funnits på PC-sidan naturligtvis, eftersom portning av spel hade blivit sjukt mycket smidigar.

Hur som helst så har både DICE och andra utvecklare sagt att PS4'ans lågnivå språk i mångt i mycket är väldigt likt Mantle. Största skillnaderna skall tydligen vara semantik. Jag tolkar detta som att syntaxen är densamma men att språket skiljer sig något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Det är blodigt allvar när det gäller aktieägare och "deras" pengar, så de tycker inte detta är en småsak.

Men att stämma det bolag de äger aktier i och riskera att aktierna sjunker ännu mer? Fortfarande en storm i ett vattenglas enligt mig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Men att stämma det bolag de äger aktier i och riskera att aktierna sjunker ännu mer? Fortfarande en storm i ett vattenglas enligt mig.

USA i ett nötskal.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

"mmmm"

Tror inte på Mantle eller någon fps ökning för fem öre före jag sett det!

Att Mantle kommer är det ingen tvekan om, inte att det kommer ge en prestanda ökningen heller. Frågan är hur mycket mer prestanda man får. Kommer det i slutändan vara värt något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att Mantle kommer är det ingen tvekan om, inte att det kommer ge en prestanda ökningen heller. Frågan är hur mycket mer prestanda man får. Kommer det i slutändan vara värt något.

Dom kanske upptäckt att det inte gav något, och nu skjuter dom upp det för att pilla på det ett tag till tills det börjar kosta för mycket och man lägger ner det. Säger inte att det händer utan att det kan hända.

Därför tror jag på det när jag ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltid någon som inte förstår vad uttrycket betyder...

Hehe, jodå, jag försökte bara vara lite lustig.

Visa signatur

5950X, 3090