Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

"De kanske inte går med vinst". Just det som är problemet. Hur långe tror du de kan hålla på att tillverka tvapparater och förlora pengar på det?
Gissa varför Panasonic övergett plasmatekniken? Jo för att de inte gick med vinst. Jag blir väldigt förvånad om Sony och Panasonic fortfarande håller på med TV om 3 år.

Du skrev att panasonic var långt efter i LCD tekniken när de o själva verket ligger väldigt bra till.
Jag tror inte någon av dem kommer lägga ner tv tillverkningen. Inte på ett tag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Varför sänder man då inte redan i 1080p? I Europa och USA är det 720p som gäller och 1080i i vissa fall.
Att de är kapabla att göra det betyder inte att de kommer göra det.

Spelar det egentligen någon roll vad som sänds på TV? Bästa kvalitén får vi med eget material ex blu-ray eller något från nätet. Jag kan säga att jag tittar kanske 2 timmar i veckan på TV och då är det på grejer där HD inte spelar roll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ozo64:

Varför sänder man då inte redan i 1080p? I Europa och USA är det 720p som gäller och 1080i i vissa fall.
Att de är kapabla att göra det betyder inte att de kommer göra det.

Bara för att något är tekniskt tänkbart betyder inte att det är praktiskt och/eller ekonomiskt genomförbart.

1080p-tåget kom lite för tätt på den första HD-omställningen, det är lite för bandbreddskrävande med dåtidens mått och den i stort sett enda produktionen av material som gick i äkta 1080p var på den tiden filmer, ett område som HD-DVD och Blu-ray mutade in. Ingen var beredd på ett nytt teknikskifte så tätt inpå för vad som dessutom var en kvalitetsförbättring med begränsad räckvidd.

Nu har det passerat några år och med 10 år sedan man förberedde för HD finns det utrymme för nytt teknikskifte. HEVC kommer att tillåta både 4K och 1080p på samma bandbreddskrav och nyproduktion i 4K och 1080p är vanligt. Tiden är mogen och teknikskiftet har redan påbörjats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Du skrev att panasonic var långt efter i LCD tekniken när de o själva verket ligger väldigt bra till.
Jag tror inte någon av dem kommer lägga ner tv tillverkningen. Inte på ett tag iaf.

Nej det kommer ta ca 3 år till med gigantiska förluster innan de ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Spelar det egentligen någon roll vad som sänds på TV? Bästa kvalitén får vi med eget material ex blu-ray eller något från nätet. Jag kan säga att jag tittar kanske 2 timmar i veckan på TV och då är det på grejer där HD inte spelar roll.

Jag tittar inte heller så mycket på tv och kommer skaffa 4K NÄR det finns ngt material att titta på och jag kan få en 4K projektor för under 20000. Räknar med att det kommer ta 5 år till innan det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är inga rykten, det är bekräftat.

Skrivet av ozo64:

Det är inget rykte. De har slutat med plasma tillverkningen. 2013 modellerna är de sista de tillverkade.

oj, det är värre än vad jag hoppades på:/ hur länge ska dom tillverkas? är riktigt sugen på en plasma, men har inte pengarna än.

Skrivet av foxzox7:

De flyttade över sina ingenjörer till led och oled utveckling istället.
Så räkna inte ut dem.

De har redan en 4k tv ute på marknaden också;)

Sa inte att dom ska lägga ner all tillverkning hoppas på om jag inte hinner köpa plasma,så får det bli bra oled i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

oj, det är värre än vad jag hoppades på:/ hur länge ska dom tillverkas? är riktigt sugen på en plasma, men har inte pengarna än.

Sa inte att dom ska lägga ner all tillverkning hoppas på om jag inte hinner köpa plasma,så får det bli bra oled i stället.

Vad jag ver så ska VT60 serien vara deras sista, det kommer inga nya plasmor i alla fall tyvärr. Allt fokus aka läggas på OLED istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

4k Har sina fördelar och brister. Fördelarna är väl framför allt ja upplösningen men om jag förstått det rätt finns det väldigt få filmer att se i den upplösningen.
Om jag förstått det rätt alltså.

Men det är ju med tiden, så det är ju inget att oroa sig för.

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Om man shoppar TV är det väl mest viktigt att titta vilket utbud som finns på utsändningar och alla pratade för ett par år sedan om 3D och det har inte direkt slagit igenom även om många dyrare Tv-apparater har stöd för det för tillfället.

Tror det kan bli liknande för 4K, dvs det kommer att ta ett bra tag tills det blir praktiskt och vanligt hos slutanvändarna. Om det ens blir det....

Har precis själv köpt en LCD Tv och insåg att mitt behov av 3D var minimalt så valde en i mitten segmentet för att kunna köpa en ny om 3-6 år om det skulle bli så att 4K eller något annat blir standard och leverantörerna kommer överens om en standard för sändningar.

Problemet nu är väl att teknikutvecklingen går så snabbt så att det inte hinner slå igenom hos hushållen innan alla börjar prata om nästa spännande standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aileron:

Om man shoppar TV är det väl mest viktigt att titta vilket utbud som finns på utsändningar och alla pratade för ett par år sedan om 3D och det har inte direkt slagit igenom även om många dyrare Tv-apparater har stöd för det för tillfället.

Tror det kan bli liknande för 4K, dvs det kommer att ta ett bra tag tills det blir praktiskt och vanligt hos slutanvändarna. Om det ens blir det....

Har precis själv köpt en LCD Tv och insåg att mitt behov av 3D var minimalt så valde en i mitten segmentet för att kunna köpa en ny om 3-6 år om det skulle bli så att 4K eller något annat blir standard och leverantörerna kommer överens om en standard för sändningar.

Problemet nu är väl att teknikutvecklingen går så snabbt så att det inte hinner slå igenom hos hushållen innan alla börjar prata om nästa spännande standard.

3D är troligen inte så väl använt men vad jag förstår så ska det hålla samma klass som på BIO och isåfall är det inte illa. Problemet är väll att vill man ha bra bildkvalité så ingår 3D mer eller mindre alltid?

Det är dock stor skillnad på 4K och 3D, om du kan går du gärna och ser en 4K film men 3D är inte alla så inne på.

Självklart kan man lägga sig i mellan segmentet men man får räkna med sämre bild kvalité och kanske inte fullt så hållbar TV. Ex de jag köpt har legat i mellan segmentet och båda har strulat på ett eller annat vis. Den top modell jag köpte av Sony TVn har dock hållt bra såhär långt.

Sen kan man fråga sig vad man tjänar mest pengar på, köpa 1 TV för 20 000 - 25 000 kr och ha den i 8-10 år eller köpa en TV i 10 000 - 15 000 kr och byta efter ca 3-4 år när den lägger av?

Men man vet bäst med sig om man kan leva med en och samma TV i närmare 10 år, det är inte alla som klarar det när det pumpas ut ny teknik hela tiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det är dock stor skillnad på 4K och 3D, om du kan går du gärna och ser en 4K film men 3D är inte alla så inne på.

Sen kan man fråga sig vad man tjänar mest pengar på, köpa 1 TV för 20 000 - 25 000 kr och ha den i 8-10 år eller köpa en TV i 10 000 - 15 000 kr och byta efter ca 3-4 år när den lägger av?

Men man vet bäst med sig om man kan leva med en och samma TV i närmare 10 år, det är inte alla som klarar det när det pumpas ut ny teknik hela tiden.

Jag bara menade att 3D blev väldigt upphaussat när det kom men nu är det som du säger inte många som efterfrågar det då ingen sänder i 3D eller knappt gör filmer för 3D. Det finns ju en risk att 4K råkar ut för något liknande då det inte alltid är den teknik som är bäst som blir standard, utan det är lite andra faktorer som vägs in innan vi har produkten hemma i hemmet.

Jag tror inte att nån köper en TV för 10 000-15 000 som ska kunna gå sönder efter bara 3-4 år. Man får hoppas att de tillverkarna är i konkurs redan.
Min förra Tjock TV köpte jag för 6 000 och hade den i 9 år innan jag trädde in i Platt TV världen.

Men visst är det så att köper man en TV för 2 500 så kan man inte räkna med samma kvalitet och framtidssäkrad TV som en för 6 000 - 8 000 eller mer.

Samtidigt så minskas ju våra tekniska prylars livslängd p.g.a. den snabba teknikutvecklingen. Mobiltelefonerna är ett tydligt tecken på hur snabb omsättning det är på våra prylar numera. De flesta byter ju telefon inom en 3 års intervall och det har telefon bolagen snappat upp och binder sina kunder till den längden på de abonnemang där medföljande telefon betalas av via abonnemangskostnaden på 3 år eller mindre.

Detta märks ju mer på dyrare tekniska produkter nu eftersom vi konsumenter blivit bättre på att efterfråga nyare teknik.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Nu är du helt ute och cyklar. ----> http://www.zdnet.com/japan-to-launch-4k-tv-broadcast-in-july-...

För övrigt har de kört 1080p där rätt länge.

Nej jag är inte ute och cyklar, jag har fortfarande rätt eftersom det inte går att ta emot och visa 4K TV-sändningar, det spelar ingen roll om de sänder skiten i 25K.
Att de kan ta emot och visa 1080p TV sändningar är jag också tveksam på.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Vad jag ver så ska VT60 serien vara deras sista, det kommer inga nya plasmor i alla fall tyvärr. Allt fokus aka läggas på OLED istället.

zt60 är deras sista modell,

spelar ingen roll om en tv har 4k eller 720p om bilden är skitdålig.

vilken har bäst bild?

Till vänster har vi en 720p plasma "Samsung PN51F4500" för 5000:-, till höger en 4k tv med Seiki SE50UY04 panel. samma som i t.ex. anderssons 4k tv för 9990:-
källa: http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Dold text

Spelar som sagt större roll om en tv har naturliga färger, bra svärta och rörelse hantering.

Jag har själv valt att ha kvar min gamla plasma som snart är 4år, har en 39" panasonic led i sovrummet. Den har helt ok bild, men är inte nöjd med svärtan och skugghanteringen. Annars så är det en helt ok tv. Nu när de lägger allt krut på lcd-led så lär de komma med ett par riktigt trevliga modeller 2014/2015 och väntar med spänning på vad de kommer med. Vågar du inte vänta så är det bara att slå till på en plasma medans de finns.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De flesta av er ser ut att vara överens om att upplösningen inte är så viktig på en TV runt 60".

Då undrar jag såklart varför ex den där 4K TVn på Media Markt har så sjukt bra bild och flyt? Den film de visar är The Croods och det står att det är en 4K. Tvn ser dessutom ut att vara en bra bit över 60", kanske 80"? Jag har tyvärr inte beteckningen på den.

Var och såg The Hobbits på 4K 3D bio idag på Filmpalatset i Bromölla och blev helt klart imponerad av bilden. Jag gillar vanligtvis inte 3D filmer men både utrustningen på filmpalatset och Rio i Stockholm har fått mig att ändra uppfattning. Är det möjligt att köra liknande lösning hemma till rimliga pengar men då såklart i mindre skala? Och kan man få tag på ex The Hobbits (den första då såklart) 4K 3D för hemmabruk?

Klart upplösningen är viktig, men det är inte riktigt samma sak att stå och inspektera en tv på nära håll, som och sitta 3-4 meter ifrån. Vet inte vilken tv det var du såg på Media Markt men är det en dyr tv, så är det säkerligen mer en upplösningen som gör att du upplever bilden bra. (svärta, färger etc).

vad det gäller 4k på biograf så är det lite skillnad med en duk som fyller hela ditt synfält
Såg hobbits i bromölla med, det är nog en av de bästa, om inte den bästa biografen i Sverige.
Förövrigt vad det gäller den filmen så är den ju även filmad i HFR, så beror ju heltklart på materialet med matar systemet med.

Om du är intresserad av bio känsla hemma, skippa tv och satsa på projektor (det gjorde jag och jag är toknöjd).
Man ser skillnad på 1080p och 720p på en 120 tums bildyta (4 av dina 60 tummare i bildyta).

Lite jobbigare att få till snyggt, men inte så farligt dyrt. Mitt system, inkl ramspändduk, kabeldragingn etc gick nog på ca 12k, fast hade flyt båda var på en tillfällig rea när jag letade ersättning för min tv förra året.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Ett idiotiskt test minst sagt. När man säger att 4K kan ta något till bordet så tar man föregivet att andra parametrar också ligger i linje. Här har man jämfört sämsta möjliga TV med 4K upplösning som precis nått marknaden mot budget modell av en TV som kör en teknik som funnits på marknaden ett tag och har fått tid att både utvecklas och prispressats.

Visst, funderar man på vad man ska köpa IDAG så är inte valet så svårt men det har vi nog redan konstaterat ett par gånger.

Tänk dig istället 2 50"+ TV apparater med samma parametrar men att den ena kör 4K och den andra 1080p, tror du fortfarande inte man ser skillnad på 2-3 meters avstånd?

Vad än ditt svar är så är det helt klart något som måste testas sida vid sida innan man kan lägga ett slutgiltigt svar.

Jag har full förståelse för att TV tillverkarna kan slänga in helt onödiga tekniker för att få en TV såld och det är inte helt omöjligt att det är så även i detta fallet. MEN rent tekniskt så är det väldigt stor skillnad mellan 4K och 1080p så är det verkligen omöjligt att det gör en synlig skillnad?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ett idiotiskt test minst sagt. När man säger att 4K kan ta något till bordet så tar man föregivet att andra parametrar också ligger i linje. Här har man jämfört sämsta möjliga TV med 4K upplösning som precis nått marknaden mot budget modell av en TV som kör en teknik som funnits på marknaden ett tag och har fått tid att både utvecklas och prispressats.

Visst, funderar man på vad man ska köpa IDAG så är inte valet så svårt men det har vi nog redan konstaterat ett par gånger.

Tänk dig istället 2 50"+ TV apparater med samma parametrar men att den ena kör 4K och den andra 1080p, tror du fortfarande inte man ser skillnad på 2-3 meters avstånd?

Vad än ditt svar är så är det helt klart något som måste testas sida vid sida innan man kan lägga ett slutgiltigt svar.

Jag har full förståelse för att TV tillverkarna kan slänga in helt onödiga tekniker för att få en TV såld och det är inte helt omöjligt att det är så även i detta fallet. MEN rent tekniskt så är det väldigt stor skillnad mellan 4K och 1080p så är det verkligen omöjligt att det gör en synlig skillnad?

På 50" från 2-3m så ser du ingen skillnad. Du måste sitta betydligt närmare än så för att kunna se skillnad, alternativ ha större bild.
Skulle se det mer som en placebo från den som påstår att den enkelt ser skillnad på 4k & 1080p på 50" vid 2-3m avstånd. Speciellt om de har precis samma kalibrerade färger & svärta....

En polares 720p projektor gick sönder och han kör 90" och sitter ca 2.5m ifrån. Blev en marginell skillnad när han skaffa en dubbelt så dyr 1080p projektor.

Där har du en vettig tabell på vid vilket avstånd, storlek och upplösning där du ser skillnad och får glädje av den högre upplösningen. För 50" så brukar man säga att en person med bra syn och tekniskt intresse kan se skillnad på 720p & 1080p vid 1.5m avstånd. När du kommer längre ifrån så ser du ingen skillnad.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

På 50" från 2-3m så ser du ingen skillnad. Du måste sitta betydligt närmare än så för att kunna se skillnad, alternativ ha större bild.
Skulle se det mer som en placebo från den som påstår att den enkelt ser skillnad på 4k & 1080p på 50" vid 2-3m avstånd. Speciellt om de har precis samma kalibrerade färger & svärta....

En polares 720p projektor gick sönder och han kör 90" och sitter ca 2.5m ifrån. Blev en marginell skillnad när han skaffa en dubbelt så dyr 1080p projektor.
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Där har du en vettig tabell på vid vilket avstånd, storlek och upplösning där du ser skillnad och får glädje av den högre upplösningen. För 50" så brukar man säga att en person med bra syn och tekniskt intresse kan se skillnad på 720p & 1080p vid 1.5m avstånd. När du kommer längre ifrån så ser du ingen skillnad.

Jag har kört en hel del 720p och 1080p på min 60" och vi ser skillnad. Det handlar inte om placebo, skillnaden finns där utan tvekan. Vi sitter som sagt 2-3 meter ifrån.

Om ni endast såg marginell skillnad mellan 720p och 1080p på 90" så låter det som att ni behöver få er syn kontrollerad.

Det är egentligen väldigt lätt för vem som att göra ett test om man bara är lite motiverad och har lite tid :

  1. Leta upp en blu-ray som håller hög kvalité (inte komprimerad från nätet för, JA det är ganska stor skillnad på en blu-ray och en H.264(oftast mellan 8000-20 000 bitrate). Det finns flera siter som listar blu-ray kvalité exempelvis denna : http://www.avsforum.com/t/1425519/official-blu-ray-picture-qu...

  2. Leta upp program som kan göra om till 1080p med högsta möjliga bitrate(välj ut ett mindre parti annars blir filerna enorma och det tar lite väl lång tid)

  3. Gör en likadan men i 720p

  4. Testa en gång för alla och se om det gör någon skillnad för just dig vid 2-3 meters avstånd

Angående 4K och 1080p så kan jag inte säga något mer efter som jag verkligen inte jämfört det(av goda anledningar). Frågan man ställer sig är vem som sammanställt bilden du bifogade? http://carltonbale.com/ verkar vara någon hobby nisse? Är det testat med vettig utrustning eller är det ett antagande baserat på någon formel?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vi gör en lite jämförelse.

Mobiltelefoner på runt 4-5", de ska minst ha 720p idag och det gäller trotts att man håller den på en armlängds avstånd. Apple var här snabba att börja prata om PPI då de låg bäst till, d.v.s PPI på 326 baserat på 960x640 på 3.5".

Surfplattor runt 10" ska absolut minst ha 1080p annars räknas de som lågupplösta. En surfplatta håller man också på en armlängd.

Skärmar runt 24" är inte ens tänkbart att gå under 1080p(undra ens om det finns i någon större utsträckning), nu är det istället snack om 2560x1440 eller liknande, även 4K är på väg in vilket verkar uppskattas högre här än för TV apparater. För en 24" skärm sitter man väll iallafall 1 meter ifrån.

Sen har vi då TV apparater där 50-60" inte är ovanligt. Här kör man absolut som lägst 720p men standarden ligger på 1080p, d.v.s samma som vi kör på en 24". Självklart är skillnaden hur långt ifrån skärmen/TVn vi sitter men en 60 sitter man kanske 3 meter ifrån om man ska få hyfsad BIO känsla. Vad man vill åstakomma med större skärm är såklart att täcka mer av synfältet och komma närmare BIO känslan.

Så då är frågan, vi ökar skärmen från 24" till 60" d.v.s nästan 3 gånger så stor, sen tar vi och förflyttar oss 2 meter extra bak. På detta kör vi samma upplösning som vi gör på 24" skärmen, d.v.s 1080p. Det betyder att pixlarna är nästan 3 gånger så stora men samtidigt sitter vi 3 gånger så långt bak. Det låter relativt rimligt då att 1080p kan vara okay, men när man pratar om 24" så finns det en stark önskan att gå högre än 1080p, många anser att det är för låg upplösning så då är frågan hur man ska tolka 1080p på en 60"? Pratar vi PPI här så hamnar en 60" med 1080p på ca 37 ppi jämfört med IPhone 4/5 som har 326 ppi, visst är det skillnad på hur nära skärmen man befinner sig men här pratar vi om en skillnad på 89% till fördel för IPhonen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

OT, men bara måste få inlägga att sitter man 2meter från 60tum, som kommer man nog knappt ha ledsyn på äldre dar. Vilket är bäst, att se en vägskylt på 50meter och kunna läsa den, eller att behöva stå 2meter under den för att se...

En liten guide som föreslår vad homosapiens ögon är anpassat för, och inte vad som är "trändigt lr ballt......

http://www.canaldigital.se/kundservice/Optimera-ljud-och-bild...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejon74:

OT, men bara måste få inlägga att sitter man 2meter från 60tum, som kommer man nog knappt ha ledsyn på äldre dar. Vilket är bäst, att se en vägskylt på 50meter och kunna läsa den, eller att behöva stå 2meter under den för att se...

En liten guide som föreslår vad homosapiens ögon är anpassat för, och inte vad som är "trändigt lr ballt......

http://www.canaldigital.se/kundservice/Optimera-ljud-och-bild...

Mitt mål är att täcka lika mycket av synfältet som man gör på en BIO och där har jag en bit kvar även om jag sitter 2-3 meter ifrån 60".

Men vad du säger är att synen hinner anpassa sig till detta på en livstid för att göra att synen fungerar sämre på avstånd? Det är inte som att man sitter o tittar på TVn 24 timmar om dygnet, snarare 3-4 på sin höjd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

tror inte man kan både läsa text, och, följa med i snabba scener om man sitter väldigt nära en stor tv, eller är det bara min hjärna som behöver bytas ut

-har du tänkt på att man vi ser i 16:9 ? -det var därför det formatet kom till tvn

(det ska inte vara tröttande att se på tv, utan oftast avkoppling tycker jag iaf)

Guide jag länka till är dessutom skriven av proffs, -inte bakåtslickade 23åring som vill sälja på elektronik-ladorna *smile

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

På 50" från 2-3m så ser du ingen skillnad. Du måste sitta betydligt närmare än så för att kunna se skillnad, alternativ ha större bild.
Skulle se det mer som en placebo från den som påstår att den enkelt ser skillnad på 4k & 1080p på 50" vid 2-3m avstånd. Speciellt om de har precis samma kalibrerade färger & svärta....

En polares 720p projektor gick sönder och han kör 90" och sitter ca 2.5m ifrån. Blev en marginell skillnad när han skaffa en dubbelt så dyr 1080p projektor.
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Där har du en vettig tabell på vid vilket avstånd, storlek och upplösning där du ser skillnad och får glädje av den högre upplösningen. För 50" så brukar man säga att en person med bra syn och tekniskt intresse kan se skillnad på 720p & 1080p vid 1.5m avstånd. När du kommer längre ifrån så ser du ingen skillnad.

Har varit starkt skeptisk själv till behovet av 4K med tanke på tittavstånd men efter att ha tittat på en del 4K-apparater på affärer så har jag ändrat åsikt. Jag tycker att den högre upplösningen faktiskt ger en bättre bild även på normala tittavstånd. Så jag köper personligen inte riktigt den där tabellen med tittavstånd och ögats upplösningsförmåga längre...

För att svara TS så är min åsikt att det är lite lurigt läge nu. Om 4K blir mainstream och prisvärt om ca ett år beror lite på vad fabrikerna kommer att pumpa ut framöver. När det gäller 4K-material så tror jag att det fortfarande kommer att vara sparsamt om ett år. När det gäller TV så dröjde bra länge innan det sattes FULL-HD-kameror i händerna på naturfilmare och i TV-studios vid den övergången och merparten av kanaler är fortfarande SD och inte HD. Dessutom så tycker jag många HD-TV-program idag är sönderkomprimerade eller bara dåligt filmade så man ser artefakter även i HD. 4K-film kommer nog att komma lite fortare men jag tror det kommer vara sparsamt med det bra länge också. Spel kommer ju iaf inte PS4 att stödja 4K.

Jag lutar nog åt att man även om ett år i huvudsak kommer att köpa 4K mer för att vara framtidssäker och för enstaka filmupplevelser där man fått tag en 4K-variant. Alternativt köper man en 4K då för att produktionen svängt om så pass snabbt och priserna gör det motiverat... Om 2-3år är det kanske mer intressant för att mer material finns tillgängligt. Fast då kanske OLED hägrar på horisonten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har kört en hel del 720p och 1080p på min 60" och vi ser skillnad. Det handlar inte om placebo, skillnaden finns där utan tvekan. Vi sitter som sagt 2-3 meter ifrån.

Om ni endast såg marginell skillnad mellan 720p och 1080p på 90" så låter det som att ni behöver få er syn kontrollerad.

Det är egentligen väldigt lätt för vem som att göra ett test om man bara är lite motiverad och har lite tid :

  1. Leta upp en blu-ray som håller hög kvalité (inte komprimerad från nätet för, JA det är ganska stor skillnad på en blu-ray och en H.264(oftast mellan 8000-20 000 bitrate). Det finns flera siter som listar blu-ray kvalité exempelvis denna : http://www.avsforum.com/t/1425519/official-blu-ray-picture-qu...

  2. Leta upp program som kan göra om till 1080p med högsta möjliga bitrate(välj ut ett mindre parti annars blir filerna enorma och det tar lite väl lång tid)

  3. Gör en likadan men i 720p

  4. Testa en gång för alla och se om det gör någon skillnad för just dig vid 2-3 meters avstånd

Angående 4K och 1080p så kan jag inte säga något mer efter som jag verkligen inte jämfört det(av goda anledningar). Frågan man ställer sig är vem som sammanställt bilden du bifogade? http://carltonbale.com/ verkar vara någon hobby nisse? Är det testat med vettig utrustning eller är det ett antagande baserat på någon formel?

Har ni då kört material samma material. Dvs. ex en ny blu-ray rulle i 720p och sedan kört den i 1080p. Jag tvivlar inte att ni kan se skillnaden på 2 meters avstånd. Men på 3 - 4m lär det inte vara lätt i ett blindtest. För övrigt är det ovanligt att folk sitter mindre än 3m ifrån 50", vilket även måste betyda att är änovanligare vid 60". Konstaterar att vid vanligt tittavstånd så ser folk inte skillnaden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Jag har själv en tv med döda pixlar, ganska många faktiskt. Har levt med det i några månader nu men kommer att vänta tills 4K blir standard.

Permalänk
Medlem

Det har varit lite stiltje på TV-fronten ett tag, för 3-4 år sedan så slog 3D, plattare apparater och onödiga smartfunktioner samtidigt som apprater över 46" rasade i pris. Då var det köpläge. Nu är det inte köpläge alls i mina ögon. Visst budget 4K har kommit, men vem ser allvarligt så stor skillnad? Filmer har inte den skärpan att det syns ändå. Typ om Pixar gör något i 4K och man sitter nära som man kan se skillnad.
Nä jag säger att i nuläget ska man inte köpa något om man inte behöver. OLED har kommit, prisraset är på gång, det har redan levererats maskiner för billigare tillverkning så priserna kommer sjunka rejält de närmaste 2 åren. LGs teknik med vita OLEDs med vanlig matris över verkar lovande i ett kort perspektiv.

Skrivet av DasBoot_swe:

zt60 är deras sista modell,

spelar ingen roll om en tv har 4k eller 720p om bilden är skitdålig.
http://asset0.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2013/08/20/720p_v...

http://asset3.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2013/08/20/720p_v...

http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2013/08/20/720p_v...

vilken har bäst bild?

Till vänster har vi en 720p plasma "Samsung PN51F4500" för 5000:-, till höger en 4k tv med Seiki SE50UY04 panel. samma som i t.ex. anderssons 4k tv för 9990:-
källa: http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Dold text

Spelar som sagt större roll om en tv har naturliga färger, bra svärta och rörelse hantering.

Jag har själv valt att ha kvar min gamla plasma som snart är 4år, har en 39" panasonic led i sovrummet. Den har helt ok bild, men är inte nöjd med svärtan och skugghanteringen. Annars så är det en helt ok tv. Nu när de lägger allt krut på lcd-led så lär de komma med ett par riktigt trevliga modeller 2014/2015 och väntar med spänning på vad de kommer med. Vågar du inte vänta så är det bara att slå till på en plasma medans de finns.

Testet skulle lika gärna kunna vara gjort med en TV med 320x240 skärm med så dåliga bilder på apparaterna. Skulle du bedöma en plasma med 320x240 som att den hade bra bild med de bilderna som bas? Sedan kan man ju överexponera bilder för att förstöra svärtan om den inte är perfekt också. Om plasman har epilepsiframkallande plasmaflimmer framgår inte heller. Eller om den har plasmakornigheten över hela bilden. Usel jämförelse helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har ni då kört material samma material. Dvs. ex en ny blu-ray rulle i 720p och sedan kört den i 1080p. Jag tvivlar inte att ni kan se skillnaden på 2 meters avstånd. Men på 3 - 4m lär det inte vara lätt i ett blindtest. För övrigt är det ovanligt att folk sitter mindre än 3m ifrån 50", vilket även måste betyda att är änovanligare vid 60". Konstaterar att vid vanligt tittavstånd så ser folk inte skillnaden.

Har nu mätt och vi sitter 2.35 m från TVn och det är aldrig någon som klagar på att det känns för nära. Sitter man i bakre soffan där jag ofta sitter för att jämföra så hamnar man ca 3.10 m bak, lite nära för min smak.

Och nä på 2.35 så behöver man inte flytta runt huvudet för att se hela skärmen, jag skulle troligen kunna köra en 70" också om det så var.

Du får givetvis konstatera vad du vill men efter som vi ser skillnad(en med linser och en utan) så är iallafall jag säker på att det finns skillnad.

Jag sitter extremt sällan i bakre soffan efter som det blir för långt ifrån TVn då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det har varit lite stiltje på TV-fronten ett tag, för 3-4 år sedan så slog 3D, plattare apparater och onödiga smartfunktioner samtidigt som apprater över 46" rasade i pris. Då var det köpläge. Nu är det inte köpläge alls i mina ögon. Visst budget 4K har kommit, men vem ser allvarligt så stor skillnad? Filmer har inte den skärpan att det syns ändå. Typ om Pixar gör något i 4K och man sitter nära som man kan se skillnad.
Nä jag säger att i nuläget ska man inte köpa något om man inte behöver. OLED har kommit, prisraset är på gång, det har redan levererats maskiner för billigare tillverkning så priserna kommer sjunka rejält de närmaste 2 åren. LGs teknik med vita OLEDs med vanlig matris över verkar lovande i ett kort perspektiv.

Testet skulle lika gärna kunna vara gjort med en TV med 320x240 skärm med så dåliga bilder på apparaterna. Skulle du bedöma en plasma med 320x240 som att den hade bra bild med de bilderna som bas? Sedan kan man ju överexponera bilder för att förstöra svärtan om den inte är perfekt också. Om plasman har epilepsiframkallande plasmaflimmer framgår inte heller. Eller om den har plasmakornigheten över hela bilden. Usel jämförelse helt enkelt.

Att 3D slog håller jag då inte med om, det slog varken på 80-talet, 90-talet eller nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad jag ver så ska VT60 serien vara deras sista, det kommer inga nya plasmor i alla fall tyvärr. Allt fokus aka läggas på OLED istället.

Hur står sig oled emot plasma? (Vet att det är bättre än vanlig LCD, om jag inte fått det om bakfoten) .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Har nu mätt och vi sitter 2.35 m från TVn och det är aldrig någon som klagar på att det känns för nära. Sitter man i bakre soffan där jag ofta sitter för att jämföra så hamnar man ca 3.10 m bak, lite nära för min smak.

Och nä på 2.35 så behöver man inte flytta runt huvudet för att se hela skärmen, jag skulle troligen kunna köra en 70" också om det så var.

Du får givetvis konstatera vad du vill men efter som vi ser skillnad(en med linser och en utan) så är iallafall jag säker på att det finns skillnad.

Jag sitter extremt sällan i bakre soffan efter som det blir för långt ifrån TVn då.

Tror du missförstod lite. Jag vet att det går att se skillnader speciellt på en 60" tv och ett avstånd på mindre än 2.5m, det är inget konstigt. Menade helt enkelt att det är ovanligt att folk sitter så nära. Gemene man/kvinna har inte riktigt koll på att avståndet betyder allt om det är kvalité (upplösning) man är ute efter. Därför köper också folk 52" i 4K för att de hittar en billig TV och tänker inte på allt annat (svärta, bildhantering osv) men framför allt sitter de flesta för långt ifrån TV'n (+3m) vilket gör 4K helt meningslöst. Det hade mao varit bättre att lägga pengarna på en mer kvalitativ fullHD.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur står sig oled emot plasma? (Vet att det är bättre än vanlig LCD, om jag inte fått det om bakfoten) .

Bättre betraktningsvinklar OLED, bättre svärta (har tittat mycket på topmodeller av panasonic plasma), snabbare responstid (med god marginal), energisnålare men det saknar iofs betydelse i sammanhanget. Allt detta behöver inte betyda att bildhanteringstekniken är bättre. Har personligen sett OLED alldeles för lite live för att kunna ha en åsikt om det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.