Permalänk
Medlem

Överbelasta en kabel?

Kan man överbelasta en av kablarna på en PSU (ej modulärt) om man tex kopplar in två grafikkort på samma kabel?
Förutsatt såklart att det klarar av det på två kablar utan problem.

Är det bättre att koppla på var sin helt enkelt eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itchh:

Kan man överbelasta en av kablarna på en PSU (ej modulärt) om man tex kopplar in två grafikkort på samma kabel?
Förutsatt såklart att det klarar av det på två kablar utan problem.

Är det bättre att koppla på var sin helt enkelt eller spelar det ingen roll?

Hur menar du med två grafikkort på en kabel?

Menar du en sådan 6-pin som delar sig i slutet?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av itchh:

Kan man överbelasta en av kablarna på en PSU (ej modulärt) om man tex kopplar in två grafikkort på samma kabel?
Förutsatt såklart att det klarar av det på två kablar utan problem.

Är det bättre att koppla på var sin helt enkelt eller spelar det ingen roll?

Tror inte kablarna går att överbelasta, PSU bör begränsa effekten per kanal.
10-Amp på 12V ska själva kabeln tåla, om vi säger en 6 pin har 3 spännings linor så kan man ta ut runt 30 Amp.

Dock är det nog inte att rekommendera, ju längre kabel och ju mer man belasta en kabel desto mer förluster får man.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jo, det har hant for folk att en molex-kabel brunnit da de anvant en molex till PCIe-adapter, da har det gatt for mycket strom genom molex-kablarna. En riktig adapter har 2 molexkontakter for att fordela strommen mellan de tva kontakterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Rätta mig om jag har fel här meneeee...
Svaret är JA. De går att överbelasta. Nätaggregatet kan ha skydd mot detta, men en del har väl inte det. Det är väl inte helt otänkbart att överbelastningen sker i nätagget innan kabeln ger sig i en del fall heller. I vilket fall så är resultatet inge vidare kul.

Oavsett om det finns skydd eller ej så ska man inte dela på 6 eller 8-pinskontakter för komponenter med högre effektförbrukning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur har de flesta kopplat in sina två GPU?
Jag har bara 2st 6pins på mitt nätagg i en burk. De båda går ju åt till ett kort, så jag har kopplat in två 6pins från 4 pins med en ysplitter.
Är det en bra idé?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av itchh:

Hur har de flesta kopplat in sina två GPU?
Jag har bara 2st 6pins på mitt nätagg i en burk. De båda går ju åt till ett kort, så jag har kopplat in två 6pins från 4 pins med en ysplitter.
Är det en bra idé?

Du har 4 PCIe sladdar på ditt agg. eller snackar du om ett annat agg än det i signaturen? Hur som helst är Molex-pcie adapter ingen höjdare, man bör iaf. satsa på 2xmolex till 1 PCIe.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av itchh:

Hur har de flesta kopplat in sina två GPU?
Jag har bara 2st 6pins på mitt nätagg i en burk. De båda går ju åt till ett kort, så jag har kopplat in två 6pins från 4 pins med en ysplitter.
Är det en bra idé?

En mycket dålig idé. Du behöver egentligen lika många gula 12V-ledningar in till ditt nätagg som finns i pcie-kontakterna. Med reservation för kabelarea på respektive kablar, det är det som avgör. Har du multirail-agg så kommer ytterligare hänsyn in med strömbegränsningar per lina. Det låter som att du har en 12V-kabel in till agget för sex 12V in till grafikkorten. Det säger sig själv att det riskerar sluta med tårar.

Generellt: Enbart multirail-agg har strömbegränsningar per kanal. Single-rail går att elda kablar på utan vidare eftersom totala maxeffekten för respektive spänning är den enda begränsningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En 6-pins PCIe får enligt spec dra max 6.25A (har sett de dra lite mer än så i verkligheten dock). En molex ska tåla 11A. Kopplar du de skilda PCIe-adaptrarna till olika kabelhärvor, dvs en 6-pin till varje kabelhärva, så är det knappast något problem alls. Kör du bägge på samma kabel så kan du ligga lite på fel sida av marginalen beroende hur mycket effekt grafikortet kräver. En 8-pins bör du dela mellan olika kabelhärvor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZippZopp:

En 6-pins PCIe får enligt spec dra max 6.25A (har sett de dra lite mer än så i verkligheten dock). En molex ska tåla 11A. Kopplar du de skilda PCIe-adaptrarna till olika kabelhärvor, dvs en 6-pin till varje kabelhärva, så är det knappast något problem alls. Kör du bägge på samma kabel så kan du ligga lite på fel sida av marginalen beroende hur mycket effekt grafikortet kräver. En 8-pins bör du dela mellan olika kabelhärvor.

4-pin Molex per stift (vilket är det intressanta eftersom det handlar om enbart 12V som ska överföras) har legat på runt 8A max senast jag tittade, Du får gärna länka till det stift som klarar 11A (132W, men eg. ointressant i sammanhanget) så att jag inte far med osanningar. Normal kabelstandard är 18AWG (drygt 0,8 mm2) och även där tycker jag nog att 11A är väldigt mycket även om riktigt korta sträckor kanske fungerar. Normalt är 1,5mm2 för 10A i hus, men det är ju längre sträckor.

6,25A för pcie delas ju mellan tre stift som förvisso är tunnare.

Edit: Tills jag blir överbevisad avråder jag från att köra 12,5A via ett enda molexstift/kabel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

4-pin Molex per stift (vilket är det intressanta eftersom det handlar om enbart 12V som ska överföras) har legat på runt 8A max senast jag tittade, Du får gärna länka till det stift som klarar 11A (132W, men eg. ointressant i sammanhanget) så att jag inte far med osanningar. Normal kabelstandard är 18AWG (drygt 0,8 mm2) och även där tycker jag nog att 11A är väldigt mycket även om riktigt korta sträckor kanske fungerar. Normalt är 1,5mm2 för 10A i hus, men det är ju längre sträckor.

6,25A för pcie delas ju mellan tre stift som förvisso är tunnare.

18AWG kablage är vad som rekommenderas i ATX12V specen för molexkontakter och enligt denna sida så ska den kabelgrovleken klara upp till 40A på upp till 90 cm kabellängder. Inte ovanligt dock att adaptrar kan ha en annan kabelgrovlek.

Så till molex-kontakten: Wikipedia säger 11A, liksom ett flertal andra siter. Hittade tillslut dock specen hos Molex som säger 8A på 18AWG kabel. Orkar inte leta efter kontakter som kanske överskrider standarden så... I stand corrected. Men som jag sa innan, knappast ett problem att köra en 6-pins PCI per kabelhärva.

6-pins PCIe kablage; på en 6-pins PCIe är det ena av de tre 12V-kablarna inget krav, utan finns dem som bara har 2 kablar också.

Skrivet av MultiMan:

Edit: Tills jag blir överbevisad avråder jag från att köra 12,5A via ett enda molexstift/kabel.

Håller med 100%, vilket jag också skrev i min förra post.