Laddas min iPhone eller inte?

Permalänk

Laddas min iPhone eller inte?

Hej....Precis fått min iPhone 5S. Nu till saken, när jag sätter i laddaren så sätts mobilen på, fast jag vill ha min iPhone avstängd när jag laddar den så jag stänger av den, och när jag stänger av den så händer det ingenting, skärmen blir helt svart, men om jag tar ut laddaren och lägger in den igen så sätts mobilen på av sig själv. Det jag har märkt dock är att när jag stänger av mobilen så var det 22% och skärmen blir ju då helt svart med laddaren insatt, efter ett tag så satte jag på mobilen och så visar det 34%, så batteriet laddas även fast när skärmen är svart? Tycker det är konstigt att det inte visar mig att det laddas, ska det vara så här??

Permalänk
Medlem

Den laddar.
Ja den är helt svart när den är avständ, fast den laddar.

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Skrivet av BellAtoR:

Den laddar.
Ja den är helt svart när den är avständ, fast den laddar.

Vad bra! Fast varför visar den inte att det laddas? När det blir fullt då, kommer det visas då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onebeautifulgirl:

Vad bra! Fast varför visar den inte att det laddas? När det blir fullt då, kommer det visas då?

den är ju avstängd, klart skärmen är svart då?
sen vet jag också att det finns vissa telefoner som visar batteriets status även när telefonen är avstängd och den laddar, men detta tycker jag bara är skumt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill ha telefonen avstängd när du laddar den?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av morxy49:

den är ju avstängd, klart skärmen är svart då?
sen vet jag också att det finns vissa telefoner som visar batteriets status även när telefonen är avstängd och den laddar, men detta tycker jag bara är skumt

Ja skärmen ska vara svart om den är avstängd haha men det borde väl visas att det laddas eller?

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Får man fråga varför du vill ha telefonen avstängd när du laddar den?

det är en tvångstanke som jag fått

Permalänk
Medlem

Ja skärmen ska vara svart om den är avstängd haha men det borde väl visas att det laddas eller?

menar du att det finns en lysdiod eller liknande som ska visa att den laddas?
har aldrig haft iphone, så jag vet inte om det finns någon sådan, men om det gör det, och den inte lyser, då är det fel på telefonen eller laddaren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

menar du att det finns en lysdiod eller liknande som ska visa att den laddas?
har aldrig haft iphone, så jag vet inte om det finns någon sådan, men om det gör det, och den inte lyser, då är det fel på telefonen eller laddaren.

jag menar att det visas på själva skärmen att det laddas men det gör det inte! det är helt svart!

Permalänk
Medlem

jag menar att det visas på själva skärmen att det laddas men det gör det inte! det är helt svart!

när du säger "stänga av" menar du då att du håller in knappen uppe på iphonen och stänger av helt eller menar du bara att du släcker ner den genom att klicka på knappen uppe på iphonen?

Om du stänger av den helt tror jag det brukar komma upp ett batteri mitt på skärmen när du stoppar i laddaren, men efter ett tag så försvinner den och skärmen är helt svart.

Om du bara släcker ner den så visar den ingenting, men det är ju bara att klicka på någon utav knapparna så ser du ju blixten vid batteriet uppe till höger så laddar det.

Permalänk
Medlem

På min Galaxy S4 visas en batteri-ikon på skärmen som laddar om mobilen är helt avstängd och man sätter den på laddning iaf.

Permalänk
Medlem

Vill du ha den avstängd eller inte? Du kan inte få båda.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Primary:

när du säger "stänga av" menar du då att du håller in knappen uppe på iphonen och stänger av helt eller menar du bara att du släcker ner den genom att klicka på knappen uppe på iphonen?

Om du stänger av den helt tror jag det brukar komma upp ett batteri mitt på skärmen när du stoppar i laddaren, men efter ett tag så försvinner den och skärmen är helt svart.

Om du bara släcker ner den så visar den ingenting, men det är ju bara att klicka på någon utav knapparna så ser du ju blixten vid batteriet uppe till höger så laddar det.

Jag stänger av helt genom att hålla i knappen länge...om jag då har laddaren redan inne så blir skärmen helt svart och man ser ingenting, dock om jag tar ut laddaren och sätter i den igen så sätts telefonen på automatiskt, det jag vill är att när jag har den avstängd så ska man kunna se att batteriet laddas, som det visade på samsung!

Skrivet av Yorgo_:

På min Galaxy S4 visas en batteri-ikon på skärmen som laddar om mobilen är helt avstängd och man sätter den på laddning iaf.

Det visade även på min galaxy s2a att det laddades, det kom asså en batteri-ikon upp när man laddade telefonen, men ikke på iphone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

jo, på endel telefoner kan man faktiskt det
min sgs2 visar batteristatus även när den är helt avstängd (inte bara låst) även om jag själv tycker det är onödigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av deadich:

Vem sa att jag vill ha båda? Inte mitt fel att telefonen sätts på av sig själv, jag vill ha den avstängd medan jag laddar!!

Permalänk
Medlem

Vem sa att jag vill ha båda? Inte mitt fel att telefonen sätts på av sig själv, jag vill ha den avstängd medan jag laddar!!

men du sa att telefonen gick igång när du stoppar i laddaren?
menar du då att det blir som på din gamla samsung, eller menar du att telefonen sätts på helt och hållet?
om den sätts på helt är det något skumt. visserligen har jag aldrig ägt iphone, men det låter inte normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sluta stäng av telefonen då? om hur har du ens fått den tvångstanken att stänga av telefonen?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

men du sa att telefonen gick igång när du stoppar i laddaren?
menar du då att det blir som på din gamla samsung, eller menar du att telefonen sätts på helt och hållet?
om den sätts på helt är det något skumt. visserligen har jag aldrig ägt iphone, men det låter inte normalt.

Jag förstår inte vad du menar...Börjar bli komplicerat nu....När jag lägger i laddaren så sätts telefonen på automatiskt, helt o hållet! Hör av många nu att dem också har så, så det är nog normalt, synd att jag bara inte kan se att min iphone laddas

Permalänk
Skrivet av Primary:

sluta stäng av telefonen då? om hur har du ens fått den tvångstanken att stänga av telefonen?

jag har tvångstanken att ha mobilen avstängd när jag laddar batteriet eftersom min dumma hjärna tror att batteriet förbättras på nåt sätt

Permalänk
Medlem

jag har tvångstanken att ha mobilen avstängd när jag laddar batteriet eftersom min dumma hjärna tror att batteriet förbättras på nåt sätt

Är ju bättre att låta den va på än att sätta på och stänga av hela tiden! plus att om du vill att det ska ladda fortare eller om det är att du inte vill bli störd på natten när den laddar är det ju bara att slå på flygläget! Flygläget gör så att det laddar otroligt mycket snabbare faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Är ju bättre att låta den va på än att sätta på och stänga av hela tiden! plus att om du vill att det ska ladda fortare eller om det är att du inte vill bli störd på natten när den laddar är det ju bara att slå på flygläget! Flygläget gör så att det laddar otroligt mycket snabbare faktiskt!

this.
flygläge gör att batteriet laddar dubbelt så fort om inte ännu fortare till och med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av morxy49:

this.
flygläge gör att batteriet laddar dubbelt så fort om inte ännu fortare till och med.

gäller det bara för iphones eller samsung också?

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt vad du dillar om, blev tvungen att kontrollera.

Stämmer som du säger, när man avstängd laddar från 0% upp till 5% är den avstängd hela tiden, går att se batteri-status med ett tryck på knappen under skärmen (hem). När det blir över 5% så hoppar den igång, stänger man då av den så hoppar den igång igen så fort du drar ut & stoppar i sladden igen. (Om den laddar i detta läge är jag osäker på, verkar som det. går ej att se status på batteriet i detta läge.)

Frågan som kvarstår är ju dock, "varför?"

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du trollar.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det han menar är att du vill att telefonen skall vara avstängd trots att skärmen är aktiv och visar om den laddar...
Jag förstår honom, om skärmen är på skulle jag inte säga att telefonen är avstängd.

Permalänk
Medlem

gäller det bara för iphones eller samsung också?

antagligen båda då funktionen gör samma sak

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

fattar inte riktigt vad du dillar om, blev tvungen att kontrollera.

Stämmer som du säger, när man avstängd laddar från 0% upp till 5% är den avstängd hela tiden, går att se batteri-status med ett tryck på knappen under skärmen (hem). När det blir över 5% så hoppar den igång, stänger man då av den så hoppar den igång igen så fort du drar ut & stoppar i sladden igen. (Om den laddar i detta läge är jag osäker på, verkar som det. går ej att se status på batteriet i detta läge.)

Frågan som kvarstår är ju dock, "varför?"

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du trollar.

är du säker på att du inte förstod? Du svarade ju på allt faktiskt....Och nej jag trollar inte, som sagt har en tvångstanke och vill ha min telefon avstängd när den laddas

Permalänk
Inaktiv

är du säker på att du inte förstod? Du svarade ju på allt faktiskt....Och nej jag trollar inte, som sagt har en tvångstanke och vill ha min telefon avstängd när den laddas

Det kan du inte få. Den laddar när skärmen är av och kommer starta så fort den får när den har hög batterinivå nog. Det är bara en tvångstanke du har som inte är relaterad till verkligheten på något vis. Det skulle kanske gå liiiiite snabbare att ladda telefonen om den var helt av men om du inte rör den blir det ingen skillnad (kanske tar någon minut längre på en två timmars laddning).

Många telefoner gör på detta viset, att de startar sig själva. iPhone, Windows Phone och vissa Android modeller. Det finns helt enkelt inget syfte att inte ha mobilen igång om man laddar den.

Permalänk
Medlem

Men skit i tvångstanken så kommer den försvinna. Det är inte bättre att stänga av telefonen inför varje laddning och sen starta upp den (vilket jag antar kommer ske nästan varje dag), nyare telefoner, tablets, ipads och datorer är gjorda för att kunna vara på i längre stunder (månader). Din iphone kommer med större sannolikhet gå sönder genom att du tappar den eller något liknande än att batteriet blir såpass dåligt att du inte kan använda den längre. Brukar ha på min 4s i säkert ett halvår innan jag stänger av den, och då p.g.a flygning eller liknande och inget annat.

Just nu verkar det ju som att du inte vill göra något åt tvångstanken.

Permalänk
Medlem

som sagt, det tog mig ju en viss tid att genomföra min kontroll & under den tiden tycks det ha fallit in flera inlägg i tråden.

Nej, jag var långt ifrån säker då din styckeindelning osv gjorde det rätt knepigt att förstå något överhuvudtaget i första inlägget, din svenska lärare måste vara stolt. Ber om ursäkt att man försöker hjälpa till.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av morxy49:

jo, på endel telefoner kan man faktiskt det
min sgs2 visar batteristatus även när den är helt avstängd (inte bara låst) även om jag själv tycker det är onödigt.

Skärmen kan inte visa bild utan att någonting säger hur bilden ska se ut, alltså en strömsatt krets.

Det känns också som du vet att det inte stämmer, vilket gör att du kan ignorera "problemet"

Skrivet av Primary:

Skrivet av morxy49:

this.

Min telefon, med alla gizmos igång (wlan, 4g, push, etc) har en standby-tid på flera dagar. Att då stänga av några tjänster kan knappast få telefonen att laddas på halva tiden.
En typisk USB-laddare ger 1 A vid 5 v (5 W). Om laddtiden skulle gå från 4 timmar till 2 timmar bara för att flygläget aktiveras skulle det innebära att telefonen förbrukar 2,5 W i viloläge. Min telefon har ett batteri med en kapacitet på knappt 6 Wh. Jag borde ha en standby-tid på drygt 2 timmar i viloläge. Skulle tro att min telefon förbrukar en hundradel av dessa 2,5 W i viloläge.

Min slutsats: ni ljuger.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?