Råd på prisvärd systemkamera. Bra bilder inkl mörkare omgivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Inte läst så noga än, men ser ut att ha fått väldigt bra betyg på både prisjakt och netonnet.

Vilken kamera skulle du rekommendera istället? Vad tycker du om Sony NEX-serien?

Som sagt, jag vill inte basha en kamera jag själv aldrig använt men de recensioner jag sett är alla rätt neggo.
Nex-serien är trevlig. Det finns flera begagnade Nex-5 för ca 2500 på blocket. Oftast är de bara någon månad gammal. Är lite sugen på att pruta till mig en för ca 2K eftersom jag inte har en stillbildskamera för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Den där är säkert minst lika bra som min nex-6 som är lite äldre. Här är en bild jag tog i autoläge när jag precis köpt kameran för ett år sedan. Kolsvart ute, bara gatubelysning. http://i.imgur.com/ka40SFU.jpg
Är sjukt nöjd, alla jag känner som fotar har traditionella systemkameror som de aldrig orkar släpa med sig. Den här får jag in i jackfickan och tar lika bra bilder som en större kamera i liknande prisklass.

Riktigt fin bild. Har svårt att tro att jag skulle kunna ta något liknande med min nuvarande IXUS 1000HS. Ja storleken är inte betydelselös, klart plus när den är lätt att ta med sig.

Skrivet av RobTheBiff:

Kolla på Nikon D5100 med kitobjektiv kanske?
Jag köpte en sådan när den kom ut och har tagit säkert femton tusen bilder med kitobjektivet. Bland annat dessa:
http://ppcdn.500px.org/20615859/deb38d46a294445d306da6c7fbb63...

http://ppcdn.500px.org/22955137/ec741b6d16fcf14c3a087f6c46a3c...

D5100, 18-55mm objektiv Den finns ju nu för 3790 :-
Eller så går du på en D3200, 18-55 för 3690 :-

Lycka till med letandet. Jag tror att Pentax, Canon, Sony, Olympus med flera har vassa kandidater med. Men de har jag bara testat i butiker och inte använt på egen hand i fält.

Riktigt fina bilder. Både kvalitén och häftiga motiv Ser ju helt klart ut att finnas bra kameror för ca 4000:- som nog kan vara märkbart bättre än min nuvarande.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vilken hade ni valt om ni skulle välja?

Samsung NX1100

Sony NEX-3N

Sony NEX-5T

Canon EOS M

WIFI låter smidigt men det kanske bara är lulllull

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Som sagt, jag vill inte basha en kamera jag själv aldrig använt men de recensioner jag sett är alla rätt neggo.
Nex-serien är trevlig. Det finns flera begagnade Nex-5 för ca 2500 på blocket. Oftast är de bara någon månad gammal. Är lite sugen på att pruta till mig en för ca 2K eftersom jag inte har en stillbildskamera för tillfället.

Låter illavarslande om dom säljer dom så snabbt Låter sjukt att sälja något så snabbt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Låter illavarslande om dom säljer dom så snabbt Låter sjukt att sälja något så snabbt.

Det har ju precis varit jul samt en ganska massiv kampanj på just NEX-5 (som fortfarande håller på). Många implulsköp.

Permalänk
Medlem

varför inte köpa en billigare systemkamera och köpa till en extern blixt till denna? lär dig att använda blixten kan du få fina inomhusbilder. ett exempel är att rikta blixten upp i taket när du tar kort inomhus så ljuset studsar på den du tar bilden på. det kan ge fina bilder!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vilken hade ni valt om ni skulle välja?

Samsung NX1100

Sony NEX-3N

Sony NEX-5T

Canon EOS M

WIFI låter smidigt men det kanske bara är lulllull

Jag har en Canon EOS M och är sjukt nöjd! Precis som du var jag i valet och kvalet att välja systemkamera i somras och jag vägde fördelar mot nackdelar med olika kameror. Jag ville ha en liten, billig och bra systemkamera. EOS M för 1990 som någon tipsade om tidigare är enligt mig ett väldigt bra pris! (http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOSM...) Kameran tar sjukt bra bilder i mörker och du kan leka med den som vanliga systemkameror. Det viktigaste är dock bildkvaliteten och jag tycker bilderna som min kamera tar är fylliga och håller sjukt bra kvalitet.

Fördelar med EOS M
- liten
- relativt billig
- bra bilder med hög ISO
- extern blixt (ingen liten inbyggd sak)

Nackdelar
- ingen WIFI (jag löste det genom att köpa ett SD-kort med WIFI, tycker det fungerar bra)
- få objektiv (finns dock adapter till fler objektiv)
- manuella inställningar är inte lika enkelt som en "vanlig" systemkamera då det är färre knappar på kamerahuset.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthor:

Jag har en Canon EOS M och är sjukt nöjd! Precis som du var jag i valet och kvalet att välja systemkamera i somras och jag vägde fördelar mot nackdelar med olika kameror. Jag ville ha en liten, billig och bra systemkamera. EOS M för 1990 som någon tipsade om tidigare är enligt mig ett väldigt bra pris! (http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOSM...) Kameran tar sjukt bra bilder i mörker och du kan leka med den som vanliga systemkameror. Det viktigaste är dock bildkvaliteten och jag tycker bilderna som min kamera tar är fylliga och håller sjukt bra kvalitet.

Fördelar med EOS M
- liten
- relativt billig
- bra bilder med hög ISO
- extern blixt (ingen liten inbyggd sak)

Nackdelar
- ingen WIFI (jag löste det genom att köpa ett SD-kort med WIFI, tycker det fungerar bra)
- få objektiv (finns dock adapter till fler objektiv)
- manuella inställningar är inte lika enkelt som en "vanlig" systemkamera då det är färre knappar på kamerahuset.

Lycka till!

Läste något om att det går att uppgradera firmware för att få den snabbare, som vissa klagat på. Något du känner till?

Ja SD-kort WIFI är ju ett alternativ.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Läste något om att det går att uppgradera firmware för att få den snabbare, som vissa klagat på. Något du känner till?

Ja SD-kort WIFI är ju ett alternativ.

Köpte själv kameran idag då den var billigare så har kikat runt lite. Här är en video som visar skillnaden gällande autofokus efter firmware uppdatering. http://www.youtube.com/watch?v=0ReW_d98HBs

Permalänk
Medlem

Känns som WIFI är rätt smidigt trots allt.

Om jag skall köpa en så väger jag just nu mellan Canon EOS M + WIFI SD = 2600:- eller

Sony NEX-5T för 4000-500=3500:-

Sonyn är ju lite mindre dessutom och jag har lite längre betänketid. Gillar inte extrema impulsköp och på Canon har jag bara några timmar på mig att bestämma mig om jag fattat rätt. Rätt tight

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Sony är lite lustiga just nu.. verkar som dom är på väg att ta bort varumärket Nex.. det kommer nya kameror med samma objektivfattning E-mount. Men namnet Nex som börjar bli ett ganska inarbetat varumärke verkar det som dom kommer skrota.. fattar inte vad dom pysslar med.

Var själv lite intresserad av efterföljaren till Nex7 men verkar som den kommer heta ILCE-8000 eller något annat random (ILCE = Interchangable Lens Camera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känns som WIFI är rätt smidigt trots allt.

Om jag skall köpa en så väger jag just nu mellan Canon EOS M + WIFI SD = 2600:- eller

Sony NEX-5T för 4000-500=3500:-

Sonyn är ju lite mindre dessutom och jag har lite längre betänketid. Gillar inte extrema impulsköp och på Canon har jag bara några timmar på mig att bestämma mig om jag fattat rätt. Rätt tight

tror du inte på detta paket då du tjänar 2690kr på detta paket fram till 28 feb.Olympus E-PM2 Pen hus vitt + M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 + Flashair 8GB trådlöst SDHC-kort och erbjudandet här( http://www.olympus.se/s/pen-bonus-zoom/sv_SE ) http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a... finns som svart,vit,silver och röd många skryter ju om storebror till denna som har samma sensor.

Bildkvalité
E-PM2 har samma typ av sensor som E-M5 OM-D, och det bådar mycket gott. Brus och detaljåtergivning är minst lika bra som kameror med större APS-C sensorer, och i vissa fall faktiskt snäppet bättre. Bruset är lågt upp till ISO 3200, och så länge man inte förstorar bilden för mycket duger även de högre ISO-lägena. Jag har nog heller aldrig stött på en kamera som exponerar och processar bilderna bättre än PM2, detta märkte jag speciellt under svåra ljusförhållanden när det rådde stora kontraster. Om du försökt fotografera i mörk skog under molnfri himmel när solen lyser med full styrka, så förstår du säkert vad jag menar. Givetvis får man som alltid räkna med att ljusmätaren blir lurad av mörka eller ljusa partier, men fotograferar man i RAW är det oftast bättre att vrida exponeringskompensationen lite mot minus för att förhindra utfrätta partier.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

tror du inte på detta paket då du tjänar 2690kr på detta paket fram till 28 feb.Olympus E-PM2 Pen hus vitt + M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 + Flashair 8GB trådlöst SDHC-kort och erbjudandet här( http://www.olympus.se/s/pen-bonus-zoom/sv_SE ) http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a... finns som svart,vit,silver och röd många skryter ju om storebror till denna som har samma sensor.

Bildkvalité
E-PM2 har samma typ av sensor som E-M5 OM-D, och det bådar mycket gott. Brus och detaljåtergivning är minst lika bra som kameror med större APS-C sensorer, och i vissa fall faktiskt snäppet bättre. Bruset är lågt upp till ISO 3200, och så länge man inte förstorar bilden för mycket duger även de högre ISO-lägena. Jag har nog heller aldrig stött på en kamera som exponerar och processar bilderna bättre än PM2, detta märkte jag speciellt under svåra ljusförhållanden när det rådde stora kontraster. Om du försökt fotografera i mörk skog under molnfri himmel när solen lyser med full styrka, så förstår du säkert vad jag menar. Givetvis får man som alltid räkna med att ljusmätaren blir lurad av mörka eller ljusa partier, men fotograferar man i RAW är det oftast bättre att vrida exponeringskompensationen lite mot minus för att förhindra utfrätta partier.

EDIT: texten är riktad till TS hehe

Det här är faktiskt ett riktigt bra paket och enda jag kan säga är nog:

Om TS inte känner för en fullstor system kamera så skulle jag endast rekommendera Canon EOS M om du har många vänner med massa canon objektiv eller dyl..möjligen också om TS avser samla på sig många objektiv och skaffa en bättre kamera för alla objektiv osv.. bygga ett proffskit typ..

Olympusens sensor är riktigt grym objektiven likaså den fungerar också utmärkt med diverse tillbehör som blixtar och stativ, nackdelen är att objektiv utbudet är lite sämre och lite mera svårlärt eftersom många av objektiven som kan användas är lite äldre modeller som dock kan vara riktigt bra. den svenska beg. marknaden är inte jättestor här.

Båda är två riktigt bra erbjudanden, om vi jämför alla ord. pris, hade Sonyn varit stark. Men jag tycker inte den kllår dessa erbjudanden och föreslår att du nappar

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känns som WIFI är rätt smidigt trots allt.

Om jag skall köpa en så väger jag just nu mellan Canon EOS M + WIFI SD = 2600:- eller

Sony NEX-5T för 4000-500=3500:-

Sonyn är ju lite mindre dessutom och jag har lite längre betänketid. Gillar inte extrema impulsköp och på Canon har jag bara några timmar på mig att bestämma mig om jag fattat rätt. Rätt tight

Spegellösa systemkameror är helt rätt väg att gå om man inte vet med sig att man måste ha optisk sökare eller kunna fota sport bra. Sen jag skaffade min Panasonic GF3 för över ett år sen har jag nog aldrig använt min DSLR.

Innan du väljer någon så försök ta dig någonstans där du kan leka lite med sakerna.

Canon EOS M kändes brutalt seg när jag provade jämfört med alla andra systemkameror. Nyare firmware ska ha snabbat upp det men vet inte hur mycket. Det minimala objektivutbudet hjälper inte heller.

AndersBlomdahls förslag är nog det jag skulle satsat på i din sits. Kameran sitter bra i handen, är snabb och bra att använda och den sensorn ger bilder ungefär i klass med sonys APS-C-sensorer vilket är riktigt bra. micro4/3-systemet har massvis med bra och prisvärda objektiv också.

Annars finns det en hel del andra prisvärda kompakta systemkameror. m4/3-kamerorna har fördelen att det finns många bra objektiv att välja på och flera av dom är smidiga, men både sonys NEX och samsungs NX har bra sensorer och numera även bra objektivutbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känns som WIFI är rätt smidigt trots allt.

Om jag skall köpa en så väger jag just nu mellan Canon EOS M + WIFI SD = 2600:- eller

Sony NEX-5T för 4000-500=3500:-

Sonyn är ju lite mindre dessutom och jag har lite längre betänketid. Gillar inte extrema impulsköp och på Canon har jag bara några timmar på mig att bestämma mig om jag fattat rätt. Rätt tight

Jag använde den här sidan för att jämföra kameror innan jag köpte. Om du scrollar ner lite ser du varje kameras fördelar, http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-M-vs-Sony-NEX-5T . Klart Sony vinner av de två du tänkt på men den är ju dyrare också. Jag tror de flesta som fotar kan hålla med om att det är lätt att man slår till på något för billigt som man snabbt inte känner räcker när man köper sin första kamera.

Den linsen som ingår till nex-5t är samma som jag har till min nex-6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Om du vill kunna ta bilder i mörkare miljöer (inte ute på natten, men inomhus miljöer) så behöver du ett objektiv som har en öppen bländare. Skulle rekommendera Canon EF 50mm f/1.8. Ganska plastigt objektiv som låter än del, men vad gör det när man får skarpa bilder och att det bara kostar runt 1000lappen. Väldigt prisvärt objektiv för amatörfotografen.

Håller med denna talare, och håller överhuvudtaget inte med de som förespråkar ISO alls. Visst är det så att ISO gör bilden ljusare och olika modeller/bildprocessorer hanterar det olika bra, men man vill ju oavsett fall aldrig använda mer än halva tillgängliga ISO-tal iom artefakterna.
Att ta en ljus bild i mörker handlar till allra största del om objektiv med lågt f-tal (öppen bländare som sagt).
Det ovan nämnda är ett väldigt bra startobjektiv då det är f/1.8 för billig penning. På en croppad sensor (vilket jag antar att du tänker köpa, då fullformat kostar 12-15kkr och uppåt) så blir det dock 80mm omräknat för sensorn, istället för 50mm vilket hade varit "normalobjektiv".

Har du 2.5kkr och uppåt (begagnat) att lägga på objektiv så finns Sigmas 30mm f/1.4 som är kanonbra. De bliir normalobjektiv (~50mm) på en croppad sensor, och finns för diverse märken, Canon/Nikon/etc.

Om du vill ha/behöver ett billig allround/zoom-objektiv så är Tamron 17-50mm f/2.8 inte så pjåkigt, men som du ser mycket mörkare (1/4 så ljus), vilket zoomobjektiv alltid är. Det är mycket billigare att tillverka öppnare fastobjektiv.

Poängen är hursomhelst att kitobjektivet man får med en systemkamera alltid är tokdåligt och man är besviken direkt, tills man upptäcker hur bra det blir med ordentliga objektiv.

Edit, exempel:
Jag skulle hellre ha en Canon 1100D med en Sigma 30mm f/1.4 än en 700D med kitobjektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Poängen är hursomhelst att kitobjektivet man får med en systemkamera alltid är tokdåligt

Kvalificerat trams.

Permalänk
Medlem

Bestämt att jag skall testa och experimentera med min Canon IXUS 1000HS först. Hittat inställningen nu i alla fall.

Men novis som jag är så dyker det snabbt upp frågor. Testade lite och tyckte inte att det alltid blev så jättelyckat.

Om jag skall ta kort inomhus nu under vinterhalvåret och det är inomhus belysning, vad rekommenderar ni för inställning på ett ungefär? Fanns nämligen inget läge för inomhus. Finns "Lång slutartid" och "Extra mörka miljöer". "Extra mörka miljöer" processar dock kameran en stund när jag tagit bild och vet inte om jag tycker att resultatet blir så bra.

Lång slutartid kanske blir bättre, där behåller kameran den "mörka miljön åtminstone".

En fråga om lång slutartid, hur funkar det? När jag håller inne avtryckaren så blinkar en lampa orange, skall jag vänta till den blinkar grönt eller vad? Haft den intryckt i en minut nu och den blinkar fortfarande orange

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Kvalificerat trams.

Du för en gilla av mig då det stämmer så bra.

Det är inget fel på kitobjektivet som kommer med dagens moderna kameror.
Har själv tagit tusentals bilder med mitt kitobjektiv som jag är väldigt nöjd med, och att påstå att det är tokdåligt är bara en dålig skröna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Kvalificerat trams.

Kvalificerat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bestämt att jag skall testa och experimentera med min Canon IXUS 1000HS först. Hittat inställningen nu i alla fall.

Men novis som jag är så dyker det snabbt upp frågor. Testade lite och tyckte inte att det alltid blev så jättelyckat.

Om jag skall ta kort inomhus nu under vinterhalvåret och det är inomhus belysning, vad rekommenderar ni för inställning på ett ungefär? Fanns nämligen inget läge för inomhus. Finns "Lång slutartid" och "Extra mörka miljöer". "Extra mörka miljöer" processar dock kameran en stund när jag tagit bild och vet inte om jag tycker att resultatet blir så bra.

Lång slutartid kanske blir bättre, där behåller kameran den "mörka miljön åtminstone".

En fråga om lång slutartid, hur funkar det? När jag håller inne avtryckaren så blinkar en lampa orange, skall jag vänta till den blinkar grönt eller vad? Haft den intryckt i en minut nu och den blinkar fortfarande orange

Jag tycker du ska göra som du tänkt, köp en kamera som du kan ställa exakt slutartid/bländare etc.

Du verkar ju gilla det här med foto, och då är min stora undran?

Vad väntar du på Har du pengarna så köp, du kommer inte att ångra dig. Det är ett väldigt roligt ämne!

Att göra det på en IXUS 1000HS finns inte. Din utveckling som fotograf kommer att stå stil med den kameran.
Köp en systemkamera i instegsmodell och använd den till att lära dig.

När du väl gör det. Så kommer du att läsa skiten ur din hjärna

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Skulle det gå lika bra med Canon EOS 100D eller Nikon D3200? Priserna till dom du länkade var nog lite höga. Ser ut att vara samma ISO-tal på dessa?

Kan man säga att något märke är att föredra eller att undvika eller är dom likvärdiga? Skulle det bli bra "mörker" kort med dessa så jag inte blir besviken igen och det bara blir lite bättre.

eeeh, ISO tal är ju en grej, men ljuskänsligt objektiv en helt annan..
Elgiganten vet jag har fast 50mm 1.8 i bländare, typ 15 gånger kortare slutartid än med kittobjektiv vid motsvarande brännvid...
jäkligt bra! och kostade där 850:- sist jag kollade....

dock har du ingen zoom i det, men ja ljusstarkt blir det absolut!
har du pengar att lägga extra och "investerar" finns det ju steget bättre 50mm 1.4 som är lite snabbare och bättre i fokus mm, men 1.8an räcker långt.

kitobejektiven är bra, men inte direkt ljusstarka... canons IS bättre än det andra icke IS de även har.
fast 50mm 1.8 eller 1.4 saknar zoom men är å andra sidan grymt ljuskänsliga...
sen finns det zoomobjektiv som är mer ljuskänsliga, men där börjar vi prata om flera tusenlappar igen....

taget med en 1000d och 50mm 1.4 de två porträttbilderna var det mörkt vid, den ena på en spelning på ett bra mörkt ställe (autofokus var bara att glömma)
kattbilden mest för att peta på det där med grymt trevligt skärpedjup med låga bländartal.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du för en gilla av mig då det stämmer så bra.

Det är inget fel på kitobjektivet som kommer med dagens moderna kameror.
Har själv tagit tusentals bilder med mitt kitobjektiv som jag är väldigt nöjd med, och att påstå att det är tokdåligt är bara en dålig skröna.

Jag står fast vid det 100%. Du får med samma objektiv till 1100D som till 600D (du kan få både utan och med IS med någon hundralapps skillnad på båda). Båda kamerorna har samma sensor och samma bildprocessor. (Undvek 650D och 700D pga ny bildprocessor och byte till STM-kitobjektiv, då det blir äpplen och päron).
Det är en bättre regel än inte att förvänta sig att behöva köpa nytt objektiv än att (som jag sett många gånger) köpa en kamera för 6-7000 kr och uppåt och bli uppgiven för att det ger precis lika bra (dåliga?) bilder som en kamera för en tredjedel av priset. Man måste vara medveten om hur stor skillnaden är mellan enbart objektiv, och om man vill kunna ta bilder i mörker utan blixt, få fin bokeh på porträtt, eller kunna ta sportbilder i annat än midsommar-solsken.

Permalänk
Avstängd

Har själv en Sony Nex -5R som jag är toknöjd med , kan någon rekommendera ett Bra/billigt macro objektiv som passar just den kameran, vill kunna ta fina närbilder på växter/insekter och liknande....men det ska passa just den kameran utan att man behöver sätta på något annat...och så billigt som möjligt [ej begagnat]....tack på förhand grabbs!

liten lustig sak med min 5R är att i menyn står det att den är 14MP men på kartong och all annan info så ska den vara 16MP, har ej uppdaterat mjukvaran i kameran sedan jag köpte den för 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Jag står fast vid det 100%. Du får med samma objektiv till 1100D som till 600D (du kan få både utan och med IS med någon hundralapps skillnad på båda). Båda kamerorna har samma sensor och samma bildprocessor. (Undvek 650D och 700D pga ny bildprocessor och byte till STM-kitobjektiv, då det blir äpplen och päron).
Det är en bättre regel än inte att förvänta sig att behöva köpa nytt objektiv än att (som jag sett många gånger) köpa en kamera för 6-7000 kr och uppåt och bli uppgiven för att det ger precis lika bra (dåliga?) bilder som en kamera för en tredjedel av priset. Man måste vara medveten om hur stor skillnaden är mellan enbart objektiv, och om man vill kunna ta bilder i mörker utan blixt, få fin bokeh på porträtt, eller kunna ta sportbilder i annat än midsommar-solsken.

kitobjektivet fungerar, färger och allt därikring, men ja, "bra" är det ju inte, och själv rekommenderar jag vänner skarpt att skaffa sig en lite billigare systemkamera, och lägga extra på objektivet..

8tusen kamera med kittobjektiv eller 4tusen kamera och 4 tusen objektiv.
variant två spöar generellt sett skiten ur dyrkameran med kitobjektiv, oavsett omständigheterna runtikring (undantaget seriebildtagning typ)
men för vanligt vardagsfotande i ljus miljö, eller med tålamod och stativ fungerar kitobjektivet med, men det kräver ju mer 'skillzzzz'

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Canon 600d, canon 50mm 1.8 samt magic lantern.
Så har du det mest prisvärda enl mig.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bestämt att jag skall testa och experimentera med min Canon IXUS 1000HS först. Hittat inställningen nu i alla fall.

Men novis som jag är så dyker det snabbt upp frågor. Testade lite och tyckte inte att det alltid blev så jättelyckat.

Om jag skall ta kort inomhus nu under vinterhalvåret och det är inomhus belysning, vad rekommenderar ni för inställning på ett ungefär? Fanns nämligen inget läge för inomhus. Finns "Lång slutartid" och "Extra mörka miljöer". "Extra mörka miljöer" processar dock kameran en stund när jag tagit bild och vet inte om jag tycker att resultatet blir så bra.

Lång slutartid kanske blir bättre, där behåller kameran den "mörka miljön åtminstone".

En fråga om lång slutartid, hur funkar det? När jag håller inne avtryckaren så blinkar en lampa orange, skall jag vänta till den blinkar grönt eller vad? Haft den intryckt i en minut nu och den blinkar fortfarande orange

Lite svårt att svara på utan att läsa igenom manualen,, men det kan vara så att lång slutartid läget är vad systemkameror brukar kalla BULB läge - slutaren är öppen medans knappen är intryckt. brukar gå att ställa om till ett tryck för att öppna ett tryck för att stänga slutaren också.

Det som tyvärr håller dig tillbaka är att du inte kommer åt manuella inställningar helt och hållet med din kamera men har du hittat möjligheten att ställa in slutartid eller bländare?

här är annars en rolig simulator som kan vara till hjälp i början:
http://camerasim.com/apps/camera-simulator/

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

kitobjektivet fungerar, färger och allt därikring, men ja, "bra" är det ju inte, och själv rekommenderar jag vänner skarpt att skaffa sig en lite billigare systemkamera, och lägga extra på objektivet..

8tusen kamera med kittobjektiv eller 4tusen kamera och 4 tusen objektiv.
variant två spöar generellt sett skiten ur dyrkameran med kitobjektiv, oavsett omständigheterna runtikring (undantaget seriebildtagning typ)
men för vanligt vardagsfotande i ljus miljö, eller med tålamod och stativ fungerar kitobjektivet med, men det kräver ju mer 'skillzzzz'

Kan inte annat än hålla med. Men i de fall då kitobjektivet fungerar så är det för att ambitionsnivån är så låg att de även klarar sig på instegsmodellen av DSLR-hus.
Fast behöver man ens DSLR då eller får man ut roligare bilder av en Sony DSC-RX100 eller liknande? Om man får ut likvärdiga bilder i ett DSLR-hus som en icke-DSLR så har man ju de facto slängt pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

liten lustig sak med min 5R är att i menyn står det att den är 14MP men på kartong och all annan info så ska den vara 16MP, har ej uppdaterat mjukvaran i kameran sedan jag köpte den för 1 år sedan.

Det står 14MP i menyn för att du fotar i 16:9 format, ställ om den till 3:2 så utnyttjar du hela den bildupptagande delen på sensorn

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bestämt att jag skall testa och experimentera med min Canon IXUS 1000HS först. Hittat inställningen nu i alla fall.

Men novis som jag är så dyker det snabbt upp frågor. Testade lite och tyckte inte att det alltid blev så jättelyckat.

Om jag skall ta kort inomhus nu under vinterhalvåret och det är inomhus belysning, vad rekommenderar ni för inställning på ett ungefär? Fanns nämligen inget läge för inomhus. Finns "Lång slutartid" och "Extra mörka miljöer". "Extra mörka miljöer" processar dock kameran en stund när jag tagit bild och vet inte om jag tycker att resultatet blir så bra.

Lång slutartid kanske blir bättre, där behåller kameran den "mörka miljön åtminstone".

En fråga om lång slutartid, hur funkar det? När jag håller inne avtryckaren så blinkar en lampa orange, skall jag vänta till den blinkar grönt eller vad? Haft den intryckt i en minut nu och den blinkar fortfarande orange

Experimentera gärna, men var medveten om att det är lite begränsat hur mycket kontroll du själv kan ta över kameran/bilden med din IXUS. Om du verkligen är intresserad av att lära dig mera om foto och att utveckla dig så har du absolut att vinna på att skaffa en "riktig" kamera. Man kan ta bra bilder med väldigt simpla kameror, men man kan inte alltid själv ta kontrollen i samma utsträckning som med mer avancerade kameror och därför kan man bli lite begränsad i sin kreativitet. Av samma anledning tycker jag att zoomar är "bättre" än fasta objektiv, vilket många fotosnobbar inte alls håller med om för det är bara med fasta objektiv som man kan fota "på riktigt".

Skrivet av croon:

Jag står fast vid det 100%. Du får med samma objektiv till 1100D som till 600D (du kan få både utan och med IS med någon hundralapps skillnad på båda). Båda kamerorna har samma sensor och samma bildprocessor. (Undvek 650D och 700D pga ny bildprocessor och byte till STM-kitobjektiv, då det blir äpplen och päron).
Det är en bättre regel än inte att förvänta sig att behöva köpa nytt objektiv än att (som jag sett många gånger) köpa en kamera för 6-7000 kr och uppåt och bli uppgiven för att det ger precis lika bra (dåliga?) bilder som en kamera för en tredjedel av priset. Man måste vara medveten om hur stor skillnaden är mellan enbart objektiv, och om man vill kunna ta bilder i mörker utan blixt, få fin bokeh på porträtt, eller kunna ta sportbilder i annat än midsommar-solsken.

Du pratar om att man inte kan/ska jämföra äpplen och päron, men samtidigt är det ju det du gör när du först säger att kitobjektiven är dåliga och sedan gnäller över att de är ljussvaga osv.
Bildkvaliteten är i regel bra från kitobjektiven och fotar man landskap, exempelvis, så finns det eg inte alls någon anledning att byta till något "bättre" eftersom man i stort sett alltid ändå bländar ner till f/8-11 och då är skillnaderna i bildkvalitet på kitobjektivet och ett "proffsobjektiv" på sin höjd akademisk. Däremot har man ju "sparat in" på andra saker.
En av dessa saker är byggkvaliteten, vilket gör att man inte kan bör använda objektivet till att slå i spik med eller fota stilleben medan man duschar, men är man hyfsat rädd om sina prylar kommer inte detta att vålla några problem. En annan av sakerna man "sparar in" på är ju ljusstyrkan. Det man är ute efter med ett kitobjektiv är att kunna skicka med ett billigt (mer elle mindre gratis) allroundobjektiv som ger okej bildkvalitet. En 18-55/3.5-5.6 med stabilisering är definitivt väldigt allround, betydligt mer allround än exempelvis ett 30/1.4.
Att det sedan finns objektiv som är ljusstarkare och har vädertätning osv gör inte kitobjektivet dåligt.
I princip håller jag med dig, rent generellt, att det är bättre att köpa en enklare/billigare kamera med ett dyrare objektiv, men inte för att kitobjektivet skulle vara dåligt, utan för att ett 17-50/2.8 med stabilisering är ÄNNU mer allround än ett 18-55/3.5-5.6 med stabilisering. Men för vissa typer av foto är det inte värt pengarna att köpa dyrare objektiv.
Dessutom tjänar kitobjektivet ett helt annat syfte åxå och det är att man, som nybörjare, får en möjlighet att komma igång och fota och testa vad man gillar och inte och vad man kan och inte kan göra med kitobjektivet osv, utan att behöva lägga ohemula summor på rena chansningar. Då vet man ju vad man vill lägga pengar på senare. Det är ju inte såvidare smart att köpa ett 17-50/2.8 när det eg var en 10-20/4-5.6 eller 70-200/4 man ville ha/behövde.