Dålig FPS i Nybyggd dator :/

Permalänk
Medlem

Dålig FPS i Nybyggd dator :/

Hej Jag undrar om det finns någon som vet vad felet kan vara på min lillebrors nybyggda dator han ligger på ca 20 i FPS när han e i Raider med bossar och i storstäder osv när han kör på Low i grafikinställningar.
Jag byggde ihop hans dator och tycker den borde kunna maxxa wow. å självklart e Vsync av

Innehållet:
AMD A10 6800K Black Edition
Quad core 4,1 GHz
Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
Sapphire Vapor-X R9 270X 2Gb
700w nätagreggat

det borde väl räcka egentligen? :S

Permalänk
Entusiast

Tyvärr, det är WoW's natur, "deal with it"
Kan dock hjälpa en aning att klocka processorn.

Edit: Ser nu att han använder 6800K vilket är en APU, dåligt val från första början då han ändå har ett grafikkort men hur som helst så kanske den integrerade grafiken är atkiverad på processorn? Är han säker på att han har kopplat sin skärm till grafikkortet och inte till moderkortet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

har han installerat drivrutiner?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Hej Jag undrar om det finns någon som vet vad felet kan vara på min lillebrors nybyggda dator han ligger på ca 20 i FPS när han e i Raider med bossar och i storstäder osv när han kör på Low i grafikinställningar.
Jag byggde ihop hans dator och tycker den borde kunna maxxa wow. å självklart e Vsync av

Innehållet:
AMD A10 6800K Black Edition
Quad core 4,1 GHz
Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
Sapphire Vapor-X R9 270X 2Gb
700w nätagreggat

det borde väl räcka egentligen? :S

Skrivet av Sisyfos:

Tyvärr, det är WoW's natur, "deal with it"

Kan dock hjälpa en aning att klocka processorn.

WoW är dåligt optimerat, men inte så jävla dåligt
Det är något som inte stämmer
Har du kollat tempsen? Har du senaste drivers?

Permalänk
Medlem

Uzanar:
Tycker ju dock inte han ska behöva klocka en 4.1ghz processor :/ då WoW inte ska vara så krävande :S skärmen är inkopplad i grafikkortet, har bett honom nu att testa om de intergrerade är igång eller inte. Om det är igång hur gör han då för att stänga av de

adillboy:
Jupp precis uppdaterat alla drivrutiner.

Jacke3:
Ja det tycker jag oxå något kan ju inte stå helt rätt till :S Tempsen? Tempen? den har jag inte kollat ska be han kolla de. å alla drivrutiner e fullt uppdaterad med catalyst control center.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara datorn överhuvudtaget, testa disable:a addons, flyter allt perfekt, så enable:a dem ett par stycken i taget tills ni hittat rätt.

Det var ett par år sen jag spelade, men hade något addon som pajade prestandan i just raids. När jag disablade det, så flöt allt perfekt.

(enkast att se om det är ett addon som pajar, är att prova disable:a allt under en kort period under ett raid, så ser han det direkt).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Behöver inte vara datorn överhuvudtaget, testa disable:a addons, flyter allt perfekt, så enable:a dem ett par stycken i taget tills ni hittat rätt.

Det var ett par år sen jag spelade, men hade något addon som pajade prestandan i just raids. När jag disablade det, så flöt allt perfekt.

(enkast att se om det är ett addon som pajar, är att prova disable:a allt under en kort period under ett raid, så ser han det direkt).

Addonsen har han disablat helt å hållet å testat :/ men ändå lika dant :/ jag tror ju att det är något fel på installationen av wow eller något :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

WoW är dåligt optimerat, men inte så jävla dåligt
Det är något som inte stämmer
Har du kollat tempsen? Har du senaste drivers?

såhär e tempratuererna

Temperaturer
Moderkort 34 °C (93 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
CPU 1 / Kärna 1 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 2 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 3 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 4 30 °C (86 °F)
GPU diod 41 °C (106 °F)

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Uzanar:
Tycker ju dock inte han ska behöva klocka en 4.1ghz processor :/ då WoW inte ska vara så krävande :S skärmen är inkopplad i grafikkortet, har bett honom nu att testa om de intergrerade är igång eller inte. Om det är igång hur gör han då för att stänga av de

adillboy:
Jupp precis uppdaterat alla drivrutiner.

Jacke3:
Ja det tycker jag oxå något kan ju inte stå helt rätt till :S Tempsen? Tempen? den har jag inte kollat ska be han kolla de. å alla drivrutiner e fullt uppdaterad med catalyst control center.

Temperaturen på cpu och gpu
Du kan kolla det med hjälp av HWmonitor
Är temperaturerna för höga så klockar gpu/cpu ner sig för att inte överhetta, vilket ger låg fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Temperaturen på cpu och gpu
Du kan kolla det med hjälp av HWmonitor
Är temperaturerna för höga så klockar gpu/cpu ner sig för att inte överhetta, vilket ger låg fps

såhär e tempratuererna

Temperaturer
Moderkort 34 °C (93 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
CPU 1 / Kärna 1 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 2 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 3 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 4 30 °C (86 °F)
GPU diod 41 °C (106 °F)

e väl inte förhöga :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

såhär e tempratuererna

Temperaturer
Moderkort 34 °C (93 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
CPU 1 / Kärna 1 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 2 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 3 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 4 30 °C (86 °F)
GPU diod 41 °C (106 °F)

e väl inte förhöga :S

Nej de är snarare overkligt låga och märkligt jämna. Det där kan knappast vara i load?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

såhär e tempratuererna

Temperaturer
Moderkort 34 °C (93 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
CPU 1 / Kärna 1 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 2 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 3 30 °C (86 °F)
CPU 1 / Kärna 4 30 °C (86 °F)
GPU diod 41 °C (106 °F)

e väl inte förhöga :S

De ser lite orealistiska ut
Vad mäter du med?
Och mäter du under load?

Permalänk

Har du/ni testat något annat spel? Kvarstår problemet då? Testa kör något slags av stresstest.
Testa också att ha "Disabled" på "Reduce input lag" i Advance-fliken på inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

De ser lite orealistiska ut
Vad mäter du med?
Och mäter du under load?

Skrivet av Yorg:

Nej de är snarare overkligt låga och märkligt jämna. Det där kan knappast vara i load?

Nu testade han igen med detta programet du sa HWmonitor.
och här är en printscreen efter han har spelat en liten stund på ultra

http://i.imgur.com/kFEL1qY.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Har du/ni testat något annat spel? Kvarstår problemet då? Testa kör något slags av stresstest.
Testa också att ha "Disabled" på "Reduce input lag" i Advance-fliken på inställningar.

Han har inte testat andra spel han ska dock testa dota2 nu å se vad fps är på det spelet då de redan e installerat å klart
Han kör med reduce input lag disablat :/

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Nu testade han igen med detta programet du sa HWmonitor.
och här är en printscreen efter han har spelat en liten stund på ultra

http://i.imgur.com/kFEL1qY.png

86 grader är way to much

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

Nu testade han igen med detta programet du sa HWmonitor.
och här är en printscreen efter han har spelat en liten stund på ultra

http://i.imgur.com/kFEL1qY.png

Avbryt genast och montera om kylaren!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Haha, detta är sjukt.. men jag skriver det ändå. En polare (som inte kan något om datorer) köpte en av cdons bättre stationära Thor-datorer. Fick ungefär också 20FPS och sen dog datorn från och till. Skickade in datorn, de hittar inget fel efter genomgående tester. Visar sig att han kopplat till moderkortets grafikkrets och inte grafikkortet.
Vad jag vill komma till, kan det vara samma här? Den ska ju klara mer än så?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

86 grader är way to much

Skrivet av Willhelm:

Avbryt genast och montera om kylaren!

Oj hur kan det komma sig :S han har ju 5 fläktar varav en suger in luft framifrån och dom andra sprutar ut luften sen 2 fläktar på grafikkortet och en fläkt på processorn :S vad är det som behövs monteras om ? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

Haha, detta är sjukt.. men jag skriver det ändå. En polare (som inte kan något om datorer) köpte en av cdons bättre stationära Thor-datorer. Fick ungefär också 20FPS och sen dog datorn från och till. Skickade in datorn, de hittar inget fel efter genomgående tester. Visar sig att han kopplat till moderkortets grafikkrets och inte grafikkortet.
Vad jag vill komma till, kan det vara samma här? Den ska ju klara mer än så?

nu fattar jag inte riktigt vad du menar med grafikkretsen?

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Nu testade han igen med detta programet du sa HWmonitor.
och här är en printscreen efter han har spelat en liten stund på ultra

http://i.imgur.com/kFEL1qY.png

jävlar, 86 grader :/
Tror 6800k börjar klocka ner sig vid ca 66 grader, så du vill helst hålla dig på 55 grader max
Montera om kylaren, se till så att du lägger på ny kylpasta också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

jävlar, 86 grader :/
Tror 6800k börjar klocka ner sig vid ca 66 grader, så du vill helst hålla dig på 55 grader max
Montera om kylaren, se till så att du lägger på ny kylpasta också

vafan detta ska väl inte kunna hända :S datorn e splitt ny :S det ska väl gå på garantin :S

Permalänk
Medlem

Din 6800K är inte speciellt snabb i WoW tyvärr.
En Intel CPU hade varit ett betydligt bättre val om det är just WoW du vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

Oj hur kan det komma sig :S han har ju 5 fläktar varav en suger in luft framifrån och dom andra sprutar ut luften sen 2 fläktar på grafikkortet och en fläkt på processorn :S vad är det som behövs monteras om ? :S

Verkar som om Cpu-kylaren inte kylaren som den ska och är antagligen felmonterad. Cpu-kylaren, den som kyler processorn, sitter i mitten av moderkortet något förskjutet uppåt i de flesta fall. Jag skulle ta och känna på denna och se om den verkligen sitter som den ska, det verkar inte så då det är extremt höga temperaturer på i synnerhet en kärna. Skulle det vara så att den inte sitter som den ska finns det massor av youtube-videor som kan assistera dig för hur en AMD-kylare monteras korrekt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

vafan detta ska väl inte kunna hända :S datorn e splitt ny :S det ska väl gå på garantin :S

Det är enkelt att byta kylpasta och montera om kylaren.. kanske låter krångligt men borde inte ta mer än 15-20 min.

Isopropanolalkohol och kaffefilter funkar perfekt.

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Oj hur kan det komma sig :S han har ju 5 fläktar varav en suger in luft framifrån och dom andra sprutar ut luften sen 2 fläktar på grafikkortet och en fläkt på processorn :S vad är det som behövs monteras om ? :S

Det handlar inte om antalet fläktar i det här fallet. Det handlar om att CPU-kylaren inte har en bra kontaktyta med processorn.
Det kan bero på att skruvarna inte är helt i eller "spännet" inte har "klickat" på plats. Det kan också vara kylpastan som fattas/är i överflöd/ är för lite/ bubblig och har därför torkat.

Som de andra skriver så bör ni nog montera om kylaren. Hur man gör det på bästa sätt kan nog någon annan svara bättre på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

vafan detta ska väl inte kunna hända :S datorn e splitt ny :S det ska väl gå på garantin :S

Hade fattat det som att du byggt den själv

iaf
Du har två val då
*Köp lite ny kylpasta för ca 30kr och montera om kylaren själv (är enklare än man tror)
*Skicka in datorn till tillverkaren, så får de ta hand om det istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

vafan detta ska väl inte kunna hända :S datorn e splitt ny :S det ska väl gå på garantin :S

Ja men för fan

Är det en färdigbyggd dator eller har han byggt själv?

Om ni byggt den själv, hur kan du då få ihop att det ska gå på garantin?! Det är ju ni som monterat kylaren!?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Sötast

Yikes, 700W nätagg på den burken, här snackar vi overkill

350 hade nog räckt ;D

För övrigt, det är knappast en monsterdator, både grafikkort och processor är hyfsat usla, men problemet är som tidigare nämts värmen.
Processorn överhettar rätt rejält. Du får helt enkelt ta av processorkylaren, lägga ny kylpasta och montera den korrekt denna gång

Permalänk
Medlem

datorn är byggd själv dock så är datorn köpt med ihopskruvad processorfläkt med elementet så va bara å montera på den på processorn. så viss garanti finns det fortfarande på grejerna så dom får ju helt enkelt ge en ny fläkt med kylelementet. Tack så mkt för hjälpen hoppas att hans dator fungerar bättre efter detta. Jag hade kunnat byta de åt honom men känns lite ovärt å åka 20mil för å fixa de