Dålig FPS i Nybyggd dator :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GbgBoy:

Hej Jag undrar om det finns någon som vet vad felet kan vara på min lillebrors nybyggda dator han ligger på ca 20 i FPS när han e i Raider med bossar och i storstäder osv när han kör på Low i grafikinställningar.
Jag byggde ihop hans dator och tycker den borde kunna maxxa wow. å självklart e Vsync av

Innehållet:
AMD A10 6800K Black Edition
Quad core 4,1 GHz
Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
Sapphire Vapor-X R9 270X 2Gb
700w nätagreggat

det borde väl räcka egentligen? :S

Nu är det ju så att AMD CPU's är nästan helt värdelösa i WoW då det är ett spel som är optimerat för starka kärnor, inte många dåliga som AMD har.

http://media.bestofmicro.com/Z/2/357662/original/world-of-war...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

dum kommentar, itne så att den inte räcker till?

Det var lite dumt att köpa en APU och sen endå köra diskret grafikkort. Varför inte skippa APU och gå på med ren CPU prestanda för pengarna när han endå köper diskret grafikkort. En intel som kostar hälften hade varit snabbare i wow.

Permalänk
Medlem

Knappast en dum kommentar.
TS undrar varför han får dålig FPS i WoW.
Jag gav det korrekta svaret.
Den "4" kärninga 6800K CPU'n kanske klarar questande och 5 manna dungeons bra, men släng in lite fler spelare och den går snabbt på knäna.

Jag vet inte vad som är så svårt att förstå med WoW.
Det är ett EXTREMT CPU-krävande spel.
Även den mest överklockade och dyraste CPU'n får kämpa för att hålla 60FPS i de mest krävande raiderna.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Den "4" kärninga 6800K CPU'n kanske klarar questande och 5 manna dungeons bra, men släng in lite fler spelare och den går snabbt på knäna.

Även den mest överklockade och dyraste CPU'n får kämpa för att hålla 60FPS i de mest krävande raiderna.

hur risig den än är för wow så är det ju nåt fel när han har 20 fps i Low - alltså, dum kommentar.

Permalänk
Medlem

hur risig den än är för wow så är det ju nåt fel när han har 20 fps i Low - alltså, dum kommentar.

20FPS i raider och i ordentligt befolkade städer låter ganska exakt som en klen/olämpad CPU.
Det är ju såklart möjligt att TS har ytterligare problem, men något WoW monster blir det aldrig.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skrivet av Blazin87:

Nu är det ju så att AMD CPU's är nästan helt värdelösa i WoW då det är ett spel som är optimerat för starka kärnor, inte många dåliga som AMD har.

http://media.bestofmicro.com/Z/2/357662/original/world-of-war...

WoW gillar starka kärnor ja, men den ska klara sig bra på high settings, om han vill ha mer fps så ställer han bara ner de mer cpu krävande settingsen
WoW är nästa 10 år gammalt, för 10 år sedan var cpu:erna mycket svagare
Jag är medveten om att de gjort grafikuppdateringar sedan dess, men det är ändå inte krävande
Bara under raids

I alla mmo idag så är det omöjligt att undvika drops när man är i raids
Det är ju som sagt omöjligt att hålla över 60fps när man raidar
Min i7 2700k i 4,2ghz droppar ju under 60fps ofta under raids i WoW

Men 6800k kommer hålla en acceptabel fps på high settings när man raidar
Det är inte så att han kommer ligga på 20fps och neråt
Processorn har högre enkeltrådad prestanda än en phenom II x4 980, och jag hör sällan folk säga att den är värdelös för WoW

Min laptop med i3 2350m höll acceptabel fps på medium
Och den är sämre än 6800k

Så att säga att amd:s cpu:er är värdelösa för WoW är bara rent skitsnack
Intel är att föredra om man vill hålla högre fps, men alla har inte budgeten för det
Även om en pentium 3430 (som är billigare) är bättre än den i WoW , så kan jag lova er att 6800k presterar bättre i andra modernare spel
Så om han spelar något annat spel än WoW tjänar han på att ha en 6800k
Men det hade varit smartare att ta en athlon 760k (samma cpu utan gpu del), så hade han sparat några hundralappar

Permalänk
Medlem

Jo den räcker nog men för just wow så är intel den rätta vägen att gå pga AMDs dåliga single core prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

20FPS i raider och i ordentligt befolkade städer låter ganska exakt som en klen/olämpad CPU.
Det är ju såklart möjligt att TS har ytterligare problem, men något WoW monster blir det aldrig.

Skrivet av lowngcawt:

Jo den räcker nog men för just wow så är intel den rätta vägen att gå pga AMDs dåliga single core prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen varför han ligger på 20fps är ju inte pga att cpu:n är för dålig
Den överhettar och klockar ner sig
Cpu:n ska lätt klara över 20fps på low, den ska klara över 20fps på högre settings i städer

Permalänk

Som de andra redan sagt så skulle en intel processor fungera bättre i WoW. Men själv så droppar man också ner i 15-20 FPS i 25 manna raids (Speciellt Malkorok heroic, Dark shamans) men det är bara så WoW är, gammalt :).

Det enda som kommer hjälpa är egentligen att stänga av addons (speciellt skada/recount).
Edit: 280x, 4670k @stock, 16gb Ram, SSD.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hej där, det är jag som äger datorn Mätte nyss med en laser-tempratur mätare istället för HWMonitor som ni sa tidigare i tråden, lasern visar 30*C men datorn upp till 85 (Fick gå till Netonnet så bytte dom hela rubbet aka processorn å fläkten)! Så det verkar vara att den givaren eller vad det nu heter är åt skogen men det löser fortfarande inte mitt problem :/ Den fpsen är lite väl lite tycker jag (inte så bra på datorer)

Permalänk
Medlem

Det låter som att ditt moderkort är trasigt då! , Skaffa ett annat, på garanti om möjligt.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Kolla gärna volt talen i bios för det hw m visar är heltokigt. Dvs om dom nu är rätt i verkligheten.

Vad för märke och beteckning har ditt nätagg?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

låter precis som att du kopplat in skärmen på fel grafikkort.

Moderkortet har kontakter som leder till det inbyggda grafikkortet, det "riktiga" grafikkortet har sina egna kontakter. Se till att du kopplat in skärmen på rätt kontakt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

med FX-4100 Får jag minst 25 FPS på ultra i org horde kazzak. Hans CPU throttlar pga 86 grade värme, CPU kylaren sitter inte som den ska, jag vart orolig när jag fick 67 grader med mitt 4100.... i 4.9 GHZ :P. Och vi talar om samma arkitektur egentligen, Men jag säger att någon kylning inte sitter som den ska (CPU)

Permalänk
Medlem

Skärmen är ikopplad i den nya Sapphire Vapor-X kortet, tror den borde vara det Märket på Nätagget är Coolermaster som chassit beteckning vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Skärmen är ikopplad i den nya Sapphire Vapor-X kortet, tror den borde vara det Märket på Nätagget är Coolermaster som chassit beteckning vad menar du?

nätagget heter CoolerMaster B-Series 700 W

Permalänk
Medlem

som min bror sa är processorn och allt nytt från idag å ändå hög tempratur. å då monterade dom på netonnet ihop datorn så misstänker att givaren e trasig :/

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

som min bror sa är processorn och allt nytt från idag å ändå hög tempratur. å då monterade dom på netonnet ihop datorn så misstänker att givaren e trasig :/

Bör inte vara något fel på komponenterna.
Se till att ha ordentligt luftflöde i burken. 2 fläktar in och 2 ut bör göra susen, men åtminstone två in och en ut.
(Notera att man ska ha lite mer in än ut för att undvika att damm samlas lika fort i datorn, viktigt med fläktfilter på insug dock.)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Häng inte upp er på de volt som HWmonitor visar, det är totalt uppåt väggarna för det mesta. T.ex. visar det i skrivande stund att min +12V lina ligger på 0,807V, medans andra program och BIOS visar det korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Bör inte vara något fel på komponenterna.
Se till att ha ordentligt luftflöde i burken. 2 fläktar in och 2 ut bör göra susen, men åtminstone två in och en ut.
(Notera att man ska ha lite mer in än ut för att undvika att damm samlas lika fort i datorn, viktigt med fläktfilter på insug dock.)

Han har en stor in å 4 små ut den ifrån framsidan e stor å där får den syre resten ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Häng inte upp er på de volt som HWmonitor visar, det är totalt uppåt väggarna för det mesta. T.ex. visar det i skrivande stund att min +12V lina ligger på 0,807V, medans andra program och BIOS visar det korrekta.

komiska e att HWmonitor visar 100grader på min cpu i min dator samt speccy oxå men den funkar suveränt så tror inte dom programmen stämmer helt xD

Permalänk

Kör 3DMark på datorn och posta en länk till resultaten.

http://www.guru3d.com/files_get/3dmark_download,1.html

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

Han har en stor in å 4 små ut den ifrån framsidan e stor å där får den syre resten ut

Snälla, skriv ordentligt nu, jag har varit frustrerad över hur du skriver och att du inte kan svara ordentligt på frågor. Läs igenom trådfan, svara på alla frågor och skriv ordentligt nu. Inte som t.ex. din citerade post eller:

den bah suger syre å slänge ut mä 4 små fläktar å kylaren är paj å garanti ska det vara.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Snälla du Sj6, kan du snälla sluta kommentera saker när du inte ens hjälper till? Tack.

Permalänk
Medlem

Hans dator har en Stor fläkt på framsidan som suger in luft sen har han 2st 120mm fläktar som blåser ut på toppen av chassit och en 120fläkt på sidan av chassit som blåser ut och 2st fläktar bak som oxå blåser ut luften

Processorn samt elelementet och fläkten till detta kittet är nybytt idag utav supporterna på NetOnNet vilket gick på garantin pga värmen. Men nu visar det sig att värmen e samma som innan så misstänker att Givaren i mordekortet är trasig men jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

Hans dator har en Stor fläkt på framsidan som suger in luft sen har han 2st 120mm fläktar som blåser ut på toppen av chassit och en 120fläkt på sidan av chassit som blåser ut och 2st fläktar bak som oxå blåser ut luften

Processorn samt elelementet och fläkten till detta kittet är nybytt idag utav supporterna på NetOnNet vilket gick på garantin pga värmen. Men nu visar det sig att värmen e samma som innan så misstänker att Givaren i mordekortet är trasig men jag vet inte.

Kanske hjälper att uppdatera drivers
Har du senaste?
Möjligtvis att en bios uppdatering kan fixa problemet också

Permalänk
Medlem

Vi har kollat så alla drivrutiner är uppdaterade, och det är dom.
BIOS har jag ingen aning om hur man uppdaterar så

Permalänk
Medlem

Skicka datorn till någon som kan istället och betala en slant, du kan helt inte tillräckligt mycket om datorer för att fixa det här själv.

Ledsen att behöva vara så rak, men det är sanningen och ju snabbare du skickar iväg den destå fortare kommer ditt problem att lösas.

Och när jag ändå är så pass ärlig så vill jag rekommendera dig att inte bygga några fler datorer förens du har blivit lite äldre och lärt dig lite mer, för hade jag varit din kompis hade jag känt mig blåst vid det här laget pga komponentvalen.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Snälla du Sj6, kan du snälla sluta kommentera saker när du inte ens hjälper till? Tack.

Jag hjälper gärna till när ni kan svara på frågor som ställs och inte hopaps över åtta av tio frågor. När ni försöker använda er av mer ordentlig skrift. Då kommer jag gärna, tills dess kommer jag ligga på som en hök.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Okej, ska berätta vad jag vet / kan.

Mitt wow kan inte spelas så himla bra med grafiken (30 fps på lägsta grafiken ungefär, raids är awful). Vi har mätt med CPUID HWMonitor som tidigare har nämts i tråden, där temperaturen på AMD A10-6800K är omkring 80-90. Vilket verkar rätt så högt, men vi mätte nyss med en laser-mätare där låg på 36 på Throne Of Thunder (Heroic) (WoW Raid 10 man). Jag var till Netonnet idag och bytte min Processor + fläkt så vi tror att givaren är felet i det här. Men jag vill ju kunna lira på lite bättre grafik och fps vilken jag inte kan nuvarande. Har ni någon tanke på vad det kan vara? Har Windows 7 64-bits. Vet många som har det som spelar wow och det är inget fel på deras datorer.. :/