ESXi coin mining, funkar det?

Permalänk
Medlem

ESXi coin mining, funkar det?

Hej!

Jag ska börja minea, men då plånboken är lite tunn för tillfället har jag ingen möjlighet att köpa ny processor och ram minne som jag behöver för att få igång miningen.

Men då kom jag på idén att sätta grafikkorten (2x 6970) i min serverdator som kör ESXi, då jag ändå bara kör en router och lätta hemsidor på serverdatorn.

1. Kommer det först och främst att fungera? De olika maskinerna (operativsystemet) är ju virtuella och går inte att nås via skärm inkopplad i datorn, endast fjärrstyrning.

2. Kommer det tappas någon prestanda?

Jag vill inte slita ur allt ur serverdatorn (det nuvarande nätagget är för klent) innan jag vet att det fungerar.

Mvh

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Om nätagget är klent så lär det inte fungera. Mining frestar på mer än vanligt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Om nätagget är klent så lär det inte fungera. Mining frestar på mer än vanligt.

Jag har ett nytt nätagg, så jag måste byta ut det gamla mot det nya. Vill inte byta ut grejer och inse att det inte funkar för att sedan byta tillbaka igen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd

Kör själv likadant med ett stort undantag, ASIC(31 stycken USB enheter varav 30 är utav likadan typ). Och ingen prestanda förlust. Men åter till din fråga(specifikt nr 1):

Du har valt rätt fabrikat på grafikkort, både när det gäller hastigheten de kan jobba i samt att det finns gott om vittnesmål på nätet att passthrough utav AMD kort fungerar bra i ESXi. Däremot så kan jag inte svara på om det kommer fungera specifikt för att köra i detta syfte, så egentligen har Du inget rakt och klart svar ifrån mig på denna punkt. Men på pappret verkar det lovande.

Angående prestandaförlust så bör den vara mellan noll och oehört lite.

EDIT: Det är viktigt att din passthrough möjliggörs utav ditt moderkort för att det ens skall vara lönt att skissa på detta. Du kollar enklast i administrationsprogramvaran under Hardware-->Advanced settings-->DirectPath I/O Configuration-->Configure Passthrough.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

ESXi är ganska (inte så lite) grinigt när det kommer till att få passthrough att funka med grafikkort. Där tror jag det största problemet ligger. Får du bara det att fungera bryr sig inte maskinen om vad du kör på korten. Viss prestanda förloras säkert jämfört med om du skulle haft en icke virtuell installation men det bör vara så lite att det inte är något som märks.

Men om du kör så lite grejer på servern, kan du inte köra webbsidorna någon annanstans och skaffa en billig router istället så slipper du huvudbryt med att köra allt i ESXi?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Har precis uppdaterat till ESXi 5.5 (5.1 innan).

I Configuration -> Hardware -> Advance settings får jag upp detta.

Större bild: http://puu.sh/6pcG2.png

Jag har inte kopplat i dom nya grafikkorten ännu för då måste jag som sagt byta ut nätagget också. Det som sitter i nu är ett gammalt nvidia skit kort.

Betyder detta att mitt moderkort inte stödjer passthrough eller måste jag sätta i grafikkorten för att se?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Betyder detta att mitt moderkort inte stödjer passthrough eller måste jag sätta i grafikkorten för att se?

Det betyder i alla fall att funktionen inte är påslagen i BIOS. Sen betyder det inte att funktionen finns. Leta efter något som SR-IOV, Intel VT, Intel VT-d, Intel VT-x, virtualisering m.m och slå på dom. Kolla sen igen på samma plats i administrationsklienten. Om Du då inte får upp dom så stödjer inte moderkortet+CPU denna funktion som krävs för passthrough. Du behöver inte ha grafikkorten installerade för att se om passthrough stöds av din underliggande hårdvara.

Förresten, tänk på en grej: Du måste ha minst ett grafikkort som inte knyts till någon virtuell miljö via passthrough. Därav kan det vara bra att ha något skrot i maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det betyder i alla fall att funktionen inte är påslagen i BIOS. Sen betyder det inte att funktionen finns. Leta efter något som SR-IOV, Intel VT, Intel VT-d, Intel VT-x, virtualisering m.m och slå på dom. Kolla sen igen på samma plats i administrationsklienten. Om Du då inte får upp dom så stödjer inte moderkortet+CPU denna funktion som krävs för passthrough. Du behöver inte ha grafikkorten installerade för att se om passthrough stöds av din underliggande hårdvara.

Förresten, tänk på en grej: Du måste ha minst ett grafikkort som inte knyts till någon virtuell miljö via passthrough. Därav kan det vara bra att ha något skrot i maskinen.

Glömde skriva vad jag har för komponenter. AMD phenom 2 x4 960T och ett Asrock mobo, kan inte se vilket från BIOS. Ska kolla upp det när jag startar igen.

*Fel*

Hittar bara secure virtual machine som verkar innehålla nåt om just VM.

Edit:

Det verkar inte som att mitt mobo funkar. Testar ett annat då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:
Skrivet av Veni:

Skrivet av MadMantiz:

ESXi är ganska (inte så lite) grinigt när det kommer till att få passthrough att funka med grafikkort. Där tror jag det största problemet ligger. Får du bara det att fungera bryr sig inte maskinen om vad du kör på korten. Viss prestanda förloras säkert jämfört med om du skulle haft en icke virtuell installation men det bör vara så lite att det inte är något som märks.

Men om du kör så lite grejer på servern, kan du inte köra webbsidorna någon annanstans och skaffa en billig router istället så slipper du huvudbryt med att köra allt i ESXi?

Dold text

Update på det hela. Jag har nu bytt moderkort till ett Asrock 970 extreme4. Jag har nu lyckats fått igång ett av korten som verkar funka, ska testa att minea med det nu. Sen är det bara ett till kvar.

Men innan det måste jag tyvärr kapa lite i chassit för att få plats med Asuset, 30 cm långt.

Tack för er hjälp!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Update på det hela. Jag har nu bytt moderkort till ett Asrock 970 extreme4. Jag har nu lyckats fått igång ett av korten som verkar funka, ska testa att minea med det nu. Sen är det bara ett till kvar.

Men innan det måste jag tyvärr kapa lite i chassit för att få plats med Asuset, 30 cm långt.

Tack för er hjälp!

Mvh

Kul att du fick igång det, bra jobbat! Lycka till med kapningen av chassit!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:
Skrivet av Veni:

Skrivet av MadMantiz:

Dold text

Nu har jag problem. No gpus found står det i cgminer.
Har testat cgminer 3.5 och 3.7.2. Installerat AMD catalyst och AMD SDK. I GPU-Z finns kortet med men även standard vga adapter.

Visa signatur

Permalänk

Testade att minea på min maskin också, men fick det inte att fungera alls. så antar att det är för att esxi är emellan på ett eller annat sätt.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozric:

Som jag tolkar den så gäller den VMware's egen drivrutin för sitt eget virtuella grafikkort. I fallet med att köra passthrough utav ett grafikkort till en virtuell miljö så behöver man inte tänka på VMware's egen drivrutin eftersom det är AMD/ATi's drivrutin som skall användas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Nu har jag problem. No gpus found står det i cgminer.
Har testat cgminer 3.5 och 3.7.2. Installerat AMD catalyst och AMD SDK. I GPU-Z finns kortet med men även standard vga adapter.

Nu har jag inte testat med cgminer på ESXi. Där kör jag någon Ubuntu historia med bfgminer. Se om Du kan ange någon programväxel som gör att programvaran listar upp vilka grafikkort den hittar. Att ha en standard vga adapter borde inte vara problem, men programvaran är kanske lite dum och stannar så fort den hittar ett VGA kort som anses passa cgminer och då kollar den inte vidare om där finns några andra kort. Bara en tanke...

Kolla också om det finns en programväxel till cgminer för att specifikt ange var/hur den skall leta efter VGA kort samt om man kan tvinga den att söka efter en viss tillverkare. För om GPU-z ser grafikkortet och dessutom t.ex tjossanmannen lyckats med att köra passthrough bland annat i syfte att köra en HTPC i ESXi så borde inte ESXi blockera några funktionskommandon.

Lite angående passthrough:
Hela idén med passthrough är just att dedikera en hel hårdvara till enbart en VM och således behövs inte det extra lagret som sölar ner det hela i normal ESXi konfiguration. SR-IOV däremot är en teknik för bl.a nätverkskort för att kunna dedikera nätverkskort till 1-4(kanske fler) olika samtidiga VM:ar som går förbi virtualiseringslagret eftersom nätverkskort med SR-IOV stöd kan själv hantera förfrågningar från olika samtidiga VM:ar. På så sätt så får man fortfarande isoleringssäkerheten(om hårdvaran sköter det rätt) men samtidigt tillgång till max krut och samtidigt inte låser nätverkskortet till enbart en VM.

Visa signatur

Permalänk

Hej. Har själv testat detta, på en Proliant ML350p Gen8 och ESXi 5.5, med ett R9 280x och en Win7 som gäst

1. det går bara att tilldela grafikdelen av kortet, försökte jag lägga till bägge pcie-device (den andra är ljud) så gick inte gästen att starta
2. det gick bara att tilldela 2816MB RAM, mer minne gör att den inte går att starta (minns inte felmeddelandet)
3. Catalyst Control Center går bara att starta på konsol, inte via RDP
4. för att cgminer skulle hitta GPU:n var jag tvungen att ta bort vmware-grafiken (=ingen konsol).
5. när det väl fungerade så gav den ~260KH/s scrypt som mest - den ska klara >700KH/s

Det tog många vändor med olika versioner av drivrutiner men sedan gav jag upp. Har dock inte provat med en "dummy-plug".

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Skrivet av RulerOfHeck:

Hej. Har själv testat detta, på en Proliant ML350p Gen8 och ESXi 5.5, med ett R9 280x och en Win7 som gäst

1. det går bara att tilldela grafikdelen av kortet, försökte jag lägga till bägge pcie-device (den andra är ljud) så gick inte gästen att starta
2. det gick bara att tilldela 2816MB RAM, mer minne gör att den inte går att starta (minns inte felmeddelandet)
3. Catalyst Control Center går bara att starta på konsol, inte via RDP
4. för att cgminer skulle hitta GPU:n var jag tvungen att ta bort vmware-grafiken (=ingen konsol).
5. när det väl fungerade så gav den ~260KH/s scrypt som mest - den ska klara >700KH/s

Det tog många vändor med olika versioner av drivrutiner men sedan gav jag upp. Har dock inte provat med en "dummy-plug".

1. Det är konstigt, för att ljudet fungerar suveränt hos mig, kör dock inte r9 280x kortet då
2. Du kan lägga till en parameter som heter "pciHole.start 1200" och pciHole.end = "2200"

Så här står det i boken som jag har för kursen Optimize and Scale, vad pci hole gör för något.

"The PCI hole refers to the memory reserved by the PCI devices on the host. This is memory used solely by the PCI devices for I/O purposes. It cannot be used by the VMkernel. Reserving memory by PCI devices is common in other operating system as well, such as Windows and Linux. The amount of memory used for PCI devices is part of the "other" value, located in the PMEM/MB line."

3. CCC har jag också upplevt som buggig, men något underligt ändå.
4 ingen konsol för cgminer? Dvs CGminer gick på den första bästa bildvisare som var tillgänglig och då blev det såklart SVGA.
5. Det är inget nytt att tekniken inte är helt optimal, men fungerar fint för att titta på film och spela spel i sämre grafik

Du kör ju också 5.5, men jag upplever det som stabilare än 5.0 när det gäller denna bit. Har du testat de olika HW på VM's? eller bara kört 10an? Jag kör 8 och den tycker jag fungerar bäst av de jag testat, och då har jag testat 9 och 10.

Men detta är nog nått som kommer att förbättras med tiden!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

pciHole.start är kanske svaret på probemet. Jag kunde inte köra intensity 13 på 280x för då blådumpade windows direkt. i12 eller lägre gick bra men det är ju segt.

Jag misstänker att cgminer hittar vmware-grafiken först och får damp, men jag lyckades inte tvinga den till det andra.

Testade bara senaste hw-version. Hade inte tid/ork att labba mer :/

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Skrivet av RulerOfHeck:

pciHole.start är kanske svaret på probemet. Jag kunde inte köra intensity 13 på 280x för då blådumpade windows direkt. i12 eller lägre gick bra men det är ju segt.

Jag misstänker att cgminer hittar vmware-grafiken först och får damp, men jag lyckades inte tvinga den till det andra.

Testade bara senaste hw-version. Hade inte tid/ork att labba mer :/

dock så är det ett annat problem som kommer att dyka upp, iom att du måste ha vmwaretools drivrutinen igång på ett eller annat sätt för att passthrough ska fungera. Vilket sammanhang de har vet jag inte. Men jag kan stänga av SVGA men om jag då startar om min maskin så kommer inte bilden att dyka upp på skärmen. om jag då aktiverar SVGA igen och startar om så kommer det att fungera igen.

Men just mining när man vill använda grafikkortet på fullaste möjligaste kapacitet så är de nog inte rekommenderat att köra virtuellt tyvärr! Roligt att du fick det att fungera ändå, men att det var så låg prestanda trodde jag faktiskt inte. Tråkigt :/

//Tobias

Visa signatur